Vårmammor 2010 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Jag blir tokig. Vi har inte en enda fast rutin. Inte mer än att vi går och nattar vid 9-tiden. Sen sover han bra men kan lika gärna vilja äta varannan timme som att det går 5 timmar mellan kvällsmålet och första nattmålet. Igår åt han 21.00 (hysteriskt trött och åt nog för lite), 00, 03.30, 05.30 och 08.30. På dagarna försöker jag hålla mat var tredje timme men nu när han är ledsen och äter dåligt funkar det inte alls...

Nu har jag stallat in två hästar och måste således få ut dem på morgonen. Jag har släppt ut dem innan sambon åkt till jobbet halv sju innan, men med nattens skitväder och när jag ammade halv sex så orkade jag bara inte, han fick ge dem frukost inne. Så istället för våra lugna morgonrutiner så blev det till att klä påhonom och dra ut honom i vagnen och släppa ut hästarna vid nio. Jag gillar det inte... Får nog se till att pallra mig upp tidigt oavsett.

Men nu sover han faktiskt i vagnen, kors i taket. Har nog sovit i tio minuter, kan vara personligt rekord. Men så sov han väldigt oroligt inatt.

Hoppas hoppas vi snart får lite rutiner, nu är han ju tre månader så det bör väl bli bättre snart!

Senast ändrad:

Tura kan ofta bli helt hysteriskt ledsen när han vaknar. Han skriker som om han skulle dö vilken sekund som hels och han har skrämt mig rejält. Har fått krama och pussa och hålla nära för att lugna ner, men sen är allt bra igen. Den här veckan har han dock skrämt mig genom att bara ligga och kika, så när vänder mig om för att titta till honom när jag tror han sover så ligger han helt coolt och tittar tillbaks. :D

Att vi skaffade rutiner va en stor vändpunkt i allt skrikande, visst han har sina gnälldagar men det är väl utveckling och tänder å sånt.

Flaska kl 6,9,12,15,18,21 och ibland 24.

Började med vart fjärde timme, men det fungerade inte på honom så det fick bli vart tredje.

Hur äter han på natten? Alltså, sover ni i samma säng så du bara behöver slänga fram tutten och sen somna om, eller sover han själv så du behöver ta upp och sen lägga tillbaka?
Thea äter också nästan varje natt, eller snarare snuttar några gånger för att somna om, vi sover tillsammans så jag behöver inte gå upp eller nåt och kan somna om på en gång.

Men om Ture är vaken hela dagarna och inte sover nånting, tror du inte att han kräver så mycket mat av dig just för att orka hålla igång som han gör? Kanske skulle det vara värt att pröva att ge ersättning på kvällen, jag tror att andra tjejer i tråden skrivit att det funkat för dom! Aldrig hört om en sån aktiv bebis som din Ture :)

Livet suger

I morgon tentar jag. Har nog aldrig känt mig så här oförberedd. Jag och maken har bara klivit å varandras tår sista tiden. För vi är helt slutkörda båda två. Han jobbar och tar nästan allt hushållsarbete. För jag försöker att plugga så mycket som möjligt på dagarna vilket gör att så fort hon somnar så kastar jag mig över böckerna. När han kommer hem kastar jag över T till honom för att hinna läsa lite till. Detta gör att jag levt på smörgåsar och te sista tiden. Lägenheten ser ut som om kom och hjälp mig och dö. Tvätthögen välter snart omkull tvättkorgen. Ena katten har börjat protestkissa. A n t för att han får så lite uppmärksamhet. Till råga på allt så lyckas jag snubbla när jag klev ner från soffan (drog upp persiennerna bakom). Så nu sitter jag här med svullen och ömmande ankel som jag knappt kan belasta.

usch stackars liten.

S brukar somna i famnen eller i vagnen på kvällen. När vi gör natt själva vid 23-00-tiden så flyttar vi henne till hennes säng. Ibland vaknar hon, ibland inte.

När jag läser om era som inte vill sova ivagnen eller inte alls känner jag mig lyckligt lottad!!! S sover gärna i vagnen. sover i flera omgångar på dagen och är kvällspigg och glad när Pappa kommer hem!

Hon kan ligga vaken i vagnen och titta på sina figuer oxå. Fast hon vill mer och mer vara med och sitta i babysittern eller i famnen.

Hon blir 16 veckor i dag!!! Men korrigerad ålder är 10 veckor. Så hon är fortfarande ganska "liten".

Kram på dig, vännen! :love: Det verkar som att du har det riktigt jobbigt med allt som händer just nu...

Jag har alltid varit väldigt känslig när det gäller djur. Med barn har jag nästan varit tvärtom istället. Jag gillar ju inte barn! :cool: Men sen jag fick V så har det ändrats. Tycker det är jättehemskt med barn som far illa och tycker till och med att andras bebisar och bebisar på bild kan vara riktigt söta! :D

Ja just nu är det lite sådär..

Hahaha, tänk att man kan förändras så när man får bebis, inte klokt egentligen :D

Att du orkar plugga samtidigt som du ska ta hand om bebis. En eloge till dig :bow:
Hoppas det går bra på tentan så att du kan gossa med katten och få ordning på vardagen igen!!!

Själv orkar jag knappt förflytta mig ifrån soffan.

Är med en Emmerdale-fan :bump:
Det va hemskt att titta på avsnitten i dag, satt och kramade Oscar hela tiden med tårarna sprutandes.

Oh, här finns alltså någon mer än jag som älskar Emmerdale?! :love:

Ja, avsnitten igår var helt fruktansvärda, fy fasen alltså..... :cry:

Men gör det nåt om han äter varje timme eller var tredje då? Det är ju det som är lyxen med att vara föräldraledig, man har ju tid och kan ta dagen (och natten) som den kommer.

Min bebis har inte heller några ätrutiner, men jag tycker inte det gör så mycket. Ska vi åka nånstans ser jag till att mata strax innan, men det funkar ju oavsett om det var en eller tre timmar sen sist.

Att du orkar plugga samtidigt som du ska ta hand om bebis. En eloge till dig :bow:
Hoppas det går bra på tentan så att du kan gossa med katten och få ordning på vardagen igen!!!

Själv orkar jag knappt förflytta mig ifrån soffan.

Kan bara hålla med! Tycker svartfot är skitduktig som orkar plugga och ha bebis samtidigt :bow:

Min bebis har inte heller några ätrutiner, men jag tycker inte det gör så mycket. Ska vi åka nånstans ser jag till att mata strax innan, men det funkar ju oavsett om det var en eller tre timmar sen sist.

Så gör jag också, har aldrig känt behov av att ha rutiner på hennes ätande. Alla gånger vi har varit iväg någonstans så ammar jag och sedan packar vi ner henne i bilstolen. Är vi bara hemma så tar jag pauser från det jag gör och ammar.

Problemet är att vi faktiskt inte riktigt orkat. Kursen jag har försökt tenta av var helt enkelt för svår. Det hade nog gått bättre med en mindre krävande kurs.
T ska inte konstant behöva dela sina föräldrars uppmärksamhet med något annat. Hon behöver att vi kan avsätta tid för henne och bara henne utan att man blir superstressad. Jag har av trötthet fått någon form av lite halvsur underton i allt jag säger. Och jag blir frustrerad när folk inte pratar tillräckligt fort. Sista tiden har inte varit att leva. Det har varit att överleva både för mig och min make och så vill jag inte ha det. Så ska inte T behöva ha det. Ingen utbildning i världen är värd det.
Men i morgon är det över. Då skall maken för första gången vara helt själv med henne en hel dag. Har bara vart 4-5 h innan.
På måndag går maken på föräldraledighet och jag börjar studera på heltid igen. Så då hoppas jag att det blir lugnare.

Fast man har ju inte tid att bara lulla runt och vara föräldraledig när man har djur att ta hand om. Tack vare att vi har matrutiner så är det jätteenkelt för mig att planera när jag ska ta hästarna, långpromenad med hundarna, veterinärbesök osv.

Men gör det nåt om han äter varje timme eller var tredje då? Det är ju det som är lyxen med att vara föräldraledig, man har ju tid och kan ta dagen (och natten) som den kommer.

Det hade inte gjort mig ett dugg om han varit nöjd så jag formulerade mig lite dumt. Det är att han är ledsen som gör mig tokig, egentligen inte bristen på rutiner. När han är nöjd och glad så funkar var tredje timme kalasbra.

Hur äter han på natten? Alltså, sover ni i samma säng så du bara behöver slänga fram tutten och sen somna om, eller sover han själv så du behöver ta upp och sen lägga tillbaka?
Thea äter också nästan varje natt, eller snarare snuttar några gånger för att somna om, vi sover tillsammans så jag behöver inte gå upp eller nåt och kan somna om på en gång.

Men om Ture är vaken hela dagarna och inte sover nånting, tror du inte att han kräver så mycket mat av dig just för att orka hålla igång som han gör? Kanske skulle det vara värt att pröva att ge ersättning på kvällen, jag tror att andra tjejer i tråden skrivit att det funkat för dom! Aldrig hört om en sån aktiv bebis som din Ture :)

Han sover faktiskt lite nu på dagarna! :love: Oftast på mina arm eller på mig, men även ibland i vagnen och i sovkorven. Sover han på mig kan han tom sova över en timme, lägger jag ner honom eller han somnar i vagnen är det oftast inte mer än en halvtimme. Men det går framåt!

Han sover också hos mig i sängen, så det är ingen större ansträngning att mata. Det lustiga är att han inte är riktigt vaken utan mest stökig, så får han sig en slurk så sover han djupt igen.:) Skönt att ha honom i sängen...

Fast man har ju inte tid att bara lulla runt och vara föräldraledig när man har djur att ta hand om. Tack vare att vi har matrutiner så är det jätteenkelt för mig att planera när jag ska ta hästarna, långpromenad med hundarna, veterinärbesök osv.

Allt blir ju lättare med lite rutiner som du säger. Det behöver inte vara fasta tider på något sätt men att på ett ungefär veta när det ska ätas och matas underlättare ju livet väldigt mycket!

Håller med, det är skönt att ha fasta mattider, ffa när man har lite djur att ta hand om. Men jag tror dock att det är lättast för oss som flaskmatar att ha just fasta tider, vi vet ju exakt hur mkt dom äter per mål. Ammar man så är det ju kanske inte lika lätt?!

Det hade inte gjort mig ett dugg om han varit nöjd så jag formulerade mig lite dumt. Det är att han är ledsen som gör mig tokig, egentligen inte bristen på rutiner. När han är nöjd och glad så funkar var tredje timme kalasbra.

Aha, då förstår jag! En ledsen bebis är en pina, det håller jag med om. Jag tänkte mig en glad och nöjd bebis som ibland åt varannan och ibland var tredje timme, och att du irriterade dig på att du inte alltid kunde förutse exakt när det skulle bli. (även om jag håller med om att man är tacksam om det inte måste vara varannan timme just om nätterna).

Allt blir ju lättare med lite rutiner som du säger. Det behöver inte vara fasta tider på något sätt men att på ett ungefär veta när det ska ätas och matas underlättare ju livet väldigt mycket!

Fast det kan ju vara en fördel att inte ha fasta tider också, lättare att vara flexibel då, tycker jag. Om bebis alltid ska äta prick kl 14 så blir ju struligt om man t ex har en läkartid just då, om bebis kan äta lite närsom så kan man mata klockan ett eller tolv den dagen istället.

Måste jag iväg och bebis inte har annonserat hunger än så brukar jag mata i förebyggande syfte, även om bebisen inte är vrålhungrig just då. Det underlättar lite tycker jag, att man inte alltid måste mata på minuten när bebis är hungrig, utan kan ta det innan ifall det passar bättre med andra saker man behöver få gjort. Det kanske kan funka för er om du måste fodra eller ta in en viss tid?

Lottch: Att passa in långpromenader (med eller utan hund) och så är inte så svårt, tycker jag - vänta tills bebisen är nymatad, och gå sen. Det behöver man inte ha fasta mattider för att kunna göra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 706
Senast: Tilly_85
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 371
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård