1. Att de inte sätter vinterpäls beror inte på att de gått med täcke som små. Det har att göra med rasen, individen, gener.
2. Att de sätter lite päls spelar ingen roll när det gäller att gå utan täcke. Vi har andalusiska hästar, födda i Spanien på vår lösdrift, utan täcke hela vintern.
3. Det går absolut att ha täcke på hästar som går på lösdrift. Sen kanske ni har regler som säger i just er hage att man inte får ha det eller liknande. Men rent allmänt är det jättevanligt att man täckar hästar som går på lösdrift. Ffa hästar som rids. Tjock vinterpäls är inte alls rolig att försöka torka (tar lång tid) och man får absolut inte sadla på en blöt häst. Så rider man mkt brukar man täcka hästen även på lösdrift.
Lägger du på ett regntäcke mitt i smällkalla vintern så råder jag dig att lägga ett fleecetäcke eller liknande under oavsätt om hästen går utan täcke andra dagar. Hästens päls isolerar bla genom att resa stråna. Med ett regntäcke kanske denna "funktion" inte fungerar ordentligt och hästen kan börja frysa trots regntäcket. Så för att undvika detta skulle jag lägga ett tunt fleecetäcke under som isolerar lite. Om man inte har en mamuthäst men då ser jag ingen anledning att lägga på ett regntäcke.