Vårmammor 2010 del 8

Sv: Vårmammor 2010 del 8

Jag är också världens sämsta mamma... :angel: tror jag bara lagat mat åt Selma tre gånger, men då har hon ätit med god aptit. Tycker det är så mycket enklare med att köpa klar mat, då vet jag att hon får i sig allt. :)

@akb: vår barnmorska tipsade om att blanda ersättning och välling, så jag hade helt klart prövat det. :)

Jag skyller på att vi inte har haft något kök och inte har nu heller för den delen :s Men så fort det börjar ordna sej så ska det bli ändring på det.

Skriver under på det!

Jag har ju inget kök i ordning än, så det blir burkar för nästan hela slanten här. Men han gillar de ju, och då klagar vi inte :D
Jag gör storkok hos mormor ibland som räcker till 5-6 portioner. Och ibland äter han ju det som vi äter, bara lite mer mosat eller mixat. Men gröten, den blir köpegröt. Jag hatar gröt själv, så det finns inte mycket annat än havregryn hemma och det har han tröttnat på...

Jepp!

Våran låg inte heller i kartong, men i stolen låg det en påse med sånna där bälten som man ha för att kunna sätta fast stolen i bilar utan isofix...
Vet ju inte ifall dom hamnat där av misstag men eftersom det tydligen går att montera i bilar utan så borde det ju följa med :confused: Tycker du ska ta kontakt med Mekonomen och fråga. Kan ju faktiskt vara bra att ha!

Jag kan inte heller hitta någonstans om att den går att montera i bilar utan isofix. Finns inget om de i bruksanvisningen, om stolen eller på några andra ställen på nätet som säljer stolen. Om de går att göra så ar de konstigt att inget skrivit om de eftersom de antagligen skulle sälja ännu bätte. :confused:

Förankringsbanden måste isf hamnat fel. För de är bara Besafe izi kid x3 som anväder förankringsband. De finns inte ens några fästen på den som har isofix.

Kl

Yes jag är inte sämst :banana: enda anledningen att vi köper burkar är för att jag orkar inte göra storkok för fryser jag in så kommer jag med all säkerhet aldrig ta fram det igen ändå. Så stå och göra små portioner dagligen åt henne... nja, men jag har köpt hem frusna ärtor åt henne som jag tänkte köra i stavmixern :D

När kan jag ge henne ärtor och majs som hon själv kan sitta och pilla i sig? Blir ju mycket roligare (för henne och mig) samt koka makaroner hon kan pilla i sig. Måste hon få tänder först kanske?
Sedan det här med att tugga, mamma sa att jag inte skulle ge henne något fastare innan hon börjar tugga, men puréer går ju inte att tugga?! Räcker det inte att jag ser att hon biter i majskroken och känner att hon gnager på mitt finger?

Sedan ang gröten så trodde jag vanlig "vuxengröt" var lika bra bara man hade i paltbröd i det också för järnets skull?

Sedan ang gröten så trodde jag vanlig "vuxengröt" var lika bra bara man hade i paltbröd i det också för järnets skull?

Paltbröd, aprikoser eller nypon så går det lika bra! Äter barnen varierat för övrigt så finns det ingen anledning att köpa gröt.

Ture har som sagt var bara ätit hemlagat än. Är ju väldigt lätt att laga mat till honom och väldigt kul då han än så länge ätit allt gladeligen. Men det kommer väl en dag då det är slut i frysen och jag tappat lusten. :angel:

Enligt min BVC-sköterska räcker det inte med varierad kost och aprikoser/blåbär/annat i gröten, det måste ovillkorligen vara järnberikad köpegröt till barn under ett år.

Vad säger de på era BVC?

Men vänta nu!! Orkar inte bläddra tillbaka eftersom jag sitter med iPhonen, men visst snackar ni BeSafe iZi Kid X3 Isofix nu??

För isåfall blir jag upprörd! Vi fick nämligen inga extra bälten till. Men vi fick heller inte stolen ur kartong utan en redan uppackad som de på Mekonomen direkt monterade i vår bil. Nu har vi ju bara bilar med isofix, men ingår bälten ska vi såklart ha dom! :mad:

Nej jag pratar om Acta Graco Duologic II. Den kan man antingen spänna fast med bälte eller isofix :)

@akb: vår barnmorska tipsade om att blanda ersättning och välling, så jag hade helt klart prövat det. :)

I morse åt han faktiskt en hel deciliter bara välling:banana:
Va tvungen att pröva en gång eftersom det va flera veckor sen sist.
Men nu blir det inget mer förrän jag varit i affären. Lämnade hemmet i ett par timmar så hann min labbe upp sno pulvret:grin:
Vad det nu är som är så gott med torrt pulver...

Jag har inte heller lagat så mycket mat till Vilgot, men när vårt matkonto överskred de insatta 4000 kronorna på Ica-kortet redan efter halva månaden, så började jag fundera lite. Det blir rätt dyrt i längden med gröt, välling, fruktmos och två burkar mat varje dag.

Koka gröt två gånger om dagen tänker jag inte göra utan det får bli köpebröd som ändå är bäst (BVC säger egen gröt + smulor av paltbröd i eller köpegröt). Fruktmoser är inte heller så mycket att bråka om, men att göra egen mat ibland går det nog att spara en del pengar på. Jag tänker försöka lite då och då iaf.

Jag oroar mig mest för hur det ska bli när han ska börja äta vår mat. Vi äter inte direkt "barnmat" hemma och har ingen lust att börja med det heller. Fast vet han inte om något annat så ska det väl gå bra ändå! :angel:

Lämnade hemmet i ett par timmar så hann min labbe upp sno pulvret:grin:
Vad det nu är som är så gott med torrt pulver...
Här hemma räcker det med att lämna köket i ett par minuter så äter min Devon pulver... :grin: Jag måste alltid ställa in välling- eller grötpulver i skåpet omedelbart...

Enligt min BVC-sköterska räcker det inte med varierad kost och aprikoser/blåbär/annat i gröten, det måste ovillkorligen vara järnberikad köpegröt till barn under ett år.

Vad säger de på era BVC?

Dom har inte ens frågat vad för typ av gröt Theo äter :o Nu äter han ju visserligen köpegröt men ändå...

Det där med att sätta in pengar på ica-kortet blev jag lite nyfiken på!
Är det ett särskilt kort eller kan man göra det med det "vanliga" ica-kortet som jag har, d.v.s det jag drar för att få bonus och rabatter?
Sätter man in i affären eller för man över via nätet?
Hur får man reda på saldo?

Nu är jag jobbig, men tycket det låter smidigt å ha ett matkort :laugh:

Har aldrig pratat med BVC om gröt men som jag har läst och förstått så kan man visst ge vanlig gröt bara man järnberikar den med typ paltbröd/aprikoser m.m.. Vore ju jätte märkligt annars för köpgröt har väl inte funnits i alla tider så då måste man väl ha järnberikat den vanliga gröten innan?

Jag har inte heller lagat så mycket mat till Vilgot, men när vårt matkonto överskred de insatta 4000 kronorna på Ica-kortet redan efter halva månaden, så började jag fundera lite. Det blir rätt dyrt i längden med gröt, välling, fruktmos och två burkar mat varje dag.

Koka gröt två gånger om dagen tänker jag inte göra utan det får bli köpebröd som ändå är bäst (BVC säger egen gröt + smulor av paltbröd i eller köpegröt). Fruktmoser är inte heller så mycket att bråka om, men att göra egen mat ibland går det nog att spara en del pengar på. Jag tänker försöka lite då och då iaf.

Jag oroar mig mest för hur det ska bli när han ska börja äta vår mat. Vi äter inte direkt "barnmat" hemma och har ingen lust att börja med det heller. Fast vet han inte om något annat så ska det väl gå bra ändå! :angel:

Det du säger har jag aldrig tänkt på men så har jag bara bytt ut ett mål och det till gröt vid lunch (första gången igår) så jag har inte märkt av Isabella än på vårt matkonto. Blir nog annorlunda nu när hon ska börja äta mer och mer annars blir jag nog ruinierad på henne!

Är det ett särskilt kort eller kan man göra det med det "vanliga" ica-kortet som jag har, d.v.s det jag drar för att få bonus och rabatter?

Japp och du kan fixa det via internet :) saldo vet jag inte hur du kollar men det gör du väl också på icas hemsida kan jag tänka mig :idea:

Har aldrig pratat med BVC om gröt men som jag har läst och förstått så kan man visst ge vanlig gröt bara man järnberikar den med typ paltbröd/aprikoser m.m.. Vore ju jätte märkligt annars för köpgröt har väl inte funnits i alla tider så då måste man väl ha järnberikat den vanliga gröten innan?

Jag frågade extra om det inte gick att järnberika med naturliga råvaror istället (alltså typ aprikoser eller blåbär), men det var inget alternativ, sa hon. Det måste ovillkorligen vara köpegröt, annars riskerar barnet järnbrist.

Tycker också det verkar märkligt, antar att alla barn hade järnbrist förr då?:confused:

Man sätter in på nätet, har du ICA-kort så får du förmodligen redan nu ett inbetalningskort hemskickat? Använd det!

Väldigt smidigt, tycker jag. Enkelt att dela på matkostnaden också, även om man annars har egna konton och egna kort. All gemensam mat köps på det gemensamma ICA-kontot, mycket smidigt.

Saldo får du reda på på nätet, via telefon, eller i ICA-butiken (när du drar kortet i kassan så dyker det upp en fråga om du vill kolla saldot, eller så kan du fråga personalen så kan de kolla).

Jo det är ju lite så.... Sen när de dessutom ammar, ersättning eller välling så får de ju det där med. Tror ju inte att ett mål mat om dagen byts gör att de får järnbrist eg.
Men det är ju enkelt ;)
Det är ju ganska omständigt att mala havregryn att ha till gröten hemma. Och det smakar inte likadant som den köpta heller när man kokar på bara vatten.

BVC här har mest sagt inget salt och inga mjölkprodukter till barn under året. Grannkommunen sa inget typ till min brors barn. Tuta o kör- se vad han tycker om.

Min bästa vän ger fil o yoggi till sin 9mån.

Använder också Icakort med inbetalda pengar. Mycket smidigt. Och rätt vad det är så har man en slant man inte visste om också ;)

Liknande trådar

Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix