Vårmammor 2010 del 8

Sv: Vårmammor 2010 del 8

precis en sån jag hade innan. Hur seg som helst.
Den fungerade bra när jag hade den och minidatorn med mig till BB.
Men inte här hemma.

Nu har jag ett dilemma, framför allt riktat till er med medryttare, men även till er andra med åsikter.
Min medryttare (tillika sambons syster tyvärr....) var verkligen en klippa hela våren och början av sommaren och ställde upp jättemycket. Hon och min mamma skötte hästarna helt åt mig två veckor innan förlossningen och ca 3 veckor efter förlossningen, vilket var så skönt!

Sedan har det gått utför och hon är där allt mer sällan, när hon väl är där så "hinner" hon inte rida, tar bara ut honom ur hagen, ryktar av, kratsar hovar och longerar utan något mer än grimma en stund.
Jag sa till henne i höstas att jag ville att hon skulle ta honom två dagar i veckan - en vardag och en helgdag (det innefattar mockning på bädd åt två hästar, förbereda mat och vatten för kvällen, förbereda hö till morgondagens frukost och lunch, ta in hästarna på kvällen och rida eller promenera en runda med stora hästen), detta fungerade inte alls, då hon inte hann rida.
Nu i helgen som var skulle hon ta hästarna fredag, lördag och söndag då hon hade en kompis på besök som skulle rida en annan häst. Skönt tänkte jag och skulle med andra ord ha häst-fritt eller möjligen åka dit och enbart rikta in mig på min lilla häst och lägga lite mer tid på henne.
Fredag kväll (då det var halv storm och regnade ganska rejält) ringde jag henne vid 17 och sa att jag kunde ta in hästarna åt dem (hon slutade skolan vid 13), då hade hon fortfarande inte varit där nere. De dör absolut inte av att gå ute, men hon vet att om det är bus-väder vill jag att de kommer in tidigt (16,30 typ), jag kunde inte själv köra ner och lägga den tiden då jag hade sonen med mig. Hästarna kom alltså inte in förrän 19-19,30 och så sent vill jag inte att hästarna kommer in såhär års.

Lördagen åkte jag ner där runt 17 och skulle ta hand om min lilla häst. Jag vet då att tjejen och hennes mamma är ute och går (sambon och Milton var där hemma under tiden). Jag kommer ner till hästarna och det är fortfarande inte mockat eller någonting. Ringde upp min sambo och hälsade att han kunde säga till att jag fixade stallet själv. Gör mig inte så mycket, men det blev tyvärr lite mindre tid för min lilla häst eftersom vi skulle iväg.
Pratade också med en annan tjej i stallet. Min medryttare hade frågat om de skulle rida ihop denna dag, men hon hann inte. Och då tyckte väl inte min medryttare att det var så kul att rida själv så hon struntade i det.

Får ett sms på lördagen att hon inte får ta hästarna på söndagen. Kompisen kom aldrig i helgen, visade det sig. När hon säger att hon inte får ta hästarna så betyder det att hon inte har skjuts ner dit (hon bor i byn och hästarna 1 km utanför byn). Jag vet, eftersom jag känner dem så väl :crazy: Så jag fick fixa dem själv.
Det gör mig som sagt inte så mycket, men det kunde ju varit så att jag planerat något annat och inte heller hade kunnat ta dom.

Allt ovanför låter lite sandlåde-varning kanske och ja, mest lite löjligt. Detta var bara en vecka och sådant här händer titt som tätt, tyvärr. Jag är medveten om att man inte kan rida alla dagar, men har jag sagt att jag vill det och hon har godkänt det, så borde det väl vara ett rimligt krav att det är mer regel än undantag att man rider än tvärtom?
Är det jag som hästägare som bestämmer när jag vill att hästarna ska gå in, eller det kan medryttaren avgöra helt på egen hand?

Hur mycket har jag som hästägare att säga till om?
Hur mycket har medryttaren att säga till om?

Det är kanske extra typiskt att det är min sambos syster. Jag är ganska tuff av mig och säger vad jag tycker och tänker och mina djur kommer före min relation till olika människor. men samtidigt vill jag inte ställa till med något och absolut inte att min sambo hamnar i kläm på något vis..

Åh fy va trist, förstår om du blir besviken :mad: Låter som hon inte är allt för gammal din medryttare?! Men ändå, alltid trist när man tror sig ska få vara "ledig". Blir ju lite större problem kanske att det är just din sambos syster, som du skrev, svårare att fräsa ifrån...

Själv har jag valt att inte ha någon medryttare just pga detta du skriver. Jag är nog lite för ego över min häst oxå om ärligheten ska fram :o

*kl*

Bläkas, Theo har blivit förkyld. Sovit halv dåligt i 2 nätter. I natt fick han t om sova i min säng. Typiskt att detta ska hända just som sambon är borta :devil:

Men han är ändå snäll lillskiten. Var med mamma å "små"systrarna till stan igår. Theo var så snäll hela tiden. Satt i vagnen och tittade storögt på oss när vi provade kläder och vinterjackor :love:. Köpte ett par väldigt bra byxor på KappAhl också. Dom var helt magiska, allt gravidfläsk bara försvann :banana: :D

Nu börnar lillskrutt runt i sin gåstol, bra sak ;)

Vad gulligt! :love: Vilgot blir ilsken och ser ut som en citron i ansiktet när han förstår att det är mat på gång. Inte för att han är ilsken på maten utan för att han inte får mat omedelbart! :cool:

Det var första gången hon gjorde så, annars är det lite mer som Vilgot. Gröten tar alldeles för lång tid att få särskilt om man sitter i matstolen och man står och rör ihop gröten :D Tycker det är så roligt när man ser hur de utvecklas, helt plötsligt gör de något och man måste nästan stanna upp och fundera om hon kunde det igår!

Tack Tack för svaret! :bow: :bow:

Så lite så, försöker svara om jag kan (oftast kan man men svaren kan bli luddiga) och tandkräm är enkelt, en av de vanligaste frågorna :D

*kl*

Ni som bor på landet, vad har ni för internet? Vad kan man ha när man bor så här?

Har ni redan flyttat??? :)

Vi har Telias internet, har inte täckning med något annat. Har fast internet och sen trådlöst på gården (flera hus). Vi har 24 MBit, och det funkar asbra. Dyrt som fan, men men... (sambons hobby är dataspel, så det går inte att bo på en gård utan bredband inte.. Många gårdar gick bort av den anledningen skall du tro)

Trist situation...

Men kan du inte fråga henne om hon ens är intresserad av att hjälpa dig med hästen längre? Det är ju en neutral fråga. Hon verkar ju inte ha tiden/intresset för det. Men hon kanske inte törs avsäga sig medrytteriet eftersom du är hennes svägerska?

Hoppas att det löser sig. Jag hade testat att annonsera efter ny medryttare.

*kl*

Har haft en väldigt lugn helg :) Vi har alla gått och lagt oss senast 23 både fredag och lördag, och dessförinnan så har jag hunnit somna till i soffan.
Sabon och A somnade vid halv 8 ikväll och H skickade jag i säng en halvtimme senare. Snart ska jag med i säng. Har haft ont i halsen ett par dagar och sambon hostar. Vi har ingen feber direkt men det tar på krafterna ändå.
Jag som har massor att göra imorgon, hade planerat att fortsätta rensa ur ena rummet och köra till tippen.

Idag slöade vi hela förmiddagen, satt i soffan och tittade på film. Vad finns det att göra när det bara ösregnar ute? Just detta vädet avskyr jag :mad:
Först snö, sen regn och nu ska det bli kallt. Kollade lite på vädret och det kommer kanske lite mera snö...hoppas!
Älskar snö, när den blir liggande! Har lånat ut bebispulkan till någon, kommer inte ihåg vem så nu måste jag skaffa en ny. Suck.

Varsågod det va så lite så! Vårat lidl har dessutom även välling och en del barnmatsburkar men har inte hunnit jämföra priserna på dom då vi inte har kommit dit än :)

Tycker det är dålig stil av din medryttare :( Kan man inte så tar man inte heller åt sig. Du måste ju kunna planera också, och slippa fixa grejer i sista minuten för att hon inte orkar. Du kan inte fråga henne vad det handlar om? Hon måste ju kunna säga till sin bror iaf om det är något som är fel? Ifall hon inte vågar prata direkt till dig tänkte jag.

Jag tycker mkt väl att man som hästägare kan få sätta upp lite rutiner om när och hur du vill ha in hästarna och då få hjälp att följa dom även om det inte är du som sköter det. Det är inte det mörka tråkiga årstiden som ställer till det för henne?

Ja det är lite det som är tråkigt, att jag aldrig riktigt vågar planera saker, för det är inte första gången hon kommer sådär strax innan hon ska ta hästarna och säger att hon inte kan.. Detta sätter ju mig i klistret ibland.
Jag tror inte att hon vänder sig till sin bror direkt. De står varandra relativt nära, fast jag och sambon är ju närmre. Därför tror jag att hon känner att hon inte riktigt har hans medhåll ändå.

Tycker ju också att det är jag, som ägare till hästarna, som bestämmer rutinerna. Hon är ju dessutom medveten om dessa så jag tycker ju att säger hon att hon kan ta hästarna så är det också efter mina rutiner det gäller.
Jag hatar verkligen när det blir såhär!

Åh fy va trist, förstår om du blir besviken :mad: Låter som hon inte är allt för gammal din medryttare?! Men ändå, alltid trist när man tror sig ska få vara "ledig". Blir ju lite större problem kanske att det är just din sambos syster, som du skrev, svårare att fräsa ifrån...

Själv har jag valt att inte ha någon medryttare just pga detta du skriver. Jag är nog lite för ego över min häst oxå om ärligheten ska fram :o

Du har helt rätt :D Hon är bara 15. detta säger ju säkert en hel del om hennes beteende, svår ålder det där...
Jag har heller aldrig velat ha medryttare till hästen. Men just nu har jag inget val.. Jag har 2 mil tur och retur till hästarna och sambon är borta från 8,40 till 18,40, varje dag typ och jobbar varannan helg. Vill inte heller lämna iväg Mi9lton typ 3 timmar varje dag utan tycker att det räcker att jag gör det 2 dagar i veckan.
Jag är, precis som du, mycket ego över mina hästar och upplevs nog som ganska bitchig :o Sköter man inte mina hästar som jag vill, så kan det va. Men så är detta ju som sagt min svägerska och det är lite jobbigt att vara så bitchig då...

Trist situation...

Men kan du inte fråga henne om hon ens är intresserad av att hjälpa dig med hästen längre? Det är ju en neutral fråga. Hon verkar ju inte ha tiden/intresset för det. Men hon kanske inte törs avsäga sig medrytteriet eftersom du är hennes svägerska?

Hoppas att det löser sig. Jag hade testat att annonsera efter ny medryttare.

Jag har frågat henne det, ett flertal gånger och hon svarar varje gång att hon så gärna vill ta hand om hästarna 2 dagar i veckan (som bestämt) och tycker det är jätteroligt, men att hon har så mycket i skolan.
Det kan jag ju inte säga något emot, skolan går ju självklart först. Men får en känsla av att det ligger lite lathet bakom också, tyvärr..
En gång sa jag till henne att jag tar över hästarna själv nu en period och kanske försöker hitta en annan medryttare för jag måste ju i första hand tänka på mig och hästarna. Då tog det fart i henne, i 2 veckor ungefär :(
Jag har sagt det att det gör mig inget om hon inte hinner längre, bättre hon säger det till mig så jag istället kan leta upp någon annan.

Har haft ute på annons tidigare också (innan hon började rida honom), men jag har hästarna i ett område där de flesta rider på ridskola och är små töser, alternativt vuxna som tycker det är lite lagom att rida en gång i veckan, eller så har man redan egen häst. Dessutom är det en "hopp-förening" och min lilla arab som älskar dressyr är inte vidare populär ;)

*kl*

Vad ni skriver:D

Armani_ trist med medryttaren..vet PRECIS hur det är..hade en vuxen som höll på så, och fats jag frågade om hon verkligen var intresserad flera gånger..så sa hon OOJAA..sen tre veckor innan jag skule föda sa hon upp sig och sket fullständigt i 1 mån uppsägningen( egentligen ville jag inet ha henne dä om hon inte ville vara där, men jag var höggravid, och hade foglossningar, därav ville jag ha hjälp en månad och ha chans o hitta nån ny)
Nu har jag hittat en ny medryttare, efter 3 st vääldigt speciella människorvarit ute och provat( eller rättare sagt 2 var speciella, den första var bara orutinerad men trevlig och normal) Hoppas den nya är så bra som hon verkar nu:)

Ang mat. jag har nog lagat mat en gång till Nelly. jag är ingen duktig matlagare, och sambon lagar mest maten här hemma. Blir sen när vi kan äta samma mat mer gemensamt, då får jag skärpa mig och laga lunch, nu är burkarna bra:)

Händer så mkt med vår lilla här hemma! :) Hon skrattar, hittar på bus(som att titta ner i sin mugg, och skratta åt vattnet och ljudet som blir när hon pratar ner i den:love: ) Hon kan vinka också:) Jag har vinkat till henne när jag åkt till stallet, när jag kommit hem, och även sjunger "var är tummen" som ju slutar med att man sjunger Var är familjen och då vinkar man ju. Har sett att hon tittat på sin hand och fördökt härma, och idag kunde hon:eek::love:
Forts

Senast ändrad:

Inag tänder, kan inte krypa än, men vinka, det kan hon! :) Fina:love:
Var hos mormor första gången själv igår, för vi var på bröllop. Gick skitbra! jag fick köra dit en gång och amma, för då var det nattdax och hon tyckte inte vällingen dög enbart, ville ha mammas bröst:p Var bara några minuters körväg därifrån, så det gick ju bra, sen somna hon och jag hämta henne sent på natten. Snuttan har blivit stor:)

Väldigt rörigt inlägg, är trött i skallen och håller på med en massa samtidigt..Nu blir dte sängen!

Senast ändrad:

Delvis kl

Är det någons bebis som kan klappa händerna eller vinka? Vi hårdtränar varje dag och Vilgot sitter knäpptyst och tittar med stora ögon, men än har inte poletten trillat ner. :D

Klappa händerna är skitkul! Han gör det hela tiden, även när han ligger i spjälisen och är förbannad och inte vill sova så klappar han händerna. ganska sött faktiskt :)
Annars så är vi fortfarande tannalösa, kryper inte. Ligger bara på magen och blir arg :grin:

Han är två dagar yngre, född den 12 april. Vilgot är född samma datum som min store son. Sveriges vanligaste födelsedag!

*kl*
Nu har vi varit ute och premiärgått med nya vagnen. Vi tröttnade på vår stora klumpiga vagn och köpte en sittvagn i helgen. Emmaljunga scooter i grönt och med en jättegosig åkpåse till :)

Han är två dagar yngre, född den 12 april. Vilgot är född samma datum som min store son. Sveriges vanligaste födelsedag!
Vilgot är född den 5:e, men skulle ha kommit den 10:e. Han är således tillverkad på Sveriges vanligaste tillverkningsdag! :banana:

kl
På söndag är det första advent och dags att ta fram julpyntet :) jag är ju inte överförtjust i julen men jag gillar julpyntet. Har en sovande Isabella bredvid mig här i soffan och jag funderar på att ta fram strykjärnet och hänga upp mina röda gardiner. Har inga gardiner med tomtar så det gör ju inget om man tjuvstartar med julgardinerna ;) problemet är nog att om jag börjar med gardinerna så kommer jag nog ha svårt att inte ställa fram adventstakarna :o

Liknande trådar

Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hålvägg
  • DIY hästvård