Vart tycker du att lodet sitter?

Sv: Vart tycker du att lodet sitter?

true_blue skrev:
Nosen framför lodlinjen genom ögat - hur är det luddigt?
Kanske för att nosen är en ganska stor och lite luddig kroppsdel. Vilka delar av huvudet ingår i "nos" och är det hela nosen som ska vara framför lodlinjen genom ögat?

Det är därför man pratar om lodlinje genom ögat och mungipan - för att klargöra vad man menar med nos.
Man kan ju säga näsa också, men hästen har ju inte samma sorts näsa som vi!

FEI - regler 2006:

6. In all the work even at the halt, the horse must be “on the bit”. A horse is said to be “on the bit” when the neck is more or less raised and arched according to the stage of training and the extension or collection of the pace, accepting the bridle with a light and soft contact and submissiveness throughout. The head should remain in a steady position, as a rule slightly infront of the vertical, with a supple poll as the highest point of the neck, and no resistance should be offered to the rider."

Reglerna är tydliga - men tyvärr måste man veta lite om de olika element som ingår i´definitionen för att allt ska falla klockrent på plats.

Asså hästen är ju ingen tankvagn. Om "nosen" skall vara framför lodlinjen genom ögat och halva nosen är det ibland och hela mulen fram till munnen är det andra gånger, så är det ju fortfarande ganska stadigt för att beskriva ett djurs hållning. Så jäkla stor roll spelar det ju faktiskt inte. Hästens huvud rör faktiskt på sig i vart steg.

Men när inget av nosen är framför lodlinjen genom ögat, eller när hela underkäken tittar fram, då kan man ju börja anmärka.

Tessan

Noir3 skrev:
Asså hästen är ju ingen tankvagn. Om "nosen" skall vara framför lodlinjen genom ögat och halva nosen är det ibland och hela mulen fram till munnen är det andra gånger, så är det ju fortfarande ganska stadigt för att beskriva ett djurs hållning. Så jäkla stor roll spelar det ju faktiskt inte. Hästens huvud rör faktiskt på sig i vart steg.

Men när inget av nosen är framför lodlinjen genom ögat, eller när hela underkäken tittar fram, då kan man ju börja anmärka.

Tessan

Men ju högre samling hästen rör sig i desto mer stilla blir huvudet, i förhållande till lodlinjen, o det är ju trots allt vid högre samling som "bakom lod" verkligen blir ett problem.

//Jessica

Ja, bakom lod, ja. Men om hästen har hela eller halva "nosen framför lodplan genom ögat" som vi diskuterade ovan. Det kan ha att göra med hur halsen, nacken och nosen är utformad på hästen. Att det blir problem med "bakom lodplan genom ögat" är nog nästan alla överens om. Men jag vet itne om jag tycker att problemen blir större vid högre samling. Jo, lite kanske.

Om en häst går med väldigt utsträckt hals, i halv lång-låg form så är ju lite bakom lod inte så stort fel. Men om man, som någon annan modig människa som postade en bild av sin häst i "låg form" i en annan tråd, bara har nacken låg, resterade av halsen upprätt, och då naturligtvis hela nyllet väl bakom lod. Om man tror att det är "mindre problematiskt" än vid högre samling så ber jag att få protestera. Det är precis den hållningen (ung häst, upprätt hals, bruten vid 3:e nackkotan och nosen indragen bakom lod) som gör att dessa hästar är jättesvåra att få riktig kontakt med vid 5 års åldern, och därför som det nästan inte går att få sem att samla sig. Man kan inte arrangera framdelen hur man vill, för hästen är ändå "av" mitt i halsen.

Tessan

Noir3 skrev:
J

Om en häst går med väldigt utsträckt hals, i halv lång-låg form så är ju lite bakom lod inte så stort fel.

Tessan

Det här skulle jag vilja fokusera på. Folk måste börja förstå att det är skillnad på bakom lod och bakom lod. Just halsens resning och hur lång den tillåts vara är ju av större betydelse anser jag.

Många kommentarer till ridning går ofta ut på att "dissa" den som rider med sin hästs nos bakom lod. När de i stället borde fokusera på bärigheten, halslängden och energin.

mvh Monika

true_blue skrev:
Varför skulle det bli mer problem vid högre samling?

Jag inbillar mig att spänningen i hästen förstärks o att hästen lättare tar skada när den "biter sig i bringan" vid högre samling eftersom den har så litet spelrum att "försvara" sig i. :(

mvh Jessica

Noir3 skrev:
Ja, bakom lod, ja. Men om hästen har hela eller halva "nosen framför lodplan genom ögat" som vi diskuterade ovan. Det kan ha att göra med hur halsen, nacken och nosen är utformad på hästen. Att det blir problem med "bakom lodplan genom ögat" är nog nästan alla överens om. Men jag vet itne om jag tycker att problemen blir större vid högre samling. Jo, lite kanske.

Om en häst går med väldigt utsträckt hals, i halv lång-låg form så är ju lite bakom lod inte så stort fel. Men om man, som någon annan modig människa som postade en bild av sin häst i "låg form" i en annan tråd, bara har nacken låg, resterade av halsen upprätt, och då naturligtvis hela nyllet väl bakom lod. Om man tror att det är "mindre problematiskt" än vid högre samling så ber jag att få protestera. Det är precis den hållningen (ung häst, upprätt hals, bruten vid 3:e nackkotan och nosen indragen bakom lod) som gör att dessa hästar är jättesvåra att få riktig kontakt med vid 5 års åldern, och därför som det nästan inte går att få sem att samla sig. Man kan inte arrangera framdelen hur man vill, för hästen är ändå "av" mitt i halsen.

Tessan

Ja, det här håller jag absolut med om!!! Var kanske lite snabb i min första analys... :crazy:

//Jessica

Curtis skrev:
Det här skulle jag vilja fokusera på. Folk måste börja förstå att det är skillnad på bakom lod och bakom lod. Just halsens resning och hur lång den tillåts vara är ju av större betydelse anser jag.

Många kommentarer till ridning går ofta ut på att "dissa" den som rider med sin hästs nos bakom lod. När de i stället borde fokusera på bärigheten, halslängden och energin.

mvh Monika

Tror att just "bakom lod" diskussion är så stor just för att det är lätt för vemsomhelst att se hur det ligger till med ett specifikt ekipage.

De övriga sakerna du räknar upp är helt klart viktigare... man får ju hästen "framför lod" på köpet om dessa är rätt... men tyvärr är hästfolk i allmänhet alldeles på tok för dåliga på att se sånt.

Hörde senast i dag 2 ungponnyer, som var helt avknäckta både fysiskt o psykiskt, lovordas av erkänt "duktiga" dressyrryttare.

//Jessica

Curtis skrev:
...Folk måste börja förstå att det är skillnad på bakom lod och bakom lod. Just halsens resning och hur lång den tillåts vara är ju av större betydelse anser jag.

mvh Monika

Visst är det så. Den fel-ansträngning som hästen måste göra för att gå bakom lod i hög och upprest form är ju mycket större, än när en häst går med längre och utsträckt hals, och bara använder underhalsmusklerna litegrann. Ibland lutar sig hästen kanske på bettet lite mer och bara det kan dra huvudet bakom lod och hästen går i låg form.

Men det här med att kalla den avknäckt upprest form med nacken någ för "lägre unghästform" var faktiskt det som fick mig att börja min debatteringskarriär ang. tävlingsdressyren en gång i tiden. Den tanken bygger på någon flummig tolkning av en gammal idé, men total avsaknad kunskap om av hur hästen använder sin hals och sina halsmuskler. Men det är ju inte så konstigt, det finns ju knappt att läsa någonstans...

Tessan

Noir3 skrev:
Men det här med att kalla den avknäckt upprest form med nacken någ för "lägre unghästform" var faktiskt det som fick mig att börja min debatteringskarriär ang. tävlingsdressyren en gång i tiden. Den tanken bygger på någon flummig tolkning av en gammal idé, men total avsaknad kunskap om av hur hästen använder sin hals och sina halsmuskler. Men det är ju inte så konstigt, det finns ju knappt att läsa någonstans...

Tessan

Dags att någon skriver en bok om det...fast nätet är ju inte heller helt fel....;)

Mvh Monika

Liknande trådar

Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 787
Senast: ginnies
·
Utrustning Ja, jag ska köpa nya stövlar och vill ha inspiration kring vilka som ser bra ut och verkar sitta bra. Jag ser ibland stövlar på...
Svar
9
· Visningar
1 481
Senast: Mirtai
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 837
  • Låst
Kropp & Själ Hej Tog ju bort min förra tråd men problemet kvarstår. Tror inte en tråd är en universallösning men skulle behöva lite stöd ändå...
61 62 63
Svar
1 245
· Visningar
83 739
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar