Vårmammor 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårmammor 2011

*kl*
Sambon har haft svårt att sova i natt och har legat och kramat på mig istället. Tydligen så har Bubblan hållt igång när jag sov :D Är glad att han äntligen fått känna lite mer sparkar. Själv känns det som att jag inte får en lugn stund... :angel: :love:

Har umgåtts med mamma i helgen och hon är tvärsäker på att jag har en tjej i magen så jag har nästan börjat säga "hon" jag också. :D

Nu har vi fått hem badbaljan + att jag köpte en liten cykelkorg att hänga på skötbordet som man då kan ha blöjor och tvättlappar i. Cykelkorgen kan man ju lätt haka av när skötbordet ska fällas upp för dusch!
 
Sv: Vårmammor 2011

Jag har beställt ut bebis till 11 mars, undra om h*n kan acceptera det. Skulle vara väldigt kul med att få bebis på vår 3-årsdag! :)

Ja men det är ungefär samtidigt som jag beställt min. Runt 10:e mars tänkte jag skulle bli bra. :angel:

Apråpå sammandragningar, så varierar det mycket hur mina känns. Ibland känns det som förlossningsvärkar, men oftast spänner det bara...
 
Sv: Vårmammor 2011

Sambon tog ett snack med magen igår kväll och förklarade läget om när h*n skulle komma ut. Får se om det är en unge som tänker lyssna på sin far. :D

Ninnurur: Härligt att han också får känna. Kanske inte blev lättare för honom då heller att sova... :p Jag sover rätt ordentligt fast bebis sparkar på, jag har blivit så van vid det nu. Däremot så vaknar jag mycket av att jag får ont.

Ligger jag på rygg får jag tungt att andas och det trycker mot revbenen (får jag får att jag sa att jag inte hade känt några sparkar mot revbenen för mindre än en vecka sen). Ligger jag på sidan kan jag inte ligga i mer än en halvtimma innan det gör ont i höften jag ligger på. Magen är ju av förklarliga skäl helt otänkbar att ligga på. :p

I natt hade jag så grymt ont i magen. Jag fattade inte riktigt vad det var. Trodde det var någon blandning av sammandragningar (magen var superstenhård) och att jag var hungrig. Det tog 2½-3 timmar innan jag somnade om igen... Jag var ju givetvis för lat för att gå upp och ta något att äta, då hade jag säkert somnat om tidigare. :angel:
 
Sv: Vårmammor 2011

Ligger jag på rygg får jag tungt att andas och det trycker mot revbenen (får jag får att jag sa att jag inte hade känt några sparkar mot revbenen för mindre än en vecka sen). Ligger jag på sidan kan jag inte ligga i mer än en halvtimma innan det gör ont i höften jag ligger på. Magen är ju av förklarliga skäl helt otänkbar att ligga på. :p

Å ändå påstår du att du sover rätt bra!?! :D

Känner för övrigt igen det där, fattar inte hur jag ska ligga för att det ska bli skapligt bekvämt...
 
Sv: Vårmammor 2011

*knapp*

Vi avslutade v 35 igår med att åka in till förlossningen, magen var väldigt stilla hela dagen och var 'slö' i lördags också. Jag hade ingen temp på morgonen (35,6) eller vid lunch (37,0), men har ju varit febrig (38,2-38,6) flera dagar utan uppenbar anledning så vi blev rekommenderade att komma in.

Fick börja med CTG, och även om det var GRYMT skönt att höra hjärtljuden var det inte direkt lugnande att de under hela tiden (dryga halvtimmen) pendlade mellan 160-180! :eek: Lite, lite rörelser men väldigt mesiga sådana. Vad jag kan minnas hade jag inte haft något som känts på utsidan sedan fredag kväll :crazy:
Gjorde även UL och mätte flöden, allt såg bra ut förutom att det där hjärtat pickade på väldigt fort.
Temp togs, 38,5! Så då fick vi iaf en förklaring till den höga pulsen.
2 panodil, blodprov och urinprov togs, vänta 1 h och sedan ny temp (37,5) och nytt CTG,pendlade då mellan 120-150 :love: Började också komma igång och röra på sig ordentligt då, när sambon såg CTG-mätgrejerna hoppa till några gånger fick vi allt lite tårar i ögonen :angel:

Proverna visade ingen uppenbar anledning till febern och det är fortfarande oklart, väntar på provresultat på ett par saker.
Blev erbjuden att stanna över natten men eftersom vi fått ner febern och kickandet kommit igång bra valde jag att åka hem. Vi var ensamma på hela förlossningen så de ville väl ha något att göra :D

Nu på morgonen hade jag fortfarande 37,5 men febern kom ju inte förrän framåt kvällen igår, så om den kommer tillbaka och/eller jag tycker (just att de sa "tycker" gjorde att det kändes väldigt mycket bättre att ha åkt in 'i onödan', det räcker liksom med att jag tycker något!) att magen blir slö igen ska vi åka in direkt.

Så efter 5 h åkte vi hem igen, betydligt lugnare förutom vilden i magen som äntligen kommit igång! :love:
 
Sv: Vårmammor 2011

Vad skönt att höra att det gick bra för er därinne och att ni fick bli lite lugnare i alla fall! :laugh:

Hoppas febern inte kommer tillbaka idag!
 
Sv: Vårmammor 2011

*hugger sista knappen*

Sovit grymt dåligt i natt också. Jag vet inte ens vad det är som gör ont! :crazy:

Sammandragningarna jag haft tidigare har ju varit i nedre delen av magen och det är bara där som den blivit kanonhård. Nu känns det som en blandning av magkatarr (det är alltså så högt upp som det gör ont) och sammandragningar, samtidigt som det trycker på neråt. Magen blir superhård där uppe också. Alltså blir den hård ända uppifrån brösten/revbenen och ner till höfterna.

Smärtan är mest att beskriva som magkatarr. Det håller i någon minut och sen släpper det för en stund igen. Det gör så ont att jag svettas som en gris.

Jag har ju (i alla fall haft) en grymt känslig stess-mage. Att det skulle bli magkatarr när förlossningen närmar sig skulle ju inte vara jättemärkligt...

Aja, nu har jag klagat av mig lite i alla fall. :angel:


Edit: Glömde ju att magen har nog växt en hel del senaste veckan också, så växtvärk skulle ju kunna vara ett alternativ också. Dessutom gör det som mest ont när jag ligger ner. "Halvsitter" jag i sängen är det bäst, medan helt sittande på en stol gör nästan lika ont som att ligga. Halvsitta i sängen är ju lagom skönt för fogarna också...
 
Senast ändrad:
Sv: Vårmammor 2011

Ibland undrar jag om vi inte är samma person :D

/Equilina, som just vaknat efter lite extrasovning på soffan
 
Sv: Vårmammor 2011

Just det ja!

Jag fick låna en TENS-apparat från BM förra veckan och igår hade jag så ont i ryggen att jag fick tummmarna loss för att lära mig den. Gillas!
Jag är inte helt säker på att den verkligen tog bort smärtan, men jag glömde i alla fall bort den så länge apparaten var igång.
 
Sv: Vårmammor 2011

*Kl*

Här kommer veckans bilder, 25+1:
168928_499552308651_540403651_6248795_6484381_n.jpg


167802_499552338651_540403651_6248797_752174_n.jpg
 
Sv: Vårmammor 2011

Ibland undrar jag om vi inte är samma person :D

/Equilina, som just vaknat efter lite extrasovning på soffan

Haha! :D

Jag har jättesvårt för att sova på dagarna dock. Den enda gången jag verkligen lyckades med det var medan jag åt Lergigan... Men då var jag däckad dygnet runt å andra sidan... :p

TENS... Måste nog undersöka var jag kan få tag på en sån. De har de säkert inte i vårt landsting att låna ut. Jag har hört mycket positivt om dem, så det kan säkert vara något som är värt att prova! :)


LadyCovergirl: Jag förstår inte. Dina veckor verkar gå jättefort. Tycker du har nya bilder hela tiden på en ny vecka! Kör du med fyradagarsveckor? :angel: Magen är i alla fall lika fin som vanligt! :laugh:
 
Sv: Vårmammor 2011

Var hos BM idag. Mätte magen för första gången, SF-mått på 24 och därmed strax över kurvan. Bebisens hjärtljud låg på 146-147 så det var bra.
Sen inskrivningen 15 oktober har jag gått upp 5,8 kg. Jag är övertygad om att allt är mage och tuttar för det är iaf inget annat som har växt :banana:

Jag och sambon passade på att anmäla oss till en föräldrautbildning. Jag hann muttra en del över tiden som inte alls passar med mitt stallande men det får väl lösa sig. Hästarna får komma in sent en dag eller så. Det lär dock inte uppskattas om jag kommer till MVC iklädd stallkläder :angel:
Dessutom fick sambon tips om en pappa-föreläsning som han ska gå på, verkade bra :laugh:

Nästa tid bokades 22 februari, då ska det göras glukosbelastning. Jag såg nog rätt förstörd ut när jag fick veta att jag ska vara där 7.30 på morgonen, inte får äta eller dricka efter midnatt och sen ska ha med mig en färsk citron för att pressa i sockerlösningen. Jag och citron är ingen bra kombo, jag blir skrynklig. (Jag blir skrynklig av i princip all frukt, t.o.m. jordgubbar, ananas och sånt :rofl: ) Sen ska jag dessutom behöva sitta där i två timmar :eek: Jag frågade om jag fick åka och mocka under tiden men se det gick inte, jag var tvungen att vara i stillhet.
Bah, sånt slöseri med tid!
 
Sv: Vårmammor 2011

Hihi, nu är det iofs bara fem dagar sen förra bilden. Den var tagen på onsdagen istället för måndagen när vi brukar fota. Å andra sidan var det ju nio dagar mellan de förra bilderna så det jämnade ju ut sig ;)
Men jag håller med dig, tiden går fort :laugh: Tack också, magen behåller sin form :banana:
 
Sv: Vårmammor 2011

Ni lär ju hinna med er föräldrautbildning i alla fall. Vi lär väl också göra det, fast det känns som att det är i sista laget! :p

BF 19 mars ju och föräldrautbildningen är 15:e och 22:a februari.

Efter gårdagsnatten och den här natten känns det som att bebis tänker komma tidigare... Men det kanske bara är jag som övertalat mig själv om det. :angel:
 
Sv: Vårmammor 2011

Jo, men jag gillar inte att behöva göra om mina planer. Föräldrautbildningen borde planerats efter mina tider :D

Bebisen är väl i princip färdig så den kommer väl när den kommer ;)
 
Sv: Vårmammor 2011

ja det verkar vara olika vart man bor, vi hade sista träffen med föräldragruppen förra veckan... har bf 13 mars...
 
Sv: Vårmammor 2011

Haha!

Jag har i princip inget mer planerat i mitt liv än barnmorskebesöken och föräldrautbildningen för tillfället. Barnmorskan frågar alltid när hon ska boka in nästa besök och frågar när det passar bäst... Lite roligt eftersom jag har absolut ingenting planerat någon gång. :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 693
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 133
Senast: LovingLife
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 770
Senast: alazzi
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 215
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp