Vart tycker du att lodet sitter?

Sv: Vart tycker du att lodet sitter?

Lyrazel skrev:
Fast det jag hävdar är ju att hästen inte hamnar mer framför lodplan när den är samlad än den var innan. Allt är relativt duvet :)

Förstår inte riktigt...:confused:

Förklara gärna hur du menar.

/Jessica

Alltså, jag är lite trött och bara flummar fritt:angel: Jag mest försökte förklara att jag vill att lodplanet ska definieras mot hästen, inte mot marken. De flesta (nästan alla jag känner) tittar på en häst och drar en 90 graders vinkel mot marken med lodplanet. Det fungerar ju inte när man ändrar graden av samling hos hästen.

Rumpnissen skrev:
Men sen är det ju faktiskt så att hästen rör sig, huvudet är inte fast svetsat på en stång så i vissa faser kommer huvudet lite bakom och i andra lite framför. :idea:

Håller med! Bra sagt!

Susan skrev:
Det här tjafsade vi som fan om för itnte så länge sedan tills Beastie Babe la in bilder som visade att om man bara använde en lodlinje och ögat så kunde hästen gå lite som den ville, det gick att pricka ögat med en lodlinje ändå.

:rofl:

Men hon hade också samma svar som ni andra

Öga mungipa - det måste vara två referenspunkter

men du ... stackars åsna...
Oj!! Förlåt!! Hade ingen aning om att denna fråga nyligen varit uppe:o

Jag vet, visst är det hemskt att stakars åsnor faktiskt kan råka ut för sådana hemskigheter??

Det blir ju nya infallsvinklar hela tiden. Men hennes bilder var roliga
Hade jag haft tid hade jag länkat

var kommer bildlen ifrån?

Han har väl det egentligen bättre där uppe :smirk:

Det kan vara ok - men bara för att hästen rör sig behöver inte nosen komma bakom lod. När hästen är färdig och ska visas upp på tävling ska det definitivt inte behövas.

Lodrätt är alltid lodrätt, och det är i förhållade till planeten vi bor på, inte hästen vi rider. På hästen har detta att göra med hur huvudet "faller" när nacken slappnar av. Många har missförstått det hela och tror att hästen ska korta underlinjen av halsen ju mer den samlar sig, men så är inte fallet. Hästen skall resas upp mer och mer. Halsen och manken reses och bäckenet vrids om. Huvudet hänger fortfarande från nacken, och hamnar då i samma läge.

Om hästen är toksupersamlad, vi snackar levad, så är ju halsen så rest att huvudet inte faller utan då skulle trycka mot halsen. Alltså kommer nosen att vara längre framför lodplan i extrem samling!

Tessan

Ja men det skojjiga var att alla (nästan) på den tråden bara tjatade om lod som vinkelrätt mot marken, men bara Beastiebabe fattade att det måste vara 2 referenspunkter.

Yrbollar skrev hon :rofl: :rofl: :rofl:

Susan skrev:
Ja men det skojjiga var att alla (nästan) på den tråden bara tjatade om lod som vinkelrätt mot marken, men bara Beastiebabe fattade att det måste vara 2 referenspunkter.

Yrbollar skrev hon :rofl: :rofl: :rofl:

Mmmm... många stirrar sig blinda på den där lodlinjen men reflekterar inte över vart den ska ta vägen... :angel:

Skulle tippa på att folk är så låsta i sitt tankesätt, vad gäller pannan i lod, att de inte ens funderar över att det kan finnas andra referenspunkter. :p

Yrbollar ja... kan tycka att man krånglar till saker helt i onödan många gånger.

//Jessica

Jag vet inte om jag tolkar det ni skriver galet - men lodlinjen behöver bara en referenspunkt - lodlinjen genom ***** - vadsomhelst.
Lodlinjen definieras till resten av jordens dragningskraft - alltså mot jordklotets tyngdpunkt.
Kallas för lodlinje för att man sätter ett lod i ett snöre och låret det hänga. Då blir det rakt....

ja men nu börjar du yrbolla :D
Själva lodlinjen ja! den är alltid i lod i förhållande till marken, Men om du kollar på beastiebabes bilder då skulle alla vara i korrekt form eftersom alla blå linjer är i lod och träffar ögat :crazy:

Jag tycker att det är konstigt att TR och FEI är så luddigt.

Senast ändrad:

Jag hajjar vad du menar, och tycker att det är intressant för det inenbär ju att manhar koll på det där att dåligt samlade hästar tänker bakåt...

Susan skrev:
Jag hajjar vad du menar, och tycker att det är intressant för det inenbär ju att manhar koll på det där att dåligt samlade hästar tänker bakåt...

Nu blir jag nyfiken. :)

Jag har ofta funderat på en grej angående min häst.. När han showar eller galloperar mer busigt/showigt i hagen så drar han ihop sig mkt fram, som på bilden där han sätter sig som du sett. Varför händer detta? :confused:
Är det en "showreflex" eller något? För att han inte orkar och då bara kortar upp sig fram? När han verkligen kommer upp fram i traven (nu pratar jag alltså om frihet) så har han ju huvudet "normalt".

Förlåt för lite trådnappning. :crazy: :o

Har du sett en tyngdlyftare som drar in hakan när han tar i?.

Det där läste jag om för länge sedan.
Man skall göra sådär när man föder barn också.
Det underlättar något annat då

jag tror att din häst gör så för han tar i så han blir blå...

Det som var intressant med Lyrazels inlägg är ju att ju mer hästen samlar sig, ju mer måste den stabilisera och rikta energin (det är väl det som är samling delvis - hålla ihop..) och ju mindre huvudrörelser gör hästen, huvudet har altså för länge sedan slutat hänga och dingla...

därmed inte sagt att din hsät gör rätt, men det är ju en intressant bild på en häst som själv placerar sig bakom lod...

HALLÅÅÅÅ BARANFÖDERSKOR SOM LÄST BARNABOKEN, ELLER ORIGINALBOKEN ATT FÖDA UTAN SMÄRTA????

Senast ändrad:

Ja, det var just det.
Man läser så mkt om att det är så negativt med bakom lod och så men här står jag med en häst som när han tar i (tex springer i djuup snö eller busar) själv väljer att gå bakom lod. :crazy:

Det gör mig förvirrad.
För jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det...

Det är ju en mkt trolig anledning att det beror på att han tar i så. När jag var ute på en åker med massor av snö med honom i lina häromdagen så galopperade han något varv på volten och TOG I, upp - framåt, för han tyckte det var så roligt att röra på sig och snö är ju jobbigt, och då var huvudet "sådär".
En annan grej är när han "drar iväg" i travökningar och bockningar frå stillastående eller skritt. Då åker huvudet i "det läget" de första stegen, för då måste han upp med framdelen och ta i men sedan orkar han kanske inte mer och då blir huvudet normalt igen...

Intressant är ju då som sagt.. om detta är rätt eller inte?
Negativt eller positivt eller spelar ingen roll (visar bara att han inte är så stark)?

Vilken del av nosen till att börja med?
Om man skall nöja sig med den deffinitionen så är ju till och med Beastiebabes bild G ett gränsfall för att klara sig - och det vet vi ja att detta inte är bra....

Om vi tittar på dessa gamla ryttarebilder så är ju verkligen hästen i lod mellan öga och mungipa...

Det ställer ju verkligen mycket större krav på ryttaren att rida så

jag vill ha en öppen gansachvinkel och det kan ju inte desa bilder illustrera och det tror jag bara man får fram till bild D

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 787
Senast: ginnies
·
Utrustning Ja, jag ska köpa nya stövlar och vill ha inspiration kring vilka som ser bra ut och verkar sitta bra. Jag ser ibland stövlar på...
Svar
9
· Visningar
1 481
Senast: Mirtai
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 837
  • Låst
Kropp & Själ Hej Tog ju bort min förra tråd men problemet kvarstår. Tror inte en tråd är en universallösning men skulle behöva lite stöd ändå...
61 62 63
Svar
1 245
· Visningar
83 739
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar