Vårmammor 2010 del 5

Sv: Vårmammor 2010 del 5

Om det är någon mer som älskar Lundmyrs saker så kan jag tipsa om att de finns på campadre just nu :)

hur gjorde du med ersättningen? Gav du samtidigt med amningen?

Försöker med det, men oftast så får han flaska morgon,middag och kväll utan amning innan. Jo, kvällsmålet ammas han alltid innan flaskan.
Och han har blivit så mycket mer tyst och nöjd sen han började få tillägg!

Tack för tipset! Synd bara att de inte hade amningströjan. Tycker den är så fin!

Försöker med det, men oftast så får han flaska morgon,middag och kväll utan amning innan. Jo, kvällsmålet ammas han alltid innan flaskan.
Och han har blivit så mycket mer tyst och nöjd sen han började få tillägg!

Kanske dax för mig att ge upp drömmen om att helammning ska räcka..för min tjej äter ofta som sagt och verkar inte nöjd speciellt ofta..ofta är det luften i magen, men ibland undrar jag om det är så att min mjölk inte gör henne helt nöjd..

Brukar du "hjälpa" henne prutta? Trycka knäna mot magen lite försiktigt. Det gör jag med A och då fiser hon som en hel karl :) Och ler jättemycket när det är klart.

cyllene
Blev skitskraj när du skrev att bror din sagt att bebisarna kan få hjärnhinneinflammation av att man pussar dem när man har munsår! :crazy:
Och som ett brev på posten så började det bryta ut ett munsår på mig. Desperat som jag va så prövade jag att ta på salvan jag har till mina bröstvårtor, Medela Purelan. Och det försvann på ett kick! :bump:
Vet inte om det bara va en tillfällighet, men tänkte att andra kanske kunde ha nytta av "tipset"

Brukar du "hjälpa" henne prutta? Trycka knäna mot magen lite försiktigt. Det gör jag med A och då fiser hon som en hel karl :) Och ler jättemycket när det är klart.

Så gör jag med Oscar oxå. Fungerar skitbra:D;)

Kanske dax för mig att ge upp drömmen om att helammning ska räcka..för min tjej äter ofta som sagt och verkar inte nöjd speciellt ofta..ofta är det luften i magen, men ibland undrar jag om det är så att min mjölk inte gör henne helt nöjd..

Min tjej på bvc förklarade idag att om barnen går in i ordentlig tillväxtfas och kräver mer mjölk så vill de amma oftare och då tar det ett tag innan mjölkproduktionen hänger med. Innan den är i fas med vad de behöver blir mjölken blaskigare och det kan göra att de får lite problem med magen. Men sen när mjölkproduktionen kommit igång så blir det bra igen. Kan vara värt att veta innan man provar ersättning, för gör man det "för tidigt" så ger man ju aldrig sin egen mjölkproduktion en chans...

jag fick min förlossningsjournal nere på förlossningen och sen frågade dompå bb om jag ville ha drn igen, vad olika alla sjukhus gör??
var på efterkoll förra veckan, och bm fick inte skriva ut den?? de måste sjukhuset göra sa hon iaf, jag har tappat bort min.. däremot ficj jag graviditetsjournalen>!

Théa 8 veckor idag och 2 månaderskollen!!
5065 gr 58 cm huvud 38 cm, växer finfint min bebbe :*)

Jag fick förresten min förlossningsjournal på bb innan vi åkte hem, och de undrade om jag ville prata igenom det men det tyckte jag inte behöves. Allt gick ju bra!

Hur lång tid efter har ni (har haft) era efterkontroller hos bm? Jag fick min tid i mitten av juli, men inser nu att det är LÅNGT dit. Det blir 8 veckor efter förlossning. Jag har ju däremot nästan slutat blöda redan nu och det är 2,5 vecka sen förlossningen.

Ni som hade mkt problem med fogarna, hur känner ni nu? Så länge jag satt still efter förlossningen första veckan kände jag ingenting - jag kan sova i vanliga sängen igen. Men sen förra veckan fick jag ett ryck och gick 3 km med vagnen, och efter att bara gått till och från stallet (20 meter typ) sen jul så fick jag ju lite ont då. Nu har jag lugnat ner mig och går kortare svängar. Är bra ridsugen men ska försöka vänta lite till. Har ju ingen av mina som går att rida på utan det blir en av de inhyrda som får ställa upp. Ska komma i ridbyxorna med.

Appropå vikten så har jag nog på drygt 2 veckor gått ner en 10 kilo. Jag tror dock jag gick upp en hel del sista två veckorna av graviditeten men då vägde jag mig aldrig. Har 5 kilo kvar till vikten jag hade när jag blev gravid men då hade jag gått upp en hel del så vi får se vart jag landar... Ska på flera bröllop nu i sommar och har problem med klänning. Köper jag en till bröllopet nästa helg lär den kanske inte passa det som är i slutet av juli. Funderar på att hitta en sömmerska som kanske kan sy upp en åt mig och ta in den om jag nu ändrar form under sommaren.

jag hade också slutat blöda vid 2,5 vecka men började blöda några gånger till efter ansträngning.
gjorde efterkollen 7veckor efter förlossningen.
red första gången efter 7 veckor, gick jättebra men får ont i höfterna på nätterna sen jag red tyvärr..

jag hade ont i höfter o bäcken vid promander och när jag sov i ca 1 månad, sen har jag kunnat gå som vanligt utan att könna mig svag

hehe, som en hel karl:D
Ja, jag gör det, jag masserar mage och rygg på henne, rapar henne ordentligt och bara håller mina händer på hennes mage, man känner hur det bubblar till där inne, och det är ofta då hon tjuter till:cry:

KL
Min lillskrutt är nästan 1månad och vi var vid bvc för vägning och mätning
Födsel - 47,5cm och 2606gram
1månad - 50,7cm och 3000gram

det går sakta men säjert uppåt :)

Min tjej på bvc förklarade idag att om barnen går in i ordentlig tillväxtfas och kräver mer mjölk så vill de amma oftare och då tar det ett tag innan mjölkproduktionen hänger med. Innan den är i fas med vad de behöver blir mjölken blaskigare och det kan göra att de får lite problem med magen. Men sen när mjölkproduktionen kommit igång så blir det bra igen. Kan vara värt att veta innan man provar ersättning, för gör man det "för tidigt" så ger man ju aldrig sin egen mjölkproduktion en chans...

Ja, jag har läst det med! Men det ska väl inte ta flera veckor, eller?
Jag läste att det brukar ta några dagar,och att dom då kan vara missnöjda.. men hon har ju ätit så här ofta och haft magont i flera veckor nu, därför jag börjar känna att det kanske inte är bra nog:(

Dagarna består av skrik, äta ofta och kräkas, väldigt mkt vissa dagar..Men peppar peppar så har hon slutat kräka så extremt som hon gjorde ett tag, men kan bero på att jag tar mig extra tid att rapa henne..Så vi hoppas att vi slipper det..Kan kännas hopplöst när man går och bär runt på en otröstlig liten bebis samtidigt som man måste torka kräk på både sig själv och henne stup i kvarten;)

Ang efterkontrollen, så har jag min efterkontroll om 1 månad!!? jag ringde veckan efter vi kom hem från BB och fick tid hos BM, då ska vi sätta spiralen också..Men nu tänker jag att dte är väl lite väl lång tid, då är det tre månader efter förlossningen..och nu 8 v efter småblöder jag mellan varven fortfarande..hmm..

Oj, det hade jag missat!:o

Då var hon ju stor tjej ja:)
Skönt att hon tar sig uppåt i kurvan sakta men säkert:)

Jo, vi är ju egentligen i sommartråden :D hon skulle vart född 21juni...
Men sakta men säkert upp, det är skönt.

Kl

Det är helt klart skillnad mellan olika landsting! Här ska egterkontrollen ske 9-12 veckor efter förlossningen.

Jag hoppas att min bm får skriva ut förlossningsjournalen. Om hon inte går det så borde ju bb ja erbjudit den innan man åker hem, de allra flesta vill väl ha sin journal.

Ska på efterkontroll hos min BM när Isabella är 7 veckor och då kommer hon skriva ut och ge mig journalen, frågade hur jag skulle få tag på den. Känns onödigt med kontroll eftersom jag aldrig blev sydd men men kan ju vara bra att kolla att det som inte blev sytt ser schysst ut.

Var på återträff med föräldrargruppen idah. 3 pojkar och 2 flickor blev det i vår grupp och våran är mitten barnet, 2 st före och 2 st efter :D

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 572
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 147
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 969
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar