Vårmammor 2010 del 9

Sv: Vårmammor 2010 del 9

Här är en till som älskar julmat, men förstår verkligen inte hur man kan äta det mer än en gång om året. (tänker på alla dessa julbord som folk springer på i tid och otid)
Vi ska fira vår första jul här i huset, och skapa våra egna traditioner och det ska bli så fantastiskt. :love: Ska rulla egna köttbullar i veckan (för första gången någonsin :D) och håller på att planera det sista runt maten. När vi ändå är där - ni som äter julmat (;)), vad brukar ni ha för något?
Hos oss i år blir det

* prinskorv
* köttbullar (som JAG rullat ;))
* julskinka (två sorters senap till, skånsk och whisky)
* pepparkorv och vitlökskorv
* tre sorters sill
* rökt lax
* Jansons frestelse
* ägghalvor med majonäs och räkor, löjrom
* potatis
* brysselkål
* pepparrotsgrädde
* rödbetssallad
* olika ostar och kex, pepparkakor
* saffransbullar och mjuk pepparkaka
* massor av godis
* risgrynsgröt
* glögg, julmust, julöl, snaps (hallands fläder :d), vatten, te och kaffe

Idag var vi och köpte julgran också, vår första gemensamma gran någonsin! :D Så himla mysigt, just nu står den i duschen och luktar gott men ikväll ska den kläs. :love:

Vi kan nutrilettbanta tillsammans efter jul. ;) fick också en nära döden när jag vägde mig. Har aldrig vägt såhär mycket, förutom när jag var gravid förstås. Borde ta tag i det och börja träna, men det är svårt att ta sig ut och springanu. Tänkte köpa ett par långfärdsskidor och pulka till selmaså kan hon följa med ut på dagarna. :) gäller att passa på att ta tillvara snön.
Här är det precis tvärt om. Jag väger 2 kg mindre nu än innan jag blev gravid och det är mindre än jag gjort på många år. Nu tycker till och med jag att det räcker och hoppas på att vikten stannar här. När jag blev gravid tränade jag 3-4 gånger i veckan, så förmodligen är det 2 kg muskler som saknas nu.

Det stör mig att jag var lite väl pesimistisk när jag rensade ur garderoben i somras. Slängde massa kläder som var rätt tajta innan eftersom jag inte på långa vägar kunde ha dom. Nu saknar jag dom och hade kunnat använda dom igen... :grin:

Men då kör du,jag och Lottch på Beach 2011 :bump:

Hade gärna nutrilett-bantat. Men jag älskar att tugga på nåt. Får leva på tuggummi med då:D
Och så är det så retligt med att jag ska ju laga mat åt gubben å kiddet.
Blir så sugen när jag står där och fixar deras mat:angel:

(Nej, det är ingen idé att ens försöka lära karln hur man lagar mat, då blir det pizza varje dag. Inte bra med tanke på alla hjärt och kärlsjukdomar som finns i hans släkt)

Tar tillbaks det där med att jag bara äter julmat en gång om året.
Är missbrukare av Janssons, gör den några gånger om året ändå :D
Det eller potatisgratäng :d

Men fortfarande.....SILL går jag inte nära....inte nån fisk som inte är panerade som små pinnar :p

Ungefär så brukar det se ut hemma hos mina föräldrar också, men det är inte mycket jag äter.

* prinskorv äter inte korv
* köttbullar (som JAG rullat ;)) äter
* julskinka (två sorters senap till, skånsk och whisky) äter skinka, men inte senap
* pepparkorv och vitlökskorv äter inte korv
* tre sorters sill äter inte sill
* rökt lax äter inte rökt lax
* Jansons frestelse äter inte Jansson, men mamma brukar laga special åt mig och pappa!
* ägghalvor med majonäs och räkor, löjrom kan äta, men gillar det inte
* potatis äter
* brysselkål kan äta, men helst inte
* pepparrotsgrädde vet inte
* rödbetssallad äter
* olika ostar och kex, pepparkakor äter
* saffransbullar och mjuk pepparkaka äter
* massor av godis äter gärna!
* risgrynsgröt äter inte
* glögg, julmust, julöl, snaps (hallands fläder :d), vatten, te och kaffe dricker gärna om jag inte kör

Jag är nog världens mest kräsna människa! :cool:

Min kusin är också kräsen med maten, men vi brukar alltid fixa en vanlig maträtt till henne. Trist att det ska bli sån stress. :/ äter du inte gravad/rökt lax heller? För då kan du ju få ihop en liten laxtallrik med lax och potatis. :)

Nä, gravad/rökt lax och sill är något som jag absolut inte äter. Annars kan jag peta i mig det mesta även om jag helst låter bli. Jag förväntar mig absolut ingen annan mat, men det är tråkigt att behöva äta mat man inte gillar på julen.

Jag ser fram emot nyårsafton istället! Vad ska alla göra då? Vi ska vara hemma hos oss och två grannpar med bebisar kommer. Då blir det tre-rätters med oxfilé, drinkar, champagne och hela köret! :banana:

De har ingen micro, så att värma mat åt honom kommer ju att bli ett helt projekt. Men det tänker inte jag befatta mig med, det får han göra.

Nejdå, man värmer i vattenbad! Tar max fem minuter: tappa upp lite hett vatten från kranen i diskhon, ställ ner maten, vänta en liten stund. Klart!

Sen är det maten också. Jag verkligen avskyr julmat. Jag äter inte ens sill, Janssons freselse, prinskorv och sånt konstigt. Smakar inte ens, klarar inte av det. Så jag går hungrig hela julen och lever på en och annan köttbulle. Sen sitter de andra där och moffar i sig tre överfulla tallrikar var och tjatar "Ta lite mera mat!!". Jag blir äcklad av det... :eek:

Kan du inte ta med dig ett eget bidrag till julbordet, några rätter du själv tycker om? Trevligt för de andra, som får ett större julbord, och trevligare för dig, som får nåt gott att äta?:)

Ett julbord kan ju innehålla massor av saker, allt från omelett till renskavsgryta till rökt kött till inkokt lax till revbensspjäll till rostbiff - finns det ingenting av det du kan tycka om?

Kunde varit jag som skrev den listan ;)

Nyår ser jag oxå fram emot. Här snackas det om femrätters med bl.a. antilop... Men jag hoppas på en klassisk surf'n'turf och kanske att ngn orkar kicka igång grillen. Och massor av bra bubbel, det jag verkligen har saknat det senaste året :)

Vi kommer vara hemma hos två kompispar som bor grannar (och är släkt) och ev en familj till. Så åtta vuxna och tre barn. Blir lagom :) Och taxi hem :) Jag har dock stallet på nyårsdan, så det lär gå lugnt till :)

Mabuse: Ang samma mat... Är väl inte samma mat alla högtider, jag hakar väl upp mig på sillhysterin, tycker verkligen inte om sill!!! Men sen tycker jag att den traditionella maten under högtider oftast inte är så god. Men på sommaren är det alltid överkomligt, eftersom det oftast finns en grill tillgänglig ;)

Mabuse: Ang samma mat... Är väl inte samma mat alla högtider, jag hakar väl upp mig på sillhysterin, tycker verkligen inte om sill!!! Men sen tycker jag att den traditionella maten under högtider oftast inte är så god. Men på sommaren är det alltid överkomligt, eftersom det oftast finns en grill tillgänglig ;)

Fast hysteri - du menar att folk äter sill öht?;) För tre stackars småburkar på ett bord vet jag inte om jag skulle kalla hysteri.

Annars när det gäller traditionell julmat så tycker jag hela skillnaden ligger i hur man gör den. Mamma scans köttbullar, abbas sill och färdigkokt skinka är väl ingen gourmetmåltid precis - men hemgjorda köttbullar, hemgravad ortmarinerad strömming och nygriljerad skinka från utegångsgris - det är något helt annat.

Jag älskar julmat men inser nu när vi diskuterar här att det är Jansson och sillen jag vill ha. Resten kan vi skippa. Eller mammas kantarellstuvning funkar med...

Jag är också med på vårens bantningskur. Det gick åt rätt håll åt mig här när jag började gå med vagn men nu i snön är det nerlagt pga mina fogar och snödrivor som tar upp halva vägarna och gör det livsfarligt. Jag har tio kilo att gå ner sen innan graviditeten. Som sagt var - husrenovering och ett år utan kök med pizza, McD och inga hästar igång satte sina spår.

:D

Nu har jag bokat ridhus ikväll och ska iväg och rida. Samma sak imorgon hoppas jag. Sen blir det väl lite lugnt under julen. I mellandagarna hoppas jag få på snösulor och sen ska jag försöka rida ut med draghjälp. Har dock ett antal ston att passera på väg från vår gård så första gångerna vill jag ha ledhjälp. Kanske borde kastrera...

Annars när det gäller traditionell julmat så tycker jag hela skillnaden ligger i hur man gör den. Mamma scans köttbullar, abbas sill och färdigkokt skinka är väl ingen gourmetmåltid precis - men hemgjorda köttbullar, hemgravad ortmarinerad strömming och nygriljerad skinka från utegångsgris - det är något helt annat.

:d

Mer riktig julmat åt folket. Fast jag gillar abbas sill. Jag är sillansvarig i år och då kommer jag köpa i en butik som gör den själv.

Vi kommer ha:

ägghalvor
två sorters sill
två sorters gravad strömming
gravad lax
sillsallad
köttbullar
prinskorv
skinka
fårfiol
avokadoröra
grov senap
syltlök
cornichons
älgfärspaté
cumberlandssås
potatis
grönkål
janssons frestelse
massa olika sorters bröd

Jag gillar allt utom janssons, ansjovis är inte min grej. Vi firar alltid tillsammans med mina föräldrar, så under årens lopp har vi plockat bort det som inte var favoriterna, så nu är det bara det gottaste kvar.:d

Hos oss är det:

Skinka
Kalkon
Prinskorv
Köttbullar
Revbensspjäll
Räkomelett
Kanterallfyllda små mojänger, bite size (har blivit en favorit senare år)
Jansson
Potatis
Ost o kex
Sill
Strömming
Lax i olika sorter

Jag kan ha glömt nåt...

Och så blev jag hungrig. Går och skrapar i mig lite av fudgen jag gjorde i lördags som blev helt misslyckad då jag hade i dubbla mängden socker. Knastrar när man äter den. Bygger på magfettet lite så jag inte fryser. ;)

Jag är oxå kräsen.
Jag gillar prinskorv och köttbullar och rökt fisk/kött, potatis och ägg.
Men absolut inte sill, röror och skinkan!
I år är skönt då det bara blir julmat på julafton, annars brukar det vara flera dagar i rad, men mamma kommer bjuda på något annat i år när vi kommer på juldagen.

Jag är oxå med på bantningen, jag har massor av kg att gå ner, var på väg neråt innan graviditeten men ligger nog ännu ca 5kg plus från det. Har gått upp några kg under de senaste åren och aldrig orkat ta tag i det men nu (efter jul) :D så måste jag verkligen... dock är jag riktigt dålig på att motivera mig själv.

kl

Har varit på korrigerad 6-månaderskoll idag och M(7½ månad) är 66cm och 7345gram. Konstigt med längden då redan drar stl 74 i de flesta kläderna.
Vi fick bakläxa på rullandet då hon inte vänder från rygg till mage. Vi "får" inte använda gåstolen alls. Annars var det bara bra. Hon hade "stannat" lite på längden men vikten var hon bättre ifatt på. Hela 1kg på 1½månad!

Det är löjligt enkelt att lägga in sill själv annars, tar kanske en kvart att göra.

Min mormor gjorde världens godaste men dog förra året och ingen har bett om receptet. :(

Har du nåt bra? Jag kanske kan testa men köpa lite i reserv. Dumt att bjuda på nåt man aldrig lagat själv innan...

Varför får ni inte använda gåstolen? Menar de att hon promt ska ligga ner och träna på att rulla..? :confused:

Med sillhysteri menade jag att "man" äter sill till alla våra himlans högtider...

Vi köper aldrig färdig mat, iom att sambo är kock, så han gör allting från början själv... Dock dödar och styckar han inte djuren, varken gris eller fisk ;)

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 602
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 153
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18