varmblod på lösdrift

Sv: Hur gör jag??

jamen då låter det ju bra:p Mina ska få fritillgång till hösilage under hela vintern och dem har ju inget täcke på sig nu heller. Bara ett regntäcke ifall det blir alldeles för dåligt väder...

Sv: varmblod på lösdrift

Jag hade ett vbl på lösdrift, han var också mörkrädd stackarn. Flög i luften för minsta lilla och blev allt mer nervig. Frös gjorde han också, men han hade nog satt ordentlig päls bara han stått kvar. Som det var nu flyttades han för sitt eget bästa, han var helt enkelt en "stallhäst". ;)
precis så är mitt sto, fast hon sätter inte ordentlig päls, står bara å skriar på nätterna och skakar.. samma med min kompis varmblod, han fryser så han skakar och ropar för att komma in..:crazy:

Jag har en varmblod på lösdrift och han är den ända som "fryser" lättaste. Men han mår bra och heller var ute med de andra än inne själv. Men han är en häst som om han fick bestämma, då så ska alla vara inne när det blåser och regna.:D

Kall klara han av till ca 10- även mer om det är solig men han är mer kännslig för vind och regn. Så när det är riktig kallt på natten eller blåsig nån gång även i låg + grader så får han en täcke direkt.

Men har haft andra varmblod i närvaro och inte hade problem med dem. Det är från häst till häst tro jag.

1. Att de inte sätter vinterpäls beror inte på att de gått med täcke som små. Det har att göra med rasen, individen, gener.

2. Att de sätter lite päls spelar ingen roll när det gäller att gå utan täcke. Vi har andalusiska hästar, födda i Spanien på vår lösdrift, utan täcke hela vintern.

3. Det går absolut att ha täcke på hästar som går på lösdrift. Sen kanske ni har regler som säger i just er hage att man inte får ha det eller liknande. Men rent allmänt är det jättevanligt att man täckar hästar som går på lösdrift. Ffa hästar som rids. Tjock vinterpäls är inte alls rolig att försöka torka (tar lång tid) och man får absolut inte sadla på en blöt häst. Så rider man mkt brukar man täcka hästen även på lösdrift.

Lägger du på ett regntäcke mitt i smällkalla vintern så råder jag dig att lägga ett fleecetäcke eller liknande under oavsätt om hästen går utan täcke andra dagar. Hästens päls isolerar bla genom att resa stråna. Med ett regntäcke kanske denna "funktion" inte fungerar ordentligt och hästen kan börja frysa trots regntäcket. Så för att undvika detta skulle jag lägga ett tunt fleecetäcke under som isolerar lite. Om man inte har en mamuthäst men då ser jag ingen anledning att lägga på ett regntäcke. ;)

1. Att de inte sätter vinterpäls beror inte på att de gått med täcke som små. Det har att göra med rasen, individen, gener.

2. Att de sätter lite päls spelar ingen roll när det gäller att gå utan täcke. Vi har andalusiska hästar, födda i Spanien på vår lösdrift, utan täcke hela vintern.

3. Det går absolut att ha täcke på hästar som går på lösdrift. Sen kanske ni har regler som säger i just er hage att man inte får ha det eller liknande. Men rent allmänt är det jättevanligt att man täckar hästar som går på lösdrift. Ffa hästar som rids. Tjock vinterpäls är inte alls rolig att försöka torka (tar lång tid) och man får absolut inte sadla på en blöt häst. Så rider man mkt brukar man täcka hästen även på lösdrift.

Lägger du på ett regntäcke mitt i smällkalla vintern så råder jag dig att lägga ett fleecetäcke eller liknande under oavsätt om hästen går utan täcke andra dagar. Hästens päls isolerar bla genom att resa stråna. Med ett regntäcke kanske denna "funktion" inte fungerar ordentligt och hästen kan börja frysa trots regntäcket. Så för att undvika detta skulle jag lägga ett tunt fleecetäcke under som isolerar lite. Om man inte har en mamuthäst men då ser jag ingen anledning att lägga på ett regntäcke. ;)

1, jaha där ser man. Jag har fått lära mig att om man har vintertäcke på varje vinter så har dem svårt att få päls om man sen slutar med täcke:p

3 för min del kvittar det om mina gå med tjocka vinterpälsar, eftersom jag inte tränar dem på vintern så att säga. Och eftersom jag bara ha skola och är borta under vardagarna så kan jag bara rida dem på helgerna. Så för mig kvittar det;)

Och regntäcker sätter jag bara på under hösten ifall det regnar och blåser mkt under en hel dag och natt. annars gå dem utan och jag hoppas att det förbli så:p

Men varenda klippt häst i det här landet lär ju ha täcke mer eller mindre dygnet runt när det är kallt, och inte mår de sämre av det. :smirk:

nä jag har inte sagt att dem mådde dåligt av det..Men jag skrev innan att det var en häst jag kände till som dem hade sitt vintertäcke på både ute och inne i stallet(han fick alltid ha på sig det), och hans hårrem var grå fast den egentligen borde vara ljusbrun. Så det var därför jag trodde att det inte var bra att dem gick med sitt vintertäcke dygnet runt. Man har väl rätt och fråga när man inte är säker eller??:crazy:

Några av tävlingshästarna där jag jobbar (travhästar) går ute på lösdrift, med täcke nu när det blir blött och kallt. det funkar jättebra - motion dygnet runt gör att de bara jobbas 2 d/v. hästarna håller sej mjuka och smidiga och det sparar tid i stallet. har inte sett att pälsen blir sämre pga täcke dygnet runt, den blir ju lite sliten såklart, men det får man räkna med...
/M

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 219
Senast: MML
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 811
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 594
Senast: ildiko
·
Juridik & Ekonomi Hej på er! Jag undrar om ni kunde hjälpa mig angående vilket mobilabonnemang som är mest prisvärd och fungerar bra? I dagsläget har...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat