Vårmammor 2010 del 5

Sv: Vårmammor 2010 del 5

Stella knorrar massor i sömnen hon med, ibland så pass mycket och högt att hon själv vaknar av det. :rofl: Just precis nu ligger hon i spjälsängen precis bredvid mig och grymtar och gnyr från och till, är rätt rogivande för min del att höra det och hennes lugna andetag. :love:

*kl*
Idag kom min "Växa och upptäcka världen" och har hunnit bläddra lite smått i den. Verkar oerhört intressant, ska bli himla kul att läsa. Den där skitdagen vi hade förra veckan har inte upprepat sig än så länge, så nu njuter vi för fulla muggar. Idag har fröken knappt varit upprörd alls, lite skrik och gråt under kanske 20 minuter under kvällen.. Somnade dock gott på pappas bröst och nu ligger hon som sagt i spjälsängen och sover.

När era barn skriker och är ledsna, hör ni på en gång vad som är galet eller får ni testa er fram? Vi börjar kunna tyda en hel del nu, men vissa saker är fortfarande rena grekiskan. :D

Ja, jag blir nästan orolig när jag inte hör henne:D

Det där med skrik, det har blivit lättare att tyda..Ledsen/smärta är inte svårt att höra, då tappar hon andan mellan skriken:cry:
Men sen det där kolik/kvällskriken kan vara lite luriga..eller så r det för hon inte själv vet..Ibland blir det smärta skriken, speciellt när magonten börjar, men sen går det över till att låta som vrålhungrig skriken, och ibland vill hon äta, ibland är hon bara osäker själv, för hon inte själv förstår suget i magen, hon tror kanske själv hon är hungrig, men när hon sen får bröstet, vill hon inte ha..

Men hon har böejat med nya skrik nu:D
Sluta jag är arg-skriket är högt, gällt och kort
Jag är trött men vill ändå skrika- är oengagareat och slutar, för att sen börja med ett aaauuuu(paus) aaaauuuuauuu(paus) och sen snurrar ögonen ett varv upp i skallen o man somnar

Sen han vi ju alla småljud som ska vara prat, och sugandet och fixandet med tungan, för så gör ju vi när vi pratar. Älskar när hon ligger och tar i, sparkar och vevar för att få fram ett ljud, samtidigt som hon ler, och sen får hicka för hon tar i så:love:

Ni med Manduca-selar, är ni nöjda? Såg att Stellaris "rear" ut ice/rose-selen och jag är rätt sugen måste jag säga. Vill ju verkligen ha en sele, men kan inte bestämma mig för om vi ska ha en Manduca eller en Beco... Jäkla djungel!
Jag hade ju läst mig till att Becon hade fördelar som Manducan inte hade, plus att Becon finns i så många fina färger och mönster. "Nackdelen" var priset, men man brukar ju oftast få det man betalar för, så jag ville nog helst ha en Beco. Men sen när jag provade båda gillade jag inte alls Becon. Den var bökigare att få på sig och satt inte lika bra som Manducan. Den kändes inte lika rejäl heller. Därför blev det en Manduca.

Du har ju inte långt till Västerås, så jag rekommenderar dig också ett besök till Babydesign på Erikslund. Sen kan du "gå hem och fundera" och beställa från Stellaris iallafall! :o

Men hon har böejat med nya skrik nu:D
Sluta jag är arg-skriket är högt, gällt och kort
Jag är trött men vill ändå skrika- är oengagareat och slutar, för att sen börja med ett aaauuuu(paus) aaaauuuuauuu(paus) och sen snurrar ögonen ett varv upp i skallen o man somnar

Sen han vi ju alla småljud som ska vara prat, och sugandet och fixandet med tungan, för så gör ju vi när vi pratar. Älskar när hon ligger och tar i, sparkar och vevar för att få fram ett ljud, samtidigt som hon ler, och sen får hicka för hon tar i så:love:
Visst är det underbart! :love: Och så himla skönt att lilleman kan kommunicera med andra ljud så vi slipper gallskriket. Vi konstaterade nu på morgonen att Vilgot har skrikit sammanlagt absolut max 10 minuter per dag de sista två veckorna. Det har i princip enbart varit för att maten har dröjt nån minut för länge. Sen har han gnällt och tjoat, men inte skrikit.

Kl
Idag ska vi till BVC. Det var tre veckor sen sist, så det ska bli jätteintressant att få veta längd och vikt! Han börjar bli riktigt tung nu och jag har fått ont i ryggen...

Jag har beställt tid för efterkontroll av mig själv också. Usch... :crazy: Ska bli kul att få läsa förlossningsjournalen, men inte att lägga mig i stolen..........

Jag är lika lång som du och har en babybjörn active. Jag har den luftiga som hjälper till att reducera värmen.
Jag är mycket nöjd!

jag tycker inte förlossningen var så jobbig och smärtsam som jag förväntat mig. Klart som korvspad att det gjorde ont och var jobbigt - men jag hade förväntat mig en outhärdlig, långdragen smärta. Något sådant upplevde inte jag. (men jag fick väl min beskärda del av allt när det kommer till amningen istället :grin: )
Smärtan var en hel annan än den jag trott/fasat för. Även om det gjorde ont, så var den nästan mer obehaglig smärta än ond smärta. Jag hade fasat för att det skulle vara typ outhärdlig magknipssmärta, dvs stickande smärta koncentrerad till ett litet område så man inte kan andas nästan. Men det var ju mer sammandragning av hela magen som faktiskt var helt uthärdlig fast jag aldrig fick nån smärtlindring. Under de två sista öppningsvärkarna så fick jag dock lite panik av tanken "herre gud, jag kommer inte att klara av det här i 10 timmar om det ska göra 10 ggr ondare än det här" Men då var det ju som sagt nästan klart. :laugh:

Jag har förresten läst nånstans att det enda som kan mätas med förlossningssmärta är amputering av kroppsdel utan bedövning. Inte kostigt att man var livrädd! :eek: Tror till och med att det stod i nån av min förlossningsböcker. Inte så smart att skriva så kanske.........

Jag har inte heller gått ned alla kilon... Nu har inte jag någon våg hemma, men att komma i de gamla kläderna är i stort sett omöjligt och jag har fortfarande en vacker hängig degmage. Längtar tills jag får börja träna igen och få tillbaka magmusklerna. Följer med min sambo när han springer (han är för feg för att springa själv i skogen... :D ) på fyrhjuling och grinar nästan för att jag är så avundsjuk på honom.

Haha, precis så gjorde vi också. Tvingade i stort sett ned henne i alla kläder först, men sen gav vi upp. Iaf så länge så att man kunde ta ett kort om det var något vi fått i present. :) här är det storlek 62-68 som gäller, eller 3-6 månader på baby gap kläder och 6 månader på Ralph lauren. tror helt klart att det är mindre storlekar i USA för det är inte min bebis som är stor... :p

hur gjorde du med ersättningen? Gav du samtidigt med amningen?

fick ni inte förlossningsjournalen med er hem? Jag behövde inte ens fråga efter den utan de bara kom med den, men det kanske,man får automatiskt när det vart en jobbig förlossning så man behöver läsa o bearbeta kanske... eller så är det olika i olika landsting

Ang om man vet om det är en riktig värk eller inte: jag var säker på att det var riktiga värkar jag hade, de gjorde ju skitont och kom var 10:e minut, gick inte bort med alvedon och blev värre i duschen, men sen hände liksom inte mer:p Så min kropp blåste mig totalt under så lång tid.
Frågan är ur det kommer bli nästa gång, om, jag kommer stanna hemma länge för länge i tron om att det inte är på riktigt:crazy:

En fråga till er andra som har gjort kejsarsnitt, har ni också fått en kallelse från det sjukhus där ni gjorde snittet för att träffa en läkare på efterkontroll? Trodde att det var jag som skulle boka tid hos bm, men det kanske är annorlunda om man gjort snitt?

Nej du Oregano, inte jag heller... Jag har 3 kg kvar till inskrivningsvikten men kanske 6 kg kvar tills vikten innan jag var gravid =(
Jag helammar, men ja de sista kg sitter lite hårdare än de första! Jag tycker också att min mage ser annorlunda ut än innan, under naveln har jag inte bara en massa brístningar utan huden liksom hänger. Jag är lite ledsen faktiskt..

Vi fick också med oss journalen hem direkt, behövde inte ens fråga, men det kanske är som du säger, att man får det om man haft en traumatisk förlossning.

På tal om jobbiga förlossningar, hur har era sambos hämtat er såhär ett tag efteråt? Min sambo tog ju vår förlossning jättehårt och var helt livrädd för att han skulle förlora både mig och temlan. Han säger fortfarande att det räcker med bara ett barn för honom, för han orkar inte med en sån förlossning igen, medan jag, som hade en skitjobbig graviditet och förlossning redan nu planerar att börja producera ett syskon om ett år. Fast då med ett planerat snitt...

Jag blev ju snittad men jag ska till min BM för efterkontroll. Jag har inte fått nåt från sjukhuset och dom sa inget om det när jag åkte.

Ang vikten är jag tillbaka där jag startade. Jag "hel"ammar med lite ersättning som stöd vid sidan om.
Min mage ser oxå annorlunda ut men mest för den är degig :o Ska ta tag i det. Sen har man ju bullen över snitten men det ska ge med sig när det bli mjukare.

Min förlossning var inte någon sk svår förlossning men väldigt utdragen och min sambo idiotförklarar mig när jag gnäller och ojjar mig över att jag inte är gravid jämt och får föda barn varje dag. Han tycker nog att det var jobbigt. Att stå bredvid och se på i över ett dygn och inte kunna göra så mycket.
Hämtat sig behövde han inte göra tror jag. Jag upplever det som att han tog det hela bra.

Haha, och här fick vi åka och köpa prematurkläder det första vi gjorde... Nu, fyra veckor gammal, kan hon ha sina 50kläder :)

Det kan ta tid innan magen blir normal igen.

Jag fick barn i mitten på januari. Är fortfarande inte platt på magen. Lite skinnigare än tidigare och 5 kg kvar till den vikt jag hade när jag blev gravid. 1 kg till inskrivningsvikten.

Men det här med magen bryr jag mig inte så mycket om. Har snarare varit stolt över den dallriga geleklumpen som det har legat ett så underbart litet barn i.

Jag har inte heller gått ned alla kilon... Nu har inte jag någon våg hemma, men att komma i de gamla kläderna är i stort sett omöjligt och jag har fortfarande en vacker hängig degmage.

Det tar tid innan bäckenet drar ihop sig. Även om man går ner mycket så kan byxor vara helt jävla omöjliga att knäppa trots att de går på lår och rumpa. Tro mig jag vet...:cool:

Men rätt som det är en vacker dag, typ två månader efter förlossningen, så kunde jag knäppa igen jeansen.:banana:

Jag är jättenöjd med min Manducan. Blev lite varm när vi gick på strömsholmstävlingarna men då var det väldigt varmt ute oxå. Tror det är svårt att komma ifrån det.

Jag vet inte om jag tycker kroppen blev helt som innan någon gång efter sonen tyvärr... Hade 26 i midjan på jeans innan och har aldrig haft det efter det igen... Trots att jag gick ner mer efter jag fick honom än vad jag vägde vid inskrivningen...

Vi fick inte den, fast vi frågade:mad:
Nä, den skulle jag få sen, på efterkontrollen, och jag anser nog att min förlossning var traumatisk, eftersom jag mådde så dåligt i tre dagar o inte kunde röra mig...Fick ingen jätteförklaing på vad som hänt osv heller..

Trist behandling överlag tyvärr:crazy:

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 572
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 147
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 969
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar