Vårmammor 2010 del 9

Sv: Vårmammor 2010 del 9

Menar du kontrollbehov över lag eller kontrollbehov a n g bebis. Jag och maken har över lag ganska stort kontrollbehov. Men vi har väldigt lite kontrollbehov gentemot varandra. Och särskilt runt bebis. Där kan vi båda två släppa henne helt och fullt till varandra. När det gäller att släppa henne till utomstående så har han svårare än vad jag har.

Men kära Juzzen...

Lita på din man och se till att få sova en hel natt utan avbrott. För din skull..
Jag lovar, N går inte under av att hennes pappa tar hand om henne, även om han nu skulle råka låta henne gnälla i 2 minuter längre än du brukar göra - Men DU kanske går under om du inte får sova.

Lämna henne med maken en natt, åk till en kompis eller din mamma etc och sov över där. Jag lovar, du kommer inte att ångra dig. När du har fått sova en hel natt så är du som en ny männsika - full av energi som gör att du inget hellre vill än att vara med din dotter. Då orkar du leka, kela, gosa, busa, bära, trösta mycket mer!! Snälla Juzzen, för din egen skull, och Nellys - lämna bort henne från dig en natt.

skickar en styrkekram till dig.

Håller med till fullo!

Förstår att det inte känns så aktuellt att gå ut och festa när du inte sovit, men åk hemifrån och vila upp dig! Det är en order... :angel:

Menar du kontrollbehov över lag eller kontrollbehov a n g bebis. Jag och maken har över lag ganska stort kontrollbehov. Men vi har väldigt lite kontrollbehov gentemot varandra. Och särskilt runt bebis. Där kan vi båda två släppa henne helt och fullt till varandra. När det gäller att släppa henne till utomstående så har han svårare än vad jag har.

Både och - tycker jag väldigt ofta ser kvinnor här på forumet, särskilt på förälder, beskriva sig själva som att "jag har ju sånt kontrollbehov". Det kan gälla allt från att man inte vågar bli sövd till att lämna barnet till pappan till något helt annat.

Varför är det så många (kvinnor) som upplever att de har sånt kontrollbehov? Vad beror det på?

Tror det till stor del beror på att han är högpresterande på jobbet och helt enkelt inte hinner tänka på att göra dessa saker. I kombination med att han vet att jag har koll, såklart. :crazy:

Intressant! Så det skulle kunna vara att männen lägger sitt fokus på jobbet, och därför inte har så mycket ork för att hålla koll på privatlivet. Varpå partnern inser att hon måste hålla koll privat, annars blir en massa saker liggande, tappar förtroendet för att han fixar saker, och utvecklar ett kontrollbehov på hemmaplan?

Ni som upplever att ni har ett kontrollbehov, gäller det i lika hög grad på jobbet, eller mest hemma?

Angående kontrollbehov så skulle jag gärna vilja veta om man har mycket eller ej. Tror inte riktigt att man ser det själv alla gånger.
Fast jag har bara lite bekymmer med att lämna bort bäbis- men mest för att man saknar henne. Och så är jag betydligt mer bekymrad med bilkörning och andra bilar... På nätterna kan jag känna- tänk om det är ett fyllo och så.
Men det kände jag även lite som gravid.
Så lite mer beskyddande har man ju blivit iaf.

Men varje gång jag har varit iväg från Skrabbi lite är det extra underbart att komma hem...

Jag har mått skit under en graviditet och burit honom. Jag har gått igenom en helvetisk förlossning med värsta plågorna för att föda honom. Jag har genomlidit plågor för att få amningen att fungera. Jag har ammat var tredje timme eller mer i över ett halvår och jag går hemma med honom hela dagarna.

Fast det kan inte vara bara det. Jag vill absolut inte förringa din graviditet, men efter att ha följt både din och min graviditet här under det senaste året tror jag att vi har haft hyfsat jämförbara plågor under graviditet och förlossning. Jag hade inga problem med amningen, å andra sidan slapp du väl förlossningstrauma t ex? Men graviditeten och förlossningen ser inte jag som något som knutit mig till bebisen öht. Det är ju efter förlossningen man lärt känna bebis, och bebis lärt känna oss. Hade bebis blivit bortbytt vid födseln, så är det troliga att ingen av oss, vare sig föräldrar eller bebis, märkt det. För vi kände inte varandra då.

Jag ammar också fortfarande varannan/var tredje timme, och var hemma med bebis de första fem månaderna.

Så det kan inte bara bero på det att du har kontrollbehov när det gäller barnet, eftersom vi har haft liknande resor där, menar jag.

Sen är jag kontrollmänniska och har väldigt svårt att låta någon annan ta hand om mina djur. "Bara jag kan göra rätt" typ. Och jag är lika dan med Ture. Då inte sambon inräknad och inte heller mina föräldrar.

Varför tror du att du känner så? Rent sannolikhetsmässigt är det ju inte rimligt att du är den enda människan på planeten som kan sköta hästar och småbarn, så varför har du den känslan?

Nu som bebis är Ture min - bara min! På gott och ont - jag får ju aldrig vila, sova, gå ut med kompisar osv men en vacker dag så. Han ska ju inte amma hela livet...

Men om ni har börjat ett föräldraskap så, blir det inte svårt att ändra om det till att bägge föräldrarna är lika viktiga? Jämfört med om ni hade varit jämbördiga från början.

Är det rimligt att du helt plötsligt kan släppa taget, bara du slutat amma? Det kommer ju fortfarande vara samma bebis, som du känner men inte pappan?

Angående kontrollbehov så skulle jag gärna vilja veta om man har mycket eller ej. Tror inte riktigt att man ser det själv alla gånger.
Fast jag har bara lite bekymmer med att lämna bort bäbis- men mest för att man saknar henne. Och så är jag betydligt mer bekymrad med bilkörning och andra bilar... På nätterna kan jag känna- tänk om det är ett fyllo och så.
Men det kände jag även lite som gravid.
Så lite mer beskyddande har man ju blivit iaf.

Men varje gång jag har varit iväg från Skrabbi lite är det extra underbart att komma hem...

Det gäller ju inte bara bebisar, detta med "jag har ju sånt kontrollbehov" dyker ju upp i alla möjliga sammanhang på forumet - allt från att man inte törs bli sövd till att man inte törs låta någon annan ta hand om hästen till att man är rädd för förlossningar, eller vad det nu kan vara. Absoslut inte något som är knutet bara till bebisar. Snarare ett allmänt behov av att ha kontroll på tillvaron, och definitivt aldrig tappa kontrollen.

Eftersom många spontant väljer att beskriva sig själva så, så måste man ju själv tycka att man har det, menar jag.

Intressant! Så det skulle kunna vara att männen lägger sitt fokus på jobbet, och därför inte har så mycket ork för att hålla koll på privatlivet. Varpå partnern inser att hon måste hålla koll privat, annars blir en massa saker liggande, tappar förtroendet för att han fixar saker, och utvecklar ett kontrollbehov på hemmaplan?

Ni som upplever att ni har ett kontrollbehov, gäller det i lika hög grad på jobbet, eller mest hemma?
De flesta saker måste ju fixas på kontorstid och då han själv jobbar då så har han fullt upp och glömmer bort att ta sig tid att t.ex ringa nånstans. Jag har hört flera som har mycket ansvar på jobbet att de gärna tar två steg tillbaka på hemmaplan så att säga. Jag kan höra min man säga "Neej, nu glömde jag göra det!!!" högt i soffan på kvällen och då syftar han inte på något privat utan något på jobbet... Jag kan ärligt säga att det är jobbigt att behöva ta allt ansvar hemma och behöva hålla koll på att det jag "delegerat" blir utfört. :crazy:

Jag har nog inte direkt några kontrollbehov då iaf. Ttycker om att bli uppassad av andra som vill hjälpa mig med vardagen :)

Frågan är väl kanske hur du ska orka hålla både jobbet och hemmet i huvudet sen när du börjar jobba?

Jag är van. ;) Till skillnad mot många andra har vi iaf ett jämlikt förhållande när det gäller det vardagliga fysiska arbetet i hemmet. Tycker jag att jag fått hålla koll på alldeles för mycket en vecka, säger jag bara åt honom att han får städa hela huset istället. Och det gör han utan gnäll! :D

:devil: Är det nån mer än jag som tycker att försäkringskassans föräldrapenningverktyg är fruktansvärt stelt!? Det är helt omöjligt att få någon överblick och det står sällan i klartext vad som gäller och vad som händer om man inte gör rätt. De har ju till och med haft reklam på tv att man kan göra allt själv på mina sidor, men det kan man då banne mig inte! :devil:

Sitter och försöker få nån jäkla uppfattning om hur det är bäst för oss att göra. Jag har begärt fp fram till aug, men eftersom vi måste sätta in V på dagis då så blir det ändrade planer. Jag måste gå tillbaka till jobbet i april och då är min man hemma till och med augusti. Hur i hela friden tar jag bort min bejäran från april-augusti?? Är det inte extremt stelt att jag inte kan göra det själv utan att behöva ringa och kolla?? Inte konstigt att de har så långa telefonköer och handläggningstider! :grin:

En annan dryg grej är att min begäran för så lång tid gått igenom utan att ens få en blänkare om att min man måste överlåta dagar till mig. Vad händer när jag tagit hälften av dagarna? Blir jag utan pengar då? Vore det inte enklast om var och en av föräldrarna kan planera i verktyget för alla dagar förutom de 60 öronmärkta till den andra, så slipper man hålla på att krångla (= längre telefonköer och handläggningstider igen...). Förutsätter Fk att föräldrar inte kan komma överens eller är det et sätt för att få folk att dela 50-50 på fp?

/Irriterad Oregano

Att jag skaffade min nya häst gjorde att jag släppte kontrollen lite.
Nu lämnar jag kiddet utan bekymmer till sambon och till mina föräldrar.
Måste ju kunna komma iväg och rida på fläskberget till kuse.
Men att jag slutade amma gjorde väl sitt med. Nu kan hans pappa fixa allt själv.

De som jag har störst kontrollbehov över är mina hundar. Ingen annan klarar av att ta hand om dem så bra som jag :D Den lilla hunden är lite sjuklig av sig och jag är rädd för att han får ett ep anfall när nån annan passar honom.

:eek: Kom precis på mig själv med att sitta och fundera på namn till ett framtida syskon :D

Längtar såå! Iaf efter att vara gravid och att föda igen, vet inte om jag pallar att vara vaken dygnet runt och passa opp på småglin ;)

Haha!

När vi skulle in iförsäkringskassans träsk så satt min man med papper och penna brevid och skrev upp allt han störde sig på. Tror han fick ihop ett A4 utan problem. Men sen skulle han behöva ta tid på sig och skicka in det oxå. Behöver jag säga att han arbetar med datorer och utveckling av program bland annat?

Längtar såå! Iaf efter att vara gravid och att föda igen, vet inte om jag pallar att vara vaken dygnet runt och passa opp på småglin ;)

Jag är tvärtom, fifan för att vara gravid och genomgå en till förlossning. En till bebis vore kul, men jag ser inte fram emot att vara sjuk, ha ont och må dåligt ett år. :crazy:

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 582
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 150
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård