Vart hittar man info om hingstar

Sv: Vart hittar man info om hingstar

Jag letar en hingst med modern stam som lämnar massa och styrka. Och inte fransk. Någon som har ett förslag?

Jag letar en hingst med modern stam som lämnar massa och styrka. Och inte fransk. Någon som har ett förslag?
Clerk Magistrate, Mr Pine Chip eller Judge Joe, kanske kan vara något för dig? De tre har modern stam och borde kunna lämna massa. Vet dock inget om styrkan, eftersom de enbart tävlat i USA och har inga avkommor i startbar ålder. De är heller inte franska.

Jobie Tempest är trevlig, han har jag inte ens tänkt på, däremot är det tråkigt om han inte riktigt fungerar, då vill man åtminstone ha honom på stationen (känns som att det blir bättre styrka då men jag har ingen koll på det) men hästen stannar i Småland då jag inte vill köra henne för att plocka hem henne några dagar senare. Av samma skäl går Home Alone bort, hade tänkt använda honom förra året åt den andra märren, men han kunde inte skicka på den och därför blev det inget. Dessutom tycker jag att många av Jobie Tempestarna är små ponnyer, men det kanske bara är dem jag har träffat?

Vad tror ni om Muscle Memory? Han är visserligen lite dyrare än min plånbok men en god vän har en betäckningsrätt som jag kunde få köpa rätt billigt. Är han värd det? Någon som vet hur avkommorna är i skallen?

Har träffat en avkomma efter Jobie Tempest, en liten märr som från början var trevlig som attans. Kom fram till en direkt i flocken och var den som alltid var socialast och gladast, nu kommer hon fortfarande fram till en men är rent ut sagt otrevlig och inte att lita på för fem öre. Hon har vänt om och slagit och träffat en kille på låret, lägger öronen slickad bakåt.

Vid inkörningen var hon en aning svår men har verkligen inte tagits hårt alls, allt har varit på hennes villkor för att inte trötta ut henne, utan bara hålla henne på gott humör. Hon har trots detta lagt sig ner, stegrat och varit allmänt hetsig för vagn, knäckt ryggstycken och käkar. Hon har dock skött sig nu, hade en del problem att slappna av i början och hitta traven men fungerar nu helt ok.

Kan dock inte komma på varför hon har vänt från att vara så trevlig och social till rena elakingen, då körningen sker helt på hennes villkor och körs av samma person hela tiden. Hur har andra Jbie Tempest avkommor varit? Finns det fler som verkara vara åt det mer vassa hållet?

Wilma Nalan var rätt vass som unghäst har jag hört. Den jag har haft under inkörning har dock varit bra, men det var en hingst.

Ändrade beteenden behöver ju inte enbart ha med stammen att göra heller, det ska man ju vara medveten om.

De är smarta djur som "berättar" mer än vad man tror i bland. Det är oftast vi som är kass på att läsa av dem i stället. Smärta eller någon yttre händelse kan också personlighetsförändra.

Ska du inte satsa på att få fram en starthäst (och har ett sto med attraktiv stam eller andra kvalitéer) Måste jag råda dig att avstå.

Att ta fram en fölunge kostar massor, extra mat och veterinärkostnader för stoet, registrering, pass osv ev kastrering om det blir en hingstunge osv. listan kan bli lång. Bara för att ta mina föl som exempel. Jag har ett fullblodssto som jag betäckt 2006, 2007 och 2010. 2006 kastade hon = minst 10 000 i kostnader för ingenting. 2008 föddes världens vackraste som tyvärr visade sig vara sjuk och avlivades efter mkt kämpande i augusti i år. Vad hon har kostat vill jag inte ens tänka på men gissar på över 100 000.
Så hoppas nu att jag får en frisk och fin bebis i år:love: Men om man räknar på vad jag redan lagt ut och inte fått nån häst ännu hade jag, om jag istället sparat de pengarna kunnat betala runt 150 000 och fått en riktigt bra häst för pengarna.

Och sen finns det så oerhört många "dåliga" travhästar Vill du bara ha en häst att ha kul med så är det ju bättre att "rädda" en av dessa. Och med dåliga menar jag bara att de inte räcker till på banan. Och vill du träna och ev tävla lite (hopp,dressyr el liknande) är det tyvärr så att de flesta travare inte riktigt räcker till.

Jag själv är inte speciellt tävlingintresserad men vill ha en häst som funkar att träna med, Red min travarvallack många år och fick ofta höra att han var snygg och gick väldigt bra för att vara travare men jag tycker det är mkt roligare att rida en häst som har bättre förutsättningar för ridning. Har tex ett kallblodstravar sto och hennes son (korsning) så om man gillar travare som ridhästar tycker jag de har mkt bättre gångarter och inte stressar upp sig så lätt.

Nu har väl TS tänkt sig en travhäst som resultat, inte en ridhäst. Så ditt resonemang kan vi väl lägga ner. Visst kostar det att ta fram en fölunge men om man har möjligheten är det oerhört roligt (för det mesta). Alla har ju inte toppston som tjänat x antal miljoner men om vi bara ska betäcka stjärnor blir det inte många föl.

Själv är jag lite svag för Super Arnie, hästar med både charm och kapacitet.

Jag har kört en avkomma efter Jobie Tempest, lindrigt sagt speciell, bockade emellanåt som en total galning - slog aldrig - bara hoppade kråka mitt i skalmarna :crazy: Hon blev en mycket personligare och gladare häst efter ett kraftigt kolikanfall. Hon fick då så mycket omsorg och kärlek att hon nog blev väldigt förvånad ;) Men faktum är att efter detta kom vi henne mycket närmare och hon vann kort efter ett större lopp som tack för hjälpen.
Tyvärr är Doris borta efter att det upptäckts en tumör i livmodern när hon skulle betäckas för andra gången. Hon hann i alla fall lämna en avkomma efter Juliano Star, spännande att se vad det kan bli.

kan delvis hålla med, men vill TS ta en fölis på sin märr, är det ju upp till henne, och vad är det som säger att den här fölungen inte duger lika bra i ridning som någon av dem du råder henne att "rädda"? Att föda fram en travare enbart för ridning är idioti tyckerj ag, då det finns överskott av gamla travare som vill hitta nya hem, men har för mig hon skrivit att hon vela ha den till monté?

Hon efterlyser en billig hingst, så kastar märren är det inga tio tusen hon förlorar, så vidare inte märren blir sjuk och kräver vetrinärvård. Sprängavgiften är ju ofta 2-3000 på de billiga, och även om stoet står på seminstation och kollas på ex 16e dygnet tror jag inte kostnaderna kommer upp i tio tusen.

Att avla är en chansning, och man får hoppas på det bästa. Dock förstår jag inte dom som avlar bara för att... tycker an ska ha ett genuint intresse att få fram en tävlingsinvid, och man ska då veta att det kan dra i väg i ksotnader, lämnar du på inkörning kostar det, ska du köra in själv kostar det i tid och ev utrustning, om man inte redan har, men kan väl tro att de flesta som föder upp och ska köra in själv åtminstone har utrustning.

Kan va jag som fattat fel, men av vad Ts skrev och hennes tidigare trådar fattade jag det som att hon använde sina hästar till hobby ridning/ körning.

Och självklart kan fölungen funka lika bra som en redan befintlig kasserad travare, men min poäng var just att då är den färdig och ridbar för typ inga pengar alls.

Jag håller visserligen mest på med swb avel men antar att det är ungefär samma kostnader. Betäckte i år med billig hingst så hans avgifter och skick gick bara på ca 3000. Men sen tillkommer ju semin avgift+vetavgift +uppstallning om man inte har tid el möjlighet att köra tur och retur till hingststationen flera ggr.
I mitt fal seminavgift ca 2500 vet avgift ca 2500 uppstalning ca 500
Och sen är min vaccinerad mot abortvirus= 700*2 1400 (ska senare ha ytterligare en spruta så då får man lägga på 700 till.
Det får jag till minst 10 000 och då är jag inte säker på att jag fått med alla kostnader då det bara är en snabb utträkning. Så jag har svårt att se att man kan komma så mkt billigare undan.

Sen förstår jag om hon vill ta en fölis efter just sin märr och vill inte verka negativ men har man inte tagit föl tidigare tror man oftare att det är billigare och enklare än det är.

Senast ändrad:

Ursäkta mig, men tror du att jag är helt ute och cyklar när det gäller att ta föl eller ?. Jag har aldrig haft eget föl, men jag har haft föräldrar med hästar som tagit föl och känner folk som tagit föl så jag vet att det kostar !!
Nu är det såhär att jag skulle aldrig betäcka om jag visste att jag inte hade råd, jag vet att kostar som sagt och blir fölungen/stoet sjuk så kostar det ännu mera.
Ja Bambi82, jag använder mina hästar jag har i dags läget till Hobbyridning/körning, men jag har funderat på att ta en fölunge för att testa rida Monté, funkar det inte så kommer den bli en hobbyhäst den med om den inte visar sig vara bra i rörelserna så den kan funka som lite lättare dressyr ridning.
Inte direkt samma sak att rädda en av de kassa travarna ute i världen som att ta egen fölunge !.

det är sant, och bestämmer man en hingst som kostar 2000+8000, tänker man kanske, ja men tio tusen för en häst, det är ju billigt, men när fölet ligger i halmen och sprattlar och du har betalat hingstavgiften har du nog landat på närmare 25tusen kr.

Just vad ts ska ha den till vet jag som sagt inte, men tidigare trådar visar ju att hon bara hobby rider och kör, men som sagt hon kanske ska ha till trav eller monté.

Jag ska antagligen betäcka mitt sto, men jag känner att jag nästan hellre köper en färdig häst. Betäcker jag i vår, har jag ettt föl 2012, och som kan börjas köras in 2013, alltså om två år har jag användning för min häst. klarar jag premie har jag tillbaka lite pengar, och har jagg tur får jag ut den som treåring, men det kräver som sagt tur och en massa tid.

Ta då hingstavgift plus moms och all vetrinär, och sedan märren och fölets mat och vaccinationer och ev vetrinäravgifter på två år... för de pengarna får man i dagens läge en matnyttig starthäst..

Senast ändrad:

men vill TS ta en fölis på sin märr, är det ju upp till henne, och vad är det som säger att den här fölungen inte duger lika bra i ridning som någon av dem du råder henne att "rädda"? Att föda fram en travare enbart för ridning är idioti tyckerj ag, då det finns överskott av gamla travare som vill hitta nya hem, men har för mig hon skrivit att hon vela ha den till monté?

Precis, detta är upp till mig, jag ville bara ha råd och tips om allting. Inget annat. Men klart jag förstod att det skulle komma upp massa onödigt snack också, men jag kan svara för mig så inga problem :D.

Och ja, jag funderar på att testa monté med fölungen, men som sagt har jag inte ens bestämt mig för OM jag ska bestäcka. Och har fortfarande inte tänkt klart om det ska bli en monté, trav eller inge alls. Men det lutar till 95% att det blir en monté jag föder fram.

Hon efterlyser en billig hingst, så kastar märren är det inga tio tusen hon förlorar, så vidare inte märren blir sjuk och kräver vetrinärvård. Sprängavgiften är ju ofta 2-3000 på de billiga, och även om stoet står på seminstation och kollas på ex 16e dygnet tror jag inte kostnaderna kommer upp i tio tusen.

Och jag har tur som bor bara ett par kilometer från ett stuteri som tar hem frys, och har vissa egna hingstar och som kollar stona mm mm, så resekostander och uppstallning sparar jag med så jag kan gå med henne :)

Att avla är en chansning, och man får hoppas på det bästa.
Precis, bara för att man har ett toppsto och betäcker med en topphingst är det ingen som säger att det blir skit av allting. Men man har större chans att lyckas med ett sådant par.

lämnar du på inkörning kostar det, ska du köra in själv kostar det i tid och ev utrustning, om man inte redan har, men kan väl tro att de flesta som föder upp och ska köra in själv åtminstone har utrustning.

Om jag nu tar föl, kommer jag köra in själv, enda jag kommer behöva köpa till är ett par vagnar, men det kan man hitta billigt, allting annat har jag. Kört in hästar förr, så det är inga konstigheter för mig. Så nu vet ni att den kostnaden för inkörning besparar jag ;)

Ber om ursäkt, fattade det på ditt första inlägg som om detta var nytt för dig.

Och är nog tyvärr lite skadad:crazy: Jobbar på trav och får ofta erbjudande om "gratis" hästar många gånger helt underbara individer, därför jag tycker det är synd att producera mera av nåt som finns i överflöd.

Om du vet vad du ger dig in på önskar jag dig lycka till! Har man bara koll på kostnader och det extra jobb det blir så är det helt underbart med föl :love:

Är ju självklart också speciellt att föda upp och träna sin egen häst!

Läste mitt första inlägg nu och ser att jag skrivit lite tokigt, jag är helt grön inom att leta fram hingstar, se hur de passar ihop och veta vart man får reda på vad hingstarna kostar osv.
Och det är min första egna betäckning och min första egna föl, men har vart med om mycket fölningar osv hos andra, men detta är min allra första :).

Förstår att du ser mycket "skit" om du jobbar med det, och jag tycker också det är synd att det finns så mycket travare som inte funkade på banan som bara ges bort eller slaktas. Tycker det är hemskt att de inte är värda ett dugg för många när de inte kan springa eller har sprungit färdigt.
För mig är alla travare värda lika mycket som vilket fullblod eller vad som helst.

Ja svårt att skriva på forum så här, himla lätt att en kommentar missuppfattas.

Jag hade länge som "dröm" att ta emot travare rida till och försöka sälja till bra hem, just för att de oftast är himla positiva och trevliga individer men inte värda nåt på marknaden. Men det kommer tyvärr inte gå ihop alls ekonomiskt.

Speciellt inte som hästmarkanden ser ut nu.

genom att du bor så nära station spar du ju in mycket pengar!! ena hästen jag har nu, hingsten kosta 8000 då, och räkningen från stuteriet var på lika mycket..

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 906
Avel Funderar på att ev betäcka mitt arabsto nästa säsong. Hon har tidigare varit verksam inom arabaveln innan jag köpte henne. Jag är nu ute...
Svar
7
· Visningar
1 800
Senast: dobbis
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 268
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 811
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar