Vårtecken = hundbajs överallt.

Sv: Vårtecken = hundbajs överallt.

Fast med tanke på dessa otroliga mängder hundskit borde det finnas någon av de som beter sig så här på buke? Det är inte en eller två högar det handlar om.

.

Det skulle aldrig nån erkänna här, folk vet ju hur det går till här. De som erkänner blir "halshuggna" direkt..

Nej, att ingen skulle erkänna förstår jag med. Men det kanske kan få någon att fundera över varför de väljer att göra som de gjort. :)

Ja usch! De ser inte roligt ut här omkring heller.
Jag bor i ett rätt tätbebyggt område men vi har hur mycket skog som helst omkring oss.
Precis utanför oss, i skogsbrynet, finns en härlig äng. Där går jag nästan alltid på mina korta kiss o bajsrundor. Men de är stört omöjligt att gå där idag. Det är bajs ÖVERALLT!!! De är sorgligt. Tänk vad härlig ängen hade varit utan pölar av bajs överallt.
I området bor många hundar och de flesta rastar på ängen .... men hur trevlig är de att gå i bajs liksom :cry:

Varför är det så oerhört svårt för hundägare att plocka upp skiten efter sina hundar?
Men det blir kul för dem att vada runt i drivorna efter de egna hundarnas bajs så här på vårkanten.
Hundägare måste ju gilla det eftersom de låter skiten ligga.

Jag vet!! Det är så oerhört äckligt!!! :eek: :eek: :eek:
Jag ska erkänna att här ute på landet låter jag det ofta ligga när hunden sätter sig i vägrenen och inte vid någon tomt eller brevlåda där någon kan riskera att trampa i det. Det blir inte samma tryck här med några få hundar inom gångavstånd. Kanske mina grannar tycker det är äckligt också, det vet jag inte, men man får ju gå några km med påsen om man ska ta upp det och jag är väl för lat.

Men i stan, där jag bor i veckorna!! Det finns en liten gångväg mellan två häckar som förbinder två vägar med varandra, 40 meter lång kanske. Där finns ingen insyn men två stora papperskorgar. Fatta att det på denna lilla snutt nu när snön är borta finns 100-tals hundlämningar, det går knappt att gå utan att trampa i skit. Nya kommer till hela tiden, så man undrar ju verkligen hur folk är funtade som går denna väg dagligen och knappt kan ta sig fram för sin egen hunds skit som ligger kvar, och ändå lämnar mera kvar.

Hur svårt är det att böja sig ned och plocka upp den där lilla korven egentligen? Det är väl knappast äckligt jämfört med hur äckligt det är när allting ligger kvar?

Fast värre är folk som blockar upp, inte hittar någon soptunna direkt och slänger påsen. Här ute på landet är det ett vanligt fenomen och då ser jag hellre att skiten ligger än att det ligger fullt med påsar i hela skogen.

Jag kan erkänna att jag plockar inte alltid upp, men då sker det på våra ägor och inne i skogen där ingen störs av det mer än kanske en älg eller två.

En pinsam incident som hände igår när vi var inne i stan på prommis med svärmor var att jag såg en bekant som var ute med sina vovvar. En av bekantens vovvar sätter sig och skiter och bekanten ser inte ut som som att h*n är särskillt sugen på att plocka upp. Jag hojtar något skojfriskt med pik av att "plocka upp ditt bajs" varpå bekanten ser lite sur ut men gör det.

Tre meter senare ställer sig min hund och kissar och helt plötsligt fiser han lite och sen bara RINNER det ur honom (han har aldrig varit så lös innan men vi hade varit hos vet tidigare på dagen och tömt analsäckarna så kanske berodde på det, inte en aning. Idag på morgon var han ok i magen men iallafall) Och bekanten tittar lite roat på mig och säger "ska du inte plocka upp? :angel:"
Jag: Vaddå PLOCKA upp? :cool: Så det var bara att stegar upp i kanten och rafsar till sig lite gräs, slänga det på slasket och ta upp så gott det gick.

sen bara RINNER det ur honom
det var bara att stegar upp i kanten och rafsar till sig lite gräs, slänga det på slasket och ta upp så gott det gick.

Har själv en magsjuk hund nu och jag som ALLTID plockar upp i stan tycker det känns hur pinsamt som helst när man står där. Hunden gör ju hela proceduren, kröker rygg och krafsar och det är bara jag som vet att det enda som kom var lite vätska. Så går folk förbi och stirrar argt, men vad ska jag göra?? Det finns ju ingenting att plocka upp, ska jag böja mig ned och låtsas eller??

*kl*

Inne i stan eller förort slarvar jag aldrig (om jag inte får slut på påsar eller glömmer ta med vilket inte händer så ofta). Men jag erkänner att jag här ute ibland lämnar i diken och liknande. Främst för att det inte finns någonstans att kasta påsarna!! Efter den lilla skiten (:p) går det att plocka upp och stoppa i jackfickan, men inte efter den stora...

Har funderat på att beställa hem och dela ut skk:s små dekaler "Plock-upp! Här får du lägga din hundbajspåse" så att grannarna själva kan avgöra om de tycker det är ok att folk kastar sina bajspåsar i deras tunnor eller inte. Sådana finns det längs vägarna.

*kl*
Har funderat på att beställa hem och dela ut skk:s små dekaler "Plock-upp! Här får du lägga din hundbajspåse" så att grannarna själva kan avgöra om de tycker det är ok att folk kastar sina bajspåsar i deras tunnor eller inte. Sådana finns det längs vägarna.

Hellre att folk lägger det i min soptunna än slänger påsarna i skogen. När du beställer kan du väl skicka mig en? ;) :angel:

Har själv en magsjuk hund nu och jag som ALLTID plockar upp i stan tycker det känns hur pinsamt som helst när man står där. Hunden gör ju hela proceduren, kröker rygg och krafsar och det är bara jag som vet att det enda som kom var lite vätska. Så går folk förbi och stirrar argt, men vad ska jag göra?? Det finns ju ingenting att plocka upp, ska jag böja mig ned och låtsas eller??

Det har faktiskt hänt några gånger att jag gjort :o Har fyra stycken och förra foderpåsen var det nåt fel med, alla blev risiga i magen en efter en, tyvärr började det med valpis som knaprar i sig allt så då tänkte jag inte så mycket på det.. Vi bor i tättbebyggt område med lägenhetshus där man syns väl och jag tänkte att snart får jag en "dagens ris" i tidningen eller nåt, så vid nåt tillfälle när långsambajsaren suttit och klämt droppar bredvid trottoaren så vevade jag runt lite med påsen för saks skull..Kändes lite fånigt men man vill ju undvika att bli stenad på torget liksom :angel:

*kl*
Jag ska ärligt erkänna att tills för ca 3 månader sedan brukade jag alltid lämna efter min hund. Sen kom jag till någon mental vändning och nu brukar jag plocka upp både 2 och 3 bajsar till innan jag slänger min påse, som för att kompensera det jag inte gjort i flera år :eek:

Och jag nu hör även till den skalan som står och blänger på folk som inte plockar upp efter sina hundar och gnäller högljutt så fort jag ser att det tinat fram bajs på gångstigen. Även fast mina hundar alltid bajsar i kanten har jag säkert på de här 3 månaderna som en bättre människa hunnit gnälla över mina egna vovvars bajs ;)

kl

I början av mitt hundägande (har haft hund i ett år bara) så plockade jag upp exakt överallt och var en riktig 'bajspolis'.

Nu är jag lite mer liberal och plockar bara upp om han bajsar på stigen/gångvägen/vägen/parken typ, där folk går alltså. Oftast går han ju av vägen, ner i diket eller lite i skogen och skiter där, då lämnar jag om jag anser att det inte är någon direkt risk att någon ska gå där och trampa i det och låter naturen har sin gilla gång :angel:

Fast det är fruktansvärt ofräscht att se drivor med bajs som ligger bredvid gång/cykelbanor och hur ofta bajsar hunden mitt på vägen ? Dessutom är barn duktiga på att inte gå just PÅ vägen så jag tycker nog att du bör plocka upp efter din hund även om den bajsar på sidan av..

Jag bedömer lite fall till fall. Det är ju inte så att jag inte plockar upp om han skiter precis brevid vägen, utan såfall i diket eller längre upp i skogen.

Ofta hinner han bajsa i någon snödriva vid vägen innan vi kommit i väg till någon skog, det tar jag alltid upp, för när den drivan smälter så ligger det i princip på trottoaren.
Så oftast tar jag nog upp, men inte där jag anser det onödigt.

Jag erkänner att jag inte plockar upp efter min vovve jämt, han är lite pryd av sig och går gärna in under någon buske och trasslar in sig förfärligt. Dit pallar inte jag gå och jag tror faktiskt inte att barn klättrar in i buskar jätteofta heller. Gör han det någonstans där barn (eller andra hundar) kan tänkas gå plockar jag.

Det där med att ta upp och sedan droppa påsen på marken förstår jag bara inte :confused:

Kl*

Nu kanske jag är gnällig, men jag anser att man plockar upp efter sin hund oavsett var den skiter. Att ursäkta sig med att "ingen går mitt inne i skogen eller under en buske eller whatever" är inte ok enligt mig. Visst, vilda djur sköter sina behov i skogen, men våra hundar är inte vilda djur och det är vår skyldighet att plocka upp efter dem.

Och andra hundar går under buskar och i skogen, och kan ta med sig hundskit under både tassar och i pälsen. Och det finns människor som går i skogen om inte någon missat det. Det är en jäkla skillnad på älgskit och hundskit. Så lägg av med ursäkterna och plocka upp skiten. JAG gör det, och det är knappast jobbigt att ha en påse skit i fickan såvida man inte är överkänslig. Och skaffar man hund är man förhoppningsvis inte av den känsliga typen.

Mvh ebba85, som är riktigt trött på all skit....

Med tanke på att jag har ett barn som för det mesta går "i diket eller längre upp i skogen" tycker jag att det är ett oansvarigt sätt att tänka om du bor i tättbebyggt område. Bor en på landet där det finns ett fåtal hushåll med hund går det väl an, men i tättbebyggt område blir det så otroligt tätt mellan skitarna när vi ska kryssa mellan dem för att vi inte går på de ställen där det varit plogat/upptrampat under den snöiga perioden.

Som jag försökte få fram så plockar jag för det allra mesta upp men om hunden har trasslat in sig i ett snår så att jag måste binda honom någonstans och i princip genom att bryta grenar ta mig fram till skiten, ja då får det ligga.

Jag är en av de människor som gillar att gå "cross country" så jag plockar upp även vid sidan av de större stigarna, så länge det ligger åtkomligt.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 149
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
712
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 091
Senast: Sasse
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 186
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka