Vårmammor 2010

Sv: Vårmammor 2010

Och jag är heeeeelt färdig. Stor fest igår med 30 pers och jag ansvarig. Gav dock upp tidigt och kom hem vid ett, men sambon kom inte förrens vid 4 och jag sov knappt innan. Sen upp och fodra halv 8 och ta stallet - efter det årets misstag. Jag hade lovat att vara funktionär på hopptävling. Minus 18 grader och jag har stått vid in och utsläpp vid ridhuset. :cool: :cool: :cool:

Nu har jag ätit, tagit ett varmt bad, plockat in mina hästar igen och nu orkar jag nog inte göra mer i år...

Åh herre Gud nu skäms jag. Jag är helt slut och det enda jag kan skylla på är konsert igår och gravid. Har legat på soffan hela dagen och lyckats få hela vänster benet att somna :o
Var jätte trött igår också men de kunde jag ju inte sova hur som helst. Lämnade huset vid 14-tiden och kom hem och tog in hästarna vid 24-tiden och somnade vid 1 och upp igen åtta i morse.

Ja jag får skämmas helt enkelt :o

Cyllene: Åh fy attans vad kallt :eek:

Michellan95
: Vad för konsert?

Har tillbringat mesta tiden framför datorn hela helgen, har en ny hemsida som ska lanseras inom kort. Och självklart, enligt lagen om allts jävlighet, måste allt strula :devil:

Nu är jag fruktansvärt sugen på choklad, tror jag ska dämpa mitt chokladbehov genom en sån här :p

Vi var på Queen - A night at the Opera med Johan Boding :) det var bra tryck på musiken och vildbattingen sparkade i takt med den.

Och jag kan inte ens titta på godis utan att må illa :) Fast det är jag rätt tacksam över för jag är oxå godisgris annars...

Var ute och fyllde på halm i lösdriften idag. Det blev fart på alla hästar när pappsen åkte in med traktorn i hagen kan jag lova. Lite läbbigt att stå i 40 cm snö med galna föl och unghästar omkring sej... Men det gick bra iaf. Mitt lilla sto börjar bli riktigt tjock hon oxå nu. :) Det är ju 97 dagar kvar till BF för både henne och mej idag :)

Har med märkt att pyret far omkring lite extra när det är lite högre ljud. Va på bio igår kväll, det är ju som bekant lite högre nivå på dem än hemma i tvsoffan.
Kvällen avslutades med käk på restaurang. Är ingen van restaurangbesökare och fick en chock när huvudrätterna låg på minst 200:-
Men gott va det med välstekt angusbiff :d

Åh var det bra? Har bara läst om det, har ju fått jättebra recensioner :)

Mitt och sambons gemensamma intresse är just musik och konserter, tror att våran bebis har vart på fler konserter alla redan än de flesta går på under hela sitt liv :D Nästa spelning blir Rammstein i Malmö om 2 veckor, sen har vi fyra spelningar till med olika band som ska hinnas med innan liten ploppar ut.
Får hoppas att det blir en liten hårdrocksbebis precis som sina föräldrar :cool:

*ang släktbesök*

Här i storstaden är ju fördel att man sällan kommer oinbjuden, iaf min släkt och vänner. Det är jag glad för.

Kan ni inte säga till era föräldrar hur ni vill ha det så är det deras uppgift att hålla släkten i ordning tills ni känner er redo?

Jag tror snarare att det blir sambons uppgift att hålla sina föräldrar och syskon i schack, ett par dagar iaf.
Men alltså, får familj komma upp och hälsa på på BB, eller ja i korridoren? Det hade ju varit super för då "slipper" man kanske ha alla plingandes på dörren en kvart efter vår hemkomst.. :crazy:

Idag fick min sambo för första gången känna Litens rörelser :love: Bebisen hickade i morse så jag tog snabbt sambons hand och så fort han kände det så var han klarvaken, han tyckte det var riktigt awesome och blev med ens klarvaken - bra väckarklocka :D

Även jag blev så glad över detta, jag har ju känt rörelser ett bra tag, sparkar och hicka, och har pratat en del om det. Även försökt ta sambons hand snabbt till magen när jag känt något, men då har Liten slutat röra sig, en blyg skit det där. Men idag gick det!!

Min sambo kände också liten för första gången idag, en spark lyckades han pricka! Jag har ju också känt av dem länge, men även hon har varit blyg och slutat så fort han lagt sin hand på magen. Dock har hon sparkat hur mycket som helst idag så det var inte så svårt att pricka in.

knapplån.

Vecka 29 nu!

Har någon fixat med faderskapsintyg eller vad det kallas??
Hur går man till väga med att skriva under på att den som är pappa är just det? Har för mig att man ska gå till kommunen och göra det, måste man gå till sin egna hemkommun, eller vilken som helst?
Jobbar nämnligen i en kommun och är inskriven i samma, men bor i en annan..

Vore så skönt att ha det gjort OM det händer mig nånting vid förlossning osv osv

Nu kan jag ha fel. Men, jag tror att det är så att man skriver på de papprena när bebisen är född. Det är så jag har förstått det när jag har pratat med mina kompisar som är nyblivna föräldrar :)

Jag tror det är olika från sjukhus till sjukhus och även årstid. Min kompis fick förra helgen och hennes första fick endast träffa lilla syster i foaljen. Endast pappa fick komma upp.

Hämtat från sidan niomanader.se:

Faderskapsintyg
Vad är ett faderskapsintyg?
Om mamman och pappan ej är gifta kan det vara bra att skriva under ett faderskapsintyg. Om mamman och pappan är gifta fastställs faderskapet automatiskt.
Ett fadeskapsintyg är, precis som det låter, ett intyg på att den blivande pappan är fadern. Bekräftelse av faderskap sker skriftligen och skall bevittnas av två personer. Bekräftelsen skall skriftligen godkännas av socialnämnden och av modern eller en särskilt förordnad vårdnadshavare för barnet.

Varför är det viktigt?
Ett faderskapsintyg innebär att barnets ursprung dokumenteras. Det är först sedan detta intyg undertecknats av båda föräldrarna, och godkänts av socialnämnden, som barnets juridiska rättigheter såsom arvsrätt, rätt till faderns efternamn etc. kan tillvaratas.
Utan ett sådant papper är endast mamman juridisk företrädare (pappan har tex inte rätt till varken barnbidrag eller föräldrapenning) för barnet vilket kan leda till stora komplikationer om det händer henne något.

Varför skriva under ett faderskapsintyg innan födseln?
Anledningen till varför det är bra att skriva under ett faderskapsintyg redan innan förlossningen är att pappan, om mamman skulle avlida innan faderskapsintyget är påskrivet, kommer att behöva gå till domstol för att få vårdnaden (hävda faderskap) om sitt barn. En process som ingen ska behöva gå igenom. (läs på nedan länk vad som kan ske)
» "Stoppas från att vara pappa"

När, vart och hur arrangerar man ett faderskapsintyg?
Ring din kommuns växel och fråga vart du vänder digf ör att arrangera faderskapsintyg innan barnet är fött. Detta sker på olika platser i olika kommuner.
En del kommuner vill inte gå med på att skriva papper innan förlossningen utan hänvisar till att sådant fixas när barnet väl är fött, men jag tycker att man ska stå på sig och argumentera för det här eftersom konsekvenserna av en avsaknad namnteckning kan bli såpass allvarliga.

Angående faderskapsintyg så här i Göteborg så får man en kallelse när barnet är fött, om man är sambo. Är man gifta så antas mannen vara far till barnet :)
Då skriver man även under papper på om man vill ha gemensam vårdnad.

Ok, det verkar vara kommun beroende. Då ska jag genast kolla upp hur det är hos oss. Men mina vänners sambos blev kallade efter att barnet kom till världen så om det inte har ändrats sen i höstas så är det så hos oss.

Jag trodde också att det var något som man tog tag i efter födseln..får nog kolla med kommunen jag med!

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 385
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
3 243
Senast: Linn-Nora
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 411
Senast: monster1
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 266
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar