Vårmammor 2010 del 5

Sv: Vårmammor 2010 del 5

Är det någon som inte har den filten? :angel:

Jag har haft besökare som undrat var vi hittat en så rolig filt, så de hade uppenbarligen ingen sådan innan sitt besök här :D. Om någon tröttnar på spegeln i solen är jag för övrigt spekulant på den, vår råkade hamna i tvättmaskinen :o

Det går undan nu! Jag blev själv förvånad när sambon visade bilderna han tagit på Vilgot. För bara någon vecka sen var han inte alls så duktig. Vi har tyvärr varit dåliga på att träna på mage. Han hatar att ligga på mage. :D

Vad skönt att höra att det kan gå så fort! E vänder på sin höjd på huvudet, och då släpar han näsan i golvet :o - det är inte direkt några framsteg de senaste månaderna, när han var mindre kunde han till och med vända huvudet med CPAP (framgooglad bild)...

Det är bra jobbat att vända på huvudet med en sån grej på sig! :laugh: För Vilgots del så har han nog liksom bara upptäckt att man faktiskt kan se sig omkring även om man ligger på mage. Innen blev han bara jättearg och försökte knappt lyfta huvudet. Och så helt plötsligt anstränger han sig till max! :D Det kanske är samma med E, att han inte fattat vitsen med det än.

Här är det förresten väldigt eländigt och gnälligt idag. V som alltid brukar vara så snäll gnällde en hel del när vi var på Strömsholm idag och han har fortsatt sen vi kom hem. Får väl hoppas på att det är ett nytt utvecklingssprång och inget annat. Fast egentligen är det en vecka för tidigt.

Nu har jag missat något känner jag... För jag har ingen aning om vad det är för filt... Men vill gärna veta för om alla har en så måste den ju vara bra ;)

Hade ni trevligt idag? Är så himla avis, hade gärna varit med men vi får se till att det blir fler träffar så jag också kan vara med. :idea:

*kl*
Här hemma har vi haft amningsmaraton, är väl säkert lite jobbigt för S att äta just nu. Har ammat varannan timme hela dagen, vanligtvis brukar det vara 3-5 timmar emellan.. Men men, bara att stå ut - oroar mig dock för om hon får i sig ordentligt, hon äter bara korta stunder. Nog för att hon är en snabbätare normalt men det här är ju galet. :crazy:

Ni med Manduca - använder ni spädis-insatsen fortfarande? Min sele kom äntligen idag så vi har testat den lite. Fick godkänt av S iaf - hon somnade :D
Är dock lite fundersam på om vi ska använda insatsen eller inte. Med den kommer hon upp ordentligt (puss-höjd så att säga :D), men jag tycker nog hon sitter lite bättre utan den.. Dessutom är det mer bekvämt för mig att bära henne utan insatsen, känns som att jag bär mer på höfterna då?

Det var jättekul att träffa alla och fint väder hade vi också! :laugh: Synd att du inte kunde vara med.

Har det blivit nån förkylning för Stella? Det är säkert därför hon vill äta så ofta, om hon känner sig dålig.

Jag har faktiskt inte provat utan spädbarnsinlägget. Kan göra det imorgon, men jag tror att V har för korta ben för att sitta utan inlägg. Hon jag köpte selen av sa att Manducan inte passade så bra för barn på just 2-3 månader. De är för stora för inlägget och för små för att sitta utan.

jag körde med spädis-insatsen tills för en vecka sen (han är 7 veckor idag)
Kunde helt enkelt inte knäppa knapparna längre :D

Idag tog vi oss en filt och gick till den nyslagna åkern (i avsaknad på en trädgård) och tränade lite på mage.

31190290.jpg

+ Armani

Ibland undrar jag hur föräldrar/svärföräldrar själva blev bemötta när vi var bebisar. De måste ju ha fått utstå samma sak som vi gör nu och de borde faktiskt komma ihåg att det inte är någon annan än föräldrarna som bestämmer över sina barn och att det faktiskt kan vara väldigt känsligt att "ge råd". Mina föräldrar har inte lagt sig i öht, vilket jag är otroligt tacksam för. Svärmor ville ju absolut ge Vilgot vatten och att vi skulle sätta på honom vantar (när han rev sig själv i ansiktet) och att jag skulle "lägga honom till bröstet" när han var ledsen (då mina bröstvårtor var som allra trasigast och jag inte ens ammade pga den extrema smärtan. De visste hon inte om, men ändå, det gör ont att höra ändå). Tack och lov bor de 20 mil härifrån, så de har bara träffat Vilgot 3 ggr.

Det är verkligen jättesvårt att säga ifrån! Men varför fattar dom inte själva!? Just det där med amningen är ju 100 ggr mer känsligt än vad nånsin kunnat föreställa mig! Allt man hör och läser går ut på "helammar du inte ditt barn i minst 6 månader så är du dålig". Är det bättre att göra det trots att det inte funkar så att man mår dåligt och blir dålig mamma av den anledningen? Nej! Det allra viktigaste är ju att barnet har en mamma (och pappa såklart!) som mår så bra som möjligt. Personligen tycker jag att det är miljoner gånger värre att föräldrar ger sina barn godis och skräpmat när de blir lite större än att ge bebisar ersättning eller urpumpad mjölk på flaska.

Allt som har med ens barn att göra är känsligt och alla som har egna barn, även om de nu är vuxna, borde banne mig fatta det! Stå på er alla drabbade och säg ifrån!

detta inlägg stämmer så bra på mina egna tankar kring detta. Precis som du med skriver så undrar man ju om vad de fick för bemötande när de hade fått barn. Mycket av det folk säger gör ont, jätteont....

Jag var på besök hos min mormor och morfar idag och var verkligen beredd på åsikter när jag tog fram flaskan och skulle ge Milton mat (min mamma och mormor är mycket lika, egentligen jag också :D), men icke! Mormor sa ingenting! Hon frågade om det var "såndär ersättning" som han fick? Japp, svarade jag. Jahaa, sa hon och fortsatte tragga, hon var verkligen inte negativ till det hela, vilket kändes skönt =)

Precis som du skriver så är allt med ens barn känsligt och det är lätt att man tar illa vid sig, kanske många gånger helt i onödan. Folk menar ju ofta väl, men det blir tokigt och väldigt lätt missförstånd.

Men jag vill minnas att någon, troligen uva, skrev att de kunde få så lågt blodsocker att de inte vaknade. Men det kanske bara gäller prematurer och alldeles nyfödda bebisar.

Jag är den skyldige till det uttalandet!
Nyfödingar och prematurer :) Våra bebisar är det ingen fara med för nu vet de att de ska vakna och äta när de är hungriga.

Sedan så är jag en som inte har den lekfilten. Stackars Isabella har bara en babysitter med en "lekbåge", inga leksaker, ingenting har hon förutom gosedjur och en liten skallra från teddykompaniet. Bortskämd med kläder men inte med saker. Hon uppskattar ju inte babysittern så jag tror inte hon uppskattar ngn lekfilt heller faktiskt. Hon verkar vara lite seg i utveckligen...

Sedan så sov vildbattingen till kl 17 efter att vi hade kommit hem från träffen och hade säkert sovit ännu längre om jag inte hade väckt henne då! Förstår inte vad som flög i henne, sova 3 timmar i vagnen och sedan fortsätta i babyskyddet. Har väl aldrig hänt i hennes 7 veckor långa liv! ;)

Inget som brutit ut än, men hon är fortsatt slemmig.. :( Kan ju vara nåt tillfälligt, men både jag och sambon känner oss ju inte okej heller - sambon har ont i halsen och jag är snuvig.

Antingen så sätter jag Stella fel, eller så har hon exceptionellt långa ben för hon satt ju helt ok utan insatsen. :o (lite lång ner kanske och hon ser ju inte så mkt men det verkade inte beröra henne direkt) Hur lång är V nu?

AKB; Måste vara en rätt stadig grabb du har va? ;) Han ser helt bedårande ut!

Är det någon som inte har den filten? :angel:
Det går undan nu! Jag blev själv förvånad när sambon visade bilderna han tagit på Vilgot. För bara någon vecka sen var han inte alls så duktig. Vi har tyvärr varit dåliga på att träna på mage. Han hatar att ligga på mage. :D

Jag har inte den filten, vad är det för filt? :o Såg härlig ut i vilket fall =)

När började ni låta bebisarna ligga på magen och träna nacken? Milton är drygt tre veckor nu och har bara legat på magen på oss, typ på vårt bröst. Han lyfter nacken ordentligt men dunsar ner igen med näsan före. Vill ju inte att han slår sig när han ligger där!

*kl*

Kollade mina förlossningsfilmer igår och
:rofl::rofl::rofl:

Fet, sliten med brösten hängande utanför och H Ö G på lustgas pratar jag in i kameran..herregud..Om jag är så när jag är sketafull så ska jag inte dricka mer..hahaha, puckad och dryg;) Nää, men det var roligt och se, filmade bara innan själva födslen så inget blod osv..bara mig och värkar..Var öppen 8 cm när sambon filmade, trött och som sagt hög..Läskigt men kul och se nu;)

För övrigt har Nelly haft en heldag med mamma hos hästen och på veterinärkliniken. Pålle fick sina tänder fixade, som verkligen behövdes! Vilka hakar han hade:crazy: Skönt och ha det ordnat dock!=)

Hade med mig hjälp, men Nellan sov hela tiden nästan, vaknade och fick mat i stallet, sen till veterinären och där sov hon tills vi var tillbax i stallet igen(2 h) och då åt hon, perfekt:D

Hon har börjat skratta och snacka enormt mkt, sån kärlek man känner när man verkligen pratar med varandra:love::love:

Finaste tjejen=) Nu har hon varit lite orolig på kvällen, var väl mkt idag, jag var ju nervös och det påverkar ju..Men nu sover hon, vår fina tjej!=)

Åh vad avundsjuk jag blir! Tänk om min sambo velat filma min förlossning!
Vad glad jag hade blivit då! Nu får jag nöja mig med några tråkiga kort.

Haha, jag känner precis tvärtom. Hade min sambo tänkt tanken på att filma mig under vår förlossning hade jag strypt honom. :D

*kl*
angående bebisar som sover länge, vår lillskrutta har sovit minst 8h, upp mot 10h, varje natt sen hon var drygt två veckor och vi har bara fått positiva kommentarer om det på bvc. Hon ökar i vikt som hon ska iaf, tror att hon idag, på sin 2månadersdag, väger 7kg och är runt 61-62cm lång. Hon var ju 54cm och vägde 4730 g när hon ploppade ut.

Här har vi haft en skitjobbig helg. Selma har varit som en ängel, men jag har legat däckad i hög feber och mjölkstockning, så vår flytt hem blev ännu mer försenad. Jag och sambon höll på till 23 med att försöka komma iordning, så förhoppningsvis kan vi sova hemma imorgon. :love:

Selma har blivit värsta stora tjejen, snackar och ler hur mycket som helst. Hon älskar att ligga i sitt gym och bara titta och har långa diskussioner med alla djur. Helt bedårande. Är fortfarande chockad över vilken kärlek man har till sitt barn. Trodde inte det var möjligt att känna så mycket så fort för någon. :love:

Jag har inte den filten, vad är det för filt? :o Såg härlig ut i vilket fall =)

När började ni låta bebisarna ligga på magen och träna nacken? Milton är drygt tre veckor nu och har bara legat på magen på oss, typ på vårt bröst. Han lyfter nacken ordentligt men dunsar ner igen med näsan före. Vill ju inte att han slår sig när han ligger där!

Enligt min bvc så är det tillräcklig träning! Jag sa att vi inte har haft henne på mage å golvet mer än två gånger men hon ligger mycket mot axeln och då lyfter hon också huvudet och tränar.

Sedan så sov vildbattingen till kl 17 efter att vi hade kommit hem från träffen och hade säkert sovit ännu längre om jag inte hade väckt henne då! Förstår inte vad som flög i henne, sova 3 timmar i vagnen och sedan fortsätta i babyskyddet. Har väl aldrig hänt i hennes 7 veckor långa liv! ;)

Här var det en som däckade i bilen på väg hem, inte jag då utan Alice. Hon satt och sjung tills vi kom till E18, då blev det plötsligt helt tyst. Blev nästan orolig tills jag såg henne "tappa" huvudet. :D
Det var nog jobbigt att klättra på staket och kolla på KAJOR! :angel:

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 586
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 153
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 998
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar