Vårmammor 2010 del 9

Sv: Vårmammor 2010 del 9

Hua! Här har jag varit "duktig" i flera dagar och inte ätit onyttigt och rört på mig mycket. Men bara för att sambons faster tvingade i mig en rulltårtebit och en kaka så känns det som att det jag tappat kommit tillbaka plus lite till.

Och idag har det snöat och hållit på, så jag har inte velat gå ut och gå. Gjorde det igår i skiten, att gå och pulsa i snön i flera kilometer gjorde att knäna va helt svullna igår kväll.

Känns som allt rasat, att jag likaväl kan sätta mig i bilen och åka och köpa en påse godis å trycka i mig....

Imorgon är en ny dag! Jag känner igen känslan av att man lika gärna kan fortsätta vräka i sig eftersom man nu redan syndat, och yes - jag har gjort det många gånger. Men även i det fallet så är det bara att "bryta ihop och komma igen". Du ligger mycket bättre till nu efter en hel rad dagar utan onyttigheter och en rulltårtsbit+kaka idag, än vad du gjort om du ätit onyttigt och lagt till rulltårtan och kakan på det!

Var försiktig om din kropp nu bara - jag tänker på dina svullna knän. Gå inte ut för hårt så att du får ont istället. Kör lite hemmastyrketräning eller något som inte sliter på knäna istället, tills de är 100 % igen!

Blir nog lätt så att man som mamma tar över, förstår hur ni menar!Även om jag försöker tänka på det och inte vara där med näsan i det han gör, så blir dte ju så ibland ändå, måste jag erkänna:o
Han frågar ju mig mkt när han har henne, ska hon inte ha mat nu, ska hon inte det osv osv..Så han har nog lite prestationsångest...
Låter som om han är lite osäker. Jag är själv rätt bra på att lägga mig i. I dag var vi på lunchresturang tillsammans med min mamma och syster. Min man skulle då mata S med burkmat. Personalen hade värmt den lite åt oss. Medans jag plockar sallad börjar min man mata henne och hon galskriker. Det var på tok för varmt. Han sa att han kännt och tyckte inte det var så farligt varmt medans jag kände och det var på tok för varmt. Då tyckte han att jag kunde lika gärna mata henne själv när jag ändå viste hur det skulle vara. :o

Han har haft henne, jag har varit iväg på kurs,två halvdagar och det gickhur bra som helst..Därför tycker han att han har koll på att man minsann hinner annat när man har henne..Fast han är ju lite mer för att sätta henne på golvet/gåstolen längre stunder....Jag vill gärna läsa, leka och umgås mer med henne. (inte att han inte vill det, men han tycker att det är nyttigt att hon får leka mer själv, så det är helt okej för mig, vi är olika)
Jag har S väldigt mycket på golvet medans jag gör andra saker. Tycker att det är bra att hon kan leka själv och hasa runt och känna på saker. Naturligtvis lämnar jag henne inte vind för våg. Men jag kan städa i köket och fixa medans hon leker för sig själv. Jag tycker det är tråkigt att sitta och sjunga och läsa böcker. Jag bekräftar att jag är med henne och vinkar och pratar en hel del.

Men nu är det ju lite annorlunda, vissadagar är hon jäkligt klängig och krävande, nu äter hon och bajasar betydligt mer, och tar sig fram. Hon kräver mer uppmärksamhet..tror inte han har full koll på det..När han passar henne när jag åker till stallet, sover hon oftast;)

Vi pratade mkt igår, och är inte "ovänner" längre..men vi har inte helt kommit till nåt när vi snackade..Blev mest pajkastning..
Dock så tog han henne, lagade mat och fixade när han kom hem...så han fick nog sig en tankeställare..och jag fick chans att städa badrummet noga eftersom han tog Nellan. Så vi får se hur det går nu, helt enkelt.
Skönt att han fick en tankeställare.

Kanske ni skulle skriva en varsin lista med plus och minus, sådant som ni stör er på och sådant ni uppskattar. Sedan låter ni var och en läsa upp sin lista och förklara medans den andre bara är tyst och lyssnar. Sen läser den andre upp sin lista på samma villkor. Därefter kollar ni vad ni tycker lika och olika och försöker sen komma fram med förslag och lösningar på de sakerna som ni är oense om.

Kom ihåg att inte smutskasta varandra.

Villkorslös är nog det sista jag skulle kalla det, barn tycker ju om en för att man finns där varje dag, matar, tröstar, sköter, tar hand om. Det är ju egentligen ganska krävande - sen gör man det ju gärna, för man tycker ju om sina barn. Men all den där omvårdnaden är ju villkoret för att de ska tycka om en, brydde man sig inte skulle ju barnen knappt veta vem man var, än mindre älska en.

Men är det verkligen så? Min upplevelse är att barn kämpar för att ha någon att ty sig till, och om det inte finns något bra alternativ i omgivningen så tar de det som finns istället. Här skriver man något liknande:

Eftersom anknytningen är direkt kopplad till behovet av överlevnad gör barnet allt som står i dess makt för att bevara relationen till föräldern. Känslor, impulser och beteenden som på något sätt skulle kunna hota relationen eller resultera i övergivande stängs ute från medvetandet.

Hur mycket får det kosta?
Jag köpte en sats där man kan trycka ut det i lera sen gjuta. Den sista jag provade var riktigt bra och leran går att återanvända :)

Kidzz Cast var märket

Snälla söta EmelieR eller Ia*: Skulle inte nån av er kunna dela med er av erat macarons recept? Vill baka sånna men hittar så många olika recept att jag vet inte vilket som är bäst! Snälla!!! :)

Oj- jag tog första bästa på recept.nu

Sen om du ska ha smörkrämfyllning eller chokladtryffelsmet imellan typ.

Men jag hade lägre ugnsvärme... De blev ändå inte så rosa.
Jag ska prova igen men får väl ha en anledning först eftersom jag inte får äta dom ;)
Nutella verkar ju underbart.

Fast jag förstår inte varför deras bir så platta. Mina svällde mkt mer...

De ska tydligen inte vara helt platta. De ska ha en "fot". Läste någonstans om varför de blev höga, ska kolla...

Men är det verkligen så? Min upplevelse är att barn kämpar för att ha någon att ty sig till, och om det inte finns något bra alternativ i omgivningen så tar de det som finns istället. Här skriver man något liknande:

Ja, men därifrån till villkorslös? De har ju inte en medfödd kärlek till sina föräldrar, utan tyr sig till den som tar hand om dem. Barn med normala föräldrar behöver ju inte precis kämpa för att hitta någon att ty sig till, föräldrarna finns ju där och gör sitt bästa för barnet. Och med tiden lär sig barnet känna igen föräldrarna, och tycka om dem.

Men i grundläget uppfattade i alla fall jag barnet som indifferent. Som nyfödd var vår bebis lika glad i vår famn som i barnmorskans, det är ju för att vi funnits där under de här månaderna, matat och tagit hand om, som bebisen nu tycker om oss. Så barnets kärlek finns ju inte där villkorslöst - om jag exempelvis skulle försvunnit efter födseln, så skulle bebis glömt mig, och idag inte vara mer fäst vid mig än vid grannen. Villkorslös kärlek skulle ju innebära att barnet tyckte om mig oavsett vad jag gjorde, om jag var där eller inte. Och så tror jag inte det är, skulle någon annan ta hand om bebisen, så skulle bebisen ty sig till den personen istället.

:eek:
Jag som bara skummläst erat snack om dem. Trodde på allvar att ni menade makaroner :D Tänkte att va sjutton, gör man egen tagliatelle så kan man väl göra makaroner :angel:

Men fasen va goa de ser ut! Gjorde ju knappast sötsuget mindre, så nu sitter jag här med geléhallon...
:o:cry:

Jag tycker nog att det stämmer bättre åt andra hållet. Kärleken jag känner är helt villkorslös. Kommer alltid älska min dotter mer än jag någonsin tidigare kunnat förstå, oavsett vad som händer i livet.

Gelehallon??? Var det värt att o äta det???
Haha!!

Men jag håller med. Det blir lite fel o prata sliskiga godsaker o banta samtidigt... Man blir ju dösugen ;) Men jag ska F*N inte gå upp mer nu ;)

Nä, egentligen inte. SÅ fantastiskt goa är de inte. Men det va det ända gubben hade i sina gömmor:D

Jag bakar massor när det är kalas men äter aldrig något själv. Blir lixom less på det medans jag bakar...

*kl*

Jag hejar på er allihopa som finns på Funbeat (o er andra med) :banana: Roligt att få se vad ni andra gör.

Idag fick jag den efterlängtade pulsklockan, gick ut och gick. Efter att ha gått i 50 min var jag sååå besviken över att jag bara gått 2 km ( vilket var konstigt då jag gått samma runda som enligt funbeat var på 3,79 km). Så jag gick lite till o den stannade på 2,62.
NU upptäckte jag när jag skulle importera träningen att jag hade juh gått 4,23km. Inte konstigt att den visade lite, den var ju inställd på miles :rofl: Gick bra och importera till både funbeat och sporttracks.

Kan verkligen rekommendera en pulsklocka, allt vart så mycket roligare när man verkligen får se vad man gjort och resultat.
Men jag inser att jag har USEL puls, både vilopuls och medelpuls. Kanske beror på att man är helt otränad?

Sen gick jag även till åre idag eller nästan (6,5 km) då vi skulle dit och då tänkte jag att om jag startar 1,20 tim innan sambon o sonen så får dom hämta mig på vägen, jag hann längre än jag trodde. :banana:

De är guldvärt med lite musik när man går långt, annars blir de ganska trist. :love:

Fast jag har varit lite onyttig idag, har käkat 3 godisar :mad: Jag skulle ju spara de till lördag, men men.

Jag gör en pepp dans till alla andra som känner att dom behöver en, kom igen nu! Ni är alla jätte duktiga. :banana::bump::banana:

Senast ändrad:

Hihi! Jag slickar alla skålar och smakar alla smeter... jag är galen ;) haha
Men färdiga kakor är det nästan bara kladdkaka jag äter.

Men helt ärligt mår jag inte riktigt bra idag. Huvudvärk, spänner bakom ögonen. Känns lite konstigt. Blir lite luddig i hjärnan. Kanske för att jag tagit bort sockret eller vad tror ni?
Känner mig lite loj liksom.

När jag körde gi för några år sen var det så tredje dagen efter att man tagit bort allt socker. Huvudvärk, lite yrslig och ett humör från hell. :)

*kl*

Tycker alla ni som Kämpar är jätteduktiga! Vi har varit bortbjudna varje dag, så det hr varit svårt att äta nyttigt... Har gått 4 km med barnvagnen i raskt takt i hyfsad djup snö några dagar, men så blev jag sjuk igår och har legat inne sen dess. Ska hämta löparbandet på fredag och då jävlar ska fläsket bort!

Ska hämta löparbandet på fredag och då jävlar ska fläsket bort!

ja jävlarenamma! Skulle med vilja ha ett löp/promenadband. Men jag vet ju vilken pillimarisk unge som skulle pilla och klämma sönder vartenda falang på kroppen om jag hade ett ståendes.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 566
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 144
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar