Sv: Vart tycker du att lodet sitter?
Ett förtydligande, en lodlinje är en lodrät linje som går i 90 graders vinkel till marken.
Drar man en linje från öga till mungipa på en häst, så blir det inte en lodlinje om inte mungipan hålls lodrät under ögat. Därför kan man aldrig säga att linjen öga-mungipa är en generell lodlinje, möjligtvis att det är en önskvärd lodlinje. Titta t ex på Flummflickans avantar, den hästen har ingen lodlinje från öga till mungipa.
Egentligen är nog din frågeställning: "Vilka kroppsdelar på huvudet anser du att en lodlinje ska gå igenom?"
Vid dressyrtävlingar gäller att "nacken som regel ska vara högsta punkt, och nosen vara i eller något framför lodplan". Jag uttryckte mig fel i mitt förra inlägg - dressyrdomare drar inte en lodlinje genom ögat (en del tränare och ridhandböcker gör däremot det).
Dressyrdomare drar en lodrät linje, som man för fram mot nosen. Då ska nosen vara i eller framför lodlinjen (dvs i samma linje eller något framför panna och nosrygg). Lodlinjen genom ögat kan man glömma i tävlingssammanhang.
På träning kan man ha andra riktlinjer och de kan ju vara intressanta att diskutera (själv anser jag att hästens huvudställning måste anpassas efter varje enskilt tillfälle - och det finns andra saker som är mycket viktigare).
Men de kan ju också vara bra att veta vad som gäller på tävling, dvs ovanstående.