Vårmammor 2010

Sv: Vårmammor 2010

Delvis Kl, haha...

På tal om det där med sambo och åsikter.. Vi håller på att försöka komma överens om namn, det går inte bra alls....... Förstår verkligen inte hur vi ska komma överens om namn alls faktiskt, pojknamn är ganska klart för oss bägge.

Men flicknamn, det går bara inte. Jag tycker ju lite udda och "gamla" namn (som min sambo kallar det) är så fint. Medan han gärna vill ha ett modernt och relativt vanligt namn.

Jag gillar typ Lycke, Hedda, Helga (ett släktnamn hos oss som min syster heter i andra-namn) etc.
Sambon vill allra helst att tösen ska få heta Isabelle eller Lova eller Tova.

Vår hund heter ju Yda, och det kan ibland reta oss bägge så mycket för det är så fint och ovanligt och ett namn som vi bägge älskar. Jag kom på det en dag när vi satt hemma och väntade på henne och spånade namn. Hon heter egentligen Ylva, men det passade inte. det fick istället bli Ida fast med Y. Sådana omvanlingar av namn älskar jag och sambon tycker också om det, när man lyckas så väl med det - hjääääälp!!

Kommer du fram med en fyrhjuling kommer du fram med en vagn med tre stora hjul. Jag går massor i sådan terräng. Däremot så ser spirit ut att ha rätt så tråkiga och platta hjul, är de verkligen sköna att köra med? Kan tänka mig att det blir knöggligt med dem. Men vi kanske inte ska förstöra denna tråd med barnvagnssnack??

Zody och Oregano hur visste ni vilken vagn ni skulle köpa? Och hade sambon några synpunkter eller fick ni bestämma allt själva?

Arghhh :devil: Jag blir galen på riktigt snart! Har nog bestämt mig 5 gånger att nu blir det just den här eller den här vagnen... Men så läser jag nåt dåligt om vagnen nån annanstans och så får jag kalla fötter :crazy:

Både jag och sambon gillar EL sen innan, just för att sambons bror har en EL Duo Edge (pansarvagnen :angel: ) och den känns hur bra som helst. Dock visste vi att vi inte ville ha just den vagnen, den är för stor helt enkelt - både för vår bil och för vår smak.
Sambon tvärvägrar 3 hjul så även om jag helst av allt haft en trehjuling så fick jag ge med mig, och just Citycrossen känns väldigt smidig och lättkörd trots att den har 4 hjul.

Vi har tillsammans bestämt vagn och färg, sambon kommer använda vagnen minst lika mycket som mig och hade alltså en del krav han med. Som tur är tycker vi lika runt det mesta (om vi bortser från antalet hjul då..) så färg var rätt lätt det med. Vi ville ha nåt klassiskt som vi inte tröttnar på direkt, men ändå inte en enfärgad vagn.

zazzarazz skrev:
Vi funderar också på den vagnen. Det enda jag känner är att jag är lite rädd att jag ska ångra att inte ha rörliga framhjul... Samtidigt som jag har tänkt å knalla ganska mkt på grusvägar i naturresarvatet... Hur bestämde ni er för just den vagnen?

Som jag sa tidigare - vi gillar EL båda två, och en vagn med 4 hjul var ett krav från sambon. Crossen kändes helt underbar att köra då vi testade i butik, och är dessutom alldeles lagom stor för oss och våra behov. Vi kommer promenera mycket på preparerade skogsstigar och grusvägar, och personligen tror jag det går minst lika bra med 3 stora hjul som med 4, men sambon är lite gammalmodig. :angel:

Här hos oss är det jag som bestämmer allt tror jag faktiskt :s Jag har oxå alltid gillat EL. Så därfär blir det en sådan. Var helt inne på Edge först tills jag kom till butiken och såg hur stor den är. Är själv bara 160 så det kändes helt fel. Sen ligger de ju bara i liggdelen max 5-6 månader så då kändes det viktigare att sittdelen var bra och jag tycker citycross sittdelen är snyggare än Egden. Kommer gå mycket på landet på grusvägar och så. Var inne på en 3hjuling först men så läste jag att vissa tyckte den kunde bli lite instabil...

Fick just höra från sambon att vi har bestämt oss för city crossen ;)

Troligtvis blir det en pink check

Ang. namn så sa min son, när vi frågade honom, att hon ska ju heta Tilde så klart... Så vi får väl se. Det kändes faktiskt rätt så bra. När han kom ut hade hans pappa och jag en lista med fem pojknamn. Och så kommer han ut och har 3 cm svart hår... Alla namn vi hade var typ lintottnamn och alla kändes helt fel... Så det vara bara att börja om. Oskar blev det tillslut.

City crossen har en helt värdelös sittdel. Om de inte gjort om den? Vår son satt inte ens bra i den när han var 1 år. Det finns inget stöd alls för ett mindre barn. Jag avskyr det tunga och åbäkiga vagnskrället.

Ja sittdelen är ju inte mer än lite tyg mot en platt platta. Det finns liksom inget som gör att barnet sitter stadigt eller inte bara åker omkring. Sitsen har ju ingenting. Det är bara en stor platt yta. Inte ens köksstolar är ju så platta, de brukar ju i alla fall ha en lite urskålning så man inte glider av. Jätteskillnad mot vår lilla vagn där han kunde sitta från det han var fyra månader (med sele) och han sitter fortfarande jättebra i den. Stadigt och bra!

Selen i city crossen börjar någonstans en dm eller två ovanför barnets huvud, den går alltså inte att anväda. (Kolla på en ljus modell på ELs hemsida hur selen börjar högt upp på ryggstödet) På vår lilla vagn ställer man selen efter barnets längd/axlar (som i ett babyskydd) och då fungerar det. Vi använder bara selen i city crossen runt midjan och mellan benen för att han inte ska glida ned på marken, det är enda funktionen. Annars åker han helt enkelt ur vagnen. Har man åkpåse går det ju inte att knäppa flärpen mellan sitsen och "stången" eller hur jag nu ska säga.

*Kl*

Vi sprang precis på en Teutonia Spirit 2009 (demoex) som precis blivit nedsatt med 30%. :eek: Dvs 4521 kr istället för 6495 kr. I en helt okej färg dessutom. :eek:

Det var osäkert om det finns en mjuklift kvar i samma färg, men helsvart finns ju även för 2010, så det är egentligen inget problem.

Så vad gör vi nu?? Har reserverat den till lördag. Vad hade ni gjort??

Om det är den vagnen ni vill ha så varför inte? Ett demoex är ju knappast slitet, och så länge de inte gjort några drastiska och viktiga förändringar mellan -09 och -10 så är det ju samma vagn men för betydligt mindre pengar! :D Mjuklift funkar ju alltid i svart dessutom så där spelar det ju egentligen ingen roll. (för oss alltså ;))

Hade vi kommit över den vagnen vi ville ha så hade vi nog slagit till - under förutsättning att det inte gjort stora, viktiga förändringar mellan årsmodellerna och att färgen är en färg vi kan tänka oss. Shoot! :D

Skillnaden är att -10: orna har något bredare mellan bakhjulen och lite större varukorg. Bredare mellan bakhjulen gör den ju något stabilare, men också bredare. Varukorgen... Svårt att säga om det har någon betydelse. Jag bor ju ändå nästan ute i skogen, så jag kommer ändå inte att spontanhandla grejer ensam på stan.

Jo, det lutar åt att vi köper den. Schsst att låta oss reservera den till lördag. :bow: De hade sänkt priset precis innan vi kom in på affären! (Barnens Hus. Vi var där för att kolla in den andra 2010-färgen som vi valde mellan. :angel: )

Jag ska nog gå ut i kylan och mäta bilens bagageutrymme. Iofs tror jag inte att det är något problem att få in den i vår Passat kombi.

Såg att det finns en sittdyna att köpa till som man kan ha när de är små, får kolla in den. Men jag tror inte det blir något problem för när det är dags för lillen att sitta så är det nästan vinter och då blir det en mysig åkpåse som fyller upp ;)

Om det känns bra så är det bara att slå till :)
Den är ju inte NY :o:o:o, men även jag inser ju att den faktiskt är det. Oanvänd iaf. Och att 2000 kr faktiskt är en del pengar. Men om ett halvår är 2000 kr mer eller mindre på banken inget som jag kommer att märka av.

Och tittar man på Blocket så säljs 1-2 år gamla Spiritar för runt 4000-4500 kr, men då ingår iofs liften och ev skötväska.

Men som det ser ut nu så köper vi den. Man kan ju inte få allt här i livet! :idea:

Har inte vart inne här på ett tag, men ser att ni pratat vagnar för fullt :)

Jag hade bestämt mig för en EL City Cross, men sen fick vi ju beskedet tvillingar och då fick vi tänka om lite. Vi bestämde oss för en EL Twin Nitro , kände att det behövdes svängbara framhjul när det är en tvillingvagn, den har även större utrymme för barnen än Twin City Cross.

Färgen vi ville ha har ej gått att beställa tidigare, men idag gick de, så nu har vi beställt en vagn :) , med 2 quadroliftar och en skötväska, leverans vecka 10. Vill ha den nu :D

Hehe, ja, det var ju en chock till att börja med då vi absolut inte förväntat oss det, men nu känns det bra, tack :)

Haha! Min sambo ville ha två på en gång och sa redan från första början att han trodde det var två i min mage. På ul visade det sig ju bara vara en och jag tror nästan att han blev lite besviken!

Grattis förresten!! :bump:

Hehe, både jag och framför allt sambon blev med lite besvikna när vi fick reda på att det bara va en därinne!

Ytterligare en sak att stryka från listan :bump:
Inhandlade idag ett babyskydd med bas för bara 1495:-
Babyproffsen hade erbjudande och jag kunde inte låta bli.
Nu ska jag bara förklara lite fint för syrran som hela tiden insisterat på att
jag ska låna hennes att det inte bir något :D

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 389
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
3 243
Senast: Linn-Nora
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 417
Senast: monster1
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 266
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar