Vårmammor 2010 del 8

Sv: Vårmammor 2010 del 8

Jag kommer ihåg en gång när vi var på ikea och skulle äta och köpte spagetti och köttfärssås till honom. Men vi fick honom inte att äta. Så hittade vi tabasco att krydda med och då gick det ner :s Vet flera gånger när vi gjort thaimat och det blivit så starkt att sambon och jag fått skrapa bort såsen, då sitter sonen och slevar i sej bara sås...

Jag oroar mig mest för hur det ska bli när han ska börja äta vår mat. Vi äter inte direkt "barnmat" hemma och har ingen lust att börja med det heller. Fast vet han inte om något annat så ska det väl gå bra ändå! :angel:

Vi äter heller inte "barnmat" här hemma, utan gärna kryddigt och vitlök allra helst. Enligt min första BVC-tant som vi hade till storebror för ca 3 år sedan så var det inga problem med kryddig mat för de små. (undvik chili i för stor mängd bara) Problemet var att vi ofta saltar för mycket.

Så när han då skulle börja äta mer av vår mat så kryddade vi som vanligt, tog ur till honom och sedan saltade till oss andra. För även om de små får börja äta salt från ca 1 år, så skall man ju inte gå från 0 salt, till normalsaltat till vuxna över en natt..

Håller med Lottch mfl, ger man dem köpemat i burkar så vet man ju att de får i sig det som de behöver i form av fetter, vitaminer osv. Mycket smidigt.. Men sen håller jag med er andra om att ja, det blir ju hiskeligt dyrt i längden.. 11-14 kr 2 gånger om dagen 31 dagar i månaden blir ju en del slantar.....

Samtidigt så finns det ju rökare som eldar upp mer pengar på skit....
Hästarna äter för mer varje dag ;)

Och det handlar ju inte om en evighet heller- ett halvår ungefär.

S fick oxå niferex. Barn födda efter vecka 35 har tydligen en järndepå som räcker i ca 6 månader.Barn födda innan v 35 får järntillskott eftersom de aldrig han fylla å sitt föråd.

hahaha, ja det har du ju rätt i, hästarna är inte billiga minsann.. Men många bäckar små... ;)

Vi är inne på vända två av Niferexet tyvärr... Han åt det i sex månader, hade uppehåll i tre månader ungefär, och nu ska han äta i fyra månader till. Som tur är tycker han att det är jättegott :d och flinar upp sig när man kommer med flaskan :D

Bra att han tycker det är gott iaf, inte som när vi gav penicillin nu och barnet gråter ögonen ur sig bara man kommer med sprutan :o ;)

Nej fy, det är inte roligt att tvinga i dem grejer de inte vill ha! De första gångerna E fick sitt zink vrålade han verkligen (han var väl för liten för att begripa vad som var i görningen förrän han verkligen fick det), men sedan vande han sig och tyckte om det också... Har ni fått sluta med penicillinet nu? (Jag har en vag känsla av att du skrivit om det, men jag har läst lite slarvigt här på sistone...)

S fick oxå niferex. Barn födda efter vecka 35 har tydligen en järndepå som räcker i ca 6 månader.Barn födda innan v 35 får järntillskott eftersom de aldrig han fylla å sitt föråd.

Jaha? :confused:

M är född 6 veckor för tidigt (33+6)
hon fick några specialvitaminer?(gul vätska) de 2 sista dagarna på neo (låg inne 2veckor) sedan har hon inte fått något annat än sina vanliga vitamindroppar. De har aldrig sagt något om extra järntillskott.

Den gula vätskan du tänker på är Protovit.

Konstigt att ni inte fick Niferex. Vad jag förstått byggs järndepåerna upp under graviditetens sista tre månader, kan det vara så att M hade tillräckliga nivåer av sig själv? (För man kan ju se hur de ligger till på blodprover - både nivåerna i depåerna, HB:t och nybildningen av... någonting :p... som är viktigt för att upprätthålla järnnivåerna. Åtminstone har vi fått höra talas om allt sådant efter blodprover.)

Ja det är så skönt att kunna släppa allt nu runt hennes njure och sedan att ha fått tillbaka vår glada lilla skit nu när hon har läkt ihop igen. Nu är det mys på hög nivå.
Hur är det med E då? Är han frisk, pigg och glad förutom sin järnbrist?

Länken fungerade inte, men det var något gult :) några extra vitaminer.

Vi har inte hört ett ord om järn, inte vad jag kan minnas iaf :P så kanske de var ok ändå?!

Det var många på barnavd som undrade om vi räknat fel på vilken vecka hon var i eller om RUL visat fel eftersom hon var så "stor" och att förlossningen startat av sig själv utan komplikationer. :) Kanske var hon lite äldre ändå... det får vi aldrig veta :)

Det var många på barnavd som undrade om vi räknat fel på vilken vecka hon var i eller om RUL visat fel eftersom hon var så "stor" och att förlossningen startat av sig själv utan komplikationer. :) Kanske var hon lite äldre ändå... det får vi aldrig veta :)

Hon är säkert ett tvättäkta majbarn från början till slut ;)

Såvitt vi vet är han det! :laugh: Den här vintern/förkylningssäsongen blir dock lite av en prövning för honom - vi vet att han rent objektivt har en lätt förträngning i luftrören och något nedsatt lungvolym. Så länge han har sluppit förkylningar har det ju gått bra, nu återstår att se vad som händer om han åker på något (fast vi är försiktiga, förstås).

(Och senast vi var och mätte honom var han 67 cm - shit!, 3 cm till så har han fördubblat sin längd. Galet! Och samtidigt mer än sjudubblat sin vikt...)

Jäkla länk då! Stod det "Bad request" hos dig med? :p Klipper in texten istället:

Barn med låg födelsevikt

Prematura och underviktiga barn får istället för D-vitamin Protovit N-droppar upp till 5 månaders ålder. Detta är ett licenspreparat och recept är alltid utskrivet från Barnkliniken. Man börjar ge det vid 1 veckas ålder, doseringen är 10 droppar x 1. Utöver D-vitamin innehåller också Protovit N bl.a olika B-
vitaminer samt vitamin C och E.

Häftigt :) tänk vad liten han var när han kom och nu är han så stor! Hoppas nu slipper förkylningar.
Kommer det rätta till sig med lungvolym och förträngningar eller får han leva med det?

Med största sannolikhet kommer det att växa bort! Sedan blir han kanske inte marathonlöpare (sa läkaren, till sambons stora sorg ;)), men han ska göra om samma undersökning som han gjorde nu tidigare i höstas nästa höst, så jag antar att det kan se annorlunda ut redan då :)

Liknande trådar

Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix