Vad gäller dressyren så tycker jag att man ska mäta nosgrimman uppe på nosryggen med det instrument som ju faktiskt finns framtaget för det! Och diskvalificera de som har för hårt spänd nosgrimma.
I hoppningen ser jag så många avarter på bett, hack och nosgrimmor att det är svårt att veta var man ska börja rensa upp faktiskt... Men kanske börja med att mäta nosgrimmorna på samma sätt som jag föreslår för dressyren. Och förbjud de bett som är rena tortyrredskap!
Själv rider jag islandshäst. Det känns inte som om hårt spända nosgrimmor är det största problemet i vår sport (det finns andra!), kanske beror det på hur kontroller görs? Vi har det som kallas utrustningskontroll som utförs direkt efter ritten då man kollar nosgrimma, bett, hästens mun, skoning, skyddsutrustning mm. Det ska plockas ut ca 30% av de startande för den typen av kontroll (dels slumpmässigt, dels om en domare begär det), samt att alla som rider final kontrolleras innan resultatet blir officiellt (de högst 5 eller högst 10 placerade i uttagningen rider final, beroende på antal startande). Det slarvas en del med de där 30%, men det kontrolleras konsekvent i finalerna! Om något inte följer reglerna så blir man automatiskt diskvalificerad i klassen. Mer allvarliga fall kan göra att man blir avstängd från hela tävlingen.