Ja, bakom lod, ja. Men om hästen har hela eller halva "nosen framför lodplan genom ögat" som vi diskuterade ovan. Det kan ha att göra med hur halsen, nacken och nosen är utformad på hästen. Att det blir problem med "bakom lodplan genom ögat" är nog nästan alla överens om. Men jag vet itne om jag tycker att problemen blir större vid högre samling. Jo, lite kanske.
Om en häst går med väldigt utsträckt hals, i halv lång-låg form så är ju lite bakom lod inte så stort fel. Men om man, som någon annan modig människa som postade en bild av sin häst i "låg form" i en annan tråd, bara har nacken låg, resterade av halsen upprätt, och då naturligtvis hela nyllet väl bakom lod. Om man tror att det är "mindre problematiskt" än vid högre samling så ber jag att få protestera. Det är precis den hållningen (ung häst, upprätt hals, bruten vid 3:e nackkotan och nosen indragen bakom lod) som gör att dessa hästar är jättesvåra att få riktig kontakt med vid 5 års åldern, och därför som det nästan inte går att få sem att samla sig. Man kan inte arrangera framdelen hur man vill, för hästen är ändå "av" mitt i halsen.
Tessan