Vårmammor 2011, del 2!

Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Vi hade med ett lugnt nyår! Lillan somnade halv nio efter vällingen som vanligt...kvittar om mman är hemma eller borta! Sen snodde jag bara in henne i en tjock filt när vi åkte hem! Inte en enda reaktion :) skönt vi inte hade så långt hem iaf! På juldagen sov hon hos mormor o morfar å vi gick ut å roade oss lite! De gick jättebra för henne å sova borta! Nu har hon börjat krypa iaf så nu är friden slut! Idag fick de bli en resa till stan å köpa grind till trappan...fullt ös!

Haha! Du för någon otur med dig eller så. ;)

Vad skönt att det gick bra hos mormor och morfar!

Ibland känner jag att jag skulle behöva ha en natt utan bebis, men samtidigt får jag dåligt samvete att jag bara tänker tanken. Dessutom vaknar ju H på nätterna och somnar inte om förrän jag har ammat. Jag är nog inte redo att lämna bort honom på nätterna än alltså. :p

En helt annan fråga; Har ni alla sökt förskoleplats än? När planerar ni att skola in?

Vi har inte sökt än. Staffanstorp är en av få kommuner i Skåne som uppfyller tidsgränsen så det är ingen panik än. Tror att det finns 17 dagis i kommunen så det är en del att välja på. Vi ska flytta i mars och det finns ett dagis strax intill. På beskrivningen i infobroschyrerna som vi fått från kommunen verkar det bra. Sambon har dock mejlat dagiset med några frågor men de har på några veckor inte svarat :mad: Vi får alltså se hur vi gör.
Sambon ska börja jobba i oktober, tror jag, så jag antar att det blir då. Mathilde är nästan 1,5 år då. Troligen ska sambon plugga på distans och bara jobba halvtid så vi får se hur många timmar det blir på dagis.

Jag sökte plats i förrgår. Planerar att skola in i mitten av augusti. Räknar inte med att få någon av de 4 platser jag sökt. Här spelar det ingen roll hur långt innan man söker, de börjar inte räkna av kön förrän 4 månader innan. Får du en placering och tackar nej måste du börja om i kön, dvs 4 månader till. Vi kommer med största sannolikhet att hamna på närmaste förskolan som är ett AB och drivs av en politiker som vill tjäna pengar. De har ingen utbildad förskolechef och har sen de öppnade haft mest omsättning på barn och personal i hela Uppsala. Men nu när det saknas 500 platser i hela kommunen så har de ändå lediga platser. Räknar alltså med att bli satta där först så får jag ställa henne i byteskö på en gång istället! Det kan vara lättare att byta konstigt nog. Men det är tur att vi har mormor ändå, om det skulle bli katastrof och vi inte skulle få plats alls. Nej, jag gillar INTE Uppsala kommuns barnpolitik...

Eftersom vår tjej somnar vid senast nio å sover till ca 8 dagen efter utan att vakna så är de inga problem å lämna henne för natten, hade de däremot varit så att hon skulle haft mat på natten så hade jag nog inte heller velat lämna henne till nån annan...mest för deras skull!

Jag vet inte hur jag ska göra med dagis...vi har ett jättebra dagis knappt en mil härifrån som ligger på landet med "bonnungar" på! å eftersom vår tjej kommer få gå i en liten skola den dagen hon börjar där så får hon gå tillsammans med sina dagiskompisar i skolan med! ( åk 0-6 ca 90 elever på skolan! ) ibland är jag inne på å skola in henne på 10-15 timmar från typ april, så jag kan söka jobb så länge för att sen börja plugga till hösten..eller om jag ska skola in henne till sommaren å hoppas på ett sommarjobb å sen börja plugga..jag har ingen aning om vad jag ska göra med mitt liv å framtid för tillfället..tiden springer iväg å jag får panik!! de löser ju sig alltid men ändå....

Vi bor också långt ute på landet, så våra val blir å ha han i "byn" som ligger 5 km åt fel håll, eller dagmamma, så här hoppas vi på plats hos henne... Tänkte ja ska ringa till förskolechefen nu i nästa vecka eftersom man här får söka 9 månader innan å han ska börja efter sommarlovet hade jag tänkt, är ju lättast å få plats då med :) Ucsh vad läskigt att tänka på det, vågar ju knappt "låna" uta han till någon än, är nog dags å börja träna nu ;)

Jag har också lite svårt för att "låna ut" Hugo också än. :angel:

Han brukar vara med mormor när jag rider, och sen har han varit med farmor och farfar när vi behövt lite hjälp då och då.

Vi planerar att skola in i augusti. Jag skrev precis ut pappren från kommunens hemsida. Jag är på det klara vad vi ska söka i alla fall. Det blir två förskolor i vårt område. Vi behövde tydligen bara söka två. Men då kanske kommunen anser sig kunna placera var de vill annars... :grin: Äsch, jag har ingen aning, så jag hoppas väl på det bästa än. :)

Vi har inte ens börjat tänka på dagisplats än, men jag antar att han kommer att gå på det som är närmast 5km bort. Vi bor ju på landet:cool:. Har dock inte kollat upp förhållandena där men de andra ungarna i byn går där.

Vi har lämnat iväg Emil på nätterna säkert en fem gånger nu. Han vaknar och vill ha välling en till två gånger per natt och man kanske får ploppa napp några gånger med.Men konstigt nog så verkar det inte som hans farföräldrar behöver ploppa napp lika ofta som vi får göra på nätterna. Mycket lustigt:devil: Har varit riktigt skönt att få sova mer än ett par timmar i sträck och de är så vansinnigt glada att få låna honom så det känns helt ok att han är där. Hans farmor kör ut till oss minst en gång per vecka (hon har ändå 4 mil enkel resa) och då har hon honom halva dagen så jag hinner rida och pyssla lite. Emil är stormförtjust och vet nästan inte vart han ska ta vägen av lycka när de kommer:D de följer ju hans minsta vink 24/7.

*Delvis kl*
Sover inte era bebisar hela nätter än? Då förstår jag att ni är trötta! :crazy: Mathilde varken äter eller vill ha napp på natten. Så skönt!
Igår lät hon sin pappa sova till 10.30. Hon satt själv i sängen och lekte när han vaknade så hon hade nog varit vaken ett tag. Idag vaknade hon inte förrän en bra bit efter 9.
Dock sover hon inte mycket på dagarna så det jämnar kanske ut sig. Idag har hon sovit ett pass på dagen, kanske en timme eller så.

Pratar mycket gör hon också. Det är da-da och ga-ga och va-va och allt möjligt snackande :rofl:

Hugo var vaken bara två gånger i natt och åt! Utvilad ska jag åka till jobbet. ;)

Hugo sover gärna länge på förmiddagen också, halv tio brukar han tycka är lagom att gå upp och äta frukost. Det hjälper ju dock inte mig eftersom jag börjar jobba klockan åtta. ;)

Men det ska väl ge sig någon gång. Så länge han vaknar, får mat och sen somnar om på en gång är det ju lugnt. Det är när han inte somnar om sen som det blir kämpigt.

I morse när jag gick upp (på gång till jobbet nu) så vaknade H och blev jätteledsen och grät efter mamma. Det är nog första gången det varit så tydligt. Jag höll ju på att börja gråta. Hur ska det bli att lämna honom på dagis sen när han är ledsen då..?

ojo! F sover hela nätter å har gjort sen hon va tre månader! hon sover ca 20.30 till 8.00 utan nåt vaknande!

Hugo började också sova hela nätter vid tre månader ungefär. Det gjorde han hela sommaren, sen när han var fem månader började han plötsligt äta på nätterna igen... Och har gjort det sen dess... :crazy:

Nej här sovs inga hela nätter:crazy: har vi tur så vaknar han och vill ha välling runt två och då kanske det dröjer till fem sex innan han ligger i sin säng och sparkar tills vi plockar upp honom till oss. Problemet är att han sen somnar, men kan skrika i sömnen och sparkar på oss för att få bättre plats. Har vi otur kan vi få plocka upp honom till oss redan runt tvåtiden. Han är jättehungrig när han vaknar och dricker en flaska på bara några minuter. Sen somnar han om direkt. Sover ca 2-3 timmar totalt på dagen.
Han roar väldigt sällan sig själv över huvud taget :angel: det bästa är ju om någon roar honom. Men imorgon kommer kusinerna. Då ska vi åka in till stan å veckohandla. Så imorgon ska han nog få busa :p

Puh! Mathilde är gärna vaken sent på kvällen men i gengäld sover hon länge på förmiddagen så det är ju än så länge okej. Inte är hon särskilt hungrig på morgonen heller utan kan i de allra flesta fall vara vaken ett tag innan det är dags för frukostgröt.
Mathilde roar sig rätt bra själv också. Katterna är det allra roligast att roa sig med men det funkar med en gammal fjärrkontroll, en soppslev i röd plast, en leksakshund från Brio och valfri pryl att trumma på också :D

Hoppas att unge herrn leker av sig riktigt ordentligt imorgon då :bump:

Freja är som Mathilde, hon roar sig jättebra själv, hon sitter å plockar å plockar, nu när hon börjat krypa så har hon fullt upp att utforska allt å ställa sig mot allt, de kom som ett brev på posten tillsammans med att hon började krypa:d och när hon vaknar så är de inte akut med mat, men hon äter juh helt klart när hon får välling, de är väldigt skönt för när man är i stallet å morgonfodrar och hon mot förmodan skulle vakna så ligger hon bara och pratar i sin säng :)

*knappen*

Hugo har slutat sova... I natt fick jag honom att somna 00.30. Sen vaknade han 4.45 och skulle inte sova mer. Sambon är sjuk med feber, så han orkar inte hjälpa så mycket heller, men han gör vad han orkar. Lite kämpigt för tillfället.

Nu har vi åkt hem till mormor och morfar och Hugo leker med mormor. Det är rätt skönt att inte behöva ha ögonen på honom varje vaken sekund. ;)

Slutklagat för nu, för nu kommer H till mig och vill mysa... :)

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
  • Låst
Gravid - 1år Del två på vinterförälder 2014/2015 December 8/12 - miiiiiiia, 26 år, första barnet 13/12 - Sofie.S, 21 år, första barnet / Föddes...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
135 604
Senast: Blueberry
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 078
Senast: cirkus
·
Småbarn Välkomna till del 20 kära vänner!! :love: Del 19 fylldes på 25 dagar och även denna gång hann en till bebis komma till världen! :)...
26 27 28
Svar
545
· Visningar
28 420
Senast: Oregano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Headset