Vårmammor 2010 del 8

Sv: Vårmammor 2010 del 8

Fast jag tycker nog att hushållssysslorna är en ganska stor del av helheten när man bor ihop.

Jag lider inte heller av hushållssysslorna, men jag tycker ändå de är en stor del av helheten att bo tillsammans. Funkar de inte brukar de vara en stadig källa till bråk.

Bor man i hus så finns det mycket annat att göra, dessutom bor vi på en gård med renoveringsbehov och har hästarna hemma.
Hushållsysslor är inget vi bråkar om (har aldrig gjort) och jag kan förstå om man bor i lägenhet att det blir mer påtagligt med just hushållssysslor för det finns ju inget annat att göra som att t.ex. klippa gräs, slå stolp, kolla hagen, rensa rabatter m.m.. Så husshållssysslor är en liten del i helheten för oss

Vi är nog lite tvärtom här. Hos oss så är det sambon som är den mest pedanta, speciellet när det gäller köket. Det sitter säkert i ryggraden med tanke på det yrke han har.
De flesta gräl här handlar om att han tycker att jag är slarvig. Senast i helgen innan jag gick och jobbade så var han irriterad, när jag ringde ett par timmar senare så bad han om ursäkt och erkände att han inte hunnit så mkt heller då A har varit snorig och extra gnällig.

Han lagar den mesta maten, jag sköter den mesta tvätten. Dammsuger gör vi nog lika mkt.
Jag är den som eldar i pannan och kör in ved för det mesta. Men det kan nästan kännas som avkoppling att göra det.

Sen kan jag irritera mig på att han kan gå och lägga sig när han kommer hem från jobbet. Jag hade kanske tänkt göra något som är svårt på dagarna när A är med. Men då brukar jag gå upp och lägga A hos honom :angel:
Sen kan han vara lite osocial av sig, han kommer från en liten släkt och de har inte så mkt kontakt och så träffar han mig som har tät kontakt med min och dessutom bor granne med mina föräldrar.
Sen tvingar han mig att köpa kläder :devil:, trots att jag tycker det är onödigt. Som i slutet av graviditeten, Nu vill jag vänta tills jag gått ner lite mer i vikt och han drar in mig i klädaffärer ändå.
Han tycker att jag kan unna mig lite och jag är lite snål av mig när det gäller saker till mig själv.
Ekonomi har vi helt gemensam, huslånet står på mig då jag hade huset innan vi träffades. Han betalar det mesta övrigt nu när jag är hemma och skulle jag behöva pengar så flyttar jag över från hans konto :D

Tänk om jag hade en man som tvingade mig att handla kläder :D vilken angenämnt problem! Jag har i princip inte handlat några kläder sedan jag födde Bellan. Tycker visserligen inte om att handla kläder för jag hatar att prova dem men ändå ;)

Hatar också att prova...

En helt annan sak:
A har börjat bli blyg för främlinga, vilket är normalt för åldern ju, men han blir inte ledsen om jag går ifrån honom när han tex sitter på golvet eller springer i gåstolen. Då kan jag gå utom synhåll och det är inga problem. Någonting som gör honom väldigt upprörd är däremot om han är i hallen och ser när jag går uppför trappan. Av någon anledning så tycker han det är jätteläskt även om jag pratar med honom, märkligt!

Åh lottch, nu när du skrev kom jag på att jag skulle fråga om man kunde få beställa en sån där tandsalva av dig när du drar till "overthere"?

Här är det förkylt annars och M verkar vara i en period där pappa är lite bättre just nu. Det får gärna vara han som vaggar henne och igår kväll blev hon jätteledsen när han skulle gå och lägga sig. Där virade hon nog in sig lite extra i pappahjärtat! Hon blev själaglad när hon fick komma till honom, men sova ville hon ju inte så vi fick gå ut sen iaf.

M´s pappa är en rätt normal pappa tror jag, vi har det lite uppdelat hemma att jag lagar mat och han diskar. Övrig städning och tvätt delar vi på rätt jämt. Har tar M en hel del ändå när han är hemma, visst han sitter också framför datorn/tv´n med henne ibland, men är hon inte nöjd med det gör han något annat.

Bor man i hus så finns det mycket annat att göra, dessutom bor vi på en gård med renoveringsbehov och har hästarna hemma.
Hushållsysslor är inget vi bråkar om (har aldrig gjort) och jag kan förstå om man bor i lägenhet att det blir mer påtagligt med just hushållssysslor för det finns ju inget annat att göra som att t.ex. klippa gräs, slå stolp, kolla hagen, rensa rabatter m.m.. Så husshållssysslor är en liten del i helheten för oss

Nja, jag tycker nog att hushållssysslor kan vara rätt betydande ändå. För hushållssysslorna har man varje dag, året runt. Inte klipper ni gräset varje dag på vintern? Eller slår stolp varje vecka? Eller rensar rabatterna varje dag? Men äta, diska, ha rena kläder och rent hemma måste man göra jämt.

Jag är uppväxt i hus med stor trädgård, och vet vilket merjobb det innebär. Men att hushållssysslorna skulle bli försumbara då håller jag inte riktigt med om ändå.

Många par bråkar faktiskt om hushållssysslor, även om inte just ni gör det. Det och pengar har jag för mig brukar toppa listan när mán frågar par vad de bråkar om.

*kl*

Allt snack om hushållsarbete/övriga sysslor:
För nån vecka sen så va jag lite less på allt vad hem och hus hette.
Såg att sambon klädde på sig arbetskläderna för att gå ut och jobba.
Så jag haffade honom och ifrågasatte exakt vad han skulle göra, lämnade över Oscar till honom och drog på mig mina arbetskläder gav honom lite instruktioner om vad som skulle göras inne.
Och ute hade jag det jätteskönt bakom ratten i traktorn med musik i lurarna och fixade lite ute på fälten och gården. Helt underbart!
Fast när jag kom in låg båda och slöade och diskmaskinen va igång när det fanns 100 saker till :grin:
men men..

Och allt som har med min bil att göra fixar jag själv (kanske inte reperationer då) Men skifta däck, fylla på olja/spolarvätska och tvätta/städa.

Jag tycker det låter lite som här :) Men de får också mysa. Det gör ju jag många gånger när sambo jobbar :) Och jag får tom pengar från försäkringskassan för att slösurfa på soffan....
Jag har blivit lat- inte konstigt att Sambo inte heller vill vara ute o jobba röven av sig när jag gosar.

Hushållsarbetet bråkar vi väldigt sällan om- här är det allt annat som behöver göras. Och när man inte kan lösa det precis när jag ville det... Jag har ett helvetes humör just nu. Tycker mest synd om sambn som behöver stå ut... Fast en liten önskan om att få sova en natt har jag allt ;) Fast den är inte värd att bråka om...
O så hans väskjävel- den har han nästan alltid lärt sig ställa undan nu ;)

Haha! Här är det jag som tvättar båda bilarna för att det ska bli gjort. Han hade visserligen en skruttbil, men ett par ggr per år är absolut minimum även för en skitbil. Nu när den är bytt mot en helt ny, så lär jag få tvätta ihäl mig... Det är nämligen samma sak där, som med dammsugningen. Han tvättar inte lika noga som jag. Jag tvättar innanför dörrar, innanför bakluckan, i hjulhusen, vaxar och torkar bilen. Han tvättar bara utanpå och tycker det räcker med självtorkning.

Och här är jag den slarvige... Tvättar lite snabbt av bilen. Min man gnuggar och har sig, öppnar dörrar och torkar lister mm.
Städar han gör han det ordentligt, jag städar så att det ser rent ut utom när jag får städryck och gör det ordentligt!

Faktiskt så bråkar vi inte om hushållet eller pengar. Vi bråkar väldigt sällan.

Nej, du och jag håller inte med varandra och det behöver man ju inte göra här på Buke ;)
Att hushållssysslorna skulle vara en stor del i helheten kommer jag aldrig tycka för för oss är det inte en stor del i helheten. Vi lägger ner så himla mycket mer tid på annat även om vi nu inte klipper gräset varje dag på vintern :grin:
Lägger man tid på annat så är det det som är en större del av vår helhet än de 30 minuterna jag står vid spisen eller 5-10 minuterna någon av oss startar en tvättmaskin och hänger tvätt. Visst har det en betydelse för det är saker som görs men det är inte en stor del i helheten.

A är också blyg nu men han är ännu mer skum. Han kan fortfarande sitta i knät på de flesta men han kan bli helt panikslagen om någon främmande går in genom dörren, ibland... En av gångerna var knäppast, han blev orolig när jag och en väninna han aldrig mött skulle baka, han vägrade ligga eller sitta själv men var annars ganska positiv. Ända tills jag lät henne hålla honom i några sekunder (idén var att jag skulle visa att hon inte var farlig och det verkade fungera :confused:)

Nej, du och jag håller inte med varandra och det behöver man ju inte göra här på Buke ;)
Att hushållssysslorna skulle vara en stor del i helheten kommer jag aldrig tycka för för oss är det inte en stor del i helheten. Vi lägger ner så himla mycket mer tid på annat även om vi nu inte klipper gräset varje dag på vintern :grin:
Lägger man tid på annat så är det det som är en större del av vår helhet än de 30 minuterna jag står vid spisen eller 5-10 minuterna någon av oss startar en tvättmaskin och hänger tvätt. Visst har det en betydelse för det är saker som görs men det är inte en stor del i helheten.

Jag och min sambo är nog lite som du och din...

Vi har så himla mycket annat varje dag än hushållssysslorna att det inte är rättvist att tycka att de skall delas 50/50.. Fast sen kan jag och min sambo byta sysslor hur som helst. Fixa med bilen/byta däck etc, ta in ved/sota pannan/göra upp eld, mata hästar, ta hand om barnen, renovera i huset, harva ridbanan, skotta snö, tvätta, diska, städa you name it. Visst, vi har ju våra favorit sysslor, men inga problem att byta/göra andra. Sen är det ju som jag sade tidigare - ibland måste jag "berätta" för sambon att det är dags att damsuga, men han gör det utan problem. Sen bråkar vi inte om hushållssysslorna eftersom vi båda har samma toleransnivå.. Hellre lite skit i hörnen än ett rent hellvete heter det ju ;)

kn:

Jag har pyamasproblem, jag letar och letar efter några av de fantastiska pyamasar vi fått begagnade och som Pop sålde bara i våras men som nu inte finns någonstans alls. Helt enkelt en pyamas med tryckknappar och som går att öppna i hela grenen, men som är fluffig och mysig och sitter som en ballongoverall. Vi har en Molo som är trevlig, men de är dyra och tighta som ålskinn.

Nu har vi bara två pyamasar kvar och hittar inga nya någonstans. Alla har en dragkedja ned i ena benet, stelt, blöjan hamnar snett, trångt och man måste fullkomligt mosa in högerbenet (ser ut som böjprov på häst när jag gör det). Pop får in allt fler tighta, fula, trånga pyamasar med dragkedja varje dag :eek:

Snyft, snälla ge mig ett tips.

I övrigt spydde han precis ned den ena, den andra hänger på tork, så jag har mosat in honom i en som är för liten (räcker precis över knäna :cool:).

I övrigt, nu har han spytt upp en hel måltid två gånger, vi har sökt på nätet men hittar inte att det skulle vara ett problem. Har det hänt någon av er? (han åt inget skumt, bara kanske för mycket).

Vet inte om vi gör lika mycket. Jag diskar mest, praktiskt taget allt eller 75%. Men jag tror jag skrivit tidigare. Han handlar o lagar mat (jag kan lika gärna äta mackor), jag tar nätterna om det är matning, han om det är vakenhet och han inte jobbar dag -men det händer nästan aldrig. Blöjorna brukar vi pinsamt nog alltid försöka skjuta över på den andre, så det blir nog varannan gång när vi är hemma båda två. Jag verkar mata mest. Vi är båda två enerverande på olika sätt tror jag. (hans värsta sida just nu är att han alltid glömmer att byta i blöjhinken när den är full, så jag får den både överfull och får byta påse, ush.)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden