Varulvslekarnas anmälningstråd

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Niyama
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 988
  • Visningar Visningar 67 935
Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja man brukar väl inte förvänta sig att en nybörjare ska veta allt om hur det går till när de börjar leka, avd regler som man inte vet om?

Nej? Tycker de flesta brukar vara väldigt överseende med nybörjare och när jag är LL brukar jag akta mig än mer för att skicka ut varningar utan mer förklara och kolla av om den nya spelare har förstått vad som gäller.

Vad menar du med detta? Klarspråk!

Det har ju hänt mer än en gång att en nybörjare haft dålig koll på do's and dont's. Vet att någon blev rätt illa åtgången när den teoriade om att någon inte skrev i lektråden men att den sett att personen var aktiv i andra trådar på buke. Eller att någon teoriat om saker som skrivits i anmälningstråden.

Fast om det inte står nog om det i reglerna så är det ju inte fusk? Om LL har missat att skriva ut något i reglerna så är det ju ett LL misstag inte ett deltagarfel?

Instämmer i sista stycket.

Men det är ju detta som är problemet.

Vissa har en moralisk kompass som säger att den aldrig skulle låna åt sitt nick. Det är liksom otänkbart, så självklart att man inte ens behöver en regel om det. Så kommer någon annan och tycker att det är helt okej. Då är det stor risk för kollision.

Men det är ju detta som är problemet.

Vissa har en moralisk kompass som säger att den aldrig skulle låna åt sitt nick. Det är liksom otänkbart, så självklart att man inte ens behöver en regel om det. Så kommer någon annan och tycker att det är helt okej. Då är det stor risk för kollision.
Fast nu blir det lite höga hästar här?
Så de som inte tycker det är en big deal (inklusive jag själv) har en lägre moral?

Fast om det inte står nog om det i reglerna så är det ju inte fusk? Om LL har missat att skriva ut något i reglerna så är det ju ett LL misstag inte ett deltagarfel?

Det här är det jag ville diskutera. Om det inte står med i reglerna så är det väl i alla fall lämpligt att LL kollar av med deltagaren om den förstått att något är en oskriven regel, innan den skickar ut varning och att man varit "väldigt otrevlig" som brutit mot denna oskrivna regel. För de flesta vill faktiskt inte bryta mot några regler.

Det här är det jag ville diskutera. Om det inte står med i reglerna så är det väl i alla fall lämpligt att LL kollar av med deltagaren om den förstått att något är en oskriven regel, innan den skickar ut varning och att man varit "väldigt otrevlig" som brutit mot denna oskrivna regel. För de flesta vill faktiskt inte bryta mot några regler.
Fast var det verkligen det som var otrevligt - att det bröts mot en oskriven regel? Jag tyckte att det inte var så himla rolig ton i inläggen när jag läste ikapp mig på kvällen, det kan inte ha varit det som avsetts då?

Det har ju hänt mer än en gång att en nybörjare haft dålig koll på do's and dont's. Vet att någon blev rätt illa åtgången när den teoriade om att någon inte skrev i lektråden men att den sett att personen var aktiv i andra trådar på buke. Eller att någon teoriat om saker som skrivits i anmälningstråden.

Fast generellt tycker jag att de flesta är överseende med nya deltagare, det är ju t.ex. därför de ofta klarar sig ganska längre första leken. Sen just det där med aktivitet var väl lite "känsligt" efter att flera känt krav på aktivitet.

nej jag tror inte heller att någon vill bryta mot regler som den inte vet om
Men tex står det ju inte heller att man inte får rösta flera ggr i samma dl ( @Blacksmithfarm ;)) men det anses ju givet att det inte går , iaf inte att rösten inte räknas mer än en gång.

Men hursom att anklaga / insinuera om fusk/ fulspel är ju inget någon ( antar jag?) tycker är ok?
Så bra med diskussion om vad som anses som fusk eller inte:)

Fast nu blir det lite höga hästar här?
Så de som inte tycker det är en big deal (inklusive jag själv) har en lägre moral?

Jag måste passa på att fråga dig då - du är ju moderator och kan se rätt mycket mer än vi andra, kan du alltså tänka dig att låna ut ditt moderatornick till vem som helst av lekdeltagarna?

Jag har inte lagt någon värdering i det.
Nja, du skriver ju att de som tycker att det är otänkbart har en moralisk kompass och därmed antyder du att resterande inte har det.

Jag tar inte åt mig ett skvatt om det nu är någon som undrar om jag tänker lämna tråden i vredesmod. ;)

Har för mig att @Myrten eller @Monstermom frågade mig.

Hoppsan! Här händer det saker ser jag! Har snabbskummat lite här för att försöka se vad det handlar om, och det stämmer, vi frågade Niyama för det var ett svårt läge.

fast om de ansåg just det var det ju märkligt att de tog in en ersättare? För den har ju kvar samma roll.

Nu kommer jag inte ihåg exakta detaljerna (hela den där leken gick förbi i sån intensiv turbofart för mig att det mest är en dimma numer...), men om jag inte minns fel så var din roll en väldigt tung roll för goda sidan och det var inte rätt att straffa hela sidan för ett simpelt misstag men samtidigt hade du outat vilken sida du tillhörde och det funkade därför inte att ha dig kvar i spel. Men vi tog inte in en ny spelare, vi uppgraderade en bybo till din roll - annars hade ju problemet bara förts vidare.

Vad det handlade om var alltså att en spelare skickade en ursäkt till en annan spelare under lekens gång, och i ursäkten framgick det vilken sida spelaren tillhörde. Ursäkten var aldrig problemet - däremot tror jag det är stora risker med att ha kontakt med andra spelare på det sättet, där kontakten på något sätt berör just leken. Det är väldigt lätt att man inte tänker på riktigt vad man råkar avslöja. Jag kan tänka mig att en bättre lösning, om man nu känner att man måste ta något med en spelare privat, vore att ta det genom LL?

Jag är rätt likgiltig inför om det är fusk eller ej, bara vi är ense om att det är tillåtet eller inte.
Exakt och det gäller andra saker som kanske är oskrivna regler för den ena men inte för den andra. Så att vi alla kan vara på samma startpunkt när lekar börjar

Alltså jag tycker inte vi behöver komma fram till något särskilt faktiskt det viktiga är ju att det som gäller står i reglerna oavsett vad "vi" bestämmer så kommer ju folk som inte var med när det bestämdes vilja vara med och leka och därför är det viktigt att vara lite övertydlig i reglerna. Jag brukar försöka tänka att jag ska ska förklara reglerna så att någon som inte lekt tidigare ska förstå vad som gäller.

Jag som lekt oerhört mycket med med både @Sasse :heart och @Niyama :heart (Jag hoppas verkligen att båda kommer forsätta leka och lekleda:love:) är övertygad om att de båda gjorde sitt bästa och ville väl och att det bara blev olyckliga missförstånd. m två så rutinerade spelare som dessutom har lekt mycket med varandra inte har samma uppfattning om "oskrivana regler" så tolkar jag det som en tydligt tecken på att oskrivna regler bör undvikas..

Nja, du skriver ju att de som tycker att det är otänkbart har en moralisk kompass och därmed antyder du att resterande inte har det.

Jag tar inte åt mig ett skvatt om det nu är någon som undrar om jag tänker lämna tråden i vredesmod. ;)

Nä. Jag menar att vi har olika moralisk kompass. Vissas säger si andras säger så.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
15 766
Senast: qitis
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia... 32 33 34
Svar
677
· Visningar
14 756
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7... 42 43 44
Svar
872
· Visningar
17 840
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
9 012
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka