Vårmammor 2010 del 9

Sv: Vårmammor 2010 del 9

NU har Vilgot hittat sina fötter och ligger och känner på dom och suger på tån! Det gjorde väl de flesta bebisar för flera månader sen?! :angel: Men han kan stjärthasa med en jäkla fart, hur många kan det? ;)

Selma har kvar samma blå ögonfärg sen hon föddes. Däremot har håret blivit mycket ljusare. Ser ut som om jag har gjort en misslyckad färgning på henne. :)

ska se om jag hittar någonbild på mig och Jesper, vi har i stort sett samma ögon och hårfärg, så Selma har nog ganska stor chans att få samma... :p

Senast ändrad:

Rätt gulligt, bara han inte blir lika fräknig som mig så...

Fast det är väll ganska stor risk att han också blir fräkning då? Hör inte det ihop väldigt med om han blir rödhårig? Fast det är ju fint med fräknar! :) (säger hon som inte lärde sig gilla sina fräknar förens hon va 20, men nu älskar jag dom :D )

Michellan95: Va söt du är!!! :)

Ögonfärg: Här har pappan blå ögon och jag har bruna, fast jag har ett ljusbrunt öga och ett mörkbrunt öga så vi hoppades att Milton skulle ärva det fast med blå ögon! Han fick blå ögon men inte olika nyanser! Jag måste ha sovit genom biologilektionerna för jag trodde att brunt nästan alltid vann och den va 25% chans att det blev blått. Men jag har en förmåga att snurra ihop saker.
10516_181710541037_780336037_3833339_5024694_n.jpg

154656_10150130045681038_780336037_7868519_8346609_n.jpg

Milton hade mkt mörkare hår när han föddes mot nu. Fast båda jag och min sambo va ljusa nästan blonda när vi va små och är brunhåriga nu så det blir väll lika för milton! :)
Ang. skiftning så kan det väl dröja ända till dom är 2-4år innan dom har skiftat klart, har för mig att jag läst det någon stans nyss!

Man har alltid två anlag, ett från sin mamma och ett från sin pappa. Har någon förälder har blåa ögon finns det bara blått anlag hos denne, bb. (Blått = b och brunt = B) Har någon förälder bruna ögon kan det finnas antingen två bruna anlag BB eller ett brunt och ett blått Bb. Finns ett brunt anlag tillsammans med ett blått så blir ögonen bruna eftersom det bruna anlaget är dominant.

Min mamma har blåa ögon, alltså har jag fått ett blått anlag från henne. Min pappa har bruna ögon och eftersom hans pappa har blåa ögon har min pappa både ett blått och ett brunt anlag. Jag har fått det bruna anlaget av honom och har alltså bruna ögon Bb.

Min mans föräldrar har båda blåa ögon. Han är alltså bb och kombinationerna av våra anlag kan alltså bli bb, bb, bb och Bb, dvs 75% chans för blåa ögon och 25% chans för bruna.

Men riktigt så enkelt är det ju inte, men stämmer i de flesta fall. Hoppas att du hängde med! :laugh:

Ja, precis, min man måste ju ha åtminstone ett blått anlag eftersom bägge föräldrarna är blåögda, han har alltså Bb. Jag som är blåögd har bb.

För våra barn är det 50% chans för Bb och 50% för bb, men det blev alltså Bb, bruna ögon, men med ett blått anlag, samma som sin pappa.

Fast vi var lite osäkra på min mans anlag, egentligen kan han inte riktigt ha Bb, för vart skulle det bruna anlaget komma ifrån med två blåögda föräldrar? Som du skriver är det inte riktigt så enkelt som att det finns blått och brunt som anlag.

Ja, precis, min man måste ju ha åtminstone ett blått anlag eftersom bägge föräldrarna är blåögda, han har alltså Bb. Jag som är blåögd har bb.

För våra barn är det 50% chans för Bb och 50% för bb, men det blev alltså Bb, bruna ögon, men med ett blått anlag, samma som sin pappa.

Fast vi var lite osäkra på min mans anlag, egentligen kan han inte riktigt ha Bb, för vart skulle det bruna anlaget komma ifrån med två blåögda föräldrar? Som du skriver är det inte riktigt så enkelt som att det finns blått och brunt som anlag.
Verkligen intressant! Hur är det med hans mor- och farföräldrar? Har/hade någon av dom bruna ögon?

Jag får revidera det där jag skrev om 25% chans att V skulle få bruna ögon. :o Självklart blir det 50% precis som för er bebis.

Jag vet faktiskt inte hur det ser ut en generation bakåt, de är döda sedan många år, och det är nog ingen som kommer ihåg ögonfärgen. Min man insåg inte att bägge hans föräldrar har blå ögon förrän jag påpekade det, så de är inte så observanta på sånt i den familjen.

Men av tre syskon så är två mörka och brunögda, och den tredje blåögd och mellanblond, så det finns säkert en ganska enkel genetisk förklaring. Lite kul bara, som de flesta andra hade man ju lärt sig att blåögda inte kan få brunögda barn.

Synd att det inte finns något facit, när det gäller genetiken! Har själv egenskaper som ingen av mina föräldrar har och jag undrar såklart vart det kommer ifrån. Och det ska bli riktigt riktigt intressant att se vad det blir av Vilgot när han blir stor. Vilka av våra egenskaper han ärver och hur han kommer att se ut som vuxen.

Det där är inte helt korrekt. Eller snarare en förenkling av verkligheten Två brunögda föräldrar kan vist få ett blåögt barn. Be mig inte förklara genetiken för jag såg ut såhär :confused: när jag fick det förklarat för mig. Utan jag anger helt fräckt svärfar (professor i klinisk genetik) som källa.

Haha ja han är ju det! Blir han lik sin pappa i sättet kommer det bli tufft i tonåren! Men jag och Milton är ganska lika som nykläckta, kan lägga upp bilder när jag kommer hem!

Eftersom brunt är dominant så är det inte alls konstigt att två brunögda kan få blåögda barn. det går fint att förklara med genetiken man lär sig i högstadiet:

Bb(brunögd)+Bb (brunögd) --> 25% blåögda barn, 75% brunögda barn.

Det märkliga är hur två blåögda kan få brunögda barn, det går inte att förklara på det sättet.

Det är nog ofta så i biologin och kemins värld att det man lär sig på lägre nivå är väldigt förenklat. Läste själv kemi på högskolan och kände mig helt plötsligt lurad av kemiläraren på gymnasiet. Där var allt så himla enkelt att förstå. :D

Låter lite som här då, H har förvisso drag av båda fast liknar nog mest sin pappa MEN mig som bäbis. Låter lite snurrigt :D

A är mest lik sin storebror, trots olika fäder. A har däremot fått sin fars storlek. Han kommer växa om sin storebror med råge...

var ju på bvc idag och han vägde 10.540 gram och var 72 lång :angel:

nästan som min skrutt vid 8-mån (10200 gr och 75cm)

*kl*
Är det bara jag som har ett rent hellvete att försöka byta blöja/klä på/av min skrutt?? Gisses, han är inte still i mer än MAX 1 sekund, sen sätter han sig upp, eller snurrar runt, eller hittar på annat bus.. Det är stört omöjligt att få på blöjan bra.

Men, jag får väl se det från den ljusa sidan... Jag har blivit en klippa på att sätta på en blöja på en stående bebis ;)

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 582
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 148
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård