Vårmammor 2011, del 2!

Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Liten är inte speciellt rädd av sig, plötsliga höga ljud kan förstås skrämmas lite men hon blir snabbt (!!) glad igen.

LadyCovergirl: Vad långt hår hon har!! Liten spelar också piano :D

Liten kan nu stå själv korta stunder, men har inte riktigt kommit på hur man tar sig ner igen så ibland blir hon ledsen om det inte finns något att hålla i :D
Talet går det lite trögare med, inget mamma eller pappa men häromdagen härmade hon mig och sa hejsan [ejhan] :love: Men det kommer väl, de kan ju bara lära sig en sak åt gången!

Här plockar vi fram damsugaren när lillen är trött-grinig å inget är kul... haha, han älskar att knalla runt i stolen å titta på mig när ja damsuger :)
Vidar säger inget heller, med vrål och tjut i olika nyanser ;)

Ja alltså, pratar gör hon ju , massor! Men jag begriper inte vad hon säger :D
Hon är nu så lång att hon når upp över bordskanterna på både köksbordet och matsalsbordet, mycket opraktiskt... Men "nej!" börjar hon hajja nu och slutar faktiskt oftast med det hon är på väg att göra och hittar på något nytt.

Hugo har också börjat förstå "nej". Det hela brukar sluta med en unge som ligger raklång på golvet och skriker. :grin:

Någon enstaka gång har Liten tyckt synd om sig och gnällt lite när jag säger nej, men jag ignorerar henne och då upphör det direkt. Hon är faktiskt ganska duktig :)

Alice har också lärt sig nej, eller snarare ajaj. Bäst är när hon kryper fram till kattmaten hos mormor och sätter sig bredvid den och väntar på ett nej innan hon tar den :D

En annan favvogrej hos mormor och morfar är att slita ut böcker ur bokhyllorna. Ibland kan man bläddra lite i dem också. Och hon gillar böcker, hon har ju några tygböcker som hon älskar att läsa. Det värmer verkligen i mamma bokmalens hjärta när hon dissar de andra leksakerna och sätter sig och bläddrar i favoritboken (med djur i) och skrattar när hon kommer till hunden! :love:
Talmässigt så tycker jag mig höra "ti" och "ta" som nog snart sitter ihop till ett titta :) "ka!" gissar jag på är katt. Djuren är helt klart bäst enligt min fröken!

Dagsfärsk bild från badhusets omklädningsrum :)
387718_10150563537610712_582615711_10931687_901129113_n.jpg

Mathilde har extra långt hår vid öronen. Hon ser rätt rolig ut med de där tofsarna :rofl:
När det gäller prat så är unga fröken synnerligen verbal och hon för gärna en konversation. Hon har ett särskilt ljud för katterna :D Hon förstår en hel del också, sitt namn kan hon sen länge. "Mamma" och "pappa" har hon oftast koll på. "Nej" förstår hon men det är inte alltid hon bryr sig. "Kom" förstår hon också. (Förutom de gånger som hon inte heller förstår "nej"...)

Tilde förstår också "nej". Väldigt bra faktiskt, hon slutar omedelbart med det hyss hon håller på med. Sedan vet hon vad hon heter, och ordet "kom".

I övrigt tar hon sig fram hasandes på rumpan någon meter åt gången om hon sitter på golvet. I sängen tar hon sig fram på mage genom att dra i sängkläderna. Några gånger har hon även lyckats resa sig mot saker. Hon klappar händerna, vinkar och har bra kontroll på "pincettgreppet".

Dock inget kryp och inget prat. visst låter hon, hela tiden, men hon sätter inte ihop konsonant och vokal ännu. Tilde har inte bråttom, hon är ett "fånga-dagen-barn";) och är nöjd med att göra det hon redan behärskar. :laugh:

kl

Gott nytt år allesammans! Vi har haft en kanondag. Emil somnade runt tio och vaknade inte ens av raketerna vid tolv. Nu hoppas jag att han tänker ta sovmorgon imorgon;) För det behöver jag och Henrik.

Gott nytt år! :)

Vi hade en rätt bra nyårsafton. Jag hade huvudvärk från helvet*t men med lite alvedon så mattades det av lite i alla fall... Hugo var jätte duktig och var med vid trerätters middagen. :)

Vid halv tio somnade han, men vid elva så smällde det så mycket raketer att han inte kunde sova. Så han fick komma upp och kolla på raketer till efter tolvslaget. Halv ett somnade vi ovaggade allihopa... ;)

Hugo var bara vaken och åt vid halv fem, sen sov han till halv åtta innan han åt igen och somnade om och sov en timme till. Så det kan jag ju inte klaga på. :)

Gott nytt!

Liten hade hört något om raketer och med undantag för att hon nickade till höll hon sig vaken till 00.30!! :eek: Glad som en lärka, förstår inte var energin kom ifrån. Hon är en riktig partyprinsessa :love:

Mathilde är alltid pigg så att hon var vaken till 1 och lite till förvånar inte mig. Men hon hade gärna fått somna lite tidigare :p

I övrigt så firade Mathilde nyår genom att chilla lite med min ponnytant Cinna:
393604_10150653008056102_598856101_11717833_1707978859_n.jpg

Helt klart en nöjd, blivande hästtjej! :love: :D

Equilina: Det gäller att visa var skåpet ska stå tidigt! :D

Jag hoppas det iaf :D När vi efteråt dammade av Cinna så utropade Mathilde glada rop, liknande de hon gör när hon ser en katt :p Hon avslutade med att ge Cinna en morot och "pussa" henne på mulen :love:

Du verkar ha bra förutsättningar!

Hugo bara grät sig igenom sitt första och hittills enda stallbesök. ;)

Haha här har vi vart riktiga partydödare jag och Vidar, jag jobbade kvällen igår och morgonen idag så vi sov oss igenom tolvslaget ;)

Alice sov också vid tolv, trots att det smällde så mycket att jag inte kunde sova! :o Min ena katt var livrädd stackarn, mamma och pappa bor precis vid en skolgård så där har det ju gått ungar och smällt smällare i flera dagar... :(
Men vår nyår var verkligen lugn, eftersom jag är småbarnsförälder så åkte jag på kvällsfodringen på nyårsafton och morgonpasset idag. Gick upp tidigt och gjorde stallet så att vi skulle hinna bada innan det var dags att sova första passet. Ni ska se Alice i vattnet nu! Hon älskar det! Och i sin simring så tar hon sig fram själv och är verkligen stencool :love:

För övrigt så har fröken kommit på hur man gör när man biter mamma i tutten :cool: Och när jag säger AJ så flinar hon bara åt mig. Sadist, javisst! :D

Mathilde är med i stallet då och då. Hon gillar bäst att stå i paddocken eller ridhuset och titta på hästar och ponnyer som rids runt eller klappa alla pälsiga djur som existerar. Mocka är mindre roligt så då brukar hon få krypa omkring på golvet istället för att sitta i vagnen. Har hon en väldig tur kommer en katt och vill bli klappad. Då är Mathilde lycklig i sin själ :love:

Jag har en hoppgunga i stallet och brukar sätta henne i en boxöppning, mycket uppskattat! Då kan man se sig omkring, klappa katten, studsa lite och vara med :D Lilla fröken är måttligt road av att sitta still i vagnen längre stunder.

Det förstår jag är uppskattat. Vi har nog svårt att fästa en hoppgunga i stallet, annars hade det varit smidigt. Vagnen är Mathilde inte alls road av. Hon vill helst krypa iväg eller ställa sig upp och gå iväg. Eller leka med en katt.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
  • Låst
Gravid - 1år Del två på vinterförälder 2014/2015 December 8/12 - miiiiiiia, 26 år, första barnet 13/12 - Sofie.S, 21 år, första barnet / Föddes...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
135 604
Senast: Blueberry
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 078
Senast: cirkus
·
Småbarn Välkomna till del 20 kära vänner!! :love: Del 19 fylldes på 25 dagar och även denna gång hann en till bebis komma till världen! :)...
26 27 28
Svar
545
· Visningar
28 420
Senast: Oregano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar