Vårmammor 2010 del 9

Sv: Vårmammor 2010 del 9

jisses vad babbel det blev på em ;)

Juzz- alltså.. Ni måste ju lösa det här.. Risken är att det sliter i sär er och inte går att lappa ihop..
Håller helt med Macken22 som skriver det som jag menade, fast med bättre ord.. Åk hemifrån, låt honom ta Nelly en hel dag.. Låt han prova.. Mycket kanske beror på att han inte törs, eftersom du ju kan allt redan och vet hur man gör. Det finns nästan inget värre för en kille att erkänna att han inte törs. Han är nog livrädd för att göra bort sig och att göra det framför dina ögon.. Tänk själv, du har 8(?) månaders fullständig träning på hur N skall skötas, han är nybörjare. Lämna en lapp om mattider, och vilken mat hon skall ha. Sen låter du honom försöka. Han kan ju ringa om det är något. Jag tror att han behöver detta också för att komma in i livet som pappa, och för att se att han kan.

Exakt som Macken22 sade, vad gör det om hon har pyjamas en hel dag, eller inte kommer ut på promenad med vagnen alls, eller kanske i 10 minuter, eller om de inte leker de lekar som du och hon brukar leka?

Vad skönt att ni har börjat dra i det jobbiga. Hoppas verkligen att ni kommer fram till något bra!

*kl*
Här drar skrutt 80 i kläder, några 86 också.

Ang hushållet..
Jag och min sambo har ungefär samma toleransnivå vad gäller hemmet. Dvs, ganska hög.. Vi lägger hellre tid på hästarna/datorn än att städa. Vi är fruktansvärt lata på att plocka ihop.. Det har nog aldrig hänt att vi plockat ihop sakerna på golver på kvällen efter att barnen lagt sig.. Prylarna åker ju ändå bara fram direkt på morgonen igen. Vi tar ett gemensamt ryck och städar när vi tycker att det behövs.. Visst kan jag susa fram dammsugaren ett par gånger i veckan, men torkning och sånt sker när det är för skitigt. :o

Disken/Diskbänken sköter han varje morgon när han och barnen kliver upp, jag är i stallet, och sen fixar jag vedpannan. Tvätten sköter jag, och det är mest bara för att jag inte pallar hans torkningar och vikningar. Jag vill inte ha en skrynklig tröja även om den är nytvättad :rofl:

Handla matvaror sköter jag mest, men det är ofta för att han istället fyller upp ved, skottar, jobbar, etc. 7/10 gånger så har jag barnen med mig, men 3/10 gånger så handlar jag ensam (oftast om barnen varit jobbiga att ha med gången innan) då får de vara hemma med pappa i stället.

Skulle nog kunna säga så här sammanfattningsvis....
Vi delar på hushållssysslorna genom att en utför dem och den andra har barnen.

Låter precis som min häst när han fick sin hovböld. Till och från blockhalt i början och sen helt blockhalt i 6 veckor innan bölden försvann. Det var inte kul alls, hoppas att det inte är så illa med din pålle!

@oregano: haha, jaa! Fast den här gången var det nya iPhonen som uppenbarligen inte var van vid att skriva Temlan. Damn you snabbstavning!

Jo tanken slog mig direkt när han va så halt, tycker bara att det är skummt då det kom och gick så där. Har haft en för några år sedan. Har alltid haft sulor dom sista åren men när han fick en sist så var han utan då hovslagaren tyckte han skulle vänja fötterna....likaså nu, inga sulor... Åhhh sist blev han ståendes 1 1/2 mån pga hovböld....avvaktar tills fredag om han inte blir värre. Hoppas dock ändå på böld än nåt annat!

Åh det är säkert hovböld...förra gången hittade dom den aldrig när den gjorde ont utan Hovis hittade den vid skoningen några veckor senare...drygt å dyrt men vad gör man inte för sin älskade gamla häst, 17 år i år! Men det kom å gick på din pålle under hela tiden alltså, då kan det ju mkt väl vara en böld :devil:

ja, på något konstigt sätt så vill man gärna ha en böld i de där lägena.. Inget annat, som är mer komplicerat liksom
Hoppas på att han är bra i morgon, att det bara var en lätt vrickning som kom och gick.. men jag inser ju att så inte är fallet, men hoppas kan man ju alltid

KL

Vill bara dela med mig av en busbild från mig å Cos idag :) Lägger upp resten på dressyr :)

galoppcos1_125496503.jpg

Åååh så mysigt! (ush pappa har problem med stallplats för sina hästar, jag hoppas verkligen det löser sig tills de ska sättas igång igen. Vet inte riktigt vad han/vi ska göra med dem annars. De är underbara coh inte så unga.)

@oregano: haha, jaa! Fast den här gången var det nya iPhonen som uppenbarligen inte var van vid att skriva Temlan. Damn you snabbstavning!
Jag testade att skriva just Temlan när jag svarade dig, men min iPhone ändrar inte... Men jag håller med dig, ibland är den där funktionen riktigt dryg. Som när jag kom till affären och det stod "tabubelagd" på inköpslistan... :cool:

Blir nog lätt så att man som mamma tar över, förstår hur ni menar!Även om jag försöker tänka på det och inte vara där med näsan i det han gör, så blir dte ju så ibland ändå, måste jag erkänna:o
Han frågar ju mig mkt när han har henne, ska hon inte ha mat nu, ska hon inte det osv osv..Så han har nog lite prestationsångest...

Han älskar henne, och vill vara med henne..det vet jag! Han säger varje dag hur fin hon är, hur perfekt bebis vi fått osv..så jag tror inte han är besviken på något vis på hur det blivit..Vi är överens om att det var värt koliktiden för att den har format henne, och Nelly vill vi ha precis som hon är:)

Han har haft henne, jag har varit iväg på kurs,två halvdagar och det gickhur bra som helst..Därför tycker han att han har koll på att man minsann hinner annat när man har henne..Fast han är ju lite mer för att sätta henne på golvet/gåstolen längre stunder..Jag vill gärna läsa, leka och umgås mer med henne. (inte att han inte vill det, men han tycker att det är nyttigt att hon får leka mer själv, så det är helt okej för mig, vi är olika)

Men nu är det ju lite annorlunda, vissadagar är hon jäkligt klängig och krävande, nu äter hon och bajasar betydligt mer, och tar sig fram. Hon kräver mer uppmärksamhet..tror inte han har full koll på det..När han passar henne när jag åker till stallet, sover hon oftast;)

Vi pratade mkt igår, och är inte "ovänner" längre..men vi har inte helt kommit till nåt när vi snackade..Blev mest pajkastning..
Dock så tog han henne, lagade mat och fixade när han kom hem...så han fick nog sig en tankeställare..och jag fick chans att städa badrummet noga eftersom han tog Nellan. Så vi får se hur det går nu, helt enkelt.

Jag kan tillägga att jag också plockar undan disk, plockar undan och dammsugar ibland på dagarna, jag är inte helt handlingsförlamad alltså;)

Bara det att som det varit nu, har det varit "grovstädning" som gällt, för vi har haft så mkt grejjer, kläder och saker slängda överallt, och då är det svårt att hinna få det snyggt när man har en liten som kräver mkt!

Nu har jag dock kommit ifatt, och då är det enkelt att hålla fint och snyggt! Men då krävs det att BÅDA tar undan efter sig, så det inte hinner byggas upp, då är det inga problem att ha ett välstädat hem, men tid till att plocka skit från en annann vuxen har man inte..inte lust heller..

Så... åter till Bebisarna:D

Nelly är superförkyld..Bajsar jättemkt(började med en laddning i och utanför blöjan 05.30 imorse) hostar och sover urkasst..Ändå skulle hon inte somna om efter blöjbytet...Gissa om jag fick spel...Mens har man ju,inte rimlig mängd.. så man är ett pms monster redan, halvförkyld och trött..gnällig, förkyld bebis på det..not so nice för humöret;)

Drog till sist upp henne ur sängen, muttrade och grälande på henne, satte henne på lekmattan i vardagsrummet, la leksaker och sa LEK och sen satte jag mig i soffan,. arg som ett bi!

Men hon bara smilade och började leka, och efter koppen kaffe kändes det okej ändå. Ungjäkel:p

Låter ju ändå positivt att ni börjat snacka om det nu, och att han tog henne lite mer. Fortsätt att försöka prata under ordnade former, som någon sade, innan du blivit arg.

Med för lite sömn är man inte så trevlig själv heller ;)

Åh, fy.. jag kommer ihåg den första mensen.. Fan vad mycket det var.. Typ 10ggr så mycket som vanligt. usch.

Även det där med att bli tokig på sin bebis då denne inte vill sova mer, och man själv är skittrött. Det har kommit både det ena och det andra ordet ur min mun de gångerna, och som du säger så räcker det med ett leende från miniskrutt så lugnar man sig sen. Det är helt otroligt hur mycket villkorslös kärlek de kan ge.

Eftersom N är dålig i magen + förkyld, så tror jag att det är bissingar :)

Gahh, sånt där får du ju inte lägga upp här ju!!! :mad: ;) Blir ju sjukt avis! Här har vi bara en massa unghästar och avelsston. Inget jag har lust att börja rida på när jag inte ridit på över ett år... Skulle vilja hitta någon äldre att låna och komma igång på. Innan jag hoppar upp på någon av busarna... Vill ju inte göra en Cyllene ;) Hur är det med dej förresten? Hur går det med stall och allt?

Nu ska jag baka Macarons... Får se hur det går... Med A i selen på magen :D
Sen blir det att baka minidammsugare, minisemlor, minihallongrottor, minichokladbollar och minipannacotta. Inspirerad av EmelieR :bow:

Men hallååååå, du får inte skriva så!!!! :mad: Nu vaknade ju gottegrisen i mig, och det var verkligen inte bra. :D Tur att jag redan skottat lite snö och tagit en promenad, då kanske jag kan unna mig en ruta mörk choklad och en kopp kaffe efter lunchen. Ska dessutom ut på en promenad till med syster-yster, så då borde det ju vara okej? ;)

Juzz; Bläää för bökiga barn som inte vill sova! Stella vaknade 5 och ville inte sova själv, bara min famn som dög. Vaknade strax innan 8 ( :love: ) med kramp i armen...

Sorry! Kände mig bara tvungen att dela med mig lite.. Det var det roligaste jag gjort på länge... Höll på att kissa på mig av skratt när jag studsade runt i avsaktningarna. Och Cos verkade också ha roligt :) För att inte tala om J som fotade oss :)

Idag blir det hoppträning och hålla tummar att Tuva-bebis får lika ont i magen som igårkväll. Hon är superhård och jag förstår inte varför. Hon har varit väldigt fin i magen så gott som hela tiden... Men igår fick hon verkligen skrika ut nr 2 :( stackarn... Och det har inte kommit nå mer, trots att hon nästan alltid bajsar direkt efter frukost...

Det är helt otroligt hur mycket villkorslös kärlek de kan ge.

Villkorslös är nog det sista jag skulle kalla det, barn tycker ju om en för att man finns där varje dag, matar, tröstar, sköter, tar hand om. Det är ju egentligen ganska krävande - sen gör man det ju gärna, för man tycker ju om sina barn. Men all den där omvårdnaden är ju villkoret för att de ska tycka om en, brydde man sig inte skulle ju barnen knappt veta vem man var, än mindre älska en.

Ge någt som gör det lite lösare... Katrinplommon brukar göra susen på det mesta...

Som alla er andra så undrar jag också var Michellan håller hus... Och Cyllene med för den delen...

Är det någon mer än Cyllene som gör hemgjord gröt? Jag malde lite gryn igår men det blev ju inte alls någon bra konsistens...

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 566
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 144
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar