Vårmammor 2010 del 9

Sv: Vårmammor 2010 del 9

Jag köpte alla julklappar till barnen, så nu är de färdiga. En del kläder till Alexander men var inte så mkt på klädavdelningen. Väntar på julrean för barnens del och jag vill gå ner några kilo till innan jag köper nytt.....
Igår var ingen bra dag att prova kläder, ser nästan gravid ut. Men det är tvärtom istället.

Har svårt att hitta inne på gekås, det är helt omändrat och det stör mig! Mesta tiden gick åt att springa och leta efter rätt avdelning. Har väl precis lärt mig när det är dags för dem att ändra igen.

Grattis till husköpet, det måste vara en stor lättnad för er att slippa trängas i en etta. Jag hade fått panik för länge sedan!

*kl*

Hur mkt äter era barn? A kan äta hur mycket som helst!

Så här åt han igår.

7 välling, innan dess ammat i sängen
9 Stor portion gröt
12 en hel burkmat för 8 månader
14 en hel banan
17 ammade en skvätt tills han började bitas då blev det,
17.30 en laddning gröt.
19 pasta med köttfärssås. Gav mest som sällskap när vi åt, han åt dock
ganska mkt.
20.30 välling

Min S äter ganska lite, igår såg det ut såhär

05.00 - ammar, båda brösten
ca 08.00 - gröt på 1 dl vatten, lite fruktpuré till. Vatten att dricka
ca. 12.15 - liten burk mat (135 gram är det va?), halv fruktburk (ca 100 g) och vatten att dricka
ca. 15.00 - ammar, båda brösten
18.00 - gröt på 1,5 dl vatten, fruktpuré och vatten till.
efter 19.00 nångång - ammar, båda brösten och somnar sedan
22.00 - 220 ml välling.
Ammas sedan under natten, 1-4 gånger på ett ungefär :D (inatt endast vid 01.30, åt sedan 220 ml välling vid 05)

Idag verkar det bli en sämre dag ur mat-synpunkt. Åt bara några skedar av frukostgröten, men å andra sidan så mumsade hon ju i sig 220 ml välling kl. 5. Får se hur lunchen blir, eller om det blir mycket amning idag. Ser gärna att hon äter mat, för amningen räcker tyvärr inte till längre - hon står sig inte långa stunder på det längre. :cry: Men så länge det fortfarande finns mjölk så får hon amma, det är så mysigt.

*kl*

är så tröööött! Kunde inte somna igår, var vaken till 2-3 tror jag. Tror ni inte att Selma väljer att vakna 1 h tidigare, klockan 7, istället för hennes vanliga 20-08 sömn. Hon var tydligen lika trött, för när jag la henne i vår säng framför musikhjälpen på tv, så somnade hon innan jag hann lägga mig bredvid henne... Önskar att jag kunde somna jag med, men jag väntar på en granne som ska komma och dricka kaffe. Suck!

Tänkte åka till en affär sen och köpa vita och röda tallrikar från bruka och ha som julporslin. Är inte så mycket för tomtar på tallrikar och tänkte vara smart och köpa det här istället, som man kan ha även när det inte är jul. :) Har lovat sambon att inte köpa något mer hem efter det, hehe, råkade köpa en alldeles för dyr tvättkorg igår, önskade att jag hade ljugit om priset såhär i efterhand.

Har ni och era karlar olika intressen? Jag älskar heminredning och köksgrejer, skulle kunna köpa hur mycket som helst och jag hittar i princip bättre på Ikea kungens kurva än vad de som jobbar gör, medan min sambo är totalt ointresserad av sånt och istället älskar han motorleksaker och vin. Just nu är det en jetski, motocross och vinkyl i vårt garage. Han och två snickarkompisar ska tydligen riva våra två gästrum vi har i garaget och bygga en relax-avdelning med bastu, pokerbord, skinnfåtöljer och hela grejen... Suck! Gästrum som jag lagt ned två veckor på att riva ned tapeter, spackla och slipa väggar, sätta väv, måla väggar, lister och dörrar, byggt ihop sängar, målat sängarna, tappat sängen på foten när jag skulle bära in dom osv, men nej, jag är inte bitter... ;) iaf, jag förstår inte hur han kan spendera så mycket på en jetski och han förstår inte hur jag kan lägga så mycket pengar på en tvättkorg. :D har ni det likadant hemma?

Ja, det lät jättesmidigt när hon berättade! Jag är också sån, det måste vara enkelt annars tröttnar jag och då är det bara en quick fix liksom. Vill ju att det ska hålla, så att banta går fetbort. :D

Selma äter lagom mycket, tycker jag ;) hon sover hela nätterna och vaknar inte hungrig + ökar i vikt, så det verkar vara tillräckligt för henne.

8 - frukost med 220 ml välling eller gröt på 2 dl vatten.
12 - lunch bestående av en burk mat och 1/2 eller hel burk fruktpuré + vatten att dricka.
15 - mellis bestående av 220 ml välling eller gröt eller någon fruktmos/smoothie.
18-19 - middag = samma som lunch.

Sen är det nattning kl 20.

*kl*

Har ni och era karlar olika intressen? Jag älskar heminredning och köksgrejer, skulle kunna köpa hur mycket som helst och jag hittar i princip bättre på Ikea kungens kurva än vad de som jobbar gör, medan min sambo är totalt ointresserad av sånt och istället älskar han motorleksaker och vin. Just nu är det en jetski, motocross och vinkyl i vårt garage. Han och två snickarkompisar ska tydligen riva våra två gästrum vi har i garaget och bygga en relax-avdelning med bastu, pokerbord, skinnfåtöljer och hela grejen... Suck! Gästrum som jag lagt ned två veckor på att riva ned tapeter, spackla och slipa väggar, sätta väv, måla väggar, lister och dörrar, byggt ihop sängar, målat sängarna, tappat sängen på foten när jag skulle bära in dom osv, men nej, jag är inte bitter... ;) iaf, jag förstår inte hur han kan spendera så mycket på en jetski och han förstår inte hur jag kan lägga så mycket pengar på en tvättkorg. :D har ni det likadant hemma?

Min sambo har inga intressen utöver att spela dator. Sanslöst billigt och bra. Och han stör sig inte på att mina intressen är dyra och tar mycket tid och är dyra heller. :D

Jag är också inredningsfixerad men kommer så sällan hemifrån och har för lite tid så det blir inte att jag gör så mkt mellan projekten. Vi har iof varit i renoveringsfas sen vi träffades och han är glad att jag bestämmer och fixar. Nu har jag dock ett nytt projekt. Vi ska byta sovrum. Tror jag. Fördelen blir att vi kanske kan få till det med en säng åt Ture bredvid våran. Nackdel är att jag inte har fönster mot stallet så jag hör hästarna lika väl. Men då kanske jag sover bättre också...

Jag har ridit på lillhingsten nu på morgonen. En av tjejerna i stallet tog Ture och hjälpte mig upp (ska nog inte vara ensam som igår eg) men Ture skrek och underlaget är inget kul trots att min snälla pappa plogat upp ett fält åt mig så på lördag är ridhus bokat igen.

Sen ska Ture och jag till City Gross och storhandla. Jag har äntligen fått skattepengar. Jippie!

Oh, jag har ändrat hela min plan ang föräldrarledighet. Istället för att börja jobba heltid i påsk (med två nykläckta föl o en jäkla massa hästjobb) så kommer jag jobba 20% hela vårterminen. Det innebär en kurs som går månd em och onsdag fm. På måndagarna ska pappa vara barnvakt och på onsdagarna tar sambon en halv föräldrardag. Det innebär att vi kommer spara dagar så Ture kan vara hemma helt med sambon några månader nästa höst! Och jag jobbar ihop lite pengar och lite sommarlovsdagar.

Ska bli kul att komma hemifrån lite! Och lagom med två halvdagar. Eller eg bara två timmar varje gång, planering och rättning kan jag ju göra hemma även om det kanske är smartare att stanna på skolan...

Och sen upptäckte jag nåt igår när jag kollade schemat. Den klass jag ska ha i den här kursen börjar med att göra praktik. Så jag börjar inte jobba förrens efter sportlovet vecka 9 i mars men får betalt från januari. (Kursen är komprimerad sen så jag gör ju samma timmar, men hellre det!)

Nej, vi har ganska lika intressen. Jag kanske aningen mer intresserad av heminredning, men annat än småsaker typ grytunderlägg och blomkrukor så är allt vi köper gemensamma beslut. Skulle kännas jättekonstigt att köpa saker själv till vårt gemensamma hem, vad gör jag med dem ifall han inte gillar dem? Och vice versa.

Ljuga om vad nåt kostade skulle jag inte göra, vore jag orolig att han skulle tycka det var för dyrt skulle jag prata med honom och kolla av att han tyckte prylen var värd pengarna, eller mer troligt betala själv istället för att ta det på det gemensamma.

Blommor och tavlor är mitt gebit, däremot, fast mannen har veto om det är någon bild han inte gillar.

Säger samma som Cyllene, sambon har inga intressen förutom möjligen sitt tvspel men det blir inte mycket spel på den heller nuförtiden....

Tja det skulle vara huset nu då iofs... Fast det är ju vårat livsprojekt. Här är det jag som bestämmer hur saker ska se ut och han som bestämmer hur det ska genomföras. Han säger säg ha noll smak och sinne för inredning och jag är inte snickare ens i lilltån så varför ska vi klampa in på varandras områden...

Vi har nog rätt lika intressen, båda gillar spel i alla dess former (WoW, FF-serien, CoD osv), att vara ute mycket i naturen, åka skidor/snowboard, matlagning, trädgårdsarbete och heminredning/renovering. :D
Ska vi köpa något till hemmet så är båda delaktiga i det, även jag är den som lägger mer pengar på blommor och ljus. Å andra sidan lägger han mer pengar på ny elektronik, typ förstärkare och surroundljudet vi har.
Det är ju vårt gemensamma hem, så självklart ska vi båda inreda det och trivas i det. :idea:

Ljuga om vad något kostar har jag gjort en gång, och det var ett par stövlar som jag köpt. Jag är skooman, och kan (kunde) lägga stora summor på de rätta skorna - något som han tycker (tyckte :D) var vansinne. Så för bådas sinnesro drog jag av en skvätt. :angel: Dock så ljög jag ju om något som endast rörde mig och min ekonomi, är det något till det gemensamma hemmet skulle jag aldrig ljuga om priset.

Gubbens hobby är gamla veterantraktorer, gärna amerikaimporterade. Dyyyr hobby, men de äter inget där de står om man jämför med hästen :D

Heminredning, nja. Vill mer än vad jag har råd till. Då kan det likagärna vara.
Allt går bara sönder eller blir undanglömt i ett hörn ändå.
Sambon bryr sig faktiskt inte så mycket om heminredning. Jag kan köpa vad som helst egentligen.
Det ända han hakat upp sig på ett skitfult hörnskåp som han absolut måste ha kvar.

Senast ändrad:

Jag var ifs inte allvarlig med att ljuga om priset, men jag anser inte att en tvättkorg är en möbel man behöver diskutera med sin sambo? Vi har inte delad ekonomi och vad jag gör med mina extrapengar tycker inte jag går ut över honom eller vår familj. Gäller det stora saker som möbler så köper vi naturligtvis ingenting utan att diskutera det, men när jag menar inredning så är det mattor, ljus, kuddar, lampor osv. Soffor, bord och stolar - saker som vi ska ha länge, diskuterar vi länge och väl.

Gillar han inte det jag köper så är det ju bara att lämna tillbaka det? Nu har jag och sambon ganska lika smak och jag vet ju vad han gillar och inte gillar, så jag tror faktiskt inte att det hänt en enda gång. Men med tanke på att min sambo är färgblind och inte ett dugg intresserad av något som har med köket att göra, så har jag fått fria händer där, så där kan jag gå loca utan att oroa mig.

Här är det tyvärr jag som står för tv-spelandet, försöker få min sambo att hänga på, men han blir så sur när han förlorar varje gång. :D

Vi gör i stort sett allt tillsammans annars, vi är båda stora fans av att åka skidor, skjuta lerduvor, är filmomaner båda två osv. Men jag är helt ointresserad av att åka stå jetski, då jag är på tok för feg, men däremot tycker jag att sitt jetskin som är på väg in i garaget är mycket roligare. Vi har båda ett genuint bilintresse och vi är båda lika nördiga och vill att bilen ska vara fin, så vi tvättar den nonstop, vi har båda ett stort intresse av elektronik då vi är filmnördar båda två och jag vill ha bra ljud till mitt tv-spel, han har börjat rida för min skull osv. Det vi inte har gemensamt är hans leksaker ( jag är inte road av att få en radiostyrd inomhushelikopter i huvudet tex ) och hans cs-spelande på datorn och jag har heminredningen och tv-spelandet. Han är så ointresserad att det kan ta veckor för honom att upptäcka något nytt. Därför är det helt ok och till och med uppskattat från hans sida att jag lägger ned mer tid där.

Därmed inte sagt att vi inte köper saker åt varandra. Senast förra veckan kom han hem med en jättefin röd brödrost som han vet att jag velat ha, men jag tyckte den var för dyr, och jag köpte ett lager mango duschcreme från the body shop som han aldrig skulle komma på att köpa själv osv. Vi gillar att överraska varandra, ibland blir det fiasko, men oftast succé. :)

Senast ändrad:

Jag har nog köpt allt till vårt hus inklusive möbler, tapet, kakel golv osv utan att diskutera med sambon. Han är nämligen ofta väldigt skeptisk till mina idéer innan men har nu lärt sig att det blir väldigt bra när allt väl är klart och på plats. :D

Här är det tyvärr jag som står för tv-spelandet, försöker få min sambo att hänga på, men han blir så sur när han förlorar varje gång. :D

Vi gör i stort sett allt tillsammans annars, vi är båda stora fans av att åka skidor, skjuta lerduvor, är filmomaner båda två osv. Men jag är helt ointresserad av att åka stå jetski, då jag är på tok för feg, men däremot tycker jag att sitt jetskin som är på väg in i garaget är mycket roligare. Vi har båda ett genuint bilintresse och vi är båda lika nördiga och vill att bilen ska vara fin, så vi tvättar den nonstop, vi har båda ett stort intresse av elektronik då vi är filmnördar båda två och jag vill ha bra ljud till mitt tv-spel, han har börjat rida för min skull osv. Det vi inte har gemensamt är hans leksaker ( jag är inte road av att få en radiostyrd inomhus helikopter i huvudet tex ) och hans cs-spelande på datorn och jag har heminredningen och tv-spelandet. Han är så ointresserad att det kan ta veckor för honom att upptäcka något nytt. Därför är det helt ok och till och med uppskattat från hans sida att jag lägger ned mer tid där.

Därmed inte sagt att vi inte köper saker åt varandra. Senast förra veckan kom han hem med en jättefin röd brödrost som han vet att jag velat ha, men jag tyckte den var för dyr, och jag köpte ett lager mango duschcreme från the body shop som han aldrig skulle komma på att köpa själv osv. Vi gillar att överraska varandra, ibland blir det fiasko, men oftast succé. :)

Inser att vi såklart har gemensamma intressen i resandet, filmtittande, äta god mat på restaurang och sånt. Men hästarna låter han vara. Han vill inte rida och jag finner ingen anledning att tjata? Han fodrar åt mig men inget mer. :D Ibland åker han med på träning och tävling, det tycker han är kul...

Jag lägger en del pengar på prylar/leksaker, men det är ju inte varje vecka direkt och jag behöver inte köpa det senaste hela tiden utan jag är t.ex nöjd med min 3,5 år gamla systemkamera.

Jag gillar egentligen heminredning, men är så fruktansvärt dålig på sånt. Har verkligen dålig fantasi och inget estetiskt sinne alls, så jag köper sällan saker. Men samtidigt har jag en bestämd åsikt om vad som är snyggt och inte. Tittar ni på Hollywoodfruarna eller Ladies på Östermalm så är Isabels och Tones hem helt i min smak. :love: För att få till det hemma skulle jag behöva hitta en bild på ett snyggt rum och sen plagiera det rakt av. :crazy: Har många gånger tänkt att jag skulle vilja styla till vårt vardagsrum, men det kommer att bli dyrt, så det får vänta.

Min man spelar golf och det är ju inte jättedyrt. Medlemsavgiften ligger på 4-5000 kr/år och sen går det väl några tusen till per säsong för rangebollar och ev greenfee, klubbor och sånt. Skulle tro att vi är lika dyra i drift ungefär. Det här året har däremot Vilgot varit allra dyrast. :cool:

Ang mat så äter Vilgot följande:
4:30 nästan 2 dl välling
8:30 gröt på 1,75 dl vatten
12:00 en hel 8-mån burk
15:00 gröt på 0,75 dl vatten blandat med 100 g fruktmos
18:00 en hel 8-mån burk
19:45 välling, brukar bli 1 dl innan han somnar

Haha, jeppe älskar att pröva nya saker, frågade om han ville följa med och rida en gång och då hakade han på. Skrattade så jag grät i stort sett hela första ridturen. Han litade inte på oss att vi inte skulle göra något dumt, så han skulle rida först på den stora tjocka fjordingen han red på. Vi andra red på unghästar i ålder 3-7 år, då sätter han full fart efter att vi förklarat hur man travar och galopperar efter att vi skrittat i 25 min, då min livrädda karl vägrade gå fortare, men när vi kom till en åker tyckte han att det kändes säkrare. Min häst är så änglalik att han glatt följde efter, med mig hängandes över halsen, vilt skrattandes över synen av min två meter långa Jesper guppandes åt alla håll på en fjording, medan de övriga två unghästarna far åt alla håll, med även deras ryttare vilt skrattandes.

Man tänker verkligen inte på när någon total nybörjare är med då man är så van att alla som rider tänker likadant. Han tänkte bara öva lite på trav och galopp, han förstod ju inte att alla andra skulle följa efter. :p tji fick han! Tyvärr är han allergisk mot hö, så jag sköter allt borstande och mockande. Han kan fylla på höhäcken ute dock, vilket han gärna får göra. :)

Han är nämligen ofta väldigt skeptisk till mina idéer innan men har nu lärt sig att det blir väldigt bra när allt väl är klart och på plats. :D

Precis så påstår min sambo att han är så därför vill han inte lägga sej i det alls. Lite tråkigt kan jag tycka det är ibland då jag vill diskutera men det går lika bra att tala högt för sej själv :D

Ni med Voksipåsar, har ni Urban eller Classic. Det står att man kan ha Urban till de är sex år och i så fall tycker jag inte den är dyr... Det skulle vara skönt de dagar man måste släpa ut henne i -20...

Oj! Vågade du släppa honom lös på en åker? :D Jag lyckades övertala min man ta en tur på min delfoderhäst som jag hade förut. Men då gick jag bredvid med grimskaft och när vi kom tillbaka fick han prova att trava lite på ridbanan. Jag är nog lite hönsig... :p

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 585
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 153
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?