Vårmammor 2010 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Ehh, det står att man ska börja borsta med lite tandkräm så fort de kommer upp... Men jag har ingen lust att peta in någon tandkräm i hennes mun när hon inte ens börjat med mat... Hur har ni andra gjort? Räcker det inte om man bara borstar utan för tränings skull?

Hon äter fortfarande nästan aldrig en hel dl ersättning åt gången så jag får ju mata mkt oftare än många andra i tråden... Det gör iofs inget men hade varit skönt o veta :)

Tjuvställer en fråga i "fel" tråd igen som spinn på Emelies funderingar - äter min unge abnormt mycket, eller?! En dl för honom är ett piss i havet, rekordet är 200 ml på en matning (bara flaska den gången) men oftast äter han från 120 ml och uppåt. Och det är ibland efter han ammat :eek: Vi mätte till närmare 1100 ml/dygn när vi förde matdagbok förra veckan. (Han blev 4 veckor i fredags) Vad klämmer era barn nu/när de var i hans ålder?

E åt mer i början (120ml) när jag gav ersättning men det mesta kom upp... Nu får jag oftast i 90ml och då kräks hon bara lite. Det var kaskader på hela magen innan.
Hon går ju upp men det är tråkigt att fortfarande vara vaken 1,3,5,7, osv på natten...

Tjuvställer en fråga i "fel" tråd igen som spinn på Emelies funderingar - äter min unge abnormt mycket, eller?! En dl för honom är ett piss i havet, rekordet är 200 ml på en matning (bara flaska den gången) men oftast äter han från 120 ml och uppåt. Och det är ibland efter han ammat :eek: Vi mätte till närmare 1100 ml/dygn när vi förde matdagbok förra veckan. (Han blev 4 veckor i fredags) Vad klämmer era barn nu/när de var i hans ålder?

När Theo blev utskriven från Barn 2 så sa läkaren att han fick äta i princip hur mkt han ville men inte mer än 200ml. Då var han ungefär 4 veckor. När vi var inlagda fick han 120ml var 3e timme dygnet runt. I dag (11veckor), äter han 200ml 5ggr/dygn. Tilläggas bör att han inte äter något mellan 23.00 och 07.00. Mängden han äter nu är den maximala för barn i hans ålder enligt rekomendationerna på ersättningsburken. Dock har han ätit så stora portioner sen ungefär 5 veckors ålder.

*kl*
Ville bara lämna ett litet livstecken, just nu lever jag i ett kaos. :D Flyttkartonger och kassar precis överallt, samtidigt som vi är mitt uppe i de sista förberedelserna inför Stellas dop. Man känner att man lever kan jag lova..
Såg att ni pratat om dop/namncermoni ganska nyligen och även om varken jag eller sambon är troende så vill vi ändå döpa Stella. Vi tycker det är en fin tradition helt enkelt, och vi känner att Stella får bestämma själv sen när hon blir äldre om hon vill vara medlem i Svenska kyrkan eller om något annat trosamfund passar henne bättre.
Vi kommer bjuda på smörgåstårta efter cermonin, och så kaffe och paj och kladdkaka. Tanken är att vi ska fira min 25-årsdag samtidigt, jag fyller nämligen år på söndag. :D Därtill så har Stella namnsdag, så tre flugor i en smäll!

För övrigt - vad fort tiden går! Våra små börjar få tänder, det är dags för smakisar osv. :eek: Bästa vännen sa nu ikväll att hon tyckte att Stella vuxit till sig på bara någon dag, och jag tror hon har rätt. Stora, fina tjejen :love: (min lilla Räka börjar bli en knubbsäl, det trodde jag aldrig)

Hej!! Vad härligt att höra ifrån dig :) Min tur att knapplåna dig :D

Sitter och tittar på Livet på BB nu. Många gråter för att det är så fantastiskt. Missförstå mig rätt, självklart är det det. Men jag gråter och lider. Tittar tillbaka på vår förlossning och känner mig berövad på denna "fantastiska" upplevelse och det gör bara ont i mig att titta på detta. Vår förlossning var fruktansvärd hela tiden. Många säger att man glömmer, speciellt när man sen har bebisen hos sig. Milton är snart 11 veckor och än gör det ont, både psykiskt, men även fysiskt, i min kropp. Speciellt psykiskt såklart..

Älskar min pojke över allt annat, detta handlar om annat.. Måste beställa tid hos min barnmorska för återbesöket. Vill inte, men känner behov av att prata igenom detta med henne och även kontrolleras down there..
Usch, nu lipar jag ordentligt. Sitter här vid Miltons säng och tittar på min härlige pojke och känner mig hemsk och på något vis falsk gentemot honom att jag känner såhär. Är ju inte på grund av honom som jag har dessa känslor, jag kan inte riktigt förklara.. Förlåt för detta svammel, men om det är någon som förstår så är det nog ni...!

kl

Har någon denna? Eftersom vi bor i lägenhet så vore det trevligt att spara lite plats.

R%E4tt_Start%2C_Flexibath%2C_Gr%F6n-Lime

Japp fast en rosa som hennes morfar har köpt åt henne :) fungerar alldeles utmärkt!

Vad är det man ska glömma då? Hur förbannat ont det gjorde? Jag tittar inte på förlossningar på tv längre och jag tänker på min förlossning varje dag fortfarande 14 veckor senare.

Nej inte vet jag :S Vet inte om du läst min förlossningberättelse, men jag upplevde min förlossning som ganska traumatiskt och tog över 30 timmar. Det slutade med att de fick hålla fast mig med våld och dra ut honom först med sugklocka och sedan bända loss hans axel som satt fast. De var ca 10 personer sammanlagt varav de flesta höll fast mig och jag hade fullständig panik. När min pojke väl var ute så sprang de bara iväg med honom och jag fick inte veta något på en halv evighet, som säkert bara var ett par minuter..

Menar inte att låta gnällig eller på något vis tycka synd om mig själv eller att någon annan gör det. Ville nog mest skriva av mig..

Ah, okej! Vi har bara fått ätasåmyckethanvill-rådet men inte hört någon maxgräns. :) Det enda BVC sa var att man räknade med 100(?)-160 ml per portion - fast som sagt, att han fick fri tillgång för att använda hästtermer. :D

Funderar dock ibland på om han ska explodera när han ligger där i mjölkkoman med kalaskulan i vädret!

Nej inte vet jag :S Vet inte om du läst min förlossningberättelse, men jag upplevde min förlossning som ganska traumatiskt och tog över 30 timmar. Det slutade med att de fick hålla fast mig med våld och dra ut honom först med sugklocka och sedan bända loss hans axel som satt fast. De var ca 10 personer sammanlagt varav de flesta höll fast mig och jag hade fullständig panik. När min pojke väl var ute så sprang de bara iväg med honom och jag fick inte veta något på en halv evighet, som säkert bara var ett par minuter..

Menar inte att låta gnällig eller på något vis tycka synd om mig själv eller att någon annan gör det. Ville nog mest skriva av mig..

Jo jag minns din förlossningsberättelse. Du är inte gnällig, tycker bara det är märkligt att folk säger att man glömmer på en gång. Om det vore så skulle man ju inte tänka på den så mycket som man gör.
Sedan tror jag längden på förlossningen påverkar också, jag hade ju också lite längd på min förlossning (42h).

Senast ändrad:

Ehh, det står att man ska börja borsta med lite tandkräm så fort de kommer upp... Men jag har ingen lust att peta in någon tandkräm i hennes mun när hon inte ens börjat med mat... Hur har ni andra gjort? Räcker det inte om man bara borstar utan för tränings skull?

Äh! Skit i tandkrämen, den gör ingen vidare nytta på bebisar. Syftet i början är att man ska vänja dem med tandborsten.

*kl*
Fick ïdag tid till undersökningen som jag väntat på. Ringde för att kolla hur medicineringen påverkar amningen och sköterskan skulle kolla med doktorn och återkomma. Sen kom jag på att jag ska ju bli sövd, någon som vet snart efter som det är ok att amma eller försvinner narkosen kanske snabbare än laxermedlen som jag måste ta kanske??
Otålig som jag är så måste jag kolla om någon här kan ge svar snabbare :D

Och rent praktiskt, ska börja med medicen ett dygn innan undersökningen och sen får jag bara dricka flytande klara drycker. Kan bli en massa pumpande det dygnet om det går över i mjölken. Förhoppningsvis tar han flaskan snällt och att det går att amma utan problem efteråt.

Kan man sjukskriva sig för en sån här grej? Risken är att jag kommer sitta på toa större delen av dagen :angel: och samma dag som undersökningen så kan jag ju inte ha med alexander. Så får sambon ta ut pappadagar om inte mormor är tillgänglig förstås

Handlar det om ca 2 dygn med medicinering och sedan ingen? Eller du kanske behöver hålla på sedan?
HAr du gett flaska någongång innan? Jag hade inte vågat utan att prova flaska innan- tänk om han vägrar?
Jag provade att ge flaska ett tag innan jag skulle göra min undersökning. Så jag kunde pumpa ur och ge henne. Men jag hade nog inte kunnat pumpa ur för 2 dygn på kort tid så du kanske behöver frysa in lite... Nu vet jag inte hur dina bröst fungerar. De kanske har hur mkt som helst.

Har du inte fått ett telefonnummer där du kan höra av dig om det är något som inte stämmer? Ring det och fråga om medicineringen- Fråga läkarefunktionen på 1177 fungerade bra också :)

Min pappa var hemma med min systers barn när hon hade opererat handleden. Körde de till dagis o så. Så det borde ju vara ok att sjukskriva dig. Kanske en läkare behöver skriva ut ett intyg om någon annan ska ha föräldrapeng.

LYCKA TILL med undersökningen!

Usch, får rysningar när jag läser om din förlossning.

Det enda jag känner själv efter min förlossning är lite besvikelse över att jag inte lyckades få ut honom själv. 2 sköterskor fick ju trycka (mycket) på magen för att han skulle ploppa ut. Det hade säkert gått bättre om han legat med huvudet som han skulle men ändå....Men din förlossning måste ju hur som helst upplevts som fruktansvärd jämfört med min, så jag tror faktiskt jag kan förstå att du känner som du gör! Men se till och boka tid för efterkontrollen snart så du får prata igenom detta med en kunnig! Själv ska jag på efterkontroll nästa onsdag :crazy:

Jag är en sån som förträngt/glömt förlossningen men som blev påmind om eländet av programmet på tv igår. Sambon och jag var överrens om att man borde titta på sånt regelbundet för att komma ihåg att man inte ska skaffa fler. ;)

Idag ska vi på 2-månaders läkarkontroll! Det blev lite sent då han är 11 veckor nu. Ture är inte vägd och mätt på en månad så det ska bli spännande. Jag tror han passerat 7 kilo för länge sen... Stor kille.

Nu är min underbara unge tillbaka. Vaknade med ett leende idag och utan feber. Undrar hur länge de är gnälliga över tanden... Tills den kommit upp helt? Och hur lång tid tar det tro?

Min andra fyrbenta unge var oxå så gott som feberfri igår. Weho.. det går åt rätt håll!!

Hade ju en pinsamt enkel förlossning den här gången och kommer faktiskt ihåg mer från min förra trots att det är tio år sedan... Den var ju inte lika kul och tog mycket mycket längre tid. Så det kanske är så att ju längre tid den tar ju mer etsar den sej fast..

Börjar med medicinen morgonen före undersökningen som är nästa morgon. Så runt lunchtid dag 2 så bör jag vara pigg och kunna amma om det går för läkemedlen.
Han har tagit flaska några gånger och oftast utan problem, Ska kanske ge honom ett mål dagligen på flaska för att vara på säkra sidan?
Mjölk finns redan i frysen så det räcker och blir över :D

Imorgon åker vi till dalsland för att titta på hus! :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 709
Senast: Tilly_85
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 371
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar