Vårmammor 2010 del 8

Sv: Vårmammor 2010 del 8

Jajemen, det stämmer.
Men konstigt nog älskar vi varann och har roligt ihop :laugh:
Trots mycket tjaffs hit och dit (mest jag som tjötar)

Fördelen med att bli snittad - jag kunde inte lyfta alls i början, så mannen fick ta alla blöjbyten i början.:D Så det har aldrig varit en issue för honom att byta blöjor - ok, vi slåss väl inte om bajsblöjorna precis, men han är lika bra på det som jag.

Hihi, det var ju bra, kunde han inte slippa undan;)

Han tar dem när jag inte är hemma, men är jag hemma så tar jag dem. Jag bryr mig inte det minsta, och vi hjälps åt med det mesta andra. Han nattar-jag går ut med hunden och plockar undan, och tvärtom andra kvällar. Det är skönt att det flyter så bra. Han är bara dålig på att se var det behövs städas:devil: Men annars tycker jag vi har ett bra teamwork! Eftersom jag ammar fortfarande så tar jag nätterna, tycker inte det är jobbigt längre. På helgerna går han upp iagf en dag och tar N med sig, så jag får sova ostört så länge jag behöver/om jag behöver. Jag är nöjd:D

Eller en alldeles normal pappa...

Kan inte låta bli att tycka att det verkar krävas lite mer för att vara en helt fantastisk mamma än för att vara en helt fantastisk pappa.

Roligt att detta ämne tas upp, för just detta har jag tänkt mycket på. Jag får ofta höra att min sambo är så fantastisk, hjälpsam på alla sätt och vis och som har sååååå bra hand om Milton, att han är en så bra pappa och ställer upp för mig som tar Milton så mycket. :cool:

Blir duktigt förbannad när jag hör sådant, för inte fan får jag något beröm eller cred över att jag har bra hand om Milton som har honom hela dagarna, kan hans personnr, vet vad han ska äta etc. nähä, för som mamma är det en fucking självklarhet att man ska kunna/veta/göra det.
Som pappa är man typ kung om man gör hälften.

Så ja, Miltons pappa måste vara kung då :cool: :D, alltså en helt vanlig pappa.

haha, jag förstår att du blir kokt! Hade någon sagt så hade jag nog tittat frågande på dem. Men, man får väl se det på andra hållet. Vi är så intelligenta och instinktiva, medans männen är helt jävla tafatta, så folk blir chockade när dom lyckas ta hand om sitt barn mellan varven;)

Men det är väl inte så svårt? Man vet ju att nån kommer behöva vara föräldraledig, att nån kommer behöva ta nätter, om man ser barn som ett gemensamt ansvar eller bara den ena förälderns, och att barnet kommer behöva uppfostras?

Att skaffa barn är ju det största man kan göra tillsammans med någon annan, jag skulle aldrig våga göra det om jag inte visste att vi hade ungefär samma idé om hur man är förälder.
Klart att vi pratade i stora drag om hur det skulle bli, men inte på detaljnivå. Vi har alltid hjälpt åt utan gnäll/bråk och tycker lika om det mesta, så det kändes inte som att behovet fanns. Jag hade noll erfarenhet av bebisar då, jag hade ju själv ingen aning om vad som väntade.

Ang städning så har uppdelningen blivit att han tar badrummen och jag dammsuger. Jag vill dammsuga eftersom han inte är lika noggrann som jag. :p Han kan dammsuga hela huset på en kvart medan det tar en timme för mig. Innan Vilgot kom brukade vi städa tillsammns på helgen, men nu städar var och en när tiden finns. Jag behöver aldrig säga åt honom att städa badrummen, det sköter han själv.

Forts.

Tvätten sköter jag, för att jag vill. Han har inte riktig koll på vad jag inte vill ha torktumlat, så jag sköter helst den biten.

Matlagningen och städning av köket efteråt delar vi helt lika på. Inte efter nåt uppgjort schema eller så utan det bara blir så.

Men gud!! Jag hade blivit totalt oxtokig!!! :devil: Det finns ju en anledning till varför de inte ska äta salt. Och socker är också ett jäkla gift som iaf vi tänker undvika så länge det bara går. Dessutom finns det säkert en massa konserveringsmedel och grejer i (köpt) äppelmos som inte heller lämpar sig så väl för små knattar. Förstår att du är arg!!

Sen ang din sambo, så vet jag inte vad jag ska säga faktiskt, :grin: med tanke på saker du skrivit tidigare... Ursäkta mig, men han känns väldigt omogen i mina ögon.

Största problemet är nog det faktum att vi bor på precis brevid svärföräldrarna, sambon "behöver" inte ta Theo om han inte vill eftersom hans "kära" mor så gärna gör det :grin:, förstår inte hur hon tänker heller. Okej att hon tycker om sitt barnbarn men barnbarnet har en pappa också... Grejen är den är när dom är borta då tar han sitt ansvar mkt mkt bättre. Detta stör mig för det blir så genomskinligt. Hans mamma har "curlat" mkt och "curlar" honom fortfarande. När vi blev tillsammans så städade hon hans hus och tvättade hans kläder :cool: Han var 25 då...Hon står även och storkokar mat etc och nästan tar ihjäl sig när svärfar ska åka upp till svågerns stuga å bygga...HALLÅ kan dom inte handla själv eller, gubben är ju snart 70 å svågerna snart 40. Tror att detta kan vara lite förklaringen till att min sambo är som han är. Hans mor vill inte riktigt släppa taget....

Jag kanske också "curlar" honom en del genom att vara så "snäll" som jag är...?!

Laga mat brukar han då göra, tvätta och elda. Sen ser han till att det alltid är skottat och tar hem ved från skogen. Jag sköter den större delen av städningen, detta bekommer mig dock inte så värst mkt, tycker det kan vara rätt avslappnande att städa. Sen tar han även ALLA gemensamma utgifter förrutom maten som vi delar på. Så med min föäldrapeng betalar jag bara mina räkningar (hovslagare, foder, häst & kattförsäkring, CSN å dyl som bara rör mig).

Sen finns det ju även stunder då man bara känner :love:, som tex när han hade vart och kollat ut och köpt bilbarnstol och när jag fick 800:- att köpa byxor för i förra veckan.

Senast ändrad:

Nu kommer jag skriva något som jag säkerligen kommer få äta upp med råge...

S har börjat sova länge. Förrut som hon mellan 23-6.30 och det funkade väldigt bra för mig, hon åt lite frukost och sen somnade hon om.

I går somnade hon 00 och sover fortfarande. Jag sitter och äter frukost och tänkte gå och väcka henne efter det. Skulle vilja att hon äter och somnar igen så jag kan mocka i stallet.

Det var mer praktiskt för mig när hon sov ett par timmar mitt på dagen i stället för hela natten och halva morgonen. Hur ska jag få henne att somna lite tidigare på kvällen? Hon är som gladast 22 på kvällen...
Men jag får sova nästan lite för mycket nu...

:rofl: Är vi ihop med samme man ;) vår dammsugarslang är också för kort... Spelar han Call of Duty också?

Tänk att han spelar det, han köpte den nya nu i söndags som farsdagpresent från Isabella till sig själv :rofl:

Hos oss är det min man som dammsuger - och jag som spelar dataspel (dock inte medan han dammsuger ;)) Jag avskyr att dammsuga, så jag är glad att slippa. :D

Jag avskyr också att dammsuga, min man tar alltid ut Isabella på promenad när jag dammsuger för att hon ska slippa höra mina svordomar men det blir så mycket renare när jag gör det själv.

*kl*
Ang. bajsblöjor så är det jag som står här hemma och hulkar men jag har alltid varit känslig för dom dofterna. Min man har nog tagit hälften av alla blöjor (oavsett orsak) bara han är hemma och inte på jobbet.

Tvätten sköter min man oftast men han tvättar tröjor han har använt en gång för den kan ju ev vara smutsig inte för att de är det.
De gånger min man lagar mat så är det pankakor, kokar ägg eller kött med pommes, sedan är jag nog lite ego och tycker min mat är godare samt att jag gillar mat med grönsaker ;)

Min man måste vara riktigt bra!!!

När jag låg på sjukhuset veckorna innan S föddes så tog han hand om allt hemma. Då menar jag även tre hästar. Han såg till så lösdriftshästarna hade vatten och han körde ut 30-talet höpåsar (som han hade fyllt innan) och mathinkar så att det skulle finnas ett par dagar. Hon som skötter stallet tog min uppstallade häst och gav utedjuren mat.
Han tog hem mina skitiga kläder, tvättade dem och tog med rena till mig. Mat lyckades han fixa, fast ofta köpte han med sig något och så åt vi tillsammans på sjukhuset.

Oftast är det jag som lagar mat, tvättar och städar. Men han renoverar huset och lagar och fixar... Typiskt manligt/kvinnligt med andra ord.
Fast han brukar sätta på en tvätt ifall det är något han vill tvätta. Mat kan vi laga tillsammans och så även städa ifall det ska komma folk.

Han ta S en eller två mornar på helgen (jag får dock mata innan eftersom hon ammar) så jag får rida. Visst, S har sett alla star wars men vad de gör är upp till dom. Snart kommer hon nog kräva mer... Jag brukar få rida en/ett par kvällar i veckan.

Det jobbigaste är att vi har ett renoveringsobjekt som skulle behöva bli klart. Så jag får backa lite på att komma ut och rida. Får ta hästarna på promenad med S på magen. Men när huset blir klart så kommer jag få lite mer egen tid för ridning.
Han vill ut och springa så jag funderar på att köpa en vagn för det så skulle han kunna springa medans jag rider.

Jag förstod att jag skulle få hhuvudansvaret för S. Men bara jag får komma ut och rida så är jag ganska nöjd. Ska bli kul sen när jag börjar jobba, om jag går tillbaka till mitt jobb. Jag jobbar nätter... Då finns det inget dagis så han kommer få ta henne från 20-8 flera kvällar/nätter.

Sen finns det ju även stunder då man bara känner :love:, som tex när han hade vart och kollat ut och köpt bilbarnstol och när jag fick 800:- att köpa byxor för i förra veckan.

:o Sånt tar jag för givet att man gör när man lever ihop och har barn ihop.

Ang. bajsblöjor så är det jag som står här hemma och hulkar men jag har alltid varit känslig för dom dofterna. Min man har nog tagit hälften av alla blöjor (oavsett orsak) bara han är hemma och inte på jobbet.

Vi kör att den som jobbar tar nästan alla blöjor när den är hemma, den andra får ju byta blöjor så det räcker på dagarna.

*kl*

Blir lite överraskad när jag läser i tråden, vad ni står ut med från era män! Jag får för mig att de flesta här är ganska unga också, man hade kanske trott att jämställdheten skulle hunnit längre. Många verkar otroligt tacksamma för det lilla, tar han en bajsblöja eller passar barnet någon timme (Lite överdrivet, men nästan ;)) så ser man ut så här: :love:.

Är man bara nöjd så är det ok såklart, blev bara lite överraskad.

FAst sova så ostört gör han ju inte tillsammans med snarkande arbetskamrater ;) Och han är ju trots allt tvungen att gå upp tidigt och arbeta hem bröfödan. Jag har ju livet på en räkmacka just nu eg. Tänk o gnälla på att man behöver passa ett underbart barn EGENTLIGEN. Jag skäms faktiskt lite över att man inte pallar...
FAst eg är man nog lite uttråkad kanske- det är därför jag inte får något gjort.

O så dåligt väder på det- idag känns det helt annorlunda igen. Haft en underbar morgonpromenad och febern har försvunnit helt :)

Senast ändrad:

Beror på vad du menar med unga, min är snart 39 år.

I hans fall tror jag dock det handlar om att hans mamma alltid servat honom och hans syster. Hans syster är 35 med egen familj (3 barn och man), dit åker deras föräldrar flera gånger i veckan för att hjälpa henne städa i huset, slänga skräp, handla mat etc

De har försökt med det här också, men efter ett par mindre utbrott från min sida har de lagt av med det. Visst det är jättesnällt att de vill hjälpa till, men då ber jag om hjälp.

Och min sambo är från en familj där man är riktigt sjuk och måste vila innan det blir värre- fall i fall...
Jag därimot ska vara döende innan jag ger upp. Men sedan jag var sjuk förra året har jag lovat mig att inte pressa kroppen iofs.

*kl*

Oj, vad ni hunnit skriva sen jag var här senast! Tog mig ett tag att läsa igenom allting och var tvungen att ta fram datorn då jag kände att det var så mycket jag ville svara på och inte orkade ta det på iPhonen som jag i vanliga fall alltid använder. :p

Jag har i vanliga fall inga problem med att andra håller i Selma, men hon har de sista veckorna hamnat i någon seperationsångestfas när hon blir orolig när hon hamnar hos någon obekant och inte har ett bekant ansikte nära sig. Vad jag blev mest ledsen och förbannad över var att ingen lyssnade på vad jag sa och ändå skulle stå över axeln och vilja hålla i henne. Om jag som mamma säger att hon är trött och orolig hos främmande människor, tycker jag att man ska lyssna och ta det på allvar (vilket en stor del gjorde och inte var på, men som självklart en del inte gjorde...). Tog upp det med min sambo sen och han tyckte att jag var dum och "hade det varit min släkt så hade jag inte sagt någonting" SUCK! Kändes gött när både min mamma och hans mamma bekräftade att barn har en seperationsångestfas där de blir oroliga, så att han inte tror att jag hittar på, vilket jag tycker att han kan ta reda på på egen hand...

Min sambo är tyvärr väldigt omogen som pappa. Han är HELT otrolig på de mesta sakerna, men han blir som helt handlingsförlamad när det gäller papparollen. Han tar inget eget ansvar om man inte ber honom. Försöker komma med små förslag som "Varför spelar du inte CS när Selma sover?" osv och då blir reaktionen "Oj, det har du rätt i". Jag var ju inne med Selma till akuten när hon hade 40 graders feber och jag var rädd för att hon hade urinvägsinfektion, då stannade han hemma för att han ville se på hockey och jag kände att jag inte orkade säga något utan sa "Känns det bra för dig att vara hemma när jag åker till akuten så får det väl vara så, personligen skulle jag aldrig stanna hemma" och tog med mig min mamma istället. Efter det bröt jag ihop och blev tokförbannad och ledsen. Sa uttryckligen att jag tyckte att han var en dålig pappa, det tog verkligen skruv och han har verkligen skärpt till sig och försöker verkligen nu. Jag måste fortfarande säga till och be ibland, men det blir inga sura miner längre och vill han se på hockey så får han titta med Selma (som faktiskt gillar att se på det, underligt nog. :p ).

Jag sköter allting som har med mat och shopping att göra här hemma, tvättar och sköter även städning av huset i form av att damma, byta lakan, plocka undan saker och moppa, medan han gör all dammsugning och allt ute på gården. Ber jag honom så hjälper han till, men då jag jobbat som hotellstäderska så är jag mycket mer effektiv och bättre på att städa, så då känns det vettigare att han gör andra saker, så kan vi umgås när allt är klart istället för att jag går och städar där han redan städat då han inte gjort det tillräckligt bra i mina ögon... :angel:

Jag visste redan innan att jag skulle få ta det största ansvaret för Selma då han har det jobbet han har, men att han trodde att jag skulle göra allt, även på helger, hade jag inte väntat mig... Nu har det som sagt blivit mycket bättre, men jag blir precis som Armani_ skriver, riktigt förbannad ibland när någon står och rosar min sambo för att han är en sån fantastisk pappa när han gör något, med tanke på allt jobb jag lägger ned utan någon som helst uppskattning.

Nu ska jag och Selma äta lunch och sen ska vi ut och gå en långpromenad med hundarna i det fantastiska vädret. :love:

kl

Nu känner jag att min man måste försvaras bara för att jag inte har skrivit hur bra han är utan skrivit hans mindre bra sidor. I mina ögon är min man en bra/fantastisk/underbar person för ingen här skriver ju sina egna dåliga sidor och jag är inte heller perfekt.

Min man ställer upp till 100% på mig och vår dotter, alla gånger vi har varit på sjukhus har han släppt allt för att vara med oss. Han har servat mig med mat, han har tagit stallsysslor, han åkte och mötte hovslagare på den tiden jag hade Michelle inackorderad, nu här hemma fixar han alltid vattnet till mina hästar - varje dag. När vi vedeldade fixade han all ved själv för att min kropp med mina skador orkar inte det.

Han kan laga mat men jag är för kräsen att äta hans mat och då blir det jag som lagar maten, jag gillar kryddor och jag gillar grönsaker och det får man inte om han lagar mat för han tycker inte det är nödvändigt. Däremot kan han baka ;)

Blöjor för mig är ingen "big deal" trots att jag står och hulkar vid bajsblöjor, det finns dagar och det händer väldigt ofta min man tar alla blöjor men det finns ingen dag där jag tar alla blöjorna hela dagen.

Att min man suger på att dammsuga säger inte att han inte städar, han dammar och han plockar undan saker.

Kanske låter som om jag står ut med mycket men det gör jag inte, vi har inte ett 50/50 förhållande utan vi gör det vi är bra på oavsett kön om det är jämställdhet vi talar om.
Jag älskar min man och vore han så hemsk så hade jag väl inte varit gift och bott ihop med honom :grin:

Precis man måste se till helheten, inte bara hushållssysslor. I går bytta mannen däck på bil+släp, tvättade däcken ordentligt. Själv slänger jag bara in däck smutsiga... Inte för att jag byter däck, men ifall han byter så har jag rullat in dem, inte kul till nästa gång. Medans han höll på med det (ca 2h) så tvättade jag lite kläder och roade barn. Med andra ord, jag kunde sitta och amma och surfa samtidigt t ex. Tvätten tog ca 5 min att hänga.
Han byter blöjor när han har henne. Dock är han kräkmagad, men byter gör han!. Hans pappa skryter om att han har haft 3 barn och ALDRIG bytt en blöja. :(
Han tar poå henne de kläader som ligger överst i klädkorgen, inte som jag som vill att det ska matcha lite åtminstonde. Så länge hon har något på sig så är han nöjd.
Byta sängläder får jag allt göra. Han kan hjälpa till och göra det ifall jag "råkar" komma på det till sängdax. Skulle han ansvara för det skulle vi ha samma lakan i ett år typ...
Jag lagar aldrig bilen, så fort det är något fel säger jag till att min bil är trasig och han kan hålla på en hel helg för att den ska bli hel. Så länge bilen rullar är jag nöjd. Han vill att den ska vara i nyskick.

Vi är bra på olika saker. Jag sitter hellre i soffan och myser med S medans han renoverar på huset, eller så tittar vi på och hjälper till lite. Han skulle hellre sitta i soffan med henne men då vet han att det händer inget på huset och då blir det kallt i vinter. När det bara var vi var det annorlunda, då kunde vi ha 6 grader i köket och fruset varmvatten, nu vill vi inte ha det med barn i huset...

Ops, vad långt det blev.

Liknande trådar

Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden