Vårmammor 2010 del 5

Sv: Vårmammor 2010 del 5

Precis som Isabella igår! Det var då jag lade mig i sängen och lät henne amma liggandes, jag har väl inte världens bästa tålamod så det var ju tur att det fungerade :)

Min lilla plutta går upp 400 g i veckan hitentills, 100-150 g/vecka var de nöjda med sa bvc :angel:

På BVC här säger de pm vikten varje gång att "det får väl duga" :cool:

Hela dagen igår sov hon långa pass och åt mycket när hon var vaken och inatt har hon sovit från 23.30-05.30 :bump:
Så idag är jag faktiskt ganska pigg :)

Om hon bara kunde sova nu med :angel: så jag kan äta frukost...
Men här är bara två stoooora ögon och ett smajl :love:

kl
I helgen gjorde Svartfot ett nytt lågvattenmärke. Varenda gång vi har träffat svärföräldrarna så har svärfar tagit upp att man ska börja ge smakpotioner senast vid 2-3 månaders ålder. Jag har lugnt och stilla sagt att man har ändrat de rekommendationerna och man börjar nu mer vid sex månader. Vi kommer att vänta till dess såvida inte T uppvisar att hon vill ha mat innan dess. Men jag har börjat lessna på tjatet och diskussionen som har blivit varevig gång. Förra gången sa jag till på skarpen, men det hjälpte tydligen inte… När samma diskussion togs upp igår igen så blev jag så irriterad att jag hävde ur mig nått av typen ”ni la era barn på magen också, men vi kommer inte att göra det heller”.

Strunt i bvc är tjejen nöjd, glad och växer så kulle jag inte lyssna på dem.

Skönt att du fick sova bättre i natt :) Isabella sov bra i natt! 22-4, 4-8

Det är härligt att få sova!
Jo, växer gör hon... Har börjat växa ur sina minsta stl50 kläder nu ;)

Slänger in en bild på min skrutta 6veckor idag :eek:
(bilden är från förra veckan)

DSC00524.JPG

+ Armani

Ibland undrar jag hur föräldrar/svärföräldrar själva blev bemötta när vi var bebisar. De måste ju ha fått utstå samma sak som vi gör nu och de borde faktiskt komma ihåg att det inte är någon annan än föräldrarna som bestämmer över sina barn och att det faktiskt kan vara väldigt känsligt att "ge råd". Mina föräldrar har inte lagt sig i öht, vilket jag är otroligt tacksam för. Svärmor ville ju absolut ge Vilgot vatten och att vi skulle sätta på honom vantar (när han rev sig själv i ansiktet) och att jag skulle "lägga honom till bröstet" när han var ledsen (då mina bröstvårtor var som allra trasigast och jag inte ens ammade pga den extrema smärtan. De visste hon inte om, men ändå, det gör ont att höra ändå). Tack och lov bor de 20 mil härifrån, så de har bara träffat Vilgot 3 ggr.

Det är verkligen jättesvårt att säga ifrån! Men varför fattar dom inte själva!? Just det där med amningen är ju 100 ggr mer känsligt än vad nånsin kunnat föreställa mig! Allt man hör och läser går ut på "helammar du inte ditt barn i minst 6 månader så är du dålig". Är det bättre att göra det trots att det inte funkar så att man mår dåligt och blir dålig mamma av den anledningen? Nej! Det allra viktigaste är ju att barnet har en mamma (och pappa såklart!) som mår så bra som möjligt. Personligen tycker jag att det är miljoner gånger värre att föräldrar ger sina barn godis och skräpmat när de blir lite större än att ge bebisar ersättning eller urpumpad mjölk på flaska.

Allt som har med ens barn att göra är känsligt och alla som har egna barn, även om de nu är vuxna, borde banne mig fatta det! Stå på er alla drabbade och säg ifrån!

Hur stor är din tjej? Min brutta blir 7 v på onsdag och kan också ha lite 50 kläder fortfarande men hon kom ju i v. 40 (39+5).

OJ!! Och min tjockis som är 4 veckor exakt kan börja ha 62! Förra veckan small det till och 50 blev litet, 56 passar bäst nu men vissa 62 kan han ha även om det är lite rymligt.

Lilla tjocka Ture:

ostergarden

Senast ändrad:

för 2veckor sedan var hon 50,7cm och förra veckan vägde hon 3120g
ska bli spännande att väga och mäta idag :)
jo, hon föddes ju i v33+6 och vägde då 2606 och var 47,5 så hon var ju inte så liten ändå.

Vilken härlig kalufs!

Här är en bild på min lilla skitunge
20100619034liten.jpg

Alltså jag vet att jag har lyxproblem :o , men hur länge får bebisar sova utan att äta...? Vilgot sov i 9 timmar inatt utan att vare sig vakna eller äta! Det är ju hur skönt som helst och han verkar ju nöjd med det. Men kan det vara skadligt på något sätt?

Jag lider med er som har problem med svärföräldrarna. Här är dilemmat att de inte får komma hit tillräckligt ofta. De ringer och frågar om de får komma söndag em, men när det inte passar så säger de till sambon att de ska höras nästa helg. Så kommer helgen och vi är uppbokade och de blir sura för att "de inte får komma" osv. Jag har försökt att bjuda dem en kväll mitt i veckan men de ska prompt komma söndag em. Jag fattar inte grejen!? Så nu har veckorna gått och Ture är en månad och de har bara sett honom två gånger vilket tydligen är hemskt.

Hur har ni gjort med alla som "vill komma och titta på bebis"? Har ni hunnit med alla? Här säger folk till höger och vänster att jag ska ringa så de kan komma och fika och lämna present, men jag ringer aldrig och skäms för det. :crazy: Dagarna och veckorna går i ett och det finns ingen tid. Och ingen lust heller. Ture och jag har fullt upp som det är... Nu börjar folk knorra och jag skulle behöva göra en lista över vilka som måste bjudas! Jag uppskattar de som bara svängt förbi, sagt hej och lämnat present och sen sagt att vi kan ses ordentligt senare när det finns tid.

Varför gör vi inte som i USA, har en ordentlig baby shower innan bebis föds då mamman får alla presenter och sen när bebis kommer är det avklarat! Det vore nåt för mig...

jo, hon föddes ju i v33+6 och vägde då 2606 och var 47,5 så hon var ju inte så liten ändå.

Förlåt att jag har dålig koll, då är det ju inte så konstigt om det är skillnad på våra. Jag gick ju nästan 2 veckor (3 enligt min beräkning) över med Ture som var 50 cm lång och vägde 3720 när han föddes! Lite skillnad på förutsättningar i starten...

Undrar hur tor hon hade vari i v. 40? Hehe, ingen aning hur lång min tjej är men jag gissar på ca 56 cm lång men hon är med i 5 kg-klubben nu :) Jag måste ha väldigt stora 50-kläder ;)

Oregano: hon får sova hur länge hon vill! Igår 22.20-7.30, i natt 22-4 åt i 5 minuter och sedan sov hon till 8 så hon kanske bara var töstig i morse.

Senast ändrad:

Att inte få komma tillräckligt ofta är ett bekymmer här också… Tyvärr duger inte bara söndag eftermiddag utan hela söndagen inkl kvällen. I början vände vi ut och in på oss själva. Fredagskvällen gick till städning och sen var det ca 3-4 olika besök per helg. Men när hon var 2,5 månader och det visade sig att hennes pappa knappt kände henne så fick jag tokspel.

Idag är hon fyra månader och det är MÅNGA som inte har fått komma på besök. Vi har fått lite sura miner. Men nu har jag knappt vett att skämmas längre.

Hur har ni gjort med alla som "vill komma och titta på bebis"? Har ni hunnit med alla? Här säger folk till höger och vänster att jag ska ringa så de kan komma och fika och lämna present, men jag ringer aldrig och skäms för det. :crazy:

Jag tror alla som vill har kommit förbi nu. Min mormor fick se henne som hastigast för en vecka sedan och det är hennes "egna fel" att hon inte har sett henne förrän efter 6 veckor.
Min morbror med familj fick inte se henne förrän hon var en månad eller så och då fick jag höra från min mamma att de har ju väntat på att jag ska ringa och bjuda in dem! Jag fattar inte riktigt det där med att bjuda in folk för att visa upp ett barn. Vill folk se barnet får de väl ringa själva och bestämma en passande dag, det är ju inte precis som när man ringer och vill att folk ska titta på ens nya bil.

Mina svärföräldrar har träffat Isabella 3 gånger (hade bara varit 2 om vi inte hade varit på samma studentfirande). Kan inte påstå att jag har några problem med dem men kan tycka det är tråkigt att våran tjej blir så lågprioriterad bara för att de redan har barnbarn sen tidigare. Isabella träffar däremot mina föräldrar oftare och min mamma är sparsam med råd om jag inte frågar efter dem, hon kom nämligen på kant med bvc och deras goda råd när hon fick brorsan. Sedan min mormor som talade om för henne när jag hade kolik att hon aldrig lät sina barn skrika, vad gör man då om inget hjälper? Stoppar en socka i munnen på dem?

*kl*
Jag får skippa träffen idag, vi är trötta och hängiga hela familjen. :( Misstänker att Stella börjar bli förkyld, hon är ovanligt slemmig och har under natten snarkat som en hel karl... Hoppas ni får trevligt i det fina vädret! :bump:

oj, ja du måste ha riktigt stora 50 kläder... fast min skrutta har något enstaka 62 plagg som oxå funkar ;)
Lite sjukt vad det kan variera mellan butiker vad gäller storlekarna :)

Jo, jag har sagt några gånger att jag tyckte hon var alldeles lagom stor och inte vill vet hur stor hon varit om hon stannat hela tiden
vilken förresten är idag :D

Jag får skippa träffen idag, vi är trötta och hängiga hela familjen. :( Misstänker att Stella börjar bli förkyld, hon är ovanligt slemmig och har under natten snarkat som en hel karl... Hoppas ni får trevligt i det fina vädret! :bump:
Nej, vad tråkigt!! Ni får krya på er och så hoppas vi att det blir någon mer träff! :idea:

Fast om du tittar i tröjan Ture har på sig på bilden, vilken e de då? Jag tycker RL är grymt små i stl i de minsta... Är det så hela tiden? 6 mån verkar vara 3....

På tal om dåliga magar så vill jag inte på något sätt säga att mitt gull har jätteont. Men hon fes väldigt mycket med gnäll till. Är riktigt rinnig i bajset med. Efter att ha använt dropparna i en vecka märker jag att hon kan fisa i sömnen utan att skrika/gnälla- så nytta gör de ju iaf :)

Min Skrutta är exakt 1 månad idag :) Skulle tro att hon väger ca 4kg och är 55 cm lång. Vägde 3800 o var 53.3 förra måndagen :)
50kläderna stramar liiite på längden.

Jag tycker RL är grymt små i stl i de minsta... Är det så hela tiden? 6 mån verkar vara 3....
.

Min mamma har köpt en klänning från RL och då hade kassörskan sagt att 6 mån var typ strl 56 men klänningen ser väldigt lång ut men jag lär ju prova den någon dag så hon inte hinner växa ur den.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 588
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 153
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 998
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025