Varningsklockor för smuggelhund annons

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varningsklockor för smuggelhund annons

Jag tycker inte alls att det är lågt att påpeka att ni verkar ha väldigt svårt för folk som inte kan stava och har ett utländskt namn, det måste vara smuggelhundar alltså. Vad ska jag annars tro?

Nu är vi alla olika och jag skulle känna mig extremt orättvist behandlad om någon anmälde mig. Inte tänkt att jag måste presentera mig bättre, tänk lite på att alla är inte som du. Ni vet väl för guds skull inte varför människan skrev sin annons som hen gjorde. Jag har sett flertal annonser där uppfödaren glömt lägga ut att de har hemsida fast de har en. Har personen dessutom problem att stava så kanske denne inte vill skriva spaltmeter eller tänker att det duger som det gör, folk hör av sig om de är intresserade. Hur himla svårt var det att googla lite först? Tack vare detta har ju uppfödaren uppmärksammats och misstänkts smuggla hundar, kallats oseriös etc. Att ni inte tänker lite på förhand innan ni spekulerar hej vilt är för mig helt sanslöst O_o

Att googla mejladressen är för mig mer ordentlig googling, enkel googling är endast på namn.

Jag reagerar på att de flesta människor som är vid sina sunda vätskor inte kallar vuxna hundar för "valpar", de stavar rätt till rasens namn och de skriver lite info om varan som säljs.

Ser du inte vad du själv just nu insinuerar att den uppfödaren är? Dessutom en uppfödare du inte känner och tycker folk har rätt att anmäla istället för att kolla fakta p.g.a. en "känsla".

*kl*

Jag kan verkligen inte förstå hur det kan vara så svårt att erkänna att man borde kanske googlat lite innan man anmäler folk. Att erkänna att man har gjort fel är mer vettigt än att fortsätta tjata på om att människan borde lära sig stava för att inte tas som oseriös.

:confused:
Att googla mejladressen är för mig mer ordentlig googling, enkel googling är endast på namn.

Menar du allvar? :confused:

Söker du på namnet som finns i mailen (för det är människans för och efternamn!!) plus rasens namn kommer du ju till hemsidan. Menar du på fullt allvar att det klassas som en djupgående googling??

Jag tycker inte alls att det är lågt att påpeka att ni verkar ha väldigt svårt för folk som inte kan stava och har ett utländskt namn, det måste vara smuggelhundar alltså. Vad ska jag annars tro?

O_o

Nu är det du som hela tiden tar upp att hon har ett utländskt namn. Ingen annat tar upp det.

Hon kan stava till allt annat i annonsen, så nog borde man kunna namnet på det man ska sälja.

Människan är till och med aktiv i rasklubb med motioner, träffar etc. Plättlätt att hitta. Trevligt med en aktiv hundsmugglare i så fall!

Alltså, visst har flera stycken kritiserat stavningen, men den enda här inne som lagt någon vikt alls vid uppfödarens härkomst är faktiskt du. Oops.

Men om hon stavar rätt på allt annat så är ju frågan varför ni dömt henne som hundsmugglare för att hon stavade fel på rasnamnet?

Det har sagts hen är oseriös eftersom hen inte kan stava namnet på sin ras!

Eller så har människan inte koll på att hen debatteras på ett forum?

Eller så tycker hon det är ok, eftersom det inte var smuggelhundar hon hade. För jag antar hon blivit kontaktad..

Och här gjorde jag misstaget att tro att inte alla som har svårt för utländska är helt öppna med det.

Och här gjorde jag misstaget att tro att inte alla som har svårt för utländska är helt öppna med det.

Vet inte riktigt om jag hängde med i den meningen, men du menar alltså att du tror att de som kommenterat/anmält/blivit misstänksamma har svårt för utländska?

Så kan det ju vara, men det känns väl... cyniskt att utgå från att TS o de andra som undrat över annonsen skulle ha svårt för utländska när den enda som skrivit något om hennes eventuella nationalitet är du?

Men om hon stavar rätt på allt annat så är ju frågan varför ni dömt henne som hundsmugglare för att hon stavade fel på rasnamnet?

Jag har inte dömt henne som hundsmugglare...

MEN vidhåller att jag anser att annonsen FÖR ATT VARA FÖRETAG mm GER ett oseriöst intryck ... Och det står jag för !

Jag tycker att det hela är fullkomligt olustigt.

Om det vore Sven Svensson som sålde valparna hade han inte fått samma kritik. Då hade man bara trott att han var skum men absolut inte en hundsmugglare. Och ingen hade startat en tråd om Sven Svenssons felstavade hundar eller anmält. Ska jag själv då vara orolig för att råka skriva shetland shäpdog, hålla mig kortfattad och anmälas som hundsmugglare för att jag har ett utländskt namn?

Jag tycker faktiskt att det är helt på sin plats att erkänna att med hjälp av en googling så hade detta kunna undvikas. Nu är jag bara trött på att diskutera det här med folk som tycker det är helt OK att snacka om uppfödare såhär. Jag får tacka för mig.

Kl

Nu är jag varken uppfödare eller har sett annonsen, men jag kan ha oerhört svårt att stava ibland, trots att det är ord som jag "bör" känna till och inte har någon dyslexi. Dyslexi fick jag nu googla rätt stavning på, jag hade velat skriva dystelexi istället.

Jag har tex själv en schnauzer som är peppar och salt ( p/s). Vet inte hur många gånger jag stavat det shnauzer eller scnauzer, och kallat färgen för salt och peppar istället ( alltså tvärt om mot vad det heter). Jag får verkligen tänka till.

Jag har jobbat inom psykiatrin i ca 10 år och de flesta av mina boende har den gamla diagnosen schizofreni. Jag kan inte lära mig stavningen ( googlade nu för att få rätt ord/stavning). Jag skriver schitzofreni, schitsofreni och allt möjligt. Efter 10 år borde jag lärt mig:o

Har en arbetskamrat som heter Sophia ( tror jag;)). Lär mig aldrig om hon stavar Sofia eller Sophia, trots att jag frågar mellan varven och har jobbat med henne i 6 år.

Chihuahua är ytterligare ett ord jag fick googla, trots att jag sett och läst ordet många gånger och borde kunna skriva rätt. Likaså var det bara något år sedan jag "lärde" mig att det heter egentligen istället för igentligen, och diskussion istället diskution..

Jag kanske är trög ( var ändå ganska duktig i skolan på just svenska på den tiden:p), men det är verkligen lätt att skriva fel för mig, och jag kan tänka mig att det är ännu svårare om man har dyslexi eller inte har svenska som grund och botten. Måste man verkligen vara oseriös för det?

Senast ändrad:

Jag har heller inte dömt henne till hundsmugglare, dessutom är den enda här som ger information som leder till henne DU.
Och om du nu vill värna om hennes rykte så borde du kanske vara mindre specifik? T.ex. säga henom/hen.

Jag anmälde ett tips på en annons som var avvikande med tanke på det ökade problemet med smuggelhundar i Sverige. Ett tips kommer inte få henne fälld, kanske granskad men om hon är ärlig så borde hon inte ha några problem med det.

Sen är det väldigt otrevligt att du sitter och kallar oss alla rasister, trots att vi inte är det. Helt ärligt har jag ingen jävla aning om hennes namn är svenskt eller ej. Jag skiter i vilket. Om jag skulle tänka något om det vore det finländskt, vi svenskar är kända för att vara rasister mot finnar eller?
(f.ö är min förra pojkvän finsk om du nu tror jag avskyr dem nu)

Jag tycker att det hela är fullkomligt olustigt.

Om det vore Sven Svensson som sålde valparna hade han inte fått samma kritik. Då hade man bara trott att han var skum men absolut inte en hundsmugglare. Och ingen hade startat en tråd om Sven Svenssons felstavade hundar eller anmält. Ska jag själv då vara orolig för att råka skriva shetland shäpdog, hålla mig kortfattad och anmälas som hundsmugglare för att jag har ett utländskt namn?

Jag tycker faktiskt att det är helt på sin plats att erkänna att med hjälp av en googling så hade detta kunna undvikas. Nu är jag bara trött på att diskutera det här med folk som tycker det är helt OK att snacka om uppfödare såhär. Jag får tacka för mig.

Smuggeltrådar har jag nog inte sett några innan, men trådar om kass stavning & kritik som uppfödare fått på grund av det har jag absolut sett. Vet tyvärr inte hur många procent av dem som är svenska resp. utländska då jag själv inte lägger någon vikt vid människors härkomst. Jag hoppas verkligen att du har fel när du tror att Sven inte hade fått kritik & anmälningar om någon tyckte hans annons luktade smuggel & annat otäckt. Kanske är jag naiv, men som sagt; jag hoppas att du har fel.

(Angående själva anmälningen & hur man pratar om folk etc har jag inte lagt mig i. Själv hade jag inte tänkt "smuggelhundar" när jag läste den annonsen. Bara konstaterat kass stavning, helt enkelt. Däremot köper jag argumentet om att det är bra att folk reagerar. Kan man hjälpa några hundar & människor är det all good.)

Vi kan fråga migo (hoppas jag kommer ihåg rätt) vilket namn "hennes" annons hade.

Jag tror de flesta smugglare har ett svenskklingande namn, iallafall de som säljer hundarna.

Detta handlar inte om stavfel eller nationalitet. Det handlar om någon som annonserar ut ett stort antal hundar i varierande ålder, med ytterst bristfällig information och med en beskrivning som skulle vara undermålig även om det gällde en begagnad trädgårdsspade.

"hejsan, nu är det dags att sälja mina chiwawa valpar

1 tik som är 2 år
1 tik som är 9 månader
2 st hanar är 9 månader
2 st hanar är 3 månader
3 st tikar som är små valpar 1 tik är 1 år och resten är 3 månader

pris mellan 12,000- 18,000:-

den som är två år har några meriter."

I min värld är det enda som talar emot smuggelhundsteorin att de är lite för gamla för att vara i sötaste åldern. Reggat kennelnamn känns knappast betryggande i detta fallet, snarare tvärt om!

Ser du inte vad du själv just nu insinuerar att den uppfödaren är? Dessutom en uppfödare du inte känner och tycker folk har rätt att anmäla istället för att kolla fakta p.g.a. en "känsla".

*kl*

Jag kan verkligen inte förstå hur det kan vara så svårt att erkänna att man borde kanske googlat lite innan man anmäler folk. Att erkänna att man har gjort fel är mer vettigt än att fortsätta tjata på om att människan borde lära sig stava för att inte tas som oseriös.

Jag har anmält många saker på grund av en "känsla" och jag önskar att fler gjorde det! Polisen har i alla fall varit väldigt tacksam och sagt att det är bra att jag har hört av mig… Inte ett ord om att det är slöseri med resurser eller så.

Självklart ser jag vad jag insinuerar. Att annonsen inte ser okej ut. Antingen ovanligt slarvigt skriven, eller så är det något lurt med varan. Oavsett så är det allt annat än förtroendeingivande.

Men du verkar ju veta varför det är för hemskt med att bli anmäld? Vad kan hända om allt är i sin ordning? Mig får ni gärna anmäla om ni vill :). Kommer de och inspekterar så kostar det mig i värsta fall en extra kopp kaffe...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 499
Senast: monster1
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 455
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
340
Senast: alex.ha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II