Vårmammor 2010 del 5

Sv: Vårmammor 2010 del 5

Fy vad trist med ponnyn... Läste precis en tråd här på Buke om något liknande.

Kan du inte be att få reda på vilken veterinär som var ute hos dem och sen kontakta veterinären själv? På så sätt kan du ju få mer info direkt av veterinären istället för att få andrahandsinfo. Men väljer man medvetet att inte besiktiga en häst innan man köper den, ja då tycker jag nog precis som du att hon faktiskt får skylla sig själv.

:eek::eek: Det ÄR ju mig och min föredetta ponny hon skriver om!
Och en besiktning gjordes inte på den. Det är ju upp till köparen om hästen som ska säljas ska bli besiktigad eller inte!
Shit vad läskigt det va att läsa om sig själv så där!
Men de flesta verkar vara på "min" sida.
Och jag ser hästen som hennes, och någon prövotid har vi absolut inte pratat om. Vi har ett srivet kontrakt om betalningsplanen, men bara en muntlig överenskomelse om att jag inte kan ta tillbaks honom.

Men vad jag kunde läsa så har alltså veterinären inte ens vart ute o tittat på ponnyn, det går ju inte att ställa en diagnos över telefon :crazy: hosta kan ju bero på många saker. Om hon ens har ringt veterinären?

Stå på dig, tycker det låter som att du har rätten på din sida. Men visst det är väldigt trist när det blir massa krångel. Hoppas det löser sig till det bästa, framförallt för ponnyn.

:eek::eek: Det ÄR ju mig och min föredetta ponny hon skriver om!
Och en besiktning gjordes inte på den. Det är ju upp till köparen om hästen som ska säljas ska bli besiktigad eller inte!
Shit vad läskigt det va att läsa om sig själv så där!
Men de flesta verkar vara på "min" sida.
Och jag ser hästen som hennes, och någon prövotid har vi absolut inte pratat om. Vi har ett srivet kontrakt om betalningsplanen, men bara en muntlig överenskomelse om att jag inte kan ta tillbaks honom.

Ahhh, fy va läskigt, men hon verkar då bara skriva bra saker om dig iaf. Tycker faktiskt synd om dig, kan inte kännas så roligt att sälja en frisk häst (vilket jag tror att han var!) och sen bli anklagad att ha sålt en sjuk. Kan trösta dig men att säga att våran shettis gick från kärnfrisk till hostig på mindre än 5 dagar så, jo det kan gå väldigt fort!!!

Till mig så hette det att veterinär varit ute och tittat.
Har läst vidare i lite andra trådar hon skrivit i.
Återigen om att besiktning gjorts, men det har det absolut inte.
Att jag har försönat sanningen om att han inte kan gå barfota.
Jag sa att han går bra barfota om man inte går på ren makadam.
Och vad jag kan få det till så va det längesen hon höll på med hästar, till mig så sa hon att hon hade ett varmblod.
Känner mig så jäkla knäppt på näsan.
Hade det inte varit 30 mil dit och om jag hade haft en transport så skulle jag bara åkt dit å hämtat hem lillpållen!

Tycker också att det låter som att du har rätten på din sida så stå på tycker det är väldigt snällt av dig att gå ner i pris om det visar sig vara bronkit, eftersom jag på något vis tycker att hon får skylla sig själv som väljer att inte besiktiga innan köp.
Lycka till!!

Kl
Hur har ni gjort för att få in en viss kvällsrutin för era barn? Vi har så svårt för att få Milton att somna om kvällarna och han är fortfarande vaken, somnar aldrig före midnatt typ. Nog för att vi är kvällspigga, men det hade varit skönt om vi kunde få honom att somna runt 22 i alla fall. Eller kommer det automatiskt?

Vilken j*vla människa rent ut sagt :mad: Det finns då folk till allt!

Jag är hemskt ledsen att jag drog upp den tråden :o var verkligen inte meningen att det skulle bli så här....

Kl
Hur har ni gjort för att få in en viss kvällsrutin för era barn? Vi har så svårt för att få Milton att somna om kvällarna och han är fortfarande vaken, somnar aldrig före midnatt typ. Nog för att vi är kvällspigga, men det hade varit skönt om vi kunde få honom att somna runt 22 i alla fall. Eller kommer det automatiskt?

Vi har börjat få rutiner nu först de senaste veckorna, Iggy är 10 veckor idag. I början var det olika från dag till dag. Nu får han mat, pyjamas o ny blöja vid halv 8 och sen sängen. Vaknar runt 23 och får ny blöja och käkar igen och sen är det natt för resten av familjen (sambo+hundar) också.

Nej nej! Jag är glad över att du länkade!!:bow:
Nu får jag veta vad det är för människa, det ända positiva i det
hela är att hon verkar vilja hästens väl iaf.

Det första vår barnflicka började med var att lära oss få in rutiner och fasta måltider. 7-11-15-19-23. Nu har Selma börjat sova till 10 på morgonen, så nu har vi börjat hoppa över 11 målen och försöker ge sista målet vid 22 istället för 23 så att vi kan somna tidigare. Vi har aldrig haft några problem med att få henne att somna efter sista målet. Byte av blöja, nattoutfit på, matning, rapning och sen lägger jag bara ned henne i hennes säng med napp och snuttefilt.

Just nu ligger sambon på min vänstra sida och snusar tungt och Selma på min högra, medan jag grinar till greys anatomy och pumpar. Det är ett tufft liv att vara mamma... :p

Har du provat att föra in febertermometern? Jag vet ju inte vilken sort du tagit febern med... Annars brukar det lösa bekymmer med bajsningen. Men inte alltid...

Ger du ersättning så tipsade min syster mig om att ha i lite olja. hur mkt vet jag inte.
Jag testade termometern imorse och innan gav jag honom magmassage, men inget hände. Men efter maten kom det en tredagars-laddning. Tror han kände sig väldigt befriad!

Febern (som jag tar med örontermometer) var uppe på 39 grader igår vid läggdags, så han fick Alvedon. Han sov till 4:30 sen, åt lite mat och somnade därefter om. Imorse var febern i princip helt borta och han är nu precis som vanligt igen!

För oss har det gått automatiskt i princip hela tiden. Den var en perion när han var runt en månad och skrek ganska mycket som det var lite svårare. Nu ger vi honom mat när han är hungrig, oftast 21-22 nånting, sen ny blöja och pyjamas på. Sen lägger vi honom i sängen. Han kan somna själv, men någon av oss brukar ligga bredvid tills han sommar. Det är aldrig något gnäll, utan han ligger tyst i några minuter innan han somnar.

Här ammar vi och ger tillägg om hon vill ha. Sedan byter vi blöja och tar på pyjamas. Sedan flyttar vi in i sovrummet där det är dämpad belysning och tyst. Där ammar jag från tutte 2 och sen somnar hon.... och jag...

Hmm, undrar var Michellan är... Länge sedan hon skrev....
Michellan, hoho....

Oj, går det verkligen att ha rutiner på en sån liten:o:p

Vi har inga som helst matrutiner..ibland äter hon varannan, eller var tredje, och ibland äter hon två gånger på 1 h..

Men hur gör ni på morgonen? om ni ska ge henne kl 7 menar jag..Min lilltjej vaknar alltid innan..och jag hade inte kunnat vänta med att ge henne då, det skulle vara tortyr, för både henne och oss:p

Samma med dom andra målen, blir hon aldrig hungrig mellan?

Hade varit intressant att veta, för man hör så olika..fri amning säger vissa, andra säger rutiner direkt..Jag är ju mer en rutinmännisk så jag hade gäärna haft nån form utav rutin, eller iaf ett mönster på ätandet..

För oss kom det nog automatiskt, Stella får ren blöja och pyjamas på runt 20, sen ammas hon och somnar av det alt. att vi söver henne genom att bära henne. Aldrig så att hon somnar helt dock utan så att hon blir rejält sömnig och då lägger vi ner henne i spjälsängen så hon får en chans att somna in själv. Fungerar klockrent för oss, oftast blir det kväll här mellan 20 och 22.
Igår ammades hon som exempel strax innan 20, så då när hon pep till vid 22 passade jag på att ta upp henne för att amma lite till och sen sov hon för natten.
(sen att hon vaknade till vid 4.30 för att äta och sen tyckte vi skulle vara vakna behöver vi ju inte prata om. :D Efter en timmes bärande sen så somnade hon om, så 1-0 till mig! :p)

Vi har inte heller några direkta rutiner, M får äta när hon är hungrig, varesig det gått ½ eller 6 timmar sedan förra gången.
Det enda är att när vi anser det vara kväll/natt någongång ca21-00 då får hon äta sedan ny blöja och sen äta lite igen tills hon somnar och då läggs hon i sin säng, hon sover då oftast 5-6timmar, blir det en matning till på natten läggs hon efter det tillbaka i sin säng annars är det tidig morgon så brukar vi mysa i vår säng :)
Men det enda är väl att hon på natten sover i sin spjälsäng, på dagen sover hon på andra ställen.
Sängen = Natt och detta funkar bra för hon sover oftast sitt längsta pass just på natten.

Nu när du säger så inser jag ju att vi också har så - spjälsängen används på natten. :laugh: Under dagarna sover hon i soffan alt. på någon av oss (eller vagnen/i selen om vi är ute såklart), och vi ser alltid till att det är ljust och att det är ljud runt omkring på dagtid. På natten är det mörkt, tyst och tråkigt för då ska man sova. :D Fungerar jättebra, Stella sover hela nätter och har gjort ett bra tag nu.

Blir lite avis på er som lägger barnet vid 20.. Vi lägger A vid 23... Det blir ju ingen egentid för oss vuxna på kvällen. Å andra sidan så har nog sambon, som jobbar hela dagarna, henne hellre vaken på kvällen. Och så sover hon ju till nio tio på morgonen oxå... Och nu sover hon igen så jag har hunnit städa... Tjaaa... Vet inte vad som är bäst men någon kväll för oss själva vore ju inte tokigt ;)

Misströsta inte, ett tag somnade inte Stella förrän 23-24 så då blev det inte mycket egentid. :D 20 är tidigt här egentligen, vanligtvis blir det natt 21-22.
Här har vi också en sjusovare, när hon väl somnade om vid 6 idag så sov hon till 9.30 och det hör till ovanligheterna att vi går upp för dagen innan 9. :love:

*kl*
Alltså, jag har lust att döda nån just nu. :mad: Vår banktant verkar ha strulat till det rejält med vårt lånelöfte, hon gick på semester mitt i budgivningen av huset men sa att alla papper fanns klara nere på banken och att hon informerat kollegor om läget, sa att vi skulle ringa när det var dags att skriva papper så skulle dom fixa osv. Nu när jag ringde så har ingen en aning om nånting, dom hittar inga papper och ser inte ens att vi har ett beviljat lånelöfte!!! :eek: :mad: :eek:
Ska ner på stan och käka lunch så då ska jag knalla in på banken och säga åt dom att lösa det här - jag skiter fullkomligt i om dom måste ringa hennes privata mobil under semestern! :mad:

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 554
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 139
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 952
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar