Varningsklockor för smuggelhund annons

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varningsklockor för smuggelhund annons

Till kenneln?

Jag har ingen som helst aning om hur dobbis hittade den, men skulle vara lätt googling tydligen efter annonsen.

Jag gick på att det var en företagsannons, många hundar i olika åldrar snarare än felstavningen.

Tänkte på annonsen, för tydligen ska den vara lätt att hitta och det gör inte jag :p

annonsen är lätt hittad,örebro och chiwawa. Googlade mailadressen då kom hemsidan upp,slog på hundata och tjoho där var alla hundar ,tom jag som inte anser google vara min vän klarade det.

Jag tror vi pratar om olika annonser. Den jag anmälde säljs av ett företag i södra närke.

Den har jag också sett och regerade precis som flera här. Jag googlade precis som Disen gjorde...på namnet men fick bara upp en massa strunt.

En otroligt kortfattad annons där ordet kennel inte ens nämns och det finns heller inte någon hänvisning till kennel vilket väl de flesta seriösa kennlar gör? Ingenting om hundarnas hälsostatusar, meriter, vilka tester som ev gjorts eller något öht som normala valpköpare tittar efter. Bara en mailadress. Även om det finns en seriös kennel bakom så iaf annonsen så otroligt knapphändig och oprofessionell. För mig förmedlade annonsen "Kom och en köp valp" typ..... inte så noga med något.

Den hittade jag också, den Dobbis skrev om hittar jag inte hur jag än letar.

Jag fick länken till kenneln av Kethets och det är annonsen på blocket som diskuterats tidigare..

Då kan man ju fråga sig varför det står marin & fritid som annonsörens namn istället för kennelnamnet. Förutom det vi redan diskuterat :p

Ja, eller kennelinnehavarens namn iaf.
Att dom äger marin och fritid förstår jag inte varför dom blandar in i denna affären. Är det av ekonomiska skäl? Alltså att dom skattar genom företaget på kullarna? (Långsökt? Jag kan inget om det där...)

kl
Om jag googlar på e-post adressen så är första träffen för mig kennelns hemsida.

googlar jag namnet dyker det bara upp strunt.

Kennelnamn är som sagt ingen garanti för att man inte smugglar in hundar. Och fusk med stamtavlor har förekommit. Om allt är i sin ordning är ju ingen skada skedd!

absolut jag håller med dig.

mitt inlägg vara bara ett tillägg i att det går att hitta hemsidan.

Fast människan tävlar med dem på SKK-utställningar och hundarna verkar vara väldigt rastypiska. Sånt gör man väl ändå inte med smuggelhundar med risken att bli påkommen....

*kl*

Är det för att människan inte är svensk som folk reagerar?? :confused: Jag fattar inte varför man hakat upp sig så mycket. Allt verkar fine och ni har pratat illa om en SKK reggad uppfödare som ni inte känner för att denne inte kan stava på EN annons. Riktigt juste beteende.

Fast människan tävlar med dem på SKK-utställningar och hundarna verkar vara väldigt rastypiska. Sånt gör man väl ändå inte med smuggelhundar med risken att bli påkommen....

*kl*

Är det för att människan inte är svensk som folk reagerar?? :confused: Jag fattar inte varför man hakat upp sig så mycket. Allt verkar fine och ni har pratat illa om en SKK reggad uppfödare som ni inte känner för att denne inte kan stava på EN annons. Riktigt juste beteende.

Nu var det ju inte stavningen ts reagerade på, utan annat i annonsen. Och ingen har pratat illa heller vad jag kan se.
Ts la heller inte ut info om vilken annons det gällde, utan det gjorde en annan i tråden.

*kl*

Det jag tyckte var konstigast med annonsen var att ingen hälsostatus, meriter, kontroller, kennel, ev reggningar....nada nämndes.... Fanns heller inga länkar till någon hemsida där sådant kunde stå. Den enda som stod var "En av hundarna har några meriter". Jaha...vilka då?? Tom blandrasannonser brukar innehålla mer info.

Att insinuera att folk har reagerat pga att uppfödaren har ett utländskt namn är lågt. Hälften av oss kanske har liknande namn så varför skulle någon bry sig i namnet? Dessutom har folk har tydligt skrivit vad de reagerat på och ingen har nämnt namnet. Ingen har heller sagt något ont om uppfödaren mer än gett kritik för annonsens utförande. Om flera har reagerat här så finns det nog fler blocketläsare som läst den och fått liknade tankar.

Hade jag suttit i uppfödarens stol nu hade jag nog tänkt "Shit...jag måste nog slipa lite på hur jag framstår i annonserna och hur hundarna presenteras". Annonsen ligger ju kvar i samma utförande så uppfödaren verkar inte ha tagit så illa vid sig heller.

Jag reagerar på att de flesta människor som är vid sina sunda vätskor inte kallar vuxna hundar för "valpar", de stavar rätt till rasens namn och de skriver lite info om varan som säljs. Jag hade ingen aning om var uppfödaren kom ifrån, och etnicitet är inget jag lägger någon vikt vid ändå. Hade jag velat sälja min bil och lagt ut en annons med titeln "Vovo" och en bild på en volvo samt sagt att det är en ny bil tillverkad -00 så hade jag nog inte lockat till mig så många seriösa köpare utan typ skrothandlare och såna som prutar för nöjes skull. Folk vill veta mer! Hur många mil den har gått, vad finns det för extrautrustning, är där någon rost etc. etc.

När det gäller småhundar så är det dessutom ganska vanligt att de smugglas in i landet och säljs på liknande sätt. Inte konstigt att man reagerar! Jag tycker att TS gjorde HELT RÄTT! Det är polisens sak att avgöra om de vill lägga resurser på ärendet eller inte. Men hellre en anmälan för mycket än en för lite när det rör så viktiga saker!

Senast ändrad:

:bow:

Det var en kompis till mig som faktiskt skicka annonsen, hon är inte lika insatt med smuggelhundar och liknande men hon reagerade eftersom annonsen var så udda utformad. Mest reagerade hon på valp-beskrivingen. Jag reagerade på de många hundarna med olika åldersspann.

+ cillamuffins

:bow:

Det är så skönt att det finns användare som kan uttrycka sig så bra som ni gör. Hur jag än försöker så kommer jag inte ens i närheten ;)

Ingen har heller sagt något ont om uppfödaren mer än gett kritik för annonsens utförande.

Det har sagts hen är oseriös eftersom hen inte kan stava namnet på sin ras!

Annonsen ligger ju kvar i samma utförande så uppfödaren verkar inte ha tagit så illa vid sig heller.

Eller så har människan inte koll på att hen debatteras på ett forum?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 499
Senast: monster1
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 455
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
340
Senast: alex.ha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II