Vart tycker du att lodet sitter?

L

lojsan_

Fick inspiration av Jessica och lektra pga deras mycket intressanta disskution om vart lodplanet skall vara i tråden piaff/trampa (tror jag att den hette).
Så nu undrar jag: vart tycker du att lodet finns? Ögon-mungipa eller nosrygg eller kanske något annat?
Skriv gärna lite om varför du tycker som du gör!

*Väntar med spänning*

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vart tycker du att lodet sitter?

lodlinjen går genom ögat och är vinkelrät mot marken.
eftersom det är en lodrätt linje måste det bli så. sen kan givetvis mungipan vara på samma linje i ett visst läge, och nosryggen parallell med linjen i ett läge, men linjen är fortfarande lodrät mot marken oavsett var hästen har huvudet

Jag tycker att lodlinjen är öga-mungipa, jag vill ha dem på samma linjen, alltså om linjen börjar i ögat så ska nmungipan ligga i samma linje på väg till marken.

Det optimala är ögon/mungipa, inte nosryggen, enligt mig det vill säga.

Men sen är det ju faktiskt så att hästen rör sig, huvudet är inte fast svetsat på en stång så i vissa faser kommer huvudet lite bakom och i andra lite framför. :idea:

Sällar mig till den allmänna skaran- öga till mungipa. ;)

Lodlinjen är en lodrät linje som går genom ögat i 90 graders vinkel mot marken.

Sedan kan man diskutera om hästen går bakom lodlinjen, framför lodlinjen eller i lodlinjen.

Enligt dressyr-TR ska hästen gå "med nosen i eller något framför lodlinjen". Denna riktlinje gäller alltså på dressyrtävlingar:

Sedan kan man nog konstatera att om nosen är något framför lodlinjen, så kommer kanske mungipan i lodlinjen, och även det är då korrekt på dressyrtävlingar.

Det här tjafsade vi som fan om för itnte så länge sedan tills Beastie Babe la in bilder som visade att om man bara använde en lodlinje och ögat så kunde hästen gå lite som den ville, det gick att pricka ögat med en lodlinje ändå.

:rofl:

Men hon hade också samma svar som ni andra

Öga mungipa - det måste vara två referenspunkter

men du ... stackars åsna...

Ett förtydligande, en lodlinje är en lodrät linje som går i 90 graders vinkel till marken.

Drar man en linje från öga till mungipa på en häst, så blir det inte en lodlinje om inte mungipan hålls lodrät under ögat. Därför kan man aldrig säga att linjen öga-mungipa är en generell lodlinje, möjligtvis att det är en önskvärd lodlinje. Titta t ex på Flummflickans avantar, den hästen har ingen lodlinje från öga till mungipa.

Egentligen är nog din frågeställning: "Vilka kroppsdelar på huvudet anser du att en lodlinje ska gå igenom?"

Vid dressyrtävlingar gäller att "nacken som regel ska vara högsta punkt, och nosen vara i eller något framför lodplan". Jag uttryckte mig fel i mitt förra inlägg - dressyrdomare drar inte en lodlinje genom ögat (en del tränare och ridhandböcker gör däremot det).

Dressyrdomare drar en lodrät linje, som man för fram mot nosen. Då ska nosen vara i eller framför lodlinjen (dvs i samma linje eller något framför panna och nosrygg). Lodlinjen genom ögat kan man glömma i tävlingssammanhang.

På träning kan man ha andra riktlinjer och de kan ju vara intressanta att diskutera (själv anser jag att hästens huvudställning måste anpassas efter varje enskilt tillfälle - och det finns andra saker som är mycket viktigare).

Men de kan ju också vara bra att veta vad som gäller på tävling, dvs ovanstående.

Jag undrar vad du menar med detta:

"Dressyrdomare drar en lodrät linje, som man för fram mot nosen. Då ska nosen vara i eller framför lodlinjen (dvs i samma linje eller något framför panna och nosrygg). Lodlinjen genom ögat kan man glömma i tävlingssammanhang."

TR gäller för tävling, alltså är det TR som domaren ska hålla sig till...

Dressyrdomare tänker sig en lodrät linje, dvs en linje i 90 graders vinkel mot marken = lodlinjen.

Citat TR: "Med stadigt huvud och fritt buren hals, där nacken som regel är högsta punkt, samt med nosen i eller något framför lodlinjen, skall hästen stödja lika på båda tyglarna."

Det står inte i TR att lodlinjen ska dras genom ögat eller någon annan kroppsdel. Därför var mitt inlägg med flit lite provocerande.

Det uppkommer ibland diskussioner som låter "varför drar inte domarna ned på ekipage där hästen går bakom lodplan". Och då är det naturligtvis viktigt att alla som diskuterar har samma uppfattning om vad bakom lodplan innebär. Diskuterar man tävling och tävlingsekipage måste man följa TR och TRs definition av hur nosen ska förhålla sig till lodlinjen.

Det är lite synd att det inte står angivet LODLINJE GENOM ÖGAT i TR, för då hade det blivit mindre uttrymme för feltolkningar. I praktiken blir det dock ganska lite skillnad på att dra lodlinjen genom ögat och t ex vid nacken eller pannan. (Ögonen är ju också placerade lite olika på olika typer av hästar.) Och i alla dessa fall är det alltså NOSENS relation till lodlinjen som domarna tittar på - DET är i alla fall klart definierat i TR!

Om man däremot säger att mungipan ska vara i lodlinjen (som en del hävdat i tidigare inlägg), så skulle det innebära att en häst som har nosen i lodplanet skulle vara bakom lodplan (eftersom mungipan ligger längre bak än nosen) och det är den inte enligt TR (och därför kan domarna inte heller dra ned på detta). Däremot finns det ingen motsättning mellan att rida med mungipan i lodplan och vad som är godkänt enligt TR (eftersom nosen då kommer något framför lodplan och det är tillåtet).

P. S Kan tillägga att dressyrdomare inte sitter och mäter med linjal vid tävlingar. Som någon så riktigt påpekade i ett tidigare inlägg så går ju hästen inte i en konstant huvudställning genom hela programmet. Och hästens korrekta form sitter inte i huvudställningen (även om folk tycks tro det motsatta ibland), huvudställningen är bara ett resultat av hästens totala arbetsform och styrka.

6. In all the work even at the halt, the horse must be “on the bit”. A horse is said to be “on the bit” when the neck is more or less raised and arched according to the stage of training and the extension or collection of the pace, accepting the bridle with a light and soft contact and submissiveness throughout.
The head should remain in a steady position, as a rule slightly in
front of the vertical, with a supple poll as the highest point of the neck, and no resistance should be offered to the rider.

FEIs definition, 2006.

De har inte med uttryckligen lodlinjen genom ögat... så vår definition är väl internationellt anpassad.

Förmodligen. Fast FEI:s definition är ännu luddigare, eftersom den säger att huvudet ska vara framför lodlinjen och i den svenska är det definierat till att nosen ska vara framför lodlinjen.

För de ryttare som tävlar både på svenska tävlingar och internationella tävlingar är det intressant att jämföra de olika reglementena. De skiljer ju sig fortfarande åt en del, trots att det har kommit flera anpassningar till det internationella reglementet i det svenska.

Enligt mig ska huvudets lodplan (mellan ögat och mungipan) gå i 90 graders vinkel inte mot marken, utan mot en tänkt horisontell linje genom hästens kropp. Ska försöka förklara hur jag menar. Tänk en häst som står rakt uppochner på marken. Genom hästens bål drar man en linje horisontellt mot marken. När man sen samlar hästen tippas den linjen ungefär som en gungbräda. Vill man ha huvudet i 90 graders vinkel mot marken även när man samlar hästen kommer oundvikligen vinkeln mellan undersidan av huvudet och undersidan av halsen minskas. Säg att man i det läget flyttar tillbaka "gungbrädelinjen" så att den igen är horisontell mot marken men har kvar huvudet. Då hamnar hästen bakom lod. Därför tycker jag att lodplanet ska definieras mot hästens horisontalplan och inte markens. Annars blir det ju fel i alla fall. Nån som förstår?

Att man talar om "lodplan" är just för att huvudet skall vara i avspänning och hänga från den högsta punkten - nacken - då kommer tyngden av huvudet att automatiskt att placera det med nosen ngt framför lodlinjen - eftersom viktfördelningen i huvudet är som den är. Att ha huvudet längre bak eller fram innebär att hästen får spänna muskler för att placera sitt huvud.

såklart hästen ska ha huvudet där det är som bekvämast. Men en häst som utför en levade eller en pesade då? För att den hästen ska ha huvudet i samma lodplan som den hade innan den var samlad blir det ju jättekonstigt. Dessutom är det ju svårt att tex piaffera utan att använda alla kroppens muskler för att placera sig. Huvudet följer ju med upp när nacken reser sig.

Lyrazel skrev:
såklart hästen ska ha huvudet där det är som bekvämast. Men en häst som utför en levade eller en pesade då? För att den hästen ska ha huvudet i samma lodplan som den hade innan den var samlad blir det ju jättekonstigt. Dessutom är det ju svårt att tex piaffera utan att använda alla kroppens muskler för att placera sig. Huvudet följer ju med upp när nacken reser sig.

Men själva poängen med att veta var lodlinjen sitter är ju inte när hästen, i hög samling, hamnar framför lod, utan det är ju snarare alla dessa ryttare som blint går på att nosryggen ska vara i lod, vilket är förkastligt...

//Jessica

Fast det jag hävdar är ju att hästen inte hamnar mer framför lodplan när den är samlad än den var innan. Allt är relativt duvet :)

Och ja, såna ryttare är knäppa

Liknande trådar

Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 787
Senast: ginnies
·
Utrustning Ja, jag ska köpa nya stövlar och vill ha inspiration kring vilka som ser bra ut och verkar sitta bra. Jag ser ibland stövlar på...
Svar
9
· Visningar
1 481
Senast: Mirtai
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 837
  • Låst
Kropp & Själ Hej Tog ju bort min förra tråd men problemet kvarstår. Tror inte en tråd är en universallösning men skulle behöva lite stöd ändå...
61 62 63
Svar
1 245
· Visningar
83 739
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar