Varningsklockor för smuggelhund annons

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varningsklockor för smuggelhund annons

Visst är det bra att folk reagerar men samtidigt slösar man resurser och pengar på onödiga anmälningar som hade räckt med att googla lite för att se att det inte var smuggelhundar.

Folk är väl inte oseriösa för att de stavar dåligt. Eller ska vi börja införa Svenska för Uppfödare-kurser innan man får starta kennel?

Fast nu var det inte stavningen och bara för att kenneln är skk-ansluten är det ingen garanti.
Eftersom det har hänt förut att kennlar har misskött sig.

Vad har ni Googlat på för att få så pass mycket info att ni sen vet att det inte handlar om smuggelhundar? Jag googlade på annonsörens namn och fick inte fram mycket alls, någon kennel fann jag inte. Jag frågar av nyfikenhet.

De initierade vet efter privat mail mellan TS o dobbis,. Vi andra har 0 koll eftersom man inte får länka till annonser här.

Men du.. då går det ju väldigt snabbt för dem som får anmälningen att hitta info på google (hur säker nu den infon kan vara, har ingen aning eftersom jag inte är säker på om jag sett rätt annons). Vet du själv vilken annons det gäller?

Keths, kan du PMa eller skriva på facebook och skicka länken?

De initierade vet efter privat mail mellan TS o dobbis,. Vi andra har 0 koll eftersom man inte får länka till annonser här.

Eftersom Belethien skrev:

Visst är det bra att folk reagerar men samtidigt slösar man resurser och pengar på onödiga anmälningar som hade räckt med att googla lite för att se att det inte var smuggelhundar.

så låter det som att en googling på något hade varit svar nog, vilket jag tyckte verkade märkligt.

Eller du svarade på ett av mina tidigare inlägg i tråden?... Blev osäker nu.

Eller så får vi väl anta att eftersom någon på buke skriver att enligt Google så är det en seriös uppfödare, ja då är det så!

Jag hittade på första googlingen både kennelnamn, att föräldrarna är hälsoundersökta, pappan är välmeriterad från finland samt att valparna är reggade, de finns på hunddata också. Uppfödaren har även ställt ut andra avkommor och har fina bilder på rena, välskötta valpar på hemsidan. Det finns inte en chans att de är smuggelhundar alltså och genom en sökning på emailadressen var det plättlätt att hitta.

Läser man hela tråden är det lätt att hitta annonsen på blocket.

Det är knappast så att uppfödaren är seriös för att google säger så men det är inga smuggelhundar och hemsidan ser normal ut. Detta är en fet höna av en liten fjäder för att uppfödaren stavat fel på rasens namn (big whoop) och inte nämnde att de var SKK-reggade (som hen kanske inte tänkte på att skriva med). Slöseri med resurser och pengar för att man inte kan använda google och har problem med att folk stavar fel är för mig inte positivt.

Det är väl lättare att vara spydig istället för att faktiskt vara öppensinnad.

Senast ändrad:

I så fall läser vi nog olika annonser för det står inget kennelnamn i den annonsen jag läst.

Och jag har inte problem med att folk stavar fel, men om en kennel inte kan stava rasens namn rätt så drar jag öronen åt mig lite, och det är mitt val. Men om kenneln annars verkar bra skulle jag inte ha problem att köpa valp därifrån. Och som sagt, om det är så lätt att hitta, då tar det inte länge för dem som får in anmälan att undersöka saken.

Ok, jag hittade annonsen och sökte på hens namn, men fick som sagt inte upp något av relevans. Därför blev jag nyfiken på vad du sökte på.

För mig ringer det också varningsklockor när en uppfödare inte kan stava till rasens namn. Jag tycker bara att det är väldigt märkligt när man föder upp och är genuint intresserad av en ras.

Jag hittade på första googlingen både kennelnamn, att föräldrarna är hälsoundersökta, pappan är välmeriterad från finland samt att valparna är reggade, de finns på hunddata också. Uppfödaren har även ställt ut andra avkommor och har fina bilder på rena, välskötta valpar på hemsidan. Det finns inte en chans att de är smuggelhundar alltså och genom en sökning på emailadressen var det plättlätt att hitta.

Läser man hela tråden är det lätt att hitta annonsen på blocket.

Det är knappast så att uppfödaren är seriös för att google säger så men det är inga smuggelhundar och hemsidan ser normal ut. Detta är en fet höna av en liten fjäder för att uppfödaren stavat fel på rasens namn (big whoop) och inte nämnde att de var SKK-reggade (som hen kanske inte tänkte på att skriva med). Slöseri med resurser och pengar för att man inte kan använda google och har problem med att folk stavar fel är för mig inte positivt.

Googlade och hittade.... Som du påstår så är det ju jättelätt MEN (och det är ett stort MEN) Om man nu är en seriös uppfödare så stavar man rätt på namnet på rasen, man skriver ut sin hemsida så folk hittar dit och där kan se mer info.
Vill man framstå som seriös skriver man inte en annons som kunde va skriven av en 14 åring med dyslexi. HAR man nu dessa problem (dyslexi tex) ber man en vän om hjälp innan man skickar in annonsen !

Skiter man i vilket så framstår man inte som seriös... Hur seriös man än är...
Första intrycket är väl rätt viktigt vid hur man uppfattar "folk"...

För mig är en uppfödare seriös om personen gör kombinationer som gynnar rasen, hälsotestar sina avelsdjur, sköter sina valpar efter konstens alla regler, hittar bra hem till valparna och stödjer samt följer dem. Inte om personen har stavproblematik och väljer att inte ta hjälp av folk för att skriva en blocketannons.

Men hey, vi är väl alla olika.

Annonsen jag hittade rörde sig knappast om några valpar, utan om ett knappt tiotal unghundar mellan 5 och 18 månader.

Det är en hel valpkull på 5 valpar och sedan verkar det som att hon ska några sälja unghundar också. Alla reggade. Hela valpkullen finns även på Köpahund.se och unghundarna finns på hemsidan med stamtavlenamn och allt.

Jag tror vi pratar om olika annonser. Den jag anmälde säljs av ett företag i södra närke.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 481
Senast: monster1
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 448
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
311
Senast: alex.ha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka