varmblod på lösdrift

S

shakespearesister

Hej! undrar om det finns några som har sina varmblod på lösdrift? berätta gärna hur det går och hur de verkar må. Jag har själv lösdrift där en fjording och islänning går, men funderar på att låta ett varmblod gå med dem... men undrar om de är mkt känsligare än kallbloden?

Sv: varmblod på lösdrift

Det brukar gå alldeles utmärkt. Om just din häst inte trivs på lösdrift kan du ju inte veta förrän du prövat.

min medryttarpålla är varmblod å går på lösdrift. har täcke vid regn + blåst, annars oftast inte..trivs finfint :D

Jag har mitt varmblod på lösdrift, han trivs som fisken i vattnet vilket även det andra varmblodet, fullblodet och det frussna halvblodet som står här gör... :)

min gamla hovslagare har sina varmblod på lösdrift, även dom som tävlar. han har bara possitivt att säga. våra halvblod och ponnys går oxå på lösdrift utan problem.

känsligare individer finns överallt oavsett ras, mitt halvblod behöver vintertäcke från dec. annars blir han spänd i muskelaturen. hans lillasyster behöver inget täcke alls, hon är ingen fryslort trots att hon inte sätter så mkt. päls. en bekants nordsvensk behöver alltid täcke vid regn/blåst (även på vår/sommar/höst), då h*n lätt får korsförlamning annars.

Har en vbl.travare på lösdrift, går utmärkt. Första vintern satte han lite dålig päls så då täckades han när det var som värst(ren kyla var ok, men runt 0 o blött då behövde han pyjamas). Hans vinterpäls blev markant bättre o tätare vinter 2 och i år sätter han kanonfin päls redan.

edit: Han hade aldrig vart ute nattetid då han kom till mig 7 år gammal, så första 4 veckorna var han både mörkrädd och gnällig (sprang till stallet om man släppte ut honom lös). Fick gå ut o hjälpa honom hitta flocken vid flera tillfällen då han tappade bort dem i mörkret. Det tog som sagt en sommar att få honom lugn med dygnetrunt-utevistelse, men nu trivs han super.

Senast ändrad:

Låter du hästen gå ute från sommaren så bör den lägga päls så den klarar sej. Min gör inte det tyvär. Hon går ute dygnet runt även på vintern. Med vindskydd som har spånbedd. Men då vädret bråkar så måste hon ha täcke. Annars skakar hon. Och jag vill inte att hon ska bli öm i musklerna. O absolut inte nu då hon äntligen börjat få muskler.:crazy:

Min kompis i Halland har sina vblod på lös, funkar finfint, men mitt klarar inte av det, är för kallt, hon mår riktigt dåligt av det.. Jag bor i Jämtland. Givetvis får man räkna med att det är väldigt individuellt..:smirk:

Har vänner högt upp i norra Sverige som har sina varmblodstravare på lösdrift, utan täcken i bitande kyla - Helt utan problem! De tycker att hästarna aldrig har mått/presterat så bra som de gör nu! //Linda

Jag känner en uppfödare som har alla sina hästar på lösdrift. De går i olika flockar, men har en och samma ligghall, uppdelad i avdelningar, att gå in i. Väldigt praktiskt.
Hon tar även emot andras hästar, och på lösdriften går både varmblod, kallblod och ponnyer.

Immer

Majoriteten av raserna som jag har sett på lösdrift är just vbl travare. Stuterier som har sina hästar på lösdrift och även tränande och tävlande ryttares ridtravare.

Själv har jag också en vbl val som gått på lösdrift nu i 2 år. Vi har haft allt från unghästar till äldre hästar, och hästar i och inte i kondition. Så vbl verkar klara det svenska klimatet aldeles utmärkt utomhus.

Vi har haft en hel del vbl som gått helt otäckade hela vintrarna utan några problem alls, men de som rids har man i regel täckta lite för att undvika för mkt päls. Vi täcker hästarna sent på hösten och tar av tidigt på våren.
Vi har haft kbl, eng fbl, pre-hästar, tinker, mfl och alla verkar klara vintrarna lika bra. Fbl hade täcke vintertid dock men täckades lika sent som alla andra.

Där kusen min står nu består hela flocken av endast vbl travare. :)

Hur gör jag??

Hoppas denna tråden ligger rätt:crazy:
Jag har två vbl. travare som ska gå sin första vinter på lösdrift. Men i hela sitt liv (båda är 7 år) har dem haft täcke på sig under vintern, och nu har dem ju svårt att lägga på sig vinterpäls tack vare det. Så nu närdem ska gå lösdrift kan dem ju inte ha ngt täcke, så hur gör jag för att dem ska få sin vinterpäls tillbaka så att säga?? Hoppas ni fattar vad jag menar;)

Sv: Hur gör jag??

min travare hade också gått med tecke hela vintern tills jag köpte henne,
jag började med att ha henne utan täcke redan på hösten då det brukar vara läge att börja med täcke.
sen så lät jag henne helt enkelt vara utan täcke hela vintern,
men hon kom dock in varje natt och fick en chans att torka upp och värma sig lite.

jag har haft henne i 5 år nu och det är först nu som hon fått sin riktiga vinterpäls tillbaka,
så iår kommer hon att få gå på lösdrift men ha möjlighet att komma in i stallet om det är allt för mycket snö och blåst.

sen så har hon ju under dessa 5 år fått gå ute längre och längre på nätterna,
dvs jag har inte låtit henne komma in på nätterna innan det har blivit riktigt kallt, just för att "tvinga" fram pälsen.

men jag såg ju på henne att detta sätt fungerade då jag märkte att hon började få lite tjockare päls för varje år,
men det är ju inte säkert att dina får tillbaka sin päls,
och jag skulle inte rekomendera att de börjar gå ute på lösdrift utan täcke om de aldrig fått en chans att vänja sig,
det kan ju resultera i att de blir sjuka.
och det är ju onödigt.

har du möjlighet så är det ju smidigast att låta dem gå utan täcke men ta in dem varje natt i stallet så att de får en chans att vänja sig först och främst att vara utan täcke.

edit: Han hade aldrig vart ute nattetid då han kom till mig 7 år gammal, så första 4 veckorna var han både mörkrädd och gnällig (sprang till stallet om man släppte ut honom lös). Fick gå ut o hjälpa honom hitta flocken vid flera tillfällen då han tappade bort dem i mörkret. Det tog som sagt en sommar att få honom lugn med dygnetrunt-utevistelse, men nu trivs han super.

Jag hade ett vbl på lösdrift, han var också mörkrädd stackarn. Flög i luften för minsta lilla och blev allt mer nervig. Frös gjorde han också, men han hade nog satt ordentlig päls bara han stått kvar. Som det var nu flyttades han för sitt eget bästa, han var helt enkelt en "stallhäst". ;)

Bara det är ju det att dem rent ut sagt vantrivs att gå inne i boxar på natten. Förra vintern var boxarnas kanter helt uppätna. Även om dem kom in lite senare runt nio och kom ut kl halv sju. Och jag ser på dem nu att dem älskar att få gå ute:love: Så jag vill heller inte låta dem gå inne på nätterna, jag vill inte se dem vantrivas igen:(
Så denna sommaren byggde vi om stallet till att halva är en lösdrift.Men är det så att jag märker att det inte kommer ngn päls så får vi helt enkelt göra som du gjorde för det är ett bra tips:) Men kan man inte göra så att man låter dem gå i lösdriften under natten i så fall? (man stänger dörren ut)Min hästar är jättesnälla mot varandra, dem är som le och lång halsar, och under den tid jag ägt dem(2½ år) så har dem aldrig varit sura mot varandra inte ens "slagits" om maten utan alltid ätit i samma hög. Så jag tro inte att dem skulle bli sura på varandra i lösdriften, eller??

men det är väl ingen bra att ha täcken på dem dygnet runt. Har sett en häst som hade det. Han hade sitt vintertäcke på inne i stallet och ute i hagen. Han päls var helt grå(han var ljusbrun)och den såg helt förjävlig ut, rent ut sagt:crazy: Men sen finns det väl en annan anledning till varför man inte ska ha täcke dygnet runt??

Varför kan de inte ha täcken (om de nu skulle frysa, alltså) på lösdriften?

Precis vad jag tänkte fråga om ju :rofl:

Till TS: Jag har mina hästar på lösdrift utan täcke. Har hittills inte upplevt några problem med att ta dit en ny häst som är van vid täcke, så länge man inte sliter av den täcket mitt i kallaste vintern så klart.

Lägger man inte på hästarna täcke på hösten så får de rejäl vinterpäls som de klarar sig med. Har de dessutom fri tillgång på mat så ska de inte har några bekymmer att hålla värmen.

/M

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 219
Senast: MML
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 811
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 594
Senast: ildiko
·
Juridik & Ekonomi Hej på er! Jag undrar om ni kunde hjälpa mig angående vilket mobilabonnemang som är mest prisvärd och fungerar bra? I dagsläget har...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat