Vårmammor 2010 del 8

Sv: Vårmammor 2010 del 8

Jag tror ditt BVC är sponsrat av barnmatsfabrikörerna ;)

Gröt kan passa till både frukost, mellanmål och kvällsmat. Du kan laga havregrynsgröt eller använda olika färdiga barngrötar från barnmatstillverkarna.
Järnbehovet ökar i takt med att barnet växer och hemlagad gröt innehåller mindre järn än gröten från barnmatstillverkarna. Äter ditt barn gröt varje dag kan det vara bra att använda gröt från "industrin" eftersom den är berikad med extra vitaminer och mineraler.
Till den hemlagda gröten är det vara bra att servera lite C-vitaminrik frukt (kiwimos) eller bärmos (jordgubbsmos) eftersom det stimulerar upptaget av järn. Undvik att sockra på gröten.

Så står det i mitt häfte från BVC och då verkar det ju inte vara järnet de är ute efter utan vitaminer och mineraler.

Senast ändrad:

Du har redan fått svar ang Ica-kortet, men jag måste ändå poängtera hur smidigt det är! Då har man stenkoll på matkostnaden. Samma dag lönen kommer dras en massa pengar automatiskt till olika service- och sparkonton och det som finns kvar på (det gemensamma) lönekontot är rena "nöjespengar". Skitbra! :idea:

Jag tror ditt BVC är sponsrat av barnmatsfabrikörerna ;)

Så står det i mitt häfte från BVC och då verkar det ju inte vara järnet de är ute efter utan vitaminer och mineraler.

Vi har nog fått samma häfte, för så står det i mitt också. De är nog ute efter järnet i häftet också, eftersom c-vitamin underlättar järnupptag, så det är för järnets skull man ska lägga till c-vitaminerna.

Men som sagt, när jag frågade om det var ok att ge hemlagat, så var det köpegröt för hela slanten, även om barnet äter kött och får i sig järn den vägen också, förutom lite aprikoser eller liknande i gröten.

Ja precis det jag menade var att köpgröten var för vitaminer och mineraler och inte för att det var bättre järnvärde (men som det är) utan om man då ger ngt med C-vitamin till hemmagröten så borde järnet bli något likvärdigt med köpgröten?
Annars verkar ju paltbröd vara lätt att blanda i hemmagröten så vet man ju att den är järnberikad.

(Åt mycket palt med fläsk och vitsås som liten, om någon ville veta ;) )

När vi ändå pratar gröt o mat till de små...

Iggy, 7 mån nästa vecka, vägrar allt vad mat är. Bara bröstmjölk som gäller och en och annan majskrok slinker ner. Han visar inget intresse över huvudtaget att vilja ha mat. Han kniper ihop läpparna allt han kan när jag försöker prova att ge honom något. Så då tänker jag att det är bättre att vänta tills han själv vill. Mat ska ju vara något kul! Eller tänker jag fel? :confused:

Tycker du tänker helt rätt! Kanske han tycker det är roligare med riktig mat än puréer? Sedan så blir han väl intresserad av mat senare ju mer nyfiken han blir.
Isabella har inte varit så intresserad av mat men nu tycker hon gröt är helt okej att äta :)

Vi har provat plockmat också, klyftpotatis, broccolibuketter, smörgås etc Men han ryser och spottar o tycker det är mycket roligare att kasta det på golvet ;)

A-ha han gör så :) klyftpotatisarna kan jag förstå, Bellan hatar allt med potatis, tydligen inte alls gott.
Enda barnet jag känner som inte ville sluta amma var Isabellas yngsta kusin. Henne lämnade de hos hennes mormor en helg för att hon inte skulle ha något val än att börja äta mat när inte mamma fanns i närheten. Rätt eller fel? Vad vet jag men jag hade inte gjort så utan tror att alla barn blir redo någon gång ändå att sluta dia från sin mamma.

Ja precis det jag menade var att köpgröten var för vitaminer och mineraler och inte för att det var bättre järnvärde (men som det är) utan om man då ger ngt med C-vitamin till hemmagröten så borde järnet bli något likvärdigt med köpgröten?
Annars verkar ju paltbröd vara lätt att blanda i hemmagröten så vet man ju att den är järnberikad.

(Åt mycket palt med fläsk och vitsås som liten, om någon ville veta ;) )

Nej, köpegröten är järnberikad, medan hemmakokt gröt inte är det. Det är för järnets skull man ska använda köpegröt, även om häftet föreslår att man underlättar järnupptaget hos hemmakoktgröten med c-vitamin.

Köpegröten har så högt järnvärde att man inte behöver tillsätta c-vitamin för att barnet ska få i sig tillräckligt med järn.

Enligt min BVC-sköterska går det inte att järnberika hemkokt gröt tillräckligt. Du kan hälla i hur mycket paltbröd som helst, det blir ändå inte tillräckligt med järn, utan det måste vara just köpegröt. Enbart köpegröt kan ge barnet tillräckligt med järn - inte kött, inte aprikoser, inte paltbröd. Bara köpegröt.

Järn finns i havregryn men det är dubbelt så mycket i köpgröten i en portion. Så därför vet jag inte om jag tror på din BVC-sköterska att det inte går att järnberika gröten för då borde man inte kunna hitta den information t.ex. här som jag tycker är en relativt trovärdig källa.

Ändrar mig, vet inte om det är en trovärdig källa direkt, ska se om jag kan hitta en riktig fakta sida istället...

Senast ändrad:

Hittar ingen bra fakta sida men även på Growingpeople.se så skriver de om vitaminer och mineraler inget om järn :confused: Erkänner väl mig besegrad även om jag tror att det visst går att järnberika gröt :angel:

*kl*
Tack för alla ica-kortssvar :laugh:
En liten fråga till. Har man kod eller är det bara att dra kortet?

Suck, jag som har tusen koder i huvudet, ska jag röra till det med en till :D
Fast det är klart det är kod, annars kan ju vem som helst sno kortet och handla.

Sonen åt inte heller gärna pureèr när han var liten. Första gången han åt ordentligt var när vi hade lagat Fajitas. Höll på att plocka fram och hade ställt fatet med kycklingen på bordet. Medans jag är ut och hämtar något rester han sej mot bordet och äter kyckling. Den är ju rätt stark..... Han har alltid ätit stark mat. Äter Peperoni som godis och har med citron som frukt i skolan :s När vi har tacosås kör han sambal oelek istället... Ungen som gud glömde ge smaklökar ;)

Enligt min BVC-sköterska går det inte att järnberika hemkokt gröt tillräckligt. Du kan hälla i hur mycket paltbröd som helst, det blir ändå inte tillräckligt med järn, utan det måste vara just köpegröt. Enbart köpegröt kan ge barnet tillräckligt med järn - inte kött, inte aprikoser, inte paltbröd. Bara köpegröt.

Jag tycker din BVC-sköterska verkar helsnurrig!

Min E äter järntillskott i form av Niferex eftersom han har, om jag förstått det rätt, både i princip tomma "järndepåer" och rätt lågt HB. Ingen läkare vi har mött har andats ett ord om att vi borde ge honom köpegröt (vi ger honom inte gröt alls). Det enda man sagt i kostväg är 1) att han måste börja äta mat och 2) att rött kött är bra och järnrikt. Om köpegröt vore den enda vägen till att få i dem järn nog så tror jag nog att vi hade fått höra det...

Vilken knäpp unge du har! :rofl: Det är klart, börjar man med att att äta starka fajitas som bebis, så är väl citron ingen match senare! ;)

Angående att laga/inte laga egen mat.

Jag gjorde några tappra försök att göra egna puréer i början, men fick inse att E tyckte mycket bättre om de köpa puréerna som var båda slätare och rinnigare än vad jag fick till dem. Därför körde vi uteslutande burkmat den första tiden (förutom att han fick hembakat bröd). Nu, när han äter mat med större bitar, så har vi börjat blanda lite. Lagar vi mat som lätt kan anpassas till honom så får han av vår mat, men fortfarande äter han mest burkmat (det är ju salt i allt känns det som, och ska det vara i form av fond/buljong eller soya så kan det vara svårt att tillsätta i efterhand, tycker jag). Jag ser dock fram emot att han ska bli större så att han kan börja äta mer och mer av vår mat :)

Liknande trådar

Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix