Vårmammor 2010 del 5

Sv: Vårmammor 2010 del 5

3 bajsblöjor på en dag är mycket för oss, vanligtvis blir det en. Vissa dagar blir det ingen alls, men då kommer det ett rejält lass dagen efter i form av en överfull blöja eller flera fyllda. :D)

Jag tror jag bytte sju bajsblöjor på en dag som mest. Jag har visst en riktig bajsunge. :)

Vi hade en jättejobbig dag här igår. En av hästarna (en av två jag har inhyrda) fick kolik igår vid lunch (el jag upptäckte henne då) och var så dålig att hon mest låg på rygg. Har aldrig sett en häst med såna smärtor. Var själv med Ture men fick snabbt hit grannarna som också har häst samt mina föräldrar. Senare kom ägaren. Klockan 7 igår fick vi avliva henne. Nu ligger hon i stallet och vi har fått plocka ner boxväggen (ny inredning) för att de ska kunna hämta henne. Hon skulle hämtats före 2 idag men nu vet de inte om de hinner innan helgen. :crazy: Finns det inte lagar om sånt här? Vad säger hälsomyndigheten om att ha en död häst liggandes i fem dagar i 30-gradig värme? Jag vill inte ha henne i stallet...

Jag såg inte Ture mer än när jag ammade mellan 13 och 20, och han hade varit jättemycket ledsen så jag hade en trött kille inatt som sov hela natten för första gången.

I vanliga fall så badar vi honom mellan 20-21 och har bus och mysstund i soffan. Han är alltid tokglad efter badet. Sen går han och jag och lägger oss i sängen mellan 21-22. Där ammar jag och han somnar oftast direkt. Är han inte hungrig så snuttar han lite och får sen nappen. Peppar peppar så funkar det här bra nu. Beroende på när han ätit så har han fått ett natt-mål vid 2-3 men det ville han inte ha inatt, han vaknade knappt. Sen börjar han oftast låta vid 5-tiden även fast han sover (stånkar och ska fisa el bajsa) och då får han äta och då kommer oftast bajset. :D Vi är bajsfixerade han och jag. Då byter vi blöja och myser en stund och beroende på klockan och hur trötta vi är så sover vi antingen vidare i sängen eller nere i sovkorven i soffan (babynest).

Jag är kvällstrött och morgonpigg av mig så det här passar eg mig bra, men nu blir det för få timmars sömn totalt så nu kan jag somna om och sova med honom till nio. Har inte sovit så länge i hela mitt liv tror jag! Man lär sig nya saker hela tiden, häromdagen somnade jag sittandes i soffan. Har heller aldrig hänt förut.

Efter mkt om och men så fick våran mäklare tummen ur och är klar med värderingen av gården och vi är nöjda. Det här tillsammans med att vi lägger om lånet kommer sänka våra månadskostnader med nästan 3000 kr i månaden. Perfekt när man är föräldrarledig! :)

Annars så läser jag här hela tiden men kan inte skriva. Ture hänger oftast på ena armen så kan jag klicka med musen (nytt ord hos oss - Mussurfa) men inte nå tangentbordet. Jag gillar alltså klickbara länkar och favoriter.

I helgen ska min bror gifta sig och jag ska vara värdinna, hålla tal, läsa bön i kyrkan och berätta för alla 80 gäster om Herrgården där festen hålls. Tror ni jag är förberedd? :crazy: Nope. Lär få improvisera.

Håll tummarna att vi blir av med död häst innan helgen och att Ture är lugn och snäll på bröllopet. Kan bli cirkus annars när jag har så mkt jag måste delta i!

Hur många är vi här inne så helammar förresten? Och hur är era bröst isåfall? Jag har fattat det som att de ska bli lite mindre efter ett tag, när infaller sig detta? Jag är trött på att se ut så här..

I-landsproblem! ;)

*kl*

Hittade en spännande dokumentär på svt-play som heter "Bebisarnas vetenskap". Här hittar ni den om ni skulle vara intresserade :idea:

Först nu hann jag titta klart på hela dokumentären.
Riktigt intressant faktiskt till er som inte tittat på den.

Jag helammar, och jag tycker nog att mina bröst har stabiliserat sig storleksmässigt nu. Har gått upp en kupstorlek bara, och brösten känns som innan just nu. Annat är det under tillväxtperioder - först känns brösten slappa och tomma och när produktionen ökat så får jag ömma silikontuttar. :D

*kl*
Det verkar som att det löser sig med banken iaf, vi skulle komma dit en stund innan vi ska träffa mäklaren. Tar för givet att vi får handpenningslånet då - för det är lite väl optimistiskt att tro att vi säljer lägenheten imorgon och får pengar för den direkt :angel:
Den 19 juli kommer vår banktjej tillbaka från semestern, gissa vem som ringer henne direkt och berättar hur "lätt" det blev att genomföra köpet. :devil:

Den 19 juli kommer vår banktjej tillbaka från semestern, gissa vem som ringer henne direkt och berättar hur "lätt" det blev att genomföra köpet. :devil:
Så ja, lugn och fin nu! ;) :rofl: Skönt att det verkar ordna sig iallafall, även om det är trångt att allt måste krångla istället för att gå smärtfritt. Är det många som har hört av sig och är intresserade av er lgh?

Här finns en bajsunge till! I nästan varje blöja finns det mer eller mindre bajs... helst ska det bajsas lite till när den nya kommit på. Även när jag drar ut på tiden för att jag vet att det säkert kommer mera :grin:
Igår kom det tre rejäla bajsblöjor redan på förmiddagen. Oftast har han väldigt löst och gryningt, men idag har det varit neongrönt :eek:. Märkligt att samma mat kan ge så olika konsistenser!
En annan lite kul grej, varenda gång när han ska bajsa så blir näsvingarna vita...

När det är läggdags så har vi oftast badat runt 6-7 tiden, ammar och sen somnar han i famnen runt 21. Vaknar till ibland och börjar fäkta och veva runt och riva sig i ansiktet, Är precis som om han får panik precis när han ska somna. Så gör han dock bara på kvällen inte när han ska somna på dagarna. Försöker få honom lugn genom att hålla honom i knät, fungerar ibland men det händer att han hellre vill ligga själv.
Somnar honom nere om det inte är så att jag ändå ska gå och lägga mig samtidigt. Annars bär jag upp och lägger honom i spjälsängen där sover han nästan hela natten tills han är hungrig. blir oftast runt 5-6 tiden

*kl*
Har idag svarat på en annons om en som söker foderhäst. Har knappt tid att rida nu, hur ska det då bli till vintern när det dessutom ska släppas in och ut och fodras på någorlunda bestämda tider.
Har visserligen en kompis häst här, men hon bor i stan så det blir jag som får sköta den biten. Sen hjälper hon mig mkt med mockning osv. Känner ändå just nu att jag inte orkar ha det ansvaret och stressen just nu. Sambon jobbar så pass mkt och ska hästarna in/ut och han inte är hemma så måste det bli när alex sover eller storebror kan titta till honom. Har stallet på gården men har nästan ingen egen mark. Så just nu är jag stressad över betet, det växer dåligt i torkan. Där jag har mera bete har jag inget stall och hästarna vill gärna in undan flugorna..
Hästen gör mig just nu bara stressad med andra ord och dåligt samvete för att jag inte hinner rida. Han är en äldre gubbe som inte mår dåligt av att vara pensionär men då han är pigg och fräsch så är det synd att han inte får mera uppmärksamhet

Förstår hur du känner. Du kan ju tänka min ångest som har sex hästar hemma utan någon hjälp och det kommer vara 7 i vinter... Är inne på att skicka den som skulle kräva mest av mig i vinter till Tyskland, men samtidigt så är han den enda som jag skulle kunna rida. Men hinnner jag inte rida så spelar det ju ingen roll liksom. Riktigt jobbigt...

Ja jisses! 7 hästar! Jag som sålde min lilla shettis för att jag inte hann med den:D

*kl*
Har precis varit ute och fajtats med flugorna under mysig tur i skogen :)
Och min snålåkare till hund va självklart med :D
31289821.jpg

Ja jisses! 7 hästar! Jag som sålde min lilla shettis för att jag inte hann med den:D

*kl*
Har precis varit ute och fajtats med flugorna under mysig tur i skogen :)
Och min snålåkare till hund va självklart med :D
31289821.jpg

Åhh :love: min mamma hade också en långhårig tax när jag var liten och han åkte alltid i korgen under. Vi har en bild som nästan är identisk din :D

Efter en natts sömn så har jag tagit förnuftet till fånga, jag kan gnälla lite på vår banktant när vi ska fixa det sista med lånen istället. ;)
Ang. lägenheten så är det några stycken, nån har tackat för sig då de insåg att lägenheten ligger på tredje våningen. Kommer två stycken och kikar idag, förhoppningsvis är någon av dom intresserade av köp. :laugh: Lite fel tid att sälja dock, mitt i semestern och allt.

Mmm. Man kan säga att Ture inte var planerad... Jag har två dräktiga ston som fölar tidigt nästa år (feb-mars), två 1-årsston och en 2-årshingst som ska ridas in nu och förberedas för visning. Plus två inhyrda som jag sköter allt åt utom mockning.

Jag sliter som ett djur nu med in och utsläppt av de 6 som är hemma nu. Pga alla bromsar så måste de in på dagarna och ha på och av flugtäcken. Pga brist på bete (de har ingen ro att äta) så måste jag dessutom stödfodra unghästarna med både kraftfoder och hö. Så mycket lugn och ro fick jag när de "går på bete".

Som tur är kommer oftast mina föräldrar och hjälper till. Jag ser dock att tre av em springer som idioter där ute nu, så det är bara att släpa ut Ture i vagnen och hoppas att han sover under tiden jag försöker få in hysteriska hästar som har hundra bromsar på sig...

Nästan verkligen nästan så jag önskar det vore kallt och vinter igen!

Hmm, dagen kunde ju ha börjat bättre....

Har nu konstaterad astma efter skitluunginflamationen under graviditeten. Efter att väckt A inatt med mina pipande luftrör så ledsnade jag och gick till läkaren. Fick bricanyl. Hoppas det hjälper.

Och så fick jag sms från station där stoet står. Hon har släppt ägg som hon ska men det var två lika stora så det är risk för tvillingar... Skit...

Det är bara att konstatera att inekter är ett jäkla gissel:devil:

Jag är ingen sommarmänniska, våren är en perfekt årstid. Lagom varmt och man slipper flygfäna.

Usch ja, insekter är djävulens påfund! :D Förra helgen då vi var ute på landet blev Stella helt sönderbiten av mygg, trots att vi hade på insektsnätet hela tiden. :mad: Varför kan det inte bara vara varmt och fint väder, måste de där förbannade krypen komma också?

*kl*
Första visningen avklarad, vette tusan hur det gick. Den som lever får se helt enkelt. Räknar dock kallt med att hon inte vill ha den, då blir vi inte så deppiga om det inte blir nåt.
En sak jag tänkte på dock - vad är det med folk som ska flytta? Den här tjejen behövde vara ute ur sin nuvarande lya 1 september, och alltså ha tillgång till nya stället i mitten/slutet på augusti. Bra planering då att kika på lägenhet och förvänta sig att få tillgång till den om en månad? Nu syftar jag inte bara på just den här tjejen utan det verkar vara så över lag...
Vi är ju flexibla och kan ju flytta när som, men jag trodde nog att man hade lite mer framförsikt än så?

Men gud vad dum jag är! :D Klart det kan vara sånt, och det är väl just under semestertider folk separerar för glatta livet? :D
Visning 2 avklarad, den här damen verkade riktigt intresserad. :bump:

Hmm, dagen kunde ju ha börjat bättre....

Har nu konstaterad astma efter skitluunginflamationen under graviditeten. Efter att väckt A inatt med mina pipande luftrör så ledsnade jag och gick till läkaren. Fick bricanyl. Hoppas det hjälper.

Och så fick jag sms från station där stoet står. Hon har släppt ägg som hon ska men det var två lika stora så det är risk för tvillingar... Skit...

Tråkigt att luftrörsproblemen hänger i sig!

Får hoppas att bara ett ägg blir befruktat. Vilken hingst blev det? Jag kanske vet det men så senil som jag är nu så minns jag knappt vad jag betäckt med själv...

Men gud vad dum jag är! :D Klart det kan vara sånt, och det är väl just under semestertider folk separerar för glatta livet? :D
Visning 2 avklarad, den här damen verkade riktigt intresserad. :bump:

Japp! Och efter jul! :p Hoppas damen vill ja lägenheten!

Kl
Jag var på efterkontrollen idag. Var intressant att få läsa journalen och se vad som egentligen hände. Jag fick inte ihop tiderna innan. Dessutom fick jag ingen bäckenbottenbedövning som jag trodde, utan det var bara en lokalbedövning precis i öppningen. Blir det ett till barn tyckte bm att vi skulle köpa ett tält och tälta utanför förlossningen! :rofl:

Jag ser verkligen fram emot efterkontrollen just för att jag vill gå igenom journalen och få veta lite mer i gående vad som skedde och när.

Kl
Vi smälter bort här! Mina föräldrar och syster är vid havet så jag passade på att inta deras hus och tvättar lite. Har varit på jobbet och hälsat på mina kollegor och älskade barn!!
Nu ligger vi i hängmattan i skuggan, jag och Milton och hundarna nedanför, snacka om mysigt!! Men en tanke slog mig (som vanligt!). Vad ska man ha på en sex-veckors bebis?! Just nu har han en kortärmad dress med korta ben, thats it. Det fläktar och så men ska man verkligen tvinga på dom en mössa?! Tänker ju på öronen, men han svettas ihjäl och det blir ett himla liv :D

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 552
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 138
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 952
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar