Vårmammor 2010

Sv: Vårmammor 2010

Hur långt upp man har vatten beror på hur lång man är konstaterade jag sist! :D Står jag rakt har jag bara vatten till brösten och får göra alla armrörelser med hantlar över ytan, så därför står jag med böjda ben eller benen brett isär.

Jag körde i sport-bh och bikinibyxor. Bh'n satt på plats men när vi hoppade (vilket vi gjorde typ hela tiden) så tappade jag byxorna. Fick dra lite i dem då och då.

Hos mig var det mycket hopp och en del joggning i vatten, dessutom mycket sprattel (så snabbt man kan under en hel låt osv) så det var ett rätt tufft pass för mig som varit handikappad hela hösten. Men riktigt kul! Imorgon är det dags igen och nu ska jag ta med en vattenflaska och en banan, jag hade inte trott det skulle vara så intensivt.

Hm, ska jag hoppa runt mycket är nog sportbehå ett måste annars kommer jag inte fokusera på rätt sak.

Min kurs är 1 timmes gympa, sen dricka och frukt paus, sen avslappning. Allt som allt 2 timmar.

Vi kör endast några sparkar med hela benet så att säga, de flesta startar i knäleden. Stång-övningarna är kanon, jag älskar dem! :D
Vi använder även flytslangar under en del av passet, då "cyklar" vi dels med långa bentag men även en lite längre stund med korta snabba. Vi kör även "benpress" då vi sitter på slangarna (sitter på slangen med 90 graders vinkel i höft- och knäled, låser i knäna och sen pendlar underbenen framåt och bakåt) och det tar ju fram och baksida lår, den övningen älskar jag för då kan jag verkligen ta i riktigt rejält och känslan av hur benen brinner på slutet är underbar. :love:

Hur långt upp man har vatten beror på hur lång man är konstaterade jag sist! :D Står jag rakt har jag bara vatten till brösten och får göra alla armrörelser med hantlar över ytan, så därför står jag med böjda ben eller benen brett isär.

Jag körde i sport-bh och bikinibyxor. Bh'n satt på plats men när vi hoppade (vilket vi gjorde typ hela tiden) så tappade jag byxorna. Fick dra lite i dem då och då.

Hos mig var det mycket hopp och en del joggning i vatten, dessutom mycket sprattel (så snabbt man kan under en hel låt osv) så det var ett rätt tufft pass för mig som varit handikappad hela hösten. Men riktigt kul! Imorgon är det dags igen och nu ska jag ta med en vattenflaska och en banan, jag hade inte trott det skulle vara så intensivt.

Där jag var så hade dom tänkt på det när de byggde bassängen och gjort lite lutande bassänggolv. Så man kunde ställa sig på olika platser beroende på hur lång man var för att få lagom vattenhöjd. Såvida du inte är över två meter lång hade det nog inte varit något problem tror jag!

Hm, ska jag hoppa runt mycket är nog sportbehå ett måste annars kommer jag inte fokusera på rätt sak.

Min kurs är 1 timmes gympa, sen dricka och frukt paus, sen avslappning. Allt som allt 2 timmar.

Det är inte så att du ska gå på Aqua Mama? Om det är det så lovar jag dig att du inte behöver någon sportBH, vanlig bikini räcker gott. 90% rör sig så lite att de varken får puls eller blir röda i ansiktet, utan plaskar bara runt lite grann. Självklart kan du ta i mer också, men det är inga hopp alls i hela passet.

Jo så är det :p

ok, ja då behöver jag inte oroa mig för den lilla delen.

Du tyckte den var lite mesig eller?

Den var helt ok, men inte nån hårdträning precis. Och så mitt i gympadelen så ska man leka att man föder barn, det kändes lite knäppt att gå från fokuserad träning till att stå och fantisera om hur man vaknar på natten till värkar, och så vidare (kulmen var att låtsas att man föder barnet genom att sparka med benen så att det blir plask), och sen tillbaka till träningen igen. Den delen kändes väldigt märklig för mig, och det är ju näppeligen så en förlossning går till i vilket fall. Men avslappningen i andra delen var superskön, man får ligga och skvalpa lite med en flytduna under nacken, nice!

Träningsmässigt är det mest axlar och lite bröstrygg, och så höftböjen, som får träning.

Aha, intressant. Jag har medvetet valt att lägga det så sent som möjligt när jag är som tyngst och mest orörlig.
Intressant med den delen runtom förlossningen. Jag får återkomma hur jag känner runt den :p

Det beror väl på hur man är funtad, jag tyckte det kändes väldigt skumt att leka förlossning. Och det blir verkligen en låtsaslek, man ska tänka att nu vaknar du på natten och har värkar, nu går du och duschar (man gör rörelser och låtsas att man står i duschen), nu väcker du din partner, och sen ringer ni till förlossningen, och dom säger att du ska vara kvar hemma och det känns bra, nu åker ni in och du mår fortfarande jättebra (man gör lägger sig i vattnet och låtsas att man ligger i en säng), och nu föder du barnet! (plaska allt vad du kan med benen och låtsas att du föder). Lite som när man var liten på dagis och lekte liten tomte med rörelser till.

När det kommer mitt i ett styrkepass kändes det för mig rätt knäppt.

Däremot var det gott med frukt efter träningen, och avslappningen när man bara skulle ligga och koppla av var skön. På slutet skulle man leka förlossning igen, det har jag svårare för. Hon som leder talar ju om för en exakt hur man ska känna i varje skede, och det blir lätt fel tycker jag. Som t ex att man skulle tänka sig att bebisen ligger på magen, alldeles våt och kladdig, och att den behöver dig jättemycket och din kärlek på en gång. Där tappade jag tråden, nyfödda kladdiga bebisar är rätt äckliga tycker jag (man ska nog vara mitt uppe i en förlossning för att strunta i det, men sådär några månader innan i ett badhus... ), och det är ju inte alls sagt att man just då genast kommer kunna ge bebisen en massa kärlek, man kanske bara är trött och slut och inte orkar så mycket just då. Det vet man ju inte. Och bebisen överlever helt säkert ändå.

Det kändes annars ganska anpassat till förlossningsrädda, mycket fokus på att man skulle känna sig stark och inte vara rädd, att man skulle våga koppla av och lita på kroppen.

Ok, ja det låter lite speciellt.

Kan det vara så att du gick det lite för tidigt? Jag menar så att det känns för avlägset att tänka på förlossningen?
Min BM sa att v 30 vänder tankarna hos dom flesta och man tänker på ett annat sätt, ett förberedande tankearbete.
Hon tyckte tex att man inte bör gå föräldrar kursen innan v 30 för risken blir att man inte riktigt kan ta till sig informationen på rätt sätt då man inte är mentalt redo.

Fast jag tror inte det har så mycket med det att göra, jag har svårt för låtsaslekar, särskilt där nån säger åt mig exakt vad jag ska känna, helt enkelt.

Och att leka födelse genom att sparka med benen är ju inte särskilt realistiskt, även om man är i v 39. Inte heller att hela förlossningsförloppet från de första värkarna hemma tar ett par minuter, är helt smärtfritt, och utspelar sig i en bassäng.

Det är ju inte direkt information, för ingen förlossning går ju till på det sättet. Och man vet ju inte hur det kommer bli, det kan ju bli kejsarsnitt och allt möjligt, så man kan ju inte på förhand bestämma sig att det kommer vara supernajs, inte göra ont, och sen är det bara kärlek. Väldigt stor risk att man blir besviken då, tror jag.

Dessutom, mitt uppe i ett träningspass, där man är fokuserad på att faktiskt för en gångs skull kunna ta i som normalt utan att känna sig som en klumpig flodhäst, då tänker jag ju inte på bebisar precis, utan på träningen och glädjen i att kunna ta i och röra sig.

Ok, ja vi får väl se hur jag känner.
Ska bli kul att göra något som jag aldrig gör eller har gjort tidigare.

Vilken dag gick du?

Och det blir verkligen en låtsaslek, man ska tänka att nu vaknar du på natten och har värkar, nu går du och duschar (man gör rörelser och låtsas att man står i duschen), nu väcker du din partner, och sen ringer ni till förlossningen, och dom säger att du ska vara kvar hemma och det känns bra, nu åker ni in och du mår fortfarande jättebra (man gör lägger sig i vattnet och låtsas att man ligger i en säng), och nu föder du barnet! (plaska allt vad du kan med benen och låtsas att du föder). Lite som när man var liten på dagis och lekte liten tomte med rörelser till.

:rofl: Tack för dagens asgarv! :D Jag hade aldrig någonsin pallat något sådant kan jag säga, det där låter bara som för mycket.

*Hugger sista knappen*

Nu är det min tur att gnälla.
Skit dag idag... har ont i fogarna och ont i fötterna, fattar inte varför jag har så ont i fötterna så fet är jag inte.
Blev ledsen idag på jobbet, jag är känslig i vanliga fall men nu är jag värre av alla hormonerna. Håller på att lär upp min vikarie och råkade säga fel till henne var på min kollega hugger som en jävla huggorm att nej så gör vi inte och jag bestämmer för jag är äldst. Hennes attityd är så jävla tråkig i bland, jag vet väl mycket väl att vi brukar göra så men det blev fel i hjärnkontoret på mig.
I tisdags var jag lite irriterad på alla som inte behagar att sopa av sina bilar eftersom iaf jag har blivit lärd av både mina föräldrar och bilskola att man ska göra det för att undvika att snön antingen ramlar ner på vindrutan eller blåser upp på den = orsakar olycka. Inte vet jag om jag trampade på en öm tå då i mina uttalanden. På onsdagen så pratade vi lite om att vissa människor gnäller och jag har råkat ut flertalet gånger av en patient som skäller på mig för att regeringen har gjort om ersättningsreglerna för tandvård, var på hon hoppar på min vikarie om att det var någon som gnällde dagen innan om folk som inte sopar av bilarna.

Jag uppskattar inte hennes attityd och hon säger saker så jädra plumpt men jag orkar/vill inte ta upp det med henne för jag vet att jag bara kommer att börja gråta :( efteråt när jag kommer hem och smält saker så kan jag komma på hur jag hade velat säga och hur jag velat reagera istället för att bara stå och glo som idiot.

Åh, bra att du sa bärsjal! En sån måste vi ta och beställa så småning om, här kommer ingen Babybjörn innanför dörren. :crazy: Utöver sjal så är det nog bara lite mer underlakan och plastad frotté, tvättlappar i frotté och Ikeas billigaste handdukar till skötbädden...

Ska jag vara ärlig så känns det riktigt skönt att ha det mesta avklarat - förhoppningsvis kan jag då passa på att faktiskt vila och bara småplocka med allt i min egen takt när jag börjar gå hemma på heltid om 3 veckor. Skulle det sen visa sig att vi glömt något, så kan sambon fixa det själv om inte jag orkar följa med alternativt någon av våra föräldrar/syskon. :)

Oj, varför inte BabyBjörn? Har ju precis införskaffat en sådan!

Usch din stackare.. Behöva ta sådan skit och med alla dessa hormonerna. Här har du en till som hade brytit ihop.

Kl
På tal om hur man mår så mår jag faktiskt ganska bra, rent psykiskt just nu. Det låter som man har varit fruktanvsärt labil, men lite upp och ner har det väl varit iaf :D

Dock fysiskt idag.. Jag känner mig som ett halvt ålderdomshem, hahaha.. Idag hade vi gympa med barnen på förskolan där jag jobbar. Ett barn skulle vara med för första gången och tyckte det var lite jobbigt i början. Detta resulterade i att jag var med på alla rörlserna och det kändes superbra och så himla roligt!
Men en timme senare var min kropp rena katastrofen! Min ischias skär som knivar och jag har svårt att gå ordentligt med mitt vänstra ben. Dessutom har jag våldsamt ont högre upp i ryggen på höger sida och lite ont i fogarna. Men vid gott mod ;)
Konstigt det där att man inte lär sig att trappa ner. Kroppen känner ju inte av det just då, men nu i efterhand och det borde jag verkligen lära mig nu att tänka på...!

Idag har Liten dock rört på sig ovanligt mycket där inne. Känns härligt, speciellt eftersom jag inte har kännt av det så mycket tidigare!!

Godnatt med er, nu blir det sängen efter hel dags jobb och studier under hela kvällen, phu.. Gäller att ligga i innan Liten tittar ut!

*kl*
Här e vi:D:p
Jag har slutat på UVI medicinen nu, som för övrigt gjorde mig superdupertrött..så nu hoppas vi att det håller i sig, vill gärna slippa det resten av tiden nu..
Går in i v.29 imorrn, helt galet! Lilltösen sparkar jättemkt nu, vilket känns skönt, hon hade en period när hon var mindre aktiv, föredrar hellre att hon hickar, hoppar o puttar i full fart, så jag vet att hon mår bra:)
Dock har trycket mot lungorna blivit jättemkt nu på senaste veckan, kände till o med det när jag låg på sidan i sängen igår natt..inte alls kul, fick putta på magen o röra mig så hon flyttade ner sig lite, för det var obehagligt..men det lär ju inte bli bättre;)

Funderar mkt på förlossningen nu, skrämmande men inte så långt bort..iiihh:p
Sover jättedåligt, drömmer jättemkt om bebisar och allmänna mongodrömmar.,,o sen kissandet på nätterna uppe på detta..

Fortsättning nästa inlägg eftersom buke alltid ska jäklas med att man har för mkt smileys osv*grr*

Tyvärr tror jag inte det blir mer ridande heller, dels är underlaget skit nu så jag vågar knappt promenera med pålle, o när sen underlaget är mindre halt ska jag väl testa hur dte är att komma upp, men magen har ökat mkt sen förra veckan o jag känner mig tung som tusan, så jag får se, går det inte blir det tömkörning och promenixer för pållen resten av tiden! Tömkörningen behövs ju så det kan inte skada, sen har jag folk som kan rida honom mellanåt, så han kommer inte lida iaf:)

Nu ska jag snart nanna, hantverkare kommer imorrn då vi ska bygga om köket:)sen blir det arbetsförmedlingen, hästen och sen dyka ner i nån av alla mina underbara böcker jag lånat på bibblan...Älskar att läsa:)
Hoppas ni alla mår toppen, för det gör vi, och jag är så nykär i min sambo så det e galet:love:

BB är inte ergonomisk och bra för vare sig bäraren eller bebis. Bebis hänger i ljumskarna, med benen rätt ner liksom.. Små barn föredrar/bör vara i grodposition. Nåt sånt tror jag det är i alla fall, har inte 100% koll men vad jag förstått av alla diskussioner kring BB och sjalar/ergonomiska selar så är BB ingen höjdare i alla fall. :( Så därför kommer den inte innanför dörren här, här blir det trikåsjal till att börja med och en Mei Tai eller Manduca senare.

*kl*
Juzzzen; Åhå, har du också börjat få det trevliga trycket på lungor och revben nu? :p Jag blir stundtals tokig och vill inte ens veta hur det kommer bli sen. Ibland känns det verkligen som att Räkan trycker in huvudet eller rumpan under revbenskanten liksom, mindre trevligt men vad tusan. :D

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 396
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
3 243
Senast: Linn-Nora
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 424
Senast: monster1
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 266
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar