Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu har jag ett dilemma, framför allt riktat till er med medryttare, men även till er andra med åsikter.
Min medryttare (tillika sambons syster tyvärr....) var verkligen en klippa hela våren och början av sommaren och ställde upp jättemycket. Hon och min mamma skötte hästarna helt åt mig två veckor innan förlossningen och ca 3 veckor efter förlossningen, vilket var så skönt!
Sedan har det gått utför och hon är där allt mer sällan, när hon väl är där så "hinner" hon inte rida, tar bara ut honom ur hagen, ryktar av, kratsar hovar och longerar utan något mer än grimma en stund.
Jag sa till henne i höstas att jag ville att hon skulle ta honom två dagar i veckan - en vardag och en helgdag (det innefattar mockning på bädd åt två hästar, förbereda mat och vatten för kvällen, förbereda hö till morgondagens frukost och lunch, ta in hästarna på kvällen och rida eller promenera en runda med stora hästen), detta fungerade inte alls, då hon inte hann rida.
Nu i helgen som var skulle hon ta hästarna fredag, lördag och söndag då hon hade en kompis på besök som skulle rida en annan häst. Skönt tänkte jag och skulle med andra ord ha häst-fritt eller möjligen åka dit och enbart rikta in mig på min lilla häst och lägga lite mer tid på henne.
Fredag kväll (då det var halv storm och regnade ganska rejält) ringde jag henne vid 17 och sa att jag kunde ta in hästarna åt dem (hon slutade skolan vid 13), då hade hon fortfarande inte varit där nere. De dör absolut inte av att gå ute, men hon vet att om det är bus-väder vill jag att de kommer in tidigt (16,30 typ), jag kunde inte själv köra ner och lägga den tiden då jag hade sonen med mig. Hästarna kom alltså inte in förrän 19-19,30 och så sent vill jag inte att hästarna kommer in såhär års.
Lördagen åkte jag ner där runt 17 och skulle ta hand om min lilla häst. Jag vet då att tjejen och hennes mamma är ute och går (sambon och Milton var där hemma under tiden). Jag kommer ner till hästarna och det är fortfarande inte mockat eller någonting. Ringde upp min sambo och hälsade att han kunde säga till att jag fixade stallet själv. Gör mig inte så mycket, men det blev tyvärr lite mindre tid för min lilla häst eftersom vi skulle iväg.
Pratade också med en annan tjej i stallet. Min medryttare hade frågat om de skulle rida ihop denna dag, men hon hann inte. Och då tyckte väl inte min medryttare att det var så kul att rida själv så hon struntade i det.
Får ett sms på lördagen att hon inte får ta hästarna på söndagen. Kompisen kom aldrig i helgen, visade det sig. När hon säger att hon inte får ta hästarna så betyder det att hon inte har skjuts ner dit (hon bor i byn och hästarna 1 km utanför byn). Jag vet, eftersom jag känner dem så väl Så jag fick fixa dem själv.
Det gör mig som sagt inte så mycket, men det kunde ju varit så att jag planerat något annat och inte heller hade kunnat ta dom.
Allt ovanför låter lite sandlåde-varning kanske och ja, mest lite löjligt. Detta var bara en vecka och sådant här händer titt som tätt, tyvärr. Jag är medveten om att man inte kan rida alla dagar, men har jag sagt att jag vill det och hon har godkänt det, så borde det väl vara ett rimligt krav att det är mer regel än undantag att man rider än tvärtom?
Är det jag som hästägare som bestämmer när jag vill att hästarna ska gå in, eller det kan medryttaren avgöra helt på egen hand?
Hur mycket har jag som hästägare att säga till om?
Hur mycket har medryttaren att säga till om?
Det är kanske extra typiskt att det är min sambos syster. Jag är ganska tuff av mig och säger vad jag tycker och tänker och mina djur kommer före min relation till olika människor. men samtidigt vill jag inte ställa till med något och absolut inte att min sambo hamnar i kläm på något vis..
Vad gulligt! Vilgot blir ilsken och ser ut som en citron i ansiktet när han förstår att det är mat på gång. Inte för att han är ilsken på maten utan för att han inte får mat omedelbart!
Tack Tack för svaret!
*kl*
Ni som bor på landet, vad har ni för internet? Vad kan man ha när man bor så här?
Köpte ett par väldigt bra byxor på KappAhl också. Dom var helt magiska, allt gravidfläsk bara försvann
Ja, det är bra grejjer de där gåstolarnaNu börnar lillskrutt runt i sin gåstol, bra sak
Varsågod det va så lite så! Vårat lidl har dessutom även välling och en del barnmatsburkar men har inte hunnit jämföra priserna på dom då vi inte har kommit dit än
Tycker det är dålig stil av din medryttare Kan man inte så tar man inte heller åt sig. Du måste ju kunna planera också, och slippa fixa grejer i sista minuten för att hon inte orkar. Du kan inte fråga henne vad det handlar om? Hon måste ju kunna säga till sin bror iaf om det är något som är fel? Ifall hon inte vågar prata direkt till dig tänkte jag.
Jag tycker mkt väl att man som hästägare kan få sätta upp lite rutiner om när och hur du vill ha in hästarna och då få hjälp att följa dom även om det inte är du som sköter det. Det är inte det mörka tråkiga årstiden som ställer till det för henne?
Åh fy va trist, förstår om du blir besviken Låter som hon inte är allt för gammal din medryttare?! Men ändå, alltid trist när man tror sig ska få vara "ledig". Blir ju lite större problem kanske att det är just din sambos syster, som du skrev, svårare att fräsa ifrån...
Själv har jag valt att inte ha någon medryttare just pga detta du skriver. Jag är nog lite för ego över min häst oxå om ärligheten ska fram
Trist situation...
Men kan du inte fråga henne om hon ens är intresserad av att hjälpa dig med hästen längre? Det är ju en neutral fråga. Hon verkar ju inte ha tiden/intresset för det. Men hon kanske inte törs avsäga sig medrytteriet eftersom du är hennes svägerska?
Hoppas att det löser sig. Jag hade testat att annonsera efter ny medryttare.
Vilgot är född den 5:e, men skulle ha kommit den 10:e. Han är således tillverkad på Sveriges vanligaste tillverkningsdag!Han är två dagar yngre, född den 12 april. Vilgot är född samma datum som min store son. Sveriges vanligaste födelsedag!