Vårmammor 2010 del 8

Sv: Vårmammor 2010 del 8

kl

Varning för långt inlägg :angel:

Här har vi börjat undra vad som hänt med vår underbara unge som alltid sovit på natten... senaste veckan/veckorna har det blivit sämre och sämre med sömnen. Hon tvärvägrar att somna på kvällen, blir sällan före 00, tidigare var det ca 22-23 ca. sedan vaknar hon nästan alltid vid 2-3 någongång och vill äta, men bara lite, sedan kan hon sova 4-5timmar men inte alltid. kan ju säga att man varit lite trött på sista tiden :crazy: tur att sambon är hemma så han har fått ta henne på morgonen så jag kunnat få slumra ½-1 timma extra.
Så igår köpte vi välling och hon fick 1dl på kvällen (vill inte ge hela portioner då hon ännu ammar och jag inte gärna vill sluta helt med det än) och sedan amning som vanligt, för att försöka få lite mer mättnad och hon somnade faktiskt 22, men vaknade till lite senare och åt mera men det var nog ändå innan 23 :idea: sedan sov hon till 04 innan hon var hungrig igen :bow: sedan var det 2 timmars sömn åt gången igen...

I lördags var vi ut till min mamma som fyllde år och jag blev bara så trött! Hon är jättestolt över att vara mormor men hon visar det genom att vilja "visa upp":devil: M för alla och tidigare har det inte varit några problem att vem som helst hållit i henne men i lördags var hon lite pipig överlag och jag sa ifrån att -nej, det kommer inte fungera! Men det var förstås inte populärt, min mamma kan dessutom vara väldigt bordus i sättet och det hjälper ju inte riktigt till. Var så trött och sur när vi väl åkte därifrån.

Antagligen är M väl inne i något utvecklingssprång just nu, så det förklarar väl en del med.

Något bra däremot är nya vagnen, vi sålde ju den gamla för en månade sen för den var så klumpig och M ville inte ligga i den och sitta gick inte så bra för hon bara kanade ner, vi hade hittat en beg som verkade bra men som var helt kass (utan broms mm) så där stod vi helt utan vagn.
Vi hade svårt att hitta något vi gillade och som inte var för stort till bilen, började titta på 3hjuliga, tyvärr är de flesta endast framåtvända. Vi provade Babytravel men M satt som en kratta i dom och deras nya modell skulle inte komma förrän till våren... Tittade lite på Phil & Teds, men priset var avskräckande, provade dock en sådan när vi var över till Sthlm(ingen återförsäljare här) över dagen och M satt verkligen jättebra i den trots att den var framåt och hon ganska liten, hittade på nätet från Holland och betällde till mycket bättre pris. Det tog 4 dagar tills vi fick den :) och Mikaela älskar vagnen antingen sover hon som en stock eller så sitter hon nöjd och tittar sig omkring så vi kunde inte vara nöjdare :banana:

Sorry för uppsatsen men behövde ventilera lite :)

Här har vi börjat undra vad som hänt med vår underbara unge som alltid sovit på natten... senaste veckan/veckorna har det blivit sämre och sämre med sömnen. Hon tvärvägrar att somna på kvällen, blir sällan före 00, tidigare var det ca 22-23 ca. sedan vaknar hon nästan alltid vid 2-3 någongång och vill äta, men bara lite, sedan kan hon sova 4-5timmar men inte alltid. kan ju säga att man varit lite trött på sista tiden :crazy:

Jag måste säga att jag tycker det låter underbart att ha såna nätter, ostörd sömn mellan 2 och 6. :bow:

Jag har alltid tyckt att vår bebis sover väldigt bra om nätterna, men det händer aldrig att jag får sova sådär mycket ostört. Kan ju ge lite perspektiv kanske. ;)

*delvis kl*

Men ammar inte ni fortfarande? Då är det ju tyvärr ofta så, att de små vill/behöver äta ofta.

Min lilla har sedan han var ca 5 månader (är 8 nu) sovit från 19-07 utan avbrott. Många nätter sover han allt i ett sträck från nattvälling vid 19 till morgonvälling vid 07. Och vissa nätter får jag gå in till honom och ge honom nappen, men han somnar alltid om direkt. Jag tar aldrig upp honom.

Jo, jag ammar så kan säkert vara som du säger. Men dragit ner på det nu när Nelly börjat äta mer och mer fast mat på dagarna. Hon ammas inte ofta på natten, högst två gånger nu(har en lite orolig period nu så vaknar ofta och gnäller, men är inte hungrig)

Tror också det ger med sig mer och mer. Nu har hon börjat få välling på kvällen med. Så jag ammar nog ungefär max 4 gånger per dygn nu, mot varannan timme förr;)

*delvis kl*

Men ammar inte ni fortfarande? Då är det ju tyvärr ofta så, att de små vill/behöver äta ofta.

Min lilla har sedan han var ca 5 månader (är 8 nu) sovit från 19-07 utan avbrott. Många nätter sover han allt i ett sträck från nattvälling vid 19 till morgonvälling vid 07. Och vissa nätter får jag gå in till honom och ge honom nappen, men han somnar alltid om direkt. Jag tar aldrig upp honom.

19-07??? Inser du lyxen människa????? ;) :angel:

Jag har nog inte sovit mer än 2 timmar i sträck sen Ture föddes.

Hos oss ser det ut så här nu:

Somnar 20.30
Välter av kuddarna (måste sova högt för andningen) ett par gånger
Mat ca 00.00
Välter av kuddar, behöver napp, behöver näsroppar osv x antal gånger
Mat ca 04.00 och ev nån mer gång.
Samma sak med nappar, kuddar osv
Vaknar mellan 06 och 07.00 pigg som en mört.

I söndags slog nåt slint och han började joddla 05.20 och tyckte vi skulle gå upp, men då fick jag honom faktiskt att somna om. :D

Vi har tillbringat hela fm inne på barnkliniken då han inte svarat ett dugg på medicinerna men nu har vi äntligen fått slemlösande och läkaren idag trodde alla andningssvårigheter beror på slem från förkylning som gör att det blir trångt och var inte säker på att det var nåt astmatiskt. Hoppas hoppas. Så nu ska vi andas i mask *räknar* 12 gånger per dag och få slemlösande tre gånger/dag.

Prinsen Ture är 6 månader idag. Som ni alla säger - vad hände - hur gick det så fort? Vi hade ju nyss ångest för våra förlossningar, klagade på foglossning och allt annat. Snart tar de väl studenten...:o:)

Det verkar som att nästan alla barn börjar sova sämre helt plötsligt runt 6 månader. Vilgot har ju sovit ca 21-05 varje natt utan undantag ända sen han var runt en månad. Har fått peta in nappen ibland, men då har han somnat om.

Men så helt plötsligt började han vakna och vara riktigt ledsen. Vi ville inte börja ge mat mitt i natten igen, så vi har tröstat honom till sömns, vilket kunde ta upp till en timme de första nätterna. Nu har det gått ca 2 månader och nu vaknar han kanske varannan natt. Då får man ligga och hålla om honom och kanske sjunga lite och han brukar somna om på en kvart kanske. Men det blir sakta men säkert bättre.

Jag är ändå så otroligt tacksam för att vi fått en bebis som sover så pass bra som han ändå gjort/gör. Jag är extremt beroende av min nattsömn och fruktansvärt kvällstrött. Jag såg faktiskt en film i lördags som slutade vid midnatt och det har aldrig hänt innan. Men jag är fortfarande jättetrött pga det. :o

Prinsen Ture är 6 månader idag. Som ni alla säger - vad hände - hur gick det så fort? Vi hade ju nyss ångest för våra förlossningar, klagade på foglossning och allt annat. Snart tar de väl studenten...:o:)

Jag tycker tvärtom att tiden går långsamt. Det är ju hänt så otroligt mycket, är det verkligen bara fem månader? Känns otroligt avlägset ens nästa sommar, att då har man ett litet barn som pratar och går omkring.

Det går jättefort!!! Vips så är de tio och sömnproblemen har ändrat karaktär.... Det går inte att få upp dem ur sängen istället ;)

+ Juzzen

Jag vet att vi ändå har det bra, men det blir ju helt klart jobbigare när man är van vid annat :)
Jag hade ju trott att det skulle bli mer sömn när barnet blev äldre ;)

Okej, då hoppas vi på bättring här med :)

Hon vill dessutom inte somna på kvällen, kan prata HÖGT och mycket bara för att hålla sig vaken och blir typ arg om hon börjar "nicka till"...
På dagen sover hon nu jättebra om vi är ute med vagnen.

*delvis kl*

Theo har ganska samma lika sovande, man blir så grymt bortskämd:laugh:

Ang byxorna jag köpte, dom heter "Magic trousers" med reservation för felstavning på det sistnämnda. Finns med både hög och låg midja, köpte dom med hög å dom döljer allt ;) supersköna är dom också eftersom det är stretchjeans :banana:

MEn jag då??? Ebba har inte ammats på 3 mån nu. Jag har provat allt o hon vill äta hela nätterna ändå. Ger jag mer välling än 1 omgång kissar hon igenom blöjan. Tar jag upp henne o byter vid 5målet på morgonen så vaknar hon för mkt så det är svårt att byta blöja då.
Hon sver sämre på kvällarna med. Vaknar upp o gallskriker...
Men det händer väldigt mycket med henne just nu med. Hon har växt jättemycket så det gör säkert sitt till.
Jag hoppas att jag snart ska få sova en halv natt iaf...

kl

Varit ute och gått 2 timmar med häst och babyn på magen. Nu ligger hon brevid mig och övarpå pincetgreppet på min navelpercing :)

+ Juzzen

Jag vet att vi ändå har det bra, men det blir ju helt klart jobbigare när man är van vid annat :)
Jag hade ju trott att det skulle bli mer sömn när barnet blev äldre ;)

Jag vet precis! Nu när jag vant mig vid att hon bara äter två gånger på nattemn, så fick jag psykbryt när hon helt plötsligt vaknade 4 gånger utöver det..Man var lixom van vid ett mönster, och lärt sig fixa det..så jag förstår helt vad du menar!! Skitjobbigt är det, när det helt plötsligt blir annorlunda.

Jag har känt mig skittrött när hon sovit bättre vissa nätter med..Då har jag sovit "för många" timmar, eller rättare sagt min kropp 'r inte van vid så mkt sömn..Tar ett tag innan man kommer in i det, oavsett vilket håll(mer eller mindre timmar) tycker jag.. Bästa är när det är samma mönster ett tag, så klarar man det bra, och är inte som en zombi:)

Har funderat lite på detta med rutiner... Mat och sov.
Jag vet att vissa av er har mycket rutiner medans vi inte har haft några alls direkt och det främst pga amningen.
Jag känner nu att iom mera mat så kanske lite rutiner kunde vara en idé. Men jag tycker det är jättesvårt då jag inte är en rutinmänniska själv.

Så...
Lite tips och idéer tack :)
Både vad gäller mat och att sova, dag som natt.

Ja hade också tyckt att det varit kul o se vad alla har för rutiner nu!

Vi går upp lite olika på morgonen, beroende på hur natten varit. men runt nio. Då har hon ammat mkt i sängen på morgonen, så det är hennes frukost.

Jag äter frukost när hon sitter i gåstolen. Sen myser vi lite, eller så sitter hon på golvet/gåstolen en stund. Vid elva får hon lite gröt med katrinplommonpuree sen är det fm sovstunden. Antingen tar vi den hemma, eller så sover hon i bilen när jag ger hästarna hö och ibland mockar(de dagar jag inte ska rida, annars tar jag mockningen på kvällen när jag rider)

Klockan 13-14 beroende på när vi gått upp, är det lunch med efterätt.

Sen är det lite olika vad vi gör. idag leke vi på golvet o jag läste för henne lite.
sen kommer sambo vid fem, o då åker jag antingen till stallet eller så hittar vi på något. ibland ammar jag, eller så får hon nåt annat. Välling vid åtta, sen natt. sen vaknar hon lite olika, napptapp, eller amma två gånger cirka.
nattningen funkar bar för det mesta faktiskt. ner i sängen, säger gonatt o pussar, stoppar om o ger napp o snutte, 5 min sen nannar hon.

skriver med ena handen på liten bebis, därför ser det lite så där ut..men så har vi det

Vi har faktiskt också fått lite rutiner som Isabella har valt själv men vi kan bryta dem för att göra annat :)

Vid åtta på morgonen kliver vi upp och går ut i stallet, fodrar och släpper ut hästarna.
När vi kommer in så ammar jag och Isabella brukar sedan ligga i soffan bredvid mig och leka med lite leksaker och senare somnar hon runt 10-10.30, sover i 1-2 timmar oftast två och då brukar jag äta frukost.
Klockan 13 så äter hon gröt ( :banana: ) och efter det kan vi göra lite av varje. Idag satt hon på golvet medan jag strök gardiner och hängde upp dem. Runt 15-tiden brukar hon somna igen och förhoppningsvis i vagnen så att jag kan mocka medan hon sover och hästarna brukar få lunch vid den här tiden.
När hon vaknar ca 2 timmar senare så brukar hon amma lite när som, på kvällarna finns det inte så mycket rutiner. När vi föräldrar äter kvällsmat oftast runt 18 tiden så brukar hon sitta och äta majskrokar. Kvällarna går mest åt att äta för Bellan och lite lek :)
Efter kl. 20, närmare 20.30, får hon gröt, ny blöja och sedan i pyjamasen och amning. Natti natti strax efter 21 (somnar under amning) och "vaknar" inte förrän vid 6-tiden och det är knappt hon är vaken utan somnar om lika snabbt bara hon får nappen.

Jag gillar våra rutiner hon har skapat, känns ganska skönt att veta på ett ungefär när hon vill saker och henne förmiddagslur är väldigt läglig för att åka in till stan om man vill göra något. Störigt bara när man har BVC kl 11 eller 10.30, brukar sluta med att man har ett trött barn hela dagen.

När jag var ute och promenerade i eftermiddags tänkte jag faktiskt på det med rutiner.

Ca kl 05 äter V första gången. Vi går upp när V inte vill leka i sängen längre :angel: dvs oftast 07:30. Jag äter frukost och därefter får V gröt. De dagar vi promenerar med grannen går vi ut kl 9, annars brukar det dröja till ca 9:30 innan V vill sova. Han sover 1-2 h. Kl 12 är det mat, först katterna, sen Vilgot och sist jag ;). Sen leker vi till 13:30, då är V trött och vill sova. Han sover ca 1 h. Kl 15 är det mellis. Vi leker (och ev går på promenad) fram till kl 18, då är det kvällsmat. Sen är V trött igen, men vi kämpar med att hålla honom vaken till åtminstone 19:30 innan han får lägga sig och få en slurp välling.

Tidsangivelsena är precis samma varje dag. :laugh:

jodå, jag inser lyxen ;) hihi

Det är ju dock också ett måste för att resten av vardagen skall fungera här.. Hästarna tar sin tid.. Och just nu vill man ju lägga någon timme eller två i köket också så att det blir klart någon gång..... (tur för mig att det är så välplanerat med tävlingshästarnas vintervila i samband med köksbyggandet.. Men snart är vintervilan slut och de skall sättas igång igen)

ÅÅåh, jag håller alla tummar jag har för att det "bara" är slemmet som orsakat andningssvårigheterna. Hoppas hoppas hoppas. Det skulle ju verkligen vara skönt för er om det vore så.

Liknande trådar

Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka