Varningsklockor för smuggelhund annons

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varningsklockor för smuggelhund annons

Tack kära du! Reagerade också på att vissa var lite äldre, men jag kunde tänka mig att en av tikarna var mamma till valparna och de hade fötts här.
Men det var en tanke från min sida.

Som sagt är det inte jag som ska döma vart hundarna kommer ifrån.

kl
Jag har inte heller något emot att bli anmäld, nu har jag bara en hund och två kaniner men de kan alltid få kaffe och kaka:)

Och här gjorde jag misstaget att tro att inte alla som har svårt för utländska är helt öppna med det.

Haha men herregud! Jag som trodde jag var känslig när jag misstänker att någon har en rasistisk agenda. Men det här är ju löjligt. Det är ju ingen som diskuterar uppfödaren som person! Det spelar NOLL roll varifrån personen kommer!

Men du verkar ju veta varför det är för hemskt med att bli anmäld? Vad kan hända om allt är i sin ordning? Mig får ni gärna anmäla om ni vill :). Kommer de och inspekterar så kostar det mig i värsta fall en extra kopp kaffe...

Samma lika. Visst är det lite läskigt att bli granskad, men även djurskyddsinspektörer är människor som faktiskt inte är ute efter att sätta åt folk på pin kiv. Är allt bra så är allt bra, liksom! Förövrigt ska väl ändå uppfödare som tar över ett visst antal kullar/år få regelbundna besök av LS för att behålla sitt verksamhetsgodkännande?

Tack Migo, borde kanske inte lagt mig i utan att ha sett hur annonsen såg ut. Men jo, jag håller nog med om att den är lite "udda" skriven och utan vidare seriös information.

Jag tycker också man bör lägga sig i om man misstänker något konstigt ( som sagt, hellre en anmälan för mycket än för lite).

Det jag reagerade på, utan att ha sett annonsen ( eller nu då, innan du skrev av den), var att man inte kan döma någon utifrån hur personen stavar. Eftersom någon skrev att det var ett utländskt namn, så tänkte jag att det inte är så jäkla lätt att stava alla gånger ( utifrån mig själv då :D ) och man skriver som man tror. Det gör jag själv, och är jag osäker på ett ord, så händer det att jag chansar för att jag inte orkar googla ordet, och hoppas folk förstår ändå. ( Troligtvis hade jag vart lite mer noggrann i en annons).

Så att kalla någon oseriös är inte att prata illa om dem??:confused:

Vem har jag kallad oseriös?
Du verkar ha glömt att andas? Vad skulle jag googla på för att förstå? "Misstänkt hundsmugglare enligt inlägg på bukefalos"?
Ta du o kamma dig innan du beskyller folk för rasism etc som du just nu sysslar med, eller vad det är du just nu sysslar med, vaknat på fel sida?

Jag börjar bli nyfiken på vad det är som är så speciellt med denna människa att det är helgerån att beskylla denne för att vara oseriös :D

*kl*

Jag anser att man har all rätt i världen att kalla en person oseriös om man anser att så är fallet och det finns någon form av grund för påståendet.
I detta fall finns det en mycket bra grund pga. följande:
1. Det fattas information som BÖR finnas med.
2. Det gäller hundar i många olika åldrar trots att personen i annonsen skriver att hon/han ska sälja "sina valpar".
3. Rasens namn är felstavat. Jo, om man föder upp en ras SKA man stava rätt på namnet imho.

Det är inte skitsnack att kalla någon oseriös, det är en åsikt. Skitsnack hade varit något i stil med "Personen borde inte få sälja hundar! Usch vilken idiot till människa som inte ens kan stava. Jävla stolpskott det finns..". Senast jag kollade hade ingen skrivit något dylikt.
Enligt mig, och säkert många andra, framstår man inte som seriös om man inte ens bemödar sig stava rätt i sin annons samt inkludera relevant fakta.
Det kvittar vad som är till salu. Driver man ett företag så bör man bry sig tillräckligt mycket för att stava rätt. Har man problem med dyslexi eller dylikt så tar man hjälp. Det gynnar kenneln, eller vad det nu än är man håller på med, i längden.

Cudos till TS som agerade HELT korrekt! :up:

Jag tycker att det hela är fullkomligt olustigt.

Om det vore Sven Svensson som sålde valparna hade han inte fått samma kritik. Då hade man bara trott att han var skum men absolut inte en hundsmugglare. Och ingen hade startat en tråd om Sven Svenssons felstavade hundar eller anmält. Ska jag själv då vara orolig för att råka skriva shetland shäpdog, hålla mig kortfattad och anmälas som hundsmugglare för att jag har ett utländskt namn?

Jag tycker faktiskt att det är helt på sin plats att erkänna att med hjälp av en googling så hade detta kunna undvikas. Nu är jag bara trött på att diskutera det här med folk som tycker det är helt OK att snacka om uppfödare såhär. Jag får tacka för mig.

Men vad håller du på med? Är ju du som pratar om att personen inte är från Sverige. Ingen annan har gjort det.

Jag är själv uppfödare och sålde en valp från förra kullen till en kille från Irak, så jag tänker absolut inte i några banor vart folk kommer ifrån. Däremot är det flera som frågat mig hur jag kunde sälja till honom..

Har en kompis som jämt tror folk pratar skit, jag brukar svara tillbaka att då gör du väl det också eftersom du tror alla andra gör det. Så varför skulle just hon inte vara den som inte pratar skit..
Så kanske är det du B som har problem med att annonsören inte är svensk..

Senast ändrad:

Men om hon stavar rätt på allt annat så är ju frågan varför ni dömt henne som hundsmugglare för att hon stavade fel på rasnamnet?

Läs innan du anklagar någon...
Jag har INTE skrivit hon är en hundsmugglare. Jag har bara hängt med i diskussionen.

Jösses......

1-Anmälan och de flesta reaktionerna var på annonsens brist på info och utförande...inte bara på stavning.

2-Ingen mer än du har ens brytt sig om uppfödarens härkomst.

3- Ingen har snackat skit om uppfödaren, dock har man kritiserat annonsens utförande. Två helt skilda saker.

4-Annonsen är anmäld för granskning för att se vad som finns bakom den....det verkar på dig som det kommer bli värsta polispådraget med djurskyddet och hela kånkarången som ska släpa uppfödaren i smutsen in i rättsal typ

5- Eftersom annonsen är anmäld vet nog uppfödaren om vid detta laget att folk reagerat på den på ett negativt sätt, men den ligger kvar ute så nä...hon verkar inte ta illa upp över anmälan.

6- Du har ingen aning om min hudfärg, mitt namn, om jag lever med en svensk eller utländsk partner, och det gäller för samtliga här. Så det där påhoppet om att folk i tråden skulle reagera pga landshärkomst på uppfödaren är verkligen urlågt. Dessutom insinuerar du något ännu värre i de orden.

Merparten av ledtrådarna om uppfödaren har jag fått ifrån dina inlägg. Du har röjt spårbarhet till uppfödaren. Jag viste tex inte alls att uppfödaren inte var svensk förens du skrev ut det här :meh:

*kl*
Den här tråden har spelat ut sin roll och det börjar bli allt för närgånget om tredje part, så därför låser jag härmed tråden.

Snurrfian-moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 481
Senast: monster1
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 448
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
311
Senast: alex.ha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka