Vårmammor 2010 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Fast om jag inte vet om bebis kommer att vara hungrig om en timme eller tre timmar så blir det ju ett problem, oavsett var man är. Jag säger inte att det är bättre eller sämre att ha rutiner, alla bebisar och föräldrar tänker och fungerar annorlunda, men för oss har det fungerat extremt bra och vi har en väldigt nöjd och glad bebis, men det finns inget som säger att hon inte hade varit det utan rutiner, men jag ser ingen anledning att sluta.

Vi kan planera vårt liv och för oss är det guld

Naturligtvis, min poäng var att det kan funka bra utan rutiner också. Så man behöver inte vara olycklig för att man inte har rutiner. Om man kan planera sitt liv eller inte har inte nödvändigtvis med rutiner att göra, där tror jag t ex om bebisen kan sitta ensam en stund, hur mycket den skriker osv gör störe skillnad.

Av ren nyfikenhet - hur gör du om ni har t ex en läkartid just när bebisen enligt sin rutin ska äta?

*kl*

Åh fy tusan. Theo bajsade precis och det luktade riktigt dåligt och skiten var lika grön som den mörkgrönafärgen här på Buke och hade samma konsistens som tapetklister :D blir lite brydd faktiskt. Sket 3 ggr i går på dagen.

Kan det kanske bero på att han fick 3 mål av en annan ersättning igår eller ska jag misstänka nåt annat? Vanligtvis brukar skiten vara typ gul...han vaknade även i natt och hade magknip. Var ganska gnölig på kvällskvisten....

Nästan så jag misstänker att han fått i sig något mer än bara ersättning :o eller kan kanske bajset vara så grönt ibland?!

Jag planerar helt enkelt min tid utefter när hon ska äta. Går det inte att ändra ser jag till att vara där lite innan så att jag kan ge henne flaskan där 10 min före. Jag har ju alltid med mig varvatten och kallvatten i termos i hennes skötväska så att jag kan ge henne mat. Har aldrig varit några problem. :)

*kl*

Åh fy tusan. Theo bajsade precis och det luktade riktigt dåligt och skiten var lika grön som den mörkgrönafärgen här på Buke och hade samma konsistens som tapetklister :D blir lite brydd faktiskt. Sket 3 ggr i går på dagen.

Kan det kanske bero på att han fick 3 mål av en annan ersättning igår eller ska jag misstänka nåt annat? Vanligtvis brukar skiten vara typ gul...han vaknade även i natt och hade magknip. Var ganska gnölig på kvällskvisten....

Nästan så jag misstänker att han fått i sig något mer än bara ersättning :o eller kan kanske bajset vara så grönt ibland?!

Maten har passerat för fort genom tarmarna = dålig i magen, troligen reaktion på den nya ersättningen så det är galla som har kommit med ut med avföringen, inget farligt.

Den här veckan har han dock skrämt mig genom att bara ligga och kika, så när vänder mig om för att titta till honom när jag tror han sover så ligger han helt coolt och tittar tillbaks. :D
Haha! Så där gör V jämt! Det är bara när han vaknar på natten som han gnyr innan han vaknar. På dagarna eller på morgonen när han ska vakna efter natten ligger han alltid och tittar bra länge innan han blir uttråkad och säger ifrån. Det händer allt som oftast att han ligger tyst och klarvaken när man smyger in i sovrummet för att titta till honom när han sover. :D

Apropå prat om rutiner, matning osv, så slog det mig en sak när vi var på träff med föräldragruppen igår. Många mammor slänger ut tutten så fort bebis gnyr minsta lilla. Det måste vara betydligt svårare att få in matrutiner när bebis får småäta närsomhelst och använda tutten som napp. Säger inte att det är något fel, men jag skulle bli galen! Fast jag kan förstå det om bebis inte vill ha napp, för själv är jag ganska snabb med att prova nappen om V är missnöjd. Vi har inga fasta mattider, men det går i princip alltid 3 - 4 h mellan varje matning. Kanske kom det naturligt eftersom jag från början hade såna problem med smärta vid amningen så han helt enkelt inte fick äta oftare än nödvändigt.

Jag tror iaf att det är bättre att de äter ordentligt en gång och sedan kan stå sig minst 2 timmar än att de ska små snutta hela tiden och bli hungriga snabbt igen, om man inte vill amma 24/7. Fast det är ju säkert annorlunda om de t.ex. är inne i en tillväxtfas och behöver mer mat då kan man ju få amma mera några dagar (ingen aning under hur lång tid drog bara till med ngt, har aldrig märkt av ngn tillväxtperiod) för att det sedan ska stabilisera sig igen.

Har som sagt inga matrutiner men hon står sig lätt 2 timmar utan att amma och oftast hinner hon somna en stund mellan så jag ammar kanske bara var tredje timme. Känner mig flexibel, kan gör vad jag vill, när jag vill och är hon hungrig kan hon alltid vänta en liten stund till för att det ska bli läge att ge henne mat. Fattar inte vilken tur jag har haft med ett sånt "enkelt" barn :love:

Många mammor slänger ut tutten så fort bebis gnyr minsta lilla. Det måste vara betydligt svårare att få in matrutiner när bebis får småäta närsomhelst och använda tutten som napp. Säger inte att det är något fel, men jag skulle bli galen! Fast jag kan förstå det om bebis inte vill ha napp, för själv är jag ganska snabb med att prova nappen om V är missnöjd. Vi har inga fasta mattider, men det går i princip alltid 3 - 4 h mellan varje matning. Kanske kom det naturligt eftersom jag från början hade såna problem med smärta vid amningen så han helt enkelt inte fick äta oftare än nödvändigt.

Om man nu eftersträvar matrutiner ;)

E använder inte napp. Han får bröstet när han vill. Ibland, som igår, innebär det mycket snuttande. Det var en "återhämtningsdag" efter några dagar på rad som varit rätt intensiva för honom. Skulle vi träffas och fika skulle han troligen snutta en del - eftersom det är en enkel tröst/mys som innebär att vi kan fortsätta att prata med varandra utan att han behöver aktiveras eller vyssjas. Men när vi är iväg och gör saker, eller E är ensam med sin pappa, så får aktivering eller vyssjning fungera istället och det brukar det göra.

*kl*
Nu är min undersökning avklarad och allt gick bra. Alex tog flaskan snällt hela dagen igår och det enda problemet uppstod i natt när han ville snutta på mig... Låg och drog i bh-bandet och bet mig i bh:n :p
Ville inte ha mat utan bara snutta så det tog ett par timmar innan han somnade, stackaren!

Blev lätt sövd och när jag vaknade till så låg jag och kelade med sköterskan hand, drömde att det var alexander :o

Nu är jag trött, men det är nog mest pga matbristen från igår och dåligt sömn inatt. Nu har han precis fått amma för första gången igen och är väldigt nöjd!

*delvis kl*
Här hemma så sätter hon sina egna rutiner. En efter en- och det går riktigt bra :) Jag som var så orolig nu när jag inte skulle amma mer... Jag har fått ett helt otroligt snällt litet lamm här hemma...
Hon äter var tredje timme ungefär. Ungefär lika mkt mat varje gång och sover 8 h med ett uppehåll :)
Jag undrar bara när hon ordnade allt detta själv. Och jag gillar dessa nya rutiner så hon får gärna hålla vid dom. Nu sängdax mellan 8-9 sen har jag egentid till kl 12 när hon äter sista målet :)
Men det blir ju fortfarande mkt slit på soffan dagtid ;) Hur blir man eg färdig till ngt? Jag har blivit världens det kan jag göra sen människa....

VA skönt att allt har gått bra :) Och jag förstår verkligen hur det såg ut hos er i natt... Jag längtar inte tills Ebba vill ha amningströst nu när jag har slutat. Det finns ingen bättre tröstnapp...

Men peppar- det fungerar super ännusålänge iaf :)

Ni får ta en lång sovkväll med massa mys nu ikväll :)

Om man nu eftersträvar matrutiner ;)

E använder inte napp. Han får bröstet när han vill. Ibland, som igår, innebär det mycket snuttande. Det var en "återhämtningsdag" efter några dagar på rad som varit rätt intensiva för honom. Skulle vi träffas och fika skulle han troligen snutta en del - eftersom det är en enkel tröst/mys som innebär att vi kan fortsätta att prata med varandra utan att han behöver aktiveras eller vyssjas. Men när vi är iväg och gör saker, eller E är ensam med sin pappa, så får aktivering eller vyssjning fungera istället och det brukar det göra.

Precis, om Oregano skulle se mig i en mammagrupp skulle hon nog också tycka att jag är en sån som "slänger fram tutten närsomhelst". För om jag sitter och pratar med någon är det det mest effektiva sättet att göra bebis nöjd och kunna fortsätta samtalet. Det betyder inte att man alltid gör så - är jag hemma så är det troligare att jag provar andra sätt att ge tröst istället: uppmärksamhet, klapp, vaggsång, bära, napp. Men sådär mitt i en konversation är tutten det enklaste och effektivaste.

Min bebis får äta när andan faller på, jag orkar inte hålla koll på att det alltid går exakt två eller tre timmar emellan, utan när bebis är gnölig och jag har mjölk så ammar vi en liten stund. Det är ju inga maratonamningar vi pratar om, utan kanske 10-15 minuter. Jag tycker inte det är så särskilt besvärligt. Tvärtom, just detta att inte behöva passa tider hela tiden är ju en av fördelarna med att vara föräldraledig.

Aha... Det är därför de "slänger fram tuttarna"?! :D Jomen är man bekväm med att amma, så är det såklart ett enkelt sätt att underhålla bebis. Fast tutten är det absolut sista jag skulle ta till. Jag känner mig fruktansvärt obekväm med att amma inför folk. Förutom personalen på BB/amningsmottagningen och min man är det bara två personer som sett mig amma och det är min bästa kompis och så hon vi köpte katten av. Jag var säker på att det låg en tom flaska och en tetra ersättning i skötväskan, men tydligen var inte flaskan med. Då hade jag inget annat val. Pinsamt värre, när man är 15 mil hemmifrån för att köpa katt och så har man glömt mat till barnet! :o

*kl*

Jag letar efter en vit kabelstickad mössa till A. Som vanligt vet jag hur den ska se ut innan jag hittat den, typiskt mej. Men jag är aldrig ut i affärer nu. I alla fall inte någon annanstans än i den här hålan. Så om någon vet om/var det finns så skrik så det hörs ända hem till mej.

A somnade vid nio igår, fick väcka henne och i princip tvångsmata henne vid 23.30 för då hade hon inte ätit sedan 19.30 och så åt hon vid sju i morse. Halvt i sömnen, somnade om och sover fortfarande. Trött tjej. Men jag tror det händer mycket nu. Hon rullar över från rygg till mage nästan helt själv nu. Åt andra hållet har hon gjort ett tag. Och så greppar hon saker och styr dem mycket bättre nu, utan att peta in dem i ögonen eller kinden utan rakt in i munnen. Hon är 15 veckor nu, när ska nästa utvecklingssprång vara tro.

Åhhh- där gav du mig ett tips :) SAmbons släkting skulle nog fixa det på mindre än en kväll i TVsoffan... Kanske kan hon ha det som projekt på nästa Stickmöte ;)
Känner du inte ngn släkting som kan? Jag önskar nästan att jag kunde. Lite mössor hade ju varit häftigt ;) Men det borde ju komma lite nu i affärerna med tycker man. POP hade fått in lite men de var så stora. Bara tråkiga till små barn...

Önskar oxå jag kunde sticka men det kan jag inte :( Min farmor är duktig men kan inte för hon har så ont i händerna...

Min kontakt kanske kan göra en, man kan ju alltid fråga... Men sen e de ju svårt att berätta bilden man har i huvudet ;)

Kan inte heller sticka, min mamma kan men hennes händer är med dåliga. Får kanske be henne lära mig. Jag har kunnat lite men har glömt det mesta :(

*kl*
Satt och googlade på narkosmedlet som jag fick igår och blev livrädd. Där stod att man inte skulle amma på 24 timmar efter att det givits, och då hade jag redan ammat två gånger. (detta var vid 8 tiden igår kväll)

När jag fick kallelsen så ringde jag och kollade och fick besked om att det inte var några problem att amma efter narkosen, skulle däremot vänta 24 timmar efter laxeringsdosen.
Ringde ganska (:D) upprörd akuten och pratade med en sköterska, strax därefter ringde en underbar läkare upp och lugnade mig.
Tog min oro på allvar och förklarade att det inte var någon fara och berättade om vad som ev skulle kunnat hänt. Att det som han ev skulle kunnat få genom mjölken skulle hans kropp brutit ner på mindre än en minut.
Jag bröt mer eller mindre ihop, men han avfärdade inte mig som någon hysterisk mamma vilket kändes väldigt skönt.

Idag är det halv storm ute och jag är uttråkad så jag ringde en kompis och frågade om det inte var fikaväder :D. Stan nästa!

Vad gör alla andra?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 706
Senast: Tilly_85
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 371
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård