Vårmammor 2010 del 9

Sv: Vårmammor 2010 del 9

Vad skönt att det inte var någon fara med din kisse. Tänkte på dig igår när jag stod och gosade med min lilla stalkatt.

Håller med dig angående skadade djur, jag klarar inte av det. Vi hade en hund som blev riven av ett svin på en jakt och det var fruktansvärt. Heder åt karlarna som åkte in med hunden, blir ständigt förvånad över den bristande medmänsklighet folk visar upp när de lämnar ett skadat djur. Tänk om det hade varit deras älskade hund som låg där i diket? Skulle de inte vilja att de som körde på den äkte med den till vet?

*kl*

Fy vad det är kaaaallt idag! Var ute och fixade med hästarna och höll på att frysa fingrarna av mig.

*kl*

Angående kudde, ska dom inte ha det nu?? Nelly har osymetriskt huvud, pga att hon legat lite knasigt i magen och låg gärna på en sida hela första tiden, gick inte att lägga henne på annat sätt när hon sov(plus koliken, så när hon väl sov ville vi inte röra henne:o ) så hon är fortfarande lite sne. Har dock blivit mkt bättre..men vi har fått höra att hon ska sova med en lagom tjock kudde så att det inte blir värre. har ju blivit bättre, och nu sovr hon helst på andra sidan faktiskt:)

Men nu blev jag orolig, ska kudden bort?:confused:

Ebba har 3 kuddar i sin säng. En hon trycker sig emot uppåt, en som hon ofta har på ansiktet och en som hon slänger med som jag har under flaskan när hon äter. De är iofs små.
Ibland ligger alla vid fötterna på morgonen men de är ju så lätta att man andas igenom dom...

Tror en gosenalle är värre o ha i sängen... det har hon det med

Verkar vara lite omdiskuterat. Snabbkollade Growing People nu men det var nog inte där jag hittat rådet jag skrev om igår, dock rekommenderar de att man inte använder kudde alls.

Saxar ett svar därifrån:
Egentligen behöver ditt spädbarn inte alls någon kudde. Vill ni ha en sådan så ska den vara ca 3 cm hög. Barnet, som ska sova på rygg, ska ligga så att axlarna vilar på kudden. Så fort barnet kan flytta sig ska kudden tas bort och så länge er lille kille är spädbarn får det inte finnas mjuka saker i sängen som kan hamna över ansiktet.

http://www.growingpeople.se/templates/ExpertQuestion.aspx?id=14874

aha, men samtidigt så kan hon ju ta bort saker som hamnar över huvudet..hon har ju en snutte som hon snurrar runt med, och så fort den är för ansiktet för mkt, så drar hon bort den..Usch nu blev jag ju orolig ändå:crazy:

Tack, vad gullig du är! :love: Jag begriper inte heller hur man kan låta djur ligga. Hon som ägde katten jag körde på (jag åkte tillbaka nästa dag och la lappar i alla brevlådor) ringde senare och var så förvånad över att det fanns såna människor som jag. :confused: Det var ju liksom självklart för mig...

Apropå sova, kudde osv:
Vilgot har också osymetriskt huvud eftersom han bara låg på ena sida ibörjan. Nu syns det mindre eftersom han börjar få mer hår, men på bvc säger de att det förmodligen inte kommer att bli helt bra igen... :( För min del gör det inget, men jag tänker på honom när han blir äldre. Hans pappa är lite tunnhårig :D och blir han också det så kommer det ju att synas väldigt bra när man rakar bort håret. Jag kommer att fortsätta med kudde! Fast han vänder sig aldrig om.

Ja rätt många bäbisar gillar ju att ha något över ansiktet, snutte t.ex. :) Jag är likadan, oroar mig lätt! Ens barn är ju det dyrbaraste man har..

Jag har tagit bort Tures kudde nu när han sover mycket på mage. Eller jag lägger honom på den när han ska sova då han somnar på rygg/på sida men sen när han börjar snurra och hamnar på mage så puttar jag undan den. Han är rätt jobbig nu faktiskt, tur att man vet att det är en fas. Han ska känna känna känna på mig hela tiden. Han är värre än min katt. Allra jobbigast blir det med Ture på en sida och katt på den andra. De nätterna sover jag inte många timmar. Men då åker katten ut natten efter...

Kan ni inte presentera era barn nu när de fått lite mer av sina egna personligheter?

Det här är min kille:

Ture är en pigg och glad kille som har lätt till skratt men lika lätt till vrål eller gråt. Det är ofta snabba kast i humöret. Han vet mycket väl vad han vill och har ett särskilt vrål när han inte får det han vill. Han är inte så verbal utan låter mest öööhhh. Han har dock börjat snacka lite mer och jollrar i lite högre toner och säger "brrrrr" med läpparna. Han skrattar mest åt att bli "hoppad" med och när jag gör konstiga ljud. Han är dessutom väldigt kittlig. :)

Ture är väldigt energisk och rörlig, han älskar att gå när man håller i honom, och han vill helst gå till julgranen så klart. Han kan ta sig framåt liggandes (ål-kryp-kräl) men det gör han nästan bara i badrummet när han vill till sin älskade dusch. Att duscha är det bästa han vet och det visade han tydligt redan för länge sen när han satt i babysitter. Nu när han sitter stadigt själv så sitter han och jag i duschen och han leker med duschslangen och brunnen. Bada är också kul men duschen är bäst.

Ture älskar mat. Han äter mycket och glatt av allt han får. Han älskar att dricka ur glas, och han älskar att sulta på mina clementinklyftor. Får han det inte tillräckligt snabbt går benen som trumpinnar och han säger he-he-he-he tills han får smaka.

Han är en kramig kille som vill ha mycket närhet och kroppskontakt. Han gillar när jag flåsar honom på halsen så det blir pruttljud, då försöker han göra likadant. :D

Det här är Stella:

En mycket glad och social tjej som älskar att vara i centrum och där det händer mycket. Lätt till leenden och skratt, men har även en vilja av stål. Det märker man mycket tydligt när hon inte får precis som hon vill, eller vi gör något som hon inte riktigt vill. Då bjuder hon på rejäla illvrål som övergår i krokodiltårar.
Stella älskar då vi sjunger och dansar, musik är det bästa som finns! Alldeles nyligen har hon själv börjat "dansa", så nu står radion på för jämnan här hemma. :D Hon är en mycket "oral" dam - allt ska in i munnen, och hon pratar även mycket. (det har hon fått från mig, jag pratade tydligen non-stop när jag var liten :angel: )

Upptäckarlusten är enorm, hon kryper snabbt som tusan genom huset och hittar hela tiden nya intressanta vrår. Just nu är badrummet väldigt intressant, och framför allt alla saker på skötbordets nedersta hylla.
Något annat som är oerhört intressant är tidningar och böcker, att få bläddra när vi läser något är helt fantastiskt enligt Stella. I helgen lärde hon sig att peka och samtidigt säga "da" eller "e de" (betyder med största sannorlikhet "där" och "vad är det?") så nu tittar vi väldigt mycket i hennes pekböcker, och på allt här hemma så klart. Kylskåpet är en av favoritsakerna att peka på.

Stella är rätt självständig långa stunder, men kan vända på en femöring och bli galet "mammig" eller "pappig". Då vill hon vara nära, nära och gärna bli buren hela tiden. Att sätta ner henne på golvet bredvid mig är inte att tänka på då, då gråter hon hysteriskt och reser sig upp mot mitt ben och drar i byxorna tills jag tar upp henne igen.
Att bada i diskhon och leka titt-ut är bland det roligaste som finns, gärna i kombination.

Kortfattat kan man säga att Stella är en mycket glad och social tjej som charmar brallorna av de flesta. :D

Precis när jag kommit in till kliniken och står och ska anmäla mig kommer det två killar med en påkörd hund som ligger i en filt som de bär mellan sig. De fick direkt gå in på ett undersökningsrum och det blev såklart lite extra väntetid för mig. (Det påminde mig om katten jag körde på, också några dagar före julafton, för ett par år sedan. Det var fruktansvärt och vi åkte med den till Strömsholm. Tyvärr avlivades katten senare på kvällen... :cry:)

När jag satt och väntade på provsvaren kom det ett äldre par inrusandes och sa att de var ägare till den skadade hunden. Och senare, när jag stod och betalde för kalaset bar de ut hunden på bår till parkeringen. Kan tänka mig att de skulle köra den till Strömsholm, där det finns mer resurser.

Jag blir så himla illa berörd att skadade djur, men all heder åt killarna (med arbetskläder och företags pick-up) som inte bara lät hunden ligga.

ÅÅÅ vad jag sitter och gråter nu! Stackars hund!!!
Hoppas den klarar sig!

Och vad skönt att din kisse mår bra!

Isabella, 7½ månad:

Alltid glad liten tjej som verkar vara en äkta liten fnula som gärna sitter på golvet med en leksak i munnen medan hon tittar sig nyfiket runt i rummet. Hon rör sig inte så mycket och verkar inte ha så mycket driv i sig heller men hon vill gärna vara med och titta på. Rulla från rygg till mage gjorde hon första gången i söndags ;)

Isabella verkar gilla alla människor men ibland måste hon få en stund på sig att studera den som vill hålla henne. Hon har inte varit i så många människors famnar men även farmor kan bli farlig så det är bäst att ha kollat in henne innan man sätter sig i hennes knä.

Jollra är roligt men bara hemma, folk frågar alltid om hon jämt är tyst och aldrig skriker. Skriker tror jag aldrig att hon har gjort, jollrar gör hon mycket och gråta kan hon göra när jag lägger henne på golvet för att få gå på toa.

Sova är farliga saker, tänk vad en liten bebis kan missa mycket då så det är lika bra att hon håller sig vaken. Kan bli ledsen ibland när hon ska somna för hon vill inte men är så trött att ögonen inte kan öppnas. Sover gärna i sin spjälsäng på nätterna men sin mammas famn är bra mysig att sova i också.

Japp, lika värdelös att skriva presentation om dottern som om mig själv men lite fick jag ihop :D

Oscar 7½ månad.

Nyfiknare och klårfingrigare bebis får man leta efter :D
Kryper omkring i hela huset på egen hand för att utforska.
Turen slutar alltid i köket plaskande i hundarnas vattenskål.
Ofta hittar han nåt på sina upptäksfärder som han kommer och visar.
Om han nu tänker så vet jag inte, men det är lite som "Mamma, titta vad jag hittade" följt av ett brett flin så nappen trillar ur.
Lära gå vagnen är roligaste grejen just nu.
Han står även upp utan att hålla sig i långa stunder.

Gillar att vara med överallt, sitta i kundvagnen när vi handlar är en stor höjdare! Då ser man ju massor. Charmar alla gamla tanter i affären :D

Skrattar och är glad för det mesta. Men är han förbannad, då jäklar!
Då är det tjut och gnäll i flera timmar. Då har hela den lilla bebisvärlden rasat ihop.

Har på senare tid blivit väldigt mammig.
Och så sover han nästintill inget dagtid.

Luddigt skrivet, men det är väl det mesta...

Jo, han är en propeller på skötbordet;)

Ojoj... jag är så dålig på sånt :o men gör väl ett försök.

Mikaela 7½ månad är nästan alltid glad och busig, har ett kort tålamod och blir arg om hon inte får som hon vill, viljan är av stål :D Hon är sällan ledsen.
Att ligga på mage rygg och inte komma någonstans är pest!

Att sova är inte det roligaste man kan göra, risken är ju att man missar massa skoj då! Ibland blir hon nästan arg på sig själv när hon är på väg att somna och kan även "prata" så högt och mycket hon bara kan för att hålla sig vaken...

Hon älskar att sitta med och leka med sina prylar, kan stoppa in sakerna i munnen och släppa taget med händerna så hon sitter som en liten hund med leksaken i munnen.

Hon har precis kommit på hur man kan göra pruttljud med munnen så att det sprutar dreggel överallt och det är superkul :idea:
Detsamma med att försöka härma ljud.
Det absolut roligaste stället är skötbordet, där blir hon som galen, snackar/jollrar gärnet och sprattlar allt hon kan. Även att bada är superkul, att plaska vatten över hela badrummet och sedan avsluta med en dusch är verkligen superkul ;)
Något annat kul är katten och att försöka dra henne i pälsen och förstås att försöka ta allt som finns inom räckhåll och stoppa i munnen... Hennes fringrar är väääääldigt långa! ;)

Vilgot 8,5 månader:

Är en lugn och sansad kille som är väldigt jämn i sitt humör. Blir bara arg han hamnar på mage. För det är ju lättare att skrika tills någon plockar upp en, än att försöka på egen hand. Han är en bekväm kille som ännu aldrig vänt sig om från mage till rygg och från rygg till mage var det flera månader sen sist. Han kan varken åla eller krypa, men är en riktig hejade på att åka runt på stjärten. Det går i en väldig fart och allt som man inte får undersöka ska undersökas. Roligast är katternas matskålar, sladdar och vedtunnan.

Ett stort intresse är att undersöka detaljer. Dragkedjeflärpar, tvättlappar, snören och snoddar på kläder, napphållarsnöret osv är bäst. Han kan lätt sitta i en halvtimme och pilla och suga på såna grejer.

Ett annat stort intresse är den lilla katten. Han tjoar och blir alldeles tokig när hon är i närheten och hon tycks inte bry sig om att få svans, öron och päls undersökta. Han skrattar högt om hon leker med hans leksaker! Annars är pappa bland det roligaste som finns. Ingen busar så kul som pappa!

Han gillar att gosa med mamma och suger gärna tag i kinden eller bara trycker sin öppna mun mot kinden och slabbar.

Sova är skönt! Blir man omhållen och sjungen för tar det bara några minuter att somna.

Kul att läsa om dem!!

Vi har inte kunnat byta blöja på skötbord på flera veckor. Kanske inte sista två månaderna när jag tänker efter. Ture är helt vild och snurrar och skjuter runt sig, och för stunden kan jag inte byta blöja på golvet utan att ha nåt på huvudet som distraherar och håller honom still. Sambon har fått in snitsen att få till blöjorna när han ligger på mage men jag kan inte...

*kl*

Ska skriva presentation om A när jag lugnat mig lite.
Tidigare i em var A i hallen i gåstolen och jag var 1 meter bredvid på toaletten. Plötsligt hör jag att han inte får luft och rusar dit. Han står vid elementet och har petat bort färgflagor. Sliter upp ungen som fortfarande inte får luft och daskar till honom i ryggen. Då kan han andas lite, sen tar det stopp igen. Då letar jag upp telefonen och ringer 112.
Han har då fortfarande svårt att få luft och ibland är det helt stopp. Till slut så får han förmodligen ner biten och han kan andas normalt när ambulansen väl kommer.
Åkte med in till barnmottagningen och var kvar där tills läkaren sa att vi kunde åka hem.
Nu sitter han i badet och leker med pappa och är precis som vanligt.

Älskade pill-ungen:love:

Oj, vad olika bebisarna är! :laugh: Vilgot ligger stilla på ryggen och sparkar lite med benen ibland. För någon vecka sedan hittade han (äntligen!!) sina fötter, så oftast leker han med dom.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 602
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 153
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar