Vårmammor 2010

Sv: Vårmammor 2010

Kl

Och så helt plötsligt så känner jag mig helt normal i min viktuppgång :laugh:

http://www.blimamma.se/viktkalkylator-for-gravida

Vilken bra sida!
Jag ligger iofs strax under "normalvikt" nu under v. 25. Men alltså i normalfall väger jag kring 58 kg (är 170 cm lång) och ska i slutet av graviditeten väga 70.9 - 73.8, känns helt ofattbart att jag ska gå upp så mycket till, men visst säkert inte helt omöjligt. Det är väl i slutet man går upp som mest? Och när man tänker efter så är det kanske inte så mycket till egentligen, men det är ändå 10-12 kg till på 4 månader..

Vi har inte ens prata med släkt och vänner hur vi vill ha det när vi kommer hem från BB. Sa lite snabbt i går till man att det skulle kännas skönt att ha amningen under kontroll och man har hunnit lära känna bebisen lite innan det kommer en massa släktningar. Jag har aldrig bytit en blöja i hela mitt liv (har fått många erbjudande däremot :p ) så det kan ju också kännas skönt att jag fixar det utan att stå och klia mig i huvudet och fundera på hur man gjorde nu igen.
Mannen tyckte iaf som mig att släkt och vänner gott kan vänta lite och de som är mest nyfikna får väl åka upp till BB och man får visa upp underverket lite snabbt. Det är nog mindre risk att de blir kvar så länge om man sitter i trapphuset på lassarettet än om de kommer hem till en.

Oregano men du är väl inte tjock?

Oj vilken hemsk uträknare :eek: Där få jag endast gå upp 6 kg på hela graviditeten. Nu har jag gått upp 8 så det är ju kört.

Men sen är den ju basserad på BMI vilket jag har lämnat för länge sen då det inte är lämpat för träning.

Ja ja, alla är olika :p

Den är baserad på BMI, tänk på det. Det är långt ifrån en inviduell bedömning. Det finns massa undantag på BMI.

Strunta i detta och fokusera på en vettig kost så mycket aktivitet kroppen tillåter istället. Jag tycker du ska bolla med din BM istället om du tror att du behöver det. Hon ser hur du ser ut.

*ang släktbesök*

Här i storstaden är ju fördel att man sällan kommer oinbjuden, iaf min släkt och vänner. Det är jag glad för.

Kan ni inte säga till era föräldrar hur ni vill ha det så är det deras uppgift att hålla släkten i ordning tills ni känner er redo?

Jag brukar inte bry mig om BMI och vikt men bara att få känna sig normal för en stund gjorde att jag inte känner mig som en enorm flodhäst dräktig på 3:e året. När man har fått en del kommentarer så kan man behöva få bekräftelse på att man är ganska normal, min bm pratar inget om vikt. Hon väger mig inte ens på besöken.

Hmm, det var smart tänkt. Om de får stå i det tråkiga trapphuset så blir de ju inte kvar länge... Det ska jag tänka på faktiskt. Jag kommer låsa in mej hemma första veckan iaf. Sen är det nog svårt att hålla svärföräldrarna borta... Hon berättade igår att hon hade gått med i Polarn och pyretklubben nu :) Och så hade de tittat på babaskydd. De vill prompt köpa det till oss. Får de väl då ;) Och gubbens farmor skulle vara med och betala på vagnen. Första barnbarnet. Det gör mej inget alls. Mer pengar till mej att lägga på betäckningen av hästen ;)

Jo och BMI är ett bra mått för den "normala" människan för att hålla sig hälsosam.
Tränar man mycket och har hög % muskelmassa så är BMI skit. Det stjälper mer än det hjälper. Denna uträknare har ju ingen aning om hur man ser ut i kroppen.

Men om den hjälper dig att känna dig normal är den ju mycket bra för dig! :D

För mig på pekade den att jag går upp för mycket. Men å andra sidan har jag pratat BMI med många läkare, dietister och kostcoacher genom åren så det rinner av mig.

Men det är så olika, det är viktigt att man tänker på det!

Konstigt att din BM inte väger dig? Det gör min, vi pratar ifs inte så mycket om vikten men hon vet ju oxå att jag tränar mycket och tycker väl att jag håller koll. Jag tror det är bättre att bolla med en människa som ser dig och kan bedömma din kropp om man känner oro.

Mycke svammel :p

Senast ändrad:

Vi ska också utnyttja trapphuset hade vi tänkt. :D Svärmor skulle nog helst av allt vilja vara med under förlossningen om hon fick bestämma, men ett besök i trapphuset efteråt ska vi väl kunna ställa upp på i alla fall. Då får hon desutom se Räkan i sambons första kläder, även om hon egentligen vill att Räkan ska åka hem i dem.. Det vill inte vi, så det får hon acceptera helt enkelt.

Ang. besök hemma sen så är våra familjer hjärtligt välkomna direkt, vi vet båda två att om Räkan blir hungrig eller kingig så får vi vara ifred. De vet alla om att vi vill ha tid för oss själva, och vi förstår ju såklart att de är nyfikna. Far- och morföräldrar får vänta något, vi åker och hälsar på dem istället. Vännerna däremot.. My God, där kommer det nog bli kämpigt... Förhoppningsvis kommer alla acceptera ett "vi hör av oss när vi känner oss redo" men jag vet att några kan vara riktigt påflugna och bara dyka upp oanmält. Något jag hatar, och säkerligen lär hata ännu mer när Räkan är ute...

På tal om något helt annat - nu har vi allt hemma inför litens ankomst, bortsett från vagnen, skötsaker som blöjor, olja, tvättlappar osv.. :eek: På ett sätt känns det knasigt som tusan, men på ett annat så oerhört skönt!

Den är baserad på BMI, tänk på det. Det är långt ifrån en inviduell bedömning. Det finns massa undantag på BMI.

Strunta i detta och fokusera på en vettig kost så mycket aktivitet kroppen tillåter istället. Jag tycker du ska bolla med din BM istället om du tror att du behöver det. Hon ser hur du ser ut.
Det står ju i varenda bok att man bör gå upp omkring 15 kg om man har lågt BMI från början. Jag ligger ju på ca 19 i normala fall så jag VET att detta är helt normalt. Men tyvärr så är det inte så enkelt. Jag har nog en form av fettfobi. När det gäller mig själv ska jag tillägga, när det gäller andra har jag en betydligt mer vettig inställning.

Det värsta är nästan att det är tungt att röra sig! Visst är det mer än bara själva vikten som spelar in, jag är ju gravid, men det är liksom en helt ny och ganska skrämmande upplevelse...

Alltså man kan ju inte förbjda folk att komma och hälsa på för de längtar ju efter sitt barnbarn de också (även om det är första för mina och tredje för mannens fast farmor och farfar för första gången) och då kan de ju stilla sitt bebissug på BB och komma sen när man har hunnit installera sig lite hemma.
Jag har ju den inställningen att jag tror att BB-vistelsen kommer att bli den tråkigaste dagarna i sitt liv tillsammans med barnet.

zask jag och min man brukar prata BMI och båda vi struntar i sånt och tittar hellre i spegeln men jag tror spegeln ljuger ;) Jaja, nån gång blir man väl ogravid och kan börja rida och träna igen :)

zody Har du tittat på förlossningskliniken någon gång? Där är ju hela släkten med vid förlossningen och alla står och hurrar och håller på. Jag är inte ett dugg avundsjuk och det är nog bra om du håller svärmor borta då. Jag skulle inte kunna tänka mig att ha med mig någon annan än mannen men om något skulle hända att han inte kan vara med så är det mamma som står som nr. 2 på listan.

Nej, det är med viktuppgången är allt annat än lätt. Det är mycket konstiga hjärnspöken! Men snart är vi i fasen där vi kan påverka allt bättre och då stöttar vi varanadra att komma tillbaka!

*kl*
Idag vaknade jag med sånna smärtor i magen:eek:
Kunde knappt andas när smärtorna kom:(
Satte mig på toa för det kändes som det behövdes..o dom smärtorna jag fick då, det skar från rumpan och resten upp i mitten av magen..jag trodde jag skulle svimma:( Fick köra andning ala förlossning typ..

Fick små panik..men kände att lillan där inne sprkat på morgonen..så hon verkade ju ok..Kom i såna vågor..fy faan..

Dock har det efter två toabesök gått över, och jag har inte haft liknande på nåra timmar nu..K varit en massa godis/grönsaker med dipp och lite dåligt med vanlig mat igår som gjorde det..Hoppas på det..frö jag vill INTE behöva åka in akut, vi är insnöade dessutom..:eek:

Lilltösen har dock visat även efter attacken att hon rör på sig där inne och det känns bra..Gillar inte sånt här..:( Blir det mer får jag ju ringa, men efetrsom det är lugnt nu så var det nog tarmarna som spökade..

Hoppas det gått övewr nu och inte kommer tillbaka igen. Du får hålla dej ifrån godiset någon dag kanske ;)

Ni som håller på med era hästar varje dag nu, en eloge till er. Jag var ute hos min igår för första gången sedan nyår. Höll på att hosta sönder mej igen av kylan och idag har jag förvärkar eller sammandragningar eller vad det är av att klampa runt i 40 cm snö. Ska snart ut igen och fylla på halm i lösdriften. Hade hoppats på att gubben skulle följa med och hjälpa men han började prewcis frosta av frysen så jag får nog åka själv :(

Åh fy tusan, hoppas det ger med sig! Har också haft något liknande, men då har jag varit helt säker på att det varit tarmarna som spökat, efter att jag gjort nr. 2 så har det liksom känts bättre. :D Men just där och då, och innan det var gjort var det fruktansvärt!

michellan; Haha förlossningskliniken var min följeslagare under hösten. ;) Dock så vet jag ju att svärmor aldrig någonsin skulle få för sig att fråga och jag tror nog inte att hon vill vara med, hon är bara galet bebissjuk. :D Ju fortare hon får kika på barnbarnet desto bättre liksom.

Åh fy tusan, hoppas det ger med sig! Har också haft något liknande, men då har jag varit helt säker på att det varit tarmarna som spökat, efter att jag gjort nr. 2 så har det liksom känts bättre. :D Men just där och då, och innan det var gjort var det fruktansvärt!
.

Ja, men det är samma här, det gav med sig efter att jag gjort nr.2 , två gånger:p

"Skönt" att höra att där e fler än jag som haft sånt konstigt magknip..Inte för jag önksra nån annan detta men att det inte behöver betdya att det är bebisen som vill ut, eller att något är fel med henne!

jaa, hoppas att dte håller sig borta nu..är ju fortfarande spänd i magen men inga kramper

Ia*:Hålla sig borta från godis..går ju inte:eek:

Nä, men jag får väl försöka vara lite snäll mot magen idag..trist men sant:cool::grin:

*kl*

Ännu ett praktexemplar på Pregnancy brain.
Va nästan klar med köttfärsåsen vi skulle ha till middag, undrade lite varför pastavattnet tog sån tid. Hade ju självklart inte satt på plattan:p

Har nog börjat "boa" lite. Går omkring och mäter överallt för att ändra om
och flytta på saker. Vill ju att allt ska vara tipptopp när pyret kommer.
Är så sjukt missnöjd med vår tvättstuga. Är så liten men så många saker måste få plats. Har liksom inget bra ställe att vika tvätt på. Eftersom vi byggt huset med egna ritningar så får vi inte göra mer än att skylla oss själva!

Nu ska jag gå å göra en äppelpaj å trösta mig med...

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 385
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
3 243
Senast: Linn-Nora
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 411
Senast: monster1
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 266
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar