Vårmammor 2010 del 9

Sv: Vårmammor 2010 del 9

*kl*

Kommer att sakna den hemmagjorda skinkan iår. Vi har annars alltid ett par julagrisar som vi föder upp. Böka ute på sommaren och stor box på vintern.
Prima kött, fast i år har vi inte hunnit med nån gris.

Fast det är alltid lika jobbigt varje år och vara med vid avlivningen när man fäst sig vid dem.

Man äter väl inte sill till valborg, lucia, allhelgona, kräftskiva eller nyår? Knappt påsk heller, som jag är van äter man nåt "vårigt" till påsk, som lamm eller kyckling. Återstår jul och midsommar, två gånger om året?

Det jag tycker är konstigt när folk säger att julmat är äckligt är att ett julbord kan innehålla så väldigt mycket olika saker, inte kan allt det vara äckligt? Det enda som inte brukar vara där är stekt kött och kyckling, men nog måste man kunna tycka om nåt annat än det? Omelett t ex kan väl de flesta äta?

japp, vi ska leka med henne på golvet, hon "tränar" fel muskler om hon är i gåstolen, och då sa jag att vi använder den ca 10-15min max 5gånger/vecka!
Vi ska även hjälpa henne att komma på tekniken med att rulla. :cool:

Jag har, hittills under mina senaste 28 jular inte hittat något på julbordet som jag verkligen verkligen gillar... Möjligtvis när jag var fjorton och käkade julbord med fotbollslaget på Sheraton hotell, där fanns det goda revbensspjäll.

Jag har käkat julbord på Edsbacka krog (om jag minns rätt hade de NIO omtag, omg!!!), på Ulla Winbladh, på Utö Värdshus, på Oaxen, i Kaknästornet mfl ställen. Plus att jag som sagt har en sambo som är kock. Och har ändå inte hittat någonting på julbordet som jag känner att jag verkligen gillar och "längtar" efter...

Det skulle isfall vara efterrättsborden på alla ovan nämnda ställen :d

Sill äter mitt umgänge även på påsken. Övriga högtider tror jag inte att vi firar med liknande firande... Utan middag med vänner och då finns det ingen traditionsbunden mat... Det skulle vara kräftskivan isf... Och nä, då äter vi inte sill... Men finns det något jag gillar mindre än sill så är det kräftor, bläää...

Senast ändrad:

*halv kl*

Jag äter inte heller julmat. Eller rättare sagt det ända jag äter på julbordet är skinksmörgås och ägghalvor. Ev någon enstaka köttbulle m. potatis men tycker det blir så torrt när man inte har något till. Jag går alltid ner i vikt under julen, vilket är skönt! Förstår inte hur man kan äta så mkt julmat att man går upp 6kg på några veckor som folk brukar kunna säga att dom lyckas med!

Ang. mat på nyår så har jag önskat mig Fläskfilé med julens kryddor(en gryta) av sambon, fick det hemma hos svärmor för några helger sen och :love: :love: Jisses va gott det va! Det skulle jag kunna föräta mig på om något! Så jag hoppas på att sambon lyckas få till den lika bra som sin mor! :D
Även jag tänkte kanske ta mig ett glas Asti vid tolvslaget, men är ju några veckor kvar så mkt hinner ändras :p Vi blir bara hemma. Igt ska sambon jobba natt men han har bett om att få byta så vi får se om det går igenom! Annars blir jag själv hemma i tv soffan så Milton får sova sött i sin säng. Men det kan vara mysigt det också! :)

Sen påtal om mat!Precis i början när jag va gravid så lagade sambon falukorv i ugn med hemmagjort mos och det va väll gått, men sen eftersmaken! UÄK! Höll på å kräkas hela kvällen för att det STANK hemma tyckte jag! Så nu har han inte fått ätit det på ett år men så idag tänkte jag oki, han får väll testa det då! Oki lukten gick bra men jag fick tvinga mig själv att svälja sista biten och sen ta ett tuggumi när jag ätit klart så jag slapp eftersmaken! Usch och fy mår illa nu nästan! Sambon får hålla sig till å laga det när jag inte är hemma!(vilket iofs inte händer så ofta) Har ett minne av att ni har diskuterat det förut men finns det något ni inte tål än idag sen ni va gravida??

Ang. viktminskningen så vill jag också vara med! :banana: Hade ju äntligen gått ner mina 10kg övervikt och nått mitt mål när jag först blev sjuk hela tiden och sen gravid så då va dom tillbaks igen hux flux :mad: Men nu har iaf vikten börjat hitta ner igen och har tappat 5kg nu senaste veckorna bara sådär(oki har ändrat matvanorna lite och gått lite mer) så då är det 9-10kg kvar igen som ska bort! Jag som slet så hårt för att få bort dom förra sommaren, blir att göra ett ryck i sommar igen sen med cykeln!

Äter inte heller julmat. Äter köttbullar och potatis. Inte ägg, inte rökt lax, inga röror, inga konstiga vörtbröd och äckliga havrekex, inte bruna bönor, eller flottiga revbenspjäll, inga konstiga mögelostar, inte julmust, inte sån där ris a`la malta, inte sill, inte janson, inte lådor, inte sill- eller rödkålsallad. Hmm...där hade ni hela vårat julbord... Men jag är rätt nöjd med att äta lite köttbullar och potatis för då blir det mer plats kvar till godiset ;) För DET äter jag!

Nu har vi provkört vår Voksipåse och det får MVG.

Det bästa med julmaten är att få samlas och laga den tillsammans hela familjen! Vi gör lite utav flera saker. I år blir det portionsformar med jansson, laxbakelser, revbensspjäll, älgkorv tror jag min bror skulle fixa... sillen står redan klar. Ser verkligen fram emot denna vecka!

Nu har vi provkört vår Voksipåse och det får MVG.

Va bra att du är nöjd! Det är vi med! Har idag inhandlat en sån där krage att ha runt halsen och nya tjockare vantar(har inte behövt det innan så han haft händerna i ärmarna på ovarallen!) Så nu kan han ligga varmt och skönt i sin åkpåse! :)

Jag hakar på här med julmaten..

Jag tillhör nog skaran av sveriges mest kräsna människor. Jag äter inte julmat! På sin höjd blir det någon potatis och eventuellt en köttbulle. Men annars gör jag bara plats för allt det gotta som kommer efteråt.. Extra stor dragningskraft har pannacottan, MUMMA!!

*kl*

Kommer att sakna den hemmagjorda skinkan iår. Vi har annars alltid ett par julagrisar som vi föder upp. Böka ute på sommaren och stor box på vintern.
Prima kött, fast i år har vi inte hunnit med nån gris.

Fast det är alltid lika jobbigt varje år och vara med vid avlivningen när man fäst sig vid dem.

Åh, det kan jag verkligen förstå :cry:
usch, jag själv klarar inte ens av att äta kött om jag tänker på vad det är. Är lite halv-veggo-isch. När vi går ut är det lättare att säga att jag är vego och inte tål svamp, än att säga att jag inte tycker om kött och svamp :angel:

Jag har, hittills under mina senaste 28 jular inte hittat något på julbordet som jag verkligen verkligen gillar... Möjligtvis när jag var fjorton och käkade julbord med fotbollslaget på Sheraton hotell, där fanns det goda revbensspjäll.

Jag har käkat julbord på Edsbacka krog (om jag minns rätt hade de NIO omtag, omg!!!), på Ulla Winbladh, på Utö Värdshus, på Oaxen, i Kaknästornet mfl ställen. Plus att jag som sagt har en sambo som är kock. Och har ändå inte hittat någonting på julbordet som jag känner att jag verkligen gillar och "längtar" efter...

Det skulle isfall vara efterrättsborden på alla ovan nämnda ställen :d

Sill äter mitt umgänge även på påsken. Övriga högtider tror jag inte att vi firar med liknande firande... Utan middag med vänner och då finns det ingen traditionsbunden mat... Det skulle vara kräftskivan isf... Och nä, då äter vi inte sill... Men finns det något jag gillar mindre än sill så är det kräftor, bläää...

Vad är det för mat du inte tycker är bläää då, mer än grillat kött och tacos?

Ang mat - är lite förvånad att det är så många här som har långa listor på mat de tycker är äcklig. I min värld så äter vuxna det mesta, man kanske har en eller två rätter/ingredienser man inte tycker om, men inte halva kokboken.;)

Senast ändrad:

Det kanske är så att många växt upp med samma tråkiga mat på julborden år efter år, och det är därför folk inte uppskattar det längre? Vet ju själv att vi inte har haft nån större variation eller någon som ansträngt sig att ha lite mer än korv,ägg,sill och köttbullar på bordet under min uppväxt....Det kan man ju bli trött på! Bara en tanke!:)

(Jag älskar det ändå, fast det inte alltid varit variation, men jag är en gottegris jag)

Det kan man ju förstå, jag tänkte mer på dem som dissar hela julbordet och lite till, äter inte fisk, äter inte revbenspjäll, äter inte korv, äter inte senap, äter inte mögelost, osv osv. Som går på julbord med 30-40 rätter och inte hittar en sak de kan tycka om. Då är det ju ganska mycket man inte äter, tänker jag.

Oj! Massor! Jag älskar mat! Välkomponerade rätter med gott vin till. Fisk, fågel, skaldjur, kött, you name it! Gillar dock sällan bufféer, oavsett anledning. Och som jag skrivit tidigare gillar jag inte svensk julmat helt enkelt. Vill ha varm mat som någon har lagt en tanke bakom när denne satte ihop måltiden :)

Sen äter jag såklart även vardagsmat utan speciell tanke. Men just till fest och högtider tycker jag bufféer är trista och sällan goda.

Ang tacos så menade jag att jag gillade att min mamma inte tänker bjuda på julmat, utan något helt annat! Inte att det är just tacos...

aha, ja, du tänker så! Ja, då vet jag inte! ;)
Jag uppskattar det mesta. Dock inte lamm och kött som är för rött, men det är väl det!

Vi var på sankt markus vinkällare i malmö förra nyår, då var man ju nära på högpregge. Där var en sån good buffe, men tror du inte att där vara mest rött kött(ska man ju inte äta med bebbe magen, annars hade jag gärna smakat allt) och ostarna var mögelostar..så besviken jag blev! Det var en pina! Tog igen det på desserterna dock;)

Åh, tacos! Det är så gott!! och så längesen! Får nog skriva upp det på veckans måltider efter jul/nyår:)

Vi kommer inte att fixa julmat i år. På Julafton äter vi hos mina föräldrar och sen på juldagen ska vi till min syster och äta. Annandagen är jag trött på julmat och vill ha annan mat och sen åker vi bort. Så vi är undantaget som kommer att ha mindre mat i kylskåpet över jul än annars. En liten skinka ska jag ha för det är gott som pålägg och sen har jag köttbullar i frysen, Så en enkel julfrukost blir det!

*kl*
Ringde vc idag och berättade hur jag mår och hon frågade lite försiktigt om hur det går med bebisen..om jag klarar att hålla mig lugn med den :crazy:
Svarade att det är inga problem, det som råkar illa ut är döda ting...
Fick en tid i januari till läkare iaf.

A har börjat stå upp och böja/gunga med knäna samtidigt som han pratar för fullt. Hjärtat smälter :love:

Oj! Massor! Jag älskar mat! Välkomponerade rätter med gott vin till. Fisk, fågel, skaldjur, kött, you name it! Gillar dock sällan bufféer, oavsett anledning.

Men på julbordet finns ju fisk och kött, kan du inte äta det då? Eller är det själva buffén i sig som gör att du tycker det blir äckligt? Alltså, om någon tog en rätt från julbordet, renskavsgryta till exempel, och la upp den vackert på en tallrik med lämpliga tillbehör, skulle du tycka att det var gott då? Om du inte hade sett att den var en del av en buffé?

Och som jag skrivit tidigare gillar jag inte svensk julmat helt enkelt. Vill ha varm mat som någon har lagt en tanke bakom när denne satte ihop måltiden :)

Det ligger nog väldigt mycket tanke bakom ett fint julbord, iofs. ;) Grejen är väl att ett bra julbord på restaurang innehåller så otroligt många olika rätter - hittar man inte en sak att tycka om där heller handlar det ju inte om att man inte gillar sill, köttbullar och skinka, utan att man inte heller äter t ex omelett, rökt renkött, pickles, viltpaté, lufttorkad skinka, inkokt lax, kallrökt lax, strömming, rökt gåsbröst, waldorfsallad, mögelost, cheddar, osv osv. Det är ju väldigt mycket olika saker som kan finnas på ett fint julbord, är allt det äckligt är det ju väldigt många ingredienser och rätter man ratar.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 602
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 153
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare