Vårmammor 2011, del 2!

Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Ibland är det en evinnerlig tur att man har de där mor och farföräldrarna.

Här är allt som vanligt. Emil har ställt sig upp några gånger de senaste dagarna mot mig. Får se när han kommer på att man kan ställa sig upp mot saker. Dock vill han ju helst fortfarande bara vara i famnen *suck* Så det är extremt klängigt just nu. Skönt att det är helg och sambon med är hemma på dagarna. Idag har han haft Emil nästan hela dagen. Skönt.
Har skrittat en sväng i det soliga men blåsiga och kalla vädret. Hur i hela fridens namn håller man igång en tävlingshäst när man har småbarn??? Önskar jag stod på stall med ridhus och fullservice..... Ska ta mig en kopp te nu för att försöka tina min frusna kropp

Nu sover han äntligen! I mitt knä... Aja, skidor på tv i alla fall. ;)

Hugo är riktigt snabb att ställa sig mot allt. Sen kommer han på att han inte kommer ner, då skriker han tills han får hjälp... :p

*kl* Här är det tandgnäll igen till och från. Fick tips av min syster att stryka flytande alvedon rätt på tandköttet men det glömde jag ju såklart att köpa. Attans!

Alice är jätterörlig, jag tror att hon kommer att gå snart. Hon släpper ofta en hand när hon står och har släppt båda ibland. Går med stöd gör hon lätt :)

För övrigt så finns det en kul film på Alice och katten på min blogg. Adressen är "mitt nick".blogspot.com

hur är era när dom ska sova nu?! F brukar somna i famnen när hon äter välling eller så har de bara varit å gå å lägga henne. men nu!! nu är det är roligt att ställa sig upp i sängen, stupalöst!! vi har låtit henne va eller gått å lagt henne ner men de tycker hon är jättekul när man gör så! jag antar att detta kommer att hålla på ett par dagar och sen så fattar hon väl att hon ska lägga sig när hon somnar...gör era så?! de är verkligen fullt upp med liten nu men attans så kul!!

Vi kan inte lägga direkt i sängen, då står, hoppar, går, kryper, gråter, leker hon, om man däremot sätter henne i vagnen somnar hon snabbt och sedan kan vi lägga henne i sängen.

Hugo skriker oftast när han ska sova. Oavsett om det är dag, natt eller kväll... :crazy: De enda säkra är att sätta honom i bilen, då somnar han oftast på en gång. Annars brukar han somna i vagnen efter en stund också.

På kvällarna somnar han när vi somnar. Han somnar bara om både mamma och pappa är där och han blir ammad från "rätt" bröst. :grin: Att lägga honom i sin säng är meningslöst. Han blir ledsen, jag tappar tålamodet och allt blir bara dåligt. Han är ledsen, ställer sig upp, skriker, är sur, ramlar och slår huvudet i spjälorna och ja... Allt utom att sova gör han. Försöker jag hålla honom så han ligger still får han total panik.

Lösning: Amma tills ungen somnar i vår säng och jag somnar oftast själv under den tiden också... :angel:

Idag har vi varit och simmat igen. Sist var Hugo jätteledsen och det blev bara tokigt alltihopa.

Idag var det roligt att plaska och leka i vattnet igen! Vi simmade och bubblade bubblor och han var jätteglad hela tiden! :D

Mathilde läggs ner i sin säng och får ersättning från flaskan. När ersättningen är slut så brukar den som nattar, oftast hennes pappa, klappa lite på henne och sen gå därifrån. Förhoppningsvis somnar hon sen :laugh:

Delvis kl.

Hej på er allihop :)

Har läst allt här men varit lite för lat för att skriva. Sen kändes det så fånigt för jag inte skrivit på så länge. Men nu så!

Emma är nu dryga 8 månader. Tiden går så fasligt fort!! Lilla bebisen, nu kryper hon, reser sig och står själv till och med korta stunder.

Ang sömn så sover hon i vagnen på dagen, 1-2 ggr. Då lägger jag ner henne och oftast somnar hon bara hon ställs utanför dörren. Ibland vaggas hon lite.
Ofta går jag och storebror ut på promenad samtidigt, så sover hon en stund och är med sen och tittar och så.
På kvällen lägger vi ofta henne och storebror ihop vid 18-19 (vi sover i samma rum allihop, Emma brevid mig i vår säng) Hon somnar oftast på runt 5-10 minuter. Ibland ammas hon lite.
Helt underbar är hon, go och mjuk och luktar gott :love: Förutom när hon bajsat såklart ;)

_NIK8496.JPG

_NIK8565.JPG

Här är funkar nattningen rätt så bra, välling nere i soffan sen lägger vi han i sin säng å ja i vår breve sen kollar ja på tv tills han somnar, han vill gärna ligga å grejja en stund å ja bara struntar i han sen somnar han själv... Har dock prövat å lämna rummet men då blev han ledsen så det struntar vi i nu... Vi nöjer oss här med att han somnar nöjd och glad i sin säng :) sen brukar han börja vakna vid 24 då är vi lata å tar upp han till oss för då sover både han å jag resten av natten ;) han har btw slutat amma helt nu, för två veckor sedan ville han bara inte mer, riktigt skönt att han själv gjorde valet, särskilt när alla påpekat hur svårt det är att vänja av dem efter att man ammat så mkt å länge :D

Så långt hår Emma har! Jättefint :laugh:

*Kl*

Mathilde är en stor tjej och kan sitta fint i kundvagnen:
404836_10150497912908652_540403651_8930946_762846125_n.jpg

När Mathilde är trött så kan hon sova nästan hur som helst:
407142_10150674560746102_598856101_11815674_341494099_n.jpg

Här kommer en till tjuvläsare som inte har skrivit nått men följt tråden i över ett år.

Vi fick en son 29 April 2011.
Allt gick bra och han är helt underbar :love:

Ni som har barn som sover hela nätter hur mycket sover dom på dagarna?
När somnar dom på kvällen och när vaknar dom på morgonen?
Sover dom i eget sovrum?

Mathilde, född 15 maj, sover oftast två pass per dag, 45-60 minuter per gång. Ibland dock bara en gång.
Hon brukar somna sent, ca 22-23, och sover sen till 9-10. Sambon har försökt få henne att somna tidigare, kanske 20.30-21, men det passar inte fröken. I höstas brukade hon somna vid 20 och sen sova till 8-9 men det gick över :p
Hon sover fortfarande i vårt sovrum eftersom vi är på väg in i en flytt. Hennes sovrum, på övervåningen, är lite av ett förvaringsrum för färdigpackade lådor och sånt :laugh: När vi har flyttat, i slutet av mars, ska hon få sova i eget rum.

Vi samsover fortfarande och kommer göra det i några år till pga platsbrist :D Just nu står spjälsängen med ena långsidan borttagen, mot min säng och när den är urväxt skaffar vi en 90-säng och ställer där. Vi ammar fortfarande 2-4 ggr/natt, men det gör vi i sömnen båda två ;) Alice somnar efter en flaska välling med oss i soffan runt kl 19-20 och sover då till 7-8 på morgonen. Eftersom vi måste åka hemifrån senast 8 de dagar jag ska till skolan så vill jag helst att hon ska somna vid 19. Dagssömnen har tidigare varit ca 45 min på fm och 1½ h på em men senaste veckan har det blivit ett 2-3 h pass mitt på dagen istället, så det förändras ju! Till det bättre enligt mig för då somnar hon i tid på kvällarna :) Det är bara Alice pappa som har lite svårt med de rutinerna men han är ju bara pappaledig en dag i veckan nu så det gör inte så mkt.

*kl*
Hur går det med tänder för era? Alice fick först två fram i underkäken samtidigt, de märkte vi inte av ens :D Överkäken däremot är den andra på väg ut nu och båda har vållat en hel del gråt och snurriga nätter :( Men det bästa tipset fick jag av syrran: stryk flytande alvedon på tandköttet! Det funkar toppenbra och tänderna kunde bryta fram utan samma smärta och med lugnare nattsömn :)

Jag har inte kommit ihåg att köpa flytande alvedon och prova än... Men just nu sover han som vanligt igen, så det är ingen panik. Måste verkligen komma ihåg så det finns hemma när det är dags för nästa omgång...

Hugo har fått en tand nere och så ser man en uppe, men den har inte spruckit igenom än.

Araben: Vi samsover, H vaknar oftast en gång per natt och ammas (jag tror dock det är mysigt och inte att han är hungrig). Han sover 2-3 gånger på dagen. Nattsömn ca 22-9, sen 40 min vid 11, 14 och 17. :)

Så enormt smart med flytande alvedon!

Vår Filip har alltid sovit dåligt på nätterna, han började när han var 3 månader gammal att sova första delen av natten 6 timmar i rad några veckor
men sen varade inte det längre.
Han somnar mellan 20.00-20.30 på kvällen sen vaknar han oftatst vid elva halv tolv och vill ammas( han äter inte speciellt mycket utan tror det mer är för myset skull) sen vaknar han ungefär varannan timma men då brukar det räcka att ta upp honom och stoppa i nappen och gunga honom lite, har man riktigt tur räcker det att stoppa i nappen.
mellan 5 och 6 vaknar han för dagen pigg och glad!
Sen sover han oftast en timma vid åtta efter han har busat och ätit frukost, i bland sover han en stund i vagnen när vi är ute och går vid elva men inte alltid sen sover han ca 1.5timme på eftermiddagen.
Jag har försökt att hålla honom vaken mer på dagen men då sover han ännu sämre på natten och är rejält gnällig hela dagen.
Han sover i egen spjälsäng i vårt sovrum har provat att ha honom gemte mig i sängen men han vaknar så fort jag rör mig.
Någon som har några tips?

Annars är det världens goaste unge som kryper i racer fart och ställer sig mot allt!

*kl*

Vet ni vad?!?! I måndags förra veckan åkte jag med Alice till Barnens Hus här i stan för att fotografera henne. Det var antingen sån där babyfoto eller så kunde man ställa upp i deras modelltävling och då fick man en bild i 13*18 som tack liksom. Vilket vi då gjorde, mest för att jag ville ha bilden :D Men hör och häpna, hon vann!!! :o Så på fredag ska vi dit igen, fotografera för reklamblad och hämta ut vinster (presentkort på 500:- på B.H. och på 500:- på fotosmile.se). Vi som var där i lördags och köpte nya sittvagnen ändå, utan presentkort, för jag inte trodde att hon skulle vinna! ;)

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
  • Låst
Gravid - 1år Del två på vinterförälder 2014/2015 December 8/12 - miiiiiiia, 26 år, första barnet 13/12 - Sofie.S, 21 år, första barnet / Föddes...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
135 604
Senast: Blueberry
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 078
Senast: cirkus
·
Småbarn Välkomna till del 20 kära vänner!! :love: Del 19 fylldes på 25 dagar och även denna gång hann en till bebis komma till världen! :)...
26 27 28
Svar
545
· Visningar
28 420
Senast: Oregano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar