Vårmammor 2010 del 9

Sv: Vårmammor 2010 del 9

[ Har ett minne av att ni har diskuterat det förut men finns det något ni inte tål än idag sen ni va gravida??

Jag har fortfarande ganska mycket doft och smak problem. Har aldrig varit särskilt doftkänslig eller kvackmagad tidigare. Har jobbat inom äldreomsorgen och tog utan större bekymmer hand om de värsta situationerna.

Men nu. Har någon på bussen bristande hygien så måste jag nästan kliva av. Jag försöker i alla fall ta mig så långt bort från personen som jag bara kan. Jag håller på att kräkas av mentolen i tandkrämen. Jag har till och med problem med Ts bajsblöjor emellanåt.

Jag förstår vad du menar. Det är inte så att jag varit på alla de julbord som jag räknade upp och inte ätit något alls. Grejen är att jag inte tycker att det är speciellt gott. Självklart har jag hittat en och annan grej som jag stoppat i mig. Förra året, på kaknäs, käkade jag falafel som var väldigt god (dock första gången jag såg det på ett julbord). Och ja, troligtvis hade jag gillat renskavsrätten bättre med egna tillbehör och gott vin till just det. Av de ställen jag räknade upp som jag ätit "vanlig" mat på har jag uppskattat den mycket mer än julborden jag varit på.

Samma hemma. När sambo lagar finmiddag uppskattar jag det mycket mer än jul- eller midsommarbuffe.

Då förstår jag. Jag är nog mer så att god mat är god mat, oavsett om den ligger på en buffé eller ensam på en tallrik. Ofta finns det ju en tanke med sammansättningen av rätterna på en buffé också, om den är bra, så om man vill kan man plocka ihop en rätt med lämpliga tillbehör. Det är ju lite av det roliga också, att man kan testa olika kombinationer. Är den lufttorkade skinkan godast med pickles eller syltade kantareller? osv. Det är roligt med olika smaker, tycker jag.

Instämmer i det där ang dofter. Min luktsinne har blivit ännu skarpare efter graviditeten. Både på gott och ont.
På tal om dofter... Pratade med en tjej i stallet idag, hon hade inget luktsinne alls. Hon hade trillat ner från en våningssäng när hon var liten och då hade hennes luktnerv gått av. Så hon känner inga dofter alls.

Jag oroar mig fortfarande en del för PSD, men det är ändå bättre nu än innan. När kan man "andas ut" så att säga? När brukar risken vara över? Iggy har börjat vända sig själv i sömnen och sover väldigt gärna på magen. Han sover jättegott på mage men inte jag, vänder tillbaka honom men han snurrar alltid tillbaka på mage.

De flesta sover väl nu... Men när ni vaknar imorgon kan ni väl svara hur ni gör :)

När barnet själv orkar lyfta upp huvudet och ändra ställning på huvudet. efter 6 mån minskar de juh drastiskt, sen när de kan vända på sig och lyfta huvudet så är de ingen fara alls.

Vår son har sovit på mage sen han kunde vända sig från rygg till mage (5 mån). Vända honom alltid när vi la oss, men 2 sek senare låg han på mage så de var bara att ge upp om jag skulle få sova. Nu sover han ALLTID på mage ( 10 mån)

Har en kompis som blev översprungen av en häst och förlorade lukt- och smaksinnet... Verkar vara trist och ganska jobbigt...

Ang psd så läste jag nånstans att det var kritiskt tom fyra mån. Men jag minns inte var jag läste så det är ingen säker källa... Är dock själv mindre nojjig nu när hon är över sex mån.

Och jag är tvärt om - jag ÄLSKAR buffe :d

..sen älskar jag sådan mat du beskriver också. Jag gillar mat, helt enkelt :D

Mmmm jag älskar julbord! Skulle nog kunna äta det året runt! Å andra sidan gillar jag påskmat också, midsommar är lite tråkigare kanske.

Ah flera som är vakna :laugh: men man bör inte ha någon kudde eller? Vi använder inga till Iggy och har inte gjort sen han föddes. När ska man börja med det?

Det var någon som sa till oss att risken för psd i stort sett är obefintlig när barnet själv kan vända på sig. Är det någon annan som hört det?

Läste rätt nyligt, på Growing People tror jag, att från den stund de börjar vända sig på mage och till ett års ålder ska de sova utan kudde :)

Ang mat - är lite förvånad att det är så många här som har långa listor på mat de tycker är äcklig. I min värld så äter vuxna det mesta, man kanske har en eller två rätter/ingredienser man inte tycker om, men inte halva kokboken.;)
Men det gäller även mig. Det som jag absolut inte äter är just sill, gravad lax, inälvsmat, surströmming och fett i fast form dvs smör på mackan och fett på kött. Fett i "flytande" form, dvs i mat, godis osv har jag inget problem med så länge det inte blir för mycket eftersom det smakar otäckt då och jag blir dålig i magen. Saker som korv kan jag äta, men skulle aldrig köpa eller äta det frivilligt.

Jag gillar helt enkelt lätt mat framför tung mat. Spagetti och köttfärssås är t.ex väl mastigt även om det inte är något fel på själva smaken, utan jag äter hellre ugnsbakad laxfilé med bulgur och grönsaker.

Buffe ute på resturang äter jag inte alls. Tycker oftast att det ser äckligt och grötigt ut när folk går och tar själva. Halva grejen med att äta ute är ju att få det serverat och fint upplagt.

Det är inget fel på min goskisse! :bow: Blodprovet visade inget onormalt och vet trodde att den ökade törsten berodde på lightfodret vi gett sen några månader tillbaka. Tydligen kan det bli så av lightfoder. Kisse var så himla snäll och duktig. Trots att de stack henne 3 gånger eftersom blodet koagulerade, blodkärlet gick sönder osv så satt hon bara tyst och snällt och sa inte ett ljud. Snällare katt får man leta efter! :love:

Precis när jag kommit in till kliniken och står och ska anmäla mig kommer det två killar med en påkörd hund som ligger i en filt som de bär mellan sig. De fick direkt gå in på ett undersökningsrum och det blev såklart lite extra väntetid för mig. (Det påminde mig om katten jag körde på, också några dagar före julafton, för ett par år sedan. Det var fruktansvärt och vi åkte med den till Strömsholm. Tyvärr avlivades katten senare på kvällen... :cry:)

När jag satt och väntade på provsvaren kom det ett äldre par inrusandes och sa att de var ägare till den skadade hunden. Och senare, när jag stod och betalde för kalaset bar de ut hunden på bår till parkeringen. Kan tänka mig att de skulle köra den till Strömsholm, där det finns mer resurser.

Jag blir så himla illa berörd att skadade djur, men all heder åt killarna (med arbetskläder och företags pick-up) som inte bara lät hunden ligga.

Jag oroar mig fortfarande en del för PSD, men det är ändå bättre nu än innan. När kan man "andas ut" så att säga? När brukar risken vara över? Iggy har börjat vända sig själv i sömnen och sover väldigt gärna på magen. Han sover jättegott på mage men inte jag, vänder tillbaka honom men han snurrar alltid tillbaka på mage.

De flesta sover väl nu... Men när ni vaknar imorgon kan ni väl svara hur ni gör :)

Jag har slutat vända tillbaks!

De flesta fall av psd händer innan 8 månader, men det finns fall av barn upp till 18 månader.
Jag kan inte andas ut än iallafall, och kör på med andningslarm och kommer så göra tills hon är över 18 månader.
Fy, om det hände nåt. Men jag är ganska nojig och orolig som person också.

Alicia har sovit på mage sedan hon föddes. Försökte lägga henne på sidan när hon var mindre men la hon sej på mage iaf så fick hon ligga så. Men så har hon lyft huvudet själv sedan hon föddes oxå.

Så har Selma gjort också. Antingen på sidan eller på mage, nu sover hon dock nästan aldrig på mage, bara rygg eller på sidan. Underliga barn! ;)

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 602
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 153
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18