Vårmammor 2010 del 8

Sv: Vårmammor 2010 del 8

Kan säkert ha varit det, men hon hann ändå bara äta det typ 2 dagar sen fick vi åka hem och från 1månads ålder var det bara vanliga D-droppar.

Michellan - kanske det ;)

Hehe, ja men vad bra då har vi diskvalificerat en marathon-löpare och en moto-cross förare i denna tråd då ;) fast allvarligt, skönt att det troligen kommer växa bort :)

W_I: jag kan ju få tro det iaf :angel:

Konstigt, för det var vad de sa till oss. Att barnen fyller sin järndepå i vecka 35. Konstigt att du inte fick extra järn? För järn förs tydligen inte över med bröstmjölken.

Vi fick oxå gula droppar som luktade banan när vi låg inne. Men när vi åkte hem skrev de ut niferex i stället.

Mycket underligt att det skiljer mellan sjukhus... men hon kanske hade fyllt på sina tidigare ändå? får hoppas det iaf.
för prover tog dom ju en del eftersom hon var mycket gul.

Kl

Hej på er! Vad ni skriver :D

Vi ska snart börja introducera välling här, mitt Sötsnöre blir ju 6 månader nästa söndag! Har nu Mam's flaskor och strl 2 i napparna, är det dags då att köpa nästa storlek i och med vällingen? Han fick så ont i magen (svalde för mycket luft) när vi introducerade strl 2, trots att det egentligen inte var för tidigt (för Milton var det väl för tidigt, klart?).

Aneka: tack för ditt mail förresten, fick svar på min fråga kring Secret Santa :p Och du, tack för tipset om Lidl, det ligger dessutom granne med vårt Maxi i stan så då kanske man ska ta en tripp in där också när man ändå är i farten =)

Nu har jag ett dilemma, framför allt riktat till er med medryttare, men även till er andra med åsikter.
Min medryttare (tillika sambons syster tyvärr....) var verkligen en klippa hela våren och början av sommaren och ställde upp jättemycket. Hon och min mamma skötte hästarna helt åt mig två veckor innan förlossningen och ca 3 veckor efter förlossningen, vilket var så skönt!

Sedan har det gått utför och hon är där allt mer sällan, när hon väl är där så "hinner" hon inte rida, tar bara ut honom ur hagen, ryktar av, kratsar hovar och longerar utan något mer än grimma en stund.
Jag sa till henne i höstas att jag ville att hon skulle ta honom två dagar i veckan - en vardag och en helgdag (det innefattar mockning på bädd åt två hästar, förbereda mat och vatten för kvällen, förbereda hö till morgondagens frukost och lunch, ta in hästarna på kvällen och rida eller promenera en runda med stora hästen), detta fungerade inte alls, då hon inte hann rida.
Nu i helgen som var skulle hon ta hästarna fredag, lördag och söndag då hon hade en kompis på besök som skulle rida en annan häst. Skönt tänkte jag och skulle med andra ord ha häst-fritt eller möjligen åka dit och enbart rikta in mig på min lilla häst och lägga lite mer tid på henne.
Fredag kväll (då det var halv storm och regnade ganska rejält) ringde jag henne vid 17 och sa att jag kunde ta in hästarna åt dem (hon slutade skolan vid 13), då hade hon fortfarande inte varit där nere. De dör absolut inte av att gå ute, men hon vet att om det är bus-väder vill jag att de kommer in tidigt (16,30 typ), jag kunde inte själv köra ner och lägga den tiden då jag hade sonen med mig. Hästarna kom alltså inte in förrän 19-19,30 och så sent vill jag inte att hästarna kommer in såhär års.

Lördagen åkte jag ner där runt 17 och skulle ta hand om min lilla häst. Jag vet då att tjejen och hennes mamma är ute och går (sambon och Milton var där hemma under tiden). Jag kommer ner till hästarna och det är fortfarande inte mockat eller någonting. Ringde upp min sambo och hälsade att han kunde säga till att jag fixade stallet själv. Gör mig inte så mycket, men det blev tyvärr lite mindre tid för min lilla häst eftersom vi skulle iväg.
Pratade också med en annan tjej i stallet. Min medryttare hade frågat om de skulle rida ihop denna dag, men hon hann inte. Och då tyckte väl inte min medryttare att det var så kul att rida själv så hon struntade i det.

Får ett sms på lördagen att hon inte får ta hästarna på söndagen. Kompisen kom aldrig i helgen, visade det sig. När hon säger att hon inte får ta hästarna så betyder det att hon inte har skjuts ner dit (hon bor i byn och hästarna 1 km utanför byn). Jag vet, eftersom jag känner dem så väl :crazy: Så jag fick fixa dem själv.
Det gör mig som sagt inte så mycket, men det kunde ju varit så att jag planerat något annat och inte heller hade kunnat ta dom.

Allt ovanför låter lite sandlåde-varning kanske och ja, mest lite löjligt. Detta var bara en vecka och sådant här händer titt som tätt, tyvärr. Jag är medveten om att man inte kan rida alla dagar, men har jag sagt att jag vill det och hon har godkänt det, så borde det väl vara ett rimligt krav att det är mer regel än undantag att man rider än tvärtom?
Är det jag som hästägare som bestämmer när jag vill att hästarna ska gå in, eller det kan medryttaren avgöra helt på egen hand?

Hur mycket har jag som hästägare att säga till om?
Hur mycket har medryttaren att säga till om?

Det är kanske extra typiskt att det är min sambos syster. Jag är ganska tuff av mig och säger vad jag tycker och tänker och mina djur kommer före min relation till olika människor. men samtidigt vill jag inte ställa till med något och absolut inte att min sambo hamnar i kläm på något vis..

På förlossningen frågade de oss om hon skulle bli en liten ridtjej, vi tittade på varandra och svarade att förhoppningsvis blir hon inte det men med tanke på att vi bor på landet och vi är hästägare så är ju oddsen dåliga på att hon inte blir det. Får se till att hon inte vill hålla på med fälttävlan iaf.

Varsågod det va så lite så! Vårat lidl har dessutom även välling och en del barnmatsburkar men har inte hunnit jämföra priserna på dom då vi inte har kommit dit än :)

Tycker det är dålig stil av din medryttare :( Kan man inte så tar man inte heller åt sig. Du måste ju kunna planera också, och slippa fixa grejer i sista minuten för att hon inte orkar. Du kan inte fråga henne vad det handlar om? Hon måste ju kunna säga till sin bror iaf om det är något som är fel? Ifall hon inte vågar prata direkt till dig tänkte jag.

Jag tycker mkt väl att man som hästägare kan få sätta upp lite rutiner om när och hur du vill ha in hästarna och då få hjälp att följa dom även om det inte är du som sköter det. Det är inte det mörka tråkiga årstiden som ställer till det för henne?

Helt OT men tänkte att eftersom du kan det här med tänder så kanske du skulle vilja svara på min fråga jag funderat på ett tag.

Vad för tandkräm rekommenderar du att man använder? Tycker man hör så olika överallt och vet inte om jag vill köpa dom där reklamerna som går på tv med med "köpta" tandläkare som rekommenderar en massa olika!

*kl*
Skulle aldrig skrivit att A sover bättre. Han somnade vid hakv 8 och sov till nio. Sedan dess har har härjat runt i soffan.....
Men det blir kanske sovmorgon imorgon ?:D

Blir till att köpa en ny pulka, har lånat ut min bebispulka och kommer inte ihåg till vem!

KL
Jag måste höra med er, från när kan man ge de majskrokar?

Michellan, jag hörde att man bara ska borsta tänderna med vatten när de är såhär små, stämmer det? När ska man börja med tandkräm isf?

Selma fick majskrokar på dagen när hon fyllde 4 mån. :) vill du fortfarande ha tandsalva? Är på väg mot arlanda nu. :)

Nu är jag, sambon och Selma på väg mot Arlanda och vidare mot new york. Sambon hade dödsångest hela kvällen igår inför flygresan, vilket resulterade i att jag fick packa och fixa allting själv, suck. Selma kände naturligtvis på sig att pappa var stressad så hon har levt runt inatt, så jag är helt döööd. Hoppas att Selma klarar flygningen också, så att vi slipper bli planets skräck... :D

Så jag hoppas att ni alla har en toppenvecka om jag inte får tag på någon fast lina där. :)

Helt OT men tänkte att eftersom du kan det här med tänder så kanske du skulle vilja svara på min fråga jag funderat på ett tag.

Vad för tandkräm rekommenderar du att man använder? Tycker man hör så olika överallt och vet inte om jag vill köpa dom där reklamerna som går på tv med med "köpta" tandläkare som rekommenderar en massa olika!

Vi rekommenderar Zendium och Dentosal på vårt jobb men vilken tandkräm som helst går bra men man ska se upp med tandkrämer som innehåller natrium/sodium lauryl sulfat, det ämnet gör bara att det ska skumma om tandkrämenn och är inte jätte nyttig. Zendium, Dentosal och Sensodyn är de tandkrämer som jag vet inte innehåller det ämnet. Zendium innehåller småmängder äggprotein som kan vara bra att veta om man är äggallergiker men innehåller enzymer som är bra mot förebyggande av afte (blåsor i munnen).
Andra tandkrämer man bör vara vaksam mot är tandkrämer som ska enligt tillverkaren bleka tänderna, de innehåller ofta plastkulor som polerar emaljen = inte bra. Dentosal innehåller salt och polerar tädnerna den också men saltet smälter och repar inte emaljen på samma sätt förutsatt att du inte borstar med en torr tandborste utan blöter den innan tandborstning.
Sedan använd alltid en tandkräm med fluor, det lilla fluor som man får i munnen ger en ett fullgott skydd mot hål och sedan skölj inte munnen efter tandborstning ;)

KL
Jag måste höra med er, från när kan man ge de majskrokar?

Michellan, jag hörde att man bara ska borsta tänderna med vatten när de är såhär små, stämmer det? När ska man börja med tandkräm isf?

Du kan börja med tandkräm lite när du vill egentligen, vi rekommenderar att man börjar med bara vatten för att inte tandkrämen ska stjälpa invänjning av tandborstning. Sedan ska man tänka på att de permanenta tänderna som kommer efter mjölkisarna har redan börjat att bildas och är känsliga för fluor så tankräm kan man vara lite försiktig med innan barnet är 18 månader. Använder man tandkräm så aldrig mer än vad lillfingernageln är stor så det är jätte lite som behövs :)

Så här säger 1177 om när tandkräm ska börja användas:
Ska barn använda tandkräm?
Barnets tänder ska borstas med fluortandkräm morgon och kväll från det att första kindtanden bryter fram
Källa

Senast ändrad:

Fick ni någon sovmorgon?

*kl*

Igår blev jag tillfrågad om jag kunde ta utsläppet i stallet idag. Visst inga problem Iggy har ändå vaknat kl 6 varje morgon den senaste veckan. Tror ni inte ungen sover kl 6.30 när klockan ringer :devil: jag klev upp och körde till stallet och han hade sovit ända till 7.30. Det är ju typiskt :rofl:

Jag fick sova till 8 så det är jag helt nöjd med :D.
Vet inte när A vaknade men sambon var vaken och tog över honom till hans sida så efter en slurk tuttmat så kunde somnade jag om.

Idag blir det julmarknad och kanske växjö en runda, börjar bli aktuellt att fixa grindar till trappan, och spärrar till skåpen.
Här kom det en dm snö igår så vi får se hur vägarna är. Hästarna är lyckliga, de springer runt och leker!

Milton är ju sjuk så han somnade inte förens kl 23 igår kväll då han va helt slut stackarn.
Fasade inför en vaken natt men han har sovit så gott hela natten förutom mat vid kl 4 och någon host attack annars lugnt! Mest jag som flygit upp för minsta lilla ljud men det va lugnt med honom!
Så han och vi fick sova till kl 10!!! Det va skönt eftersom vi alla är lite krassliga! :)

Det snöade någon centimeter här i morse men nu har det slutat!
Hoppas på att det här blir en bra dag idag!!! :)

Liknande trådar

Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix