Vårmammor 2010 del 5

Sv: Vårmammor 2010 del 5

*Kl*

Nelly växer oxå så det knakar! men sen äter hon ju varannan timme hela dagen, minst:crazy:så det borde ju visa resultat;)

Hur ofta matar ni som helammar, om här nu är nån som helammar fortfarande!

jag funderade lite på ersättning iaf inför natten, för inatt vaknade hon varannan timme igen, lite små drygt;) Men sen så funkar ju ammningen bra, och hon går bra upp i vikt, så man vill ju inte ge ersättning bara för att lixom..men sen verkar hon ju inte bli helt nöjd, eftersom hon äter så ofta..hmm..

Nelly är iaf 54,8 cm lång och väger 4400 g nu:) 8v imorrn! Stoora tjejen!

Koliken fortsätter, har haft några riiktiga skitdagar men också lugnare, igår sov hon genom hela dagen, så sambo och jag fick njuta av fina vädert i malmös parker, äta samtidigt och prata ostört!:laugh:

Nu vill hon inte ligga och titta på kon i babygymmet längre, så nu ska jag mysa lite med henne:)

Hoppas alla mår bra!:laugh:

Jag helammar! :banana: Få se nu... Oftast är det matning ca kl 8, 11, 13, 17, 20, 22 och 05. Det har varit samma ungefär hela tiden, men 01-matningen har han börjat hoppa över. :bow:

Hahaha! Tycker det är komiskt när du säger att Nelly växer så det knakar. Hon väger nu ungefär vad Milton gjorde när han föddes och är 1
cm längre än vad han var när han föddes :D Tänk att det är så olika!

Jag helammar ju fortfarande också, Milton är ju bara 10 dagar gammal. Har inte fått nån vidare rutin på det hela än dock så han åter när han är hungrig helt enkelt. Brukar bli var tredje timme ungefär, lite tätare kvällstid. Tror att han på kvällen mest för att ligga där och snutta och mysa, men men sålänge han är nöjd och somnar av det så får det väl vara så ett tag :)

Oj, vad skööna tider:D
Nelly har blivit bättre på natten och sover längre perioder nu, men inatt hade hon som sagt ett återfall av varannantimme matning..not funny:cool:

Armani_

Skönt med var tredje timme iaf, som sagt skriker det i magen på nelly efter max 2 h..i böejan fick man väcka henne, men nu, hehe..
hehe, jaa, hon var rätt liten när hon kom ut, lillkusinen som kom för två veckor sen var nästan lika lång och tung som hon är nu:D

Hon var ju bara 46 cm lång och vägde 3750 när hon tittade ut, så liten var hon:grin:

Jag helammar oxå skruttan är nu 4veckor.
Hon sover 4-5timmar oftast ibland något kortare, kan ibland känna att det är lite länge eftersom hon haft en seg viktuppgång hittills men att väcka och mata är inte ett alternativ för vill hon inte vakna så gör hon inte det och då äter hon heller inget...
menmen hon verkar nöjd och ärligt så uppskattar jag att hon sover länge speciellt på natten :D

Jag helammar också och vi har inga rutiner alls på det och hon blir 5 v på onsdag. Har bara ett mål om dagen som brukar ungefär bli samma tid varje dag och det är 12-13-tiden på dagen. Sedan så kan det bli allt från 2 timmar till 4(-6) timmar mellan gångerna.

Funderar ev att börja ge henne ersättning till natten vid 4-månader i samband med att vi börjar med smakisar. Har bara planer på att amma henne i 6 månader men det kanske blir längre, det kan jag inte svara på idag.

Min skrtta har inga tider hon följer direkt, ca var tredje timme är det nog...
Ibland tar det 10min ibland timmar....

Ammar för fullt men följer inga tider. På dagen kan det bli fler timmar i sträck och ibland bara 20 min. Oftast troligtvis bara för "mys och tröst" men om han mår bra så får han tutta. På kvällarna ammar vi innan vi somnar vid 21-22 och sen en liten snutt vid 02 och sen ordentligt med mat vid 5-6-tiden.

Ture sover jättebra men är aldrig tyst. Nån mer som har bebis som pratar i sömnen? Han nynnar, hummar, morrar och låtsassjunger. Två veckor gammal...

Ligger här bredvid mig nu och jag undrar vad han drömmer? Det låter som om det är nåt kul! :D

Jag helammar jag med! :banana: (helt ärligt så trodde jag inte att jag skulle göra det för sisådär 4 veckor sedan, men envishet, antibiotika och bra support kan göra mycket ;)) Stella äter med 3-4 timmars intervaller dagtid, nattetid har vi 5-7 timmar mellan matningarna. Kan säga att jag är rätt utvilad, har inte mycket vakentid under nätterna alls vilket är ljuvligt. :love:

Här är en till dam som växer så det knakar (om vi inte jämför med AKB och Lottch's superbebbar ;)) - 56,5 cm lång och 4915 gram då hon var 5 veckor och 2 dagar gammal (3950 gram och 52 cm lång vid födseln). Ska bli kul att se hur det ser ut nästa vecka vid läkarbesöket, hon har ju garanterat sprängt 5-kilosgränsen då! :bump:

*kl*
Ni med Manduca-selar, är ni nöjda? Såg att Stellaris "rear" ut ice/rose-selen och jag är rätt sugen måste jag säga. Vill ju verkligen ha en sele, men kan inte bestämma mig för om vi ska ha en Manduca eller en Beco... Jäkla djungel!

Ang. diskussionen runt syskon - jag vill mer än gärna ha ett syskon till Stella. Inte nu såklart, men om några år. Jag ser fram emot en till graviditet och förlossning, trots att jag gick på övertid. Det var helt enkelt en så jäkla häftig upplevelse att jag mer än gärna gör det igen. :D Sen vet jag inte om jag börjar bli senil, om det är så hjärnan bearbetar smärtsamma upplevelser eller om det helt enkelt är så som jag minns, men jag tycker inte förlossningen var så jobbig och smärtsam som jag förväntat mig. Klart som korvspad att det gjorde ont och var jobbigt - men jag hade förväntat mig en outhärdlig, långdragen smärta. Något sådant upplevde inte jag. (men jag fick väl min beskärda del av allt när det kommer till amningen istället :grin: )

Jag behöver också sele akut men vet inte vad jag ska köpa. 176 cm lång och behöver den mkt utomhus, något tips?

Ture var 50 cm lång och vägde 3720 vid födseln. Tappade mycket i vikt i början men hade sist hos bvc gått upp 400 g på 4 dagar, är det någon som slår det? :) Ska till bvc för ny koll imorgon.

Delvis kl

Vovve känns ändå lite bättre än katt. De kan man ju oftast kalla med sig om man bär barnet. Men mina kattakräk hade inte följt efter ner för 6 trappor.

Det finns ju en ägare av ett skyddsrum, som tjänar som serverhall, här på forumet. Om det blir sämre tider så kanske de e villiga ta in oss som hyresgäster istället ;) :D .

Kan iofs hålla med dig, katter är ju något mer "egna" än hundar ;) Dessutom är vår vovva mindre än bebis så jag hade väl tagit en under varje arm :D

*kl*
Hade så gärna helammat med, för då har man ju maten med sig hela tiden och inte massa disk.
Men så som han äter och växer så käkar han upp mig med. Har rasat 17 kilo. Tror jag gick upp 8-9 kilo under graviditeten. Inte för att det gör något, men det visar ju hur mycket det bränner på kroppen av att tillverka mjölk.

Jag är, som jag skrivit innan jättenöjd med manducan.
Lite varm kanske, men det är nog svårt att komma ifrån med någon sele.

En liten frågan till alla.
Hur gör ni vid blöjbyten?
Först använde vi bara våtservetter, just för att vi inte har skötbordet vid vatten.
Men sen jag började ha en liten hink med ljummet vatten vid skötbordet och torkade med bomull så ser rumpen mycket finare ut och det känns snällare att torka med vatten med lite olja i.
Smörjer ni med någon salva efteråt?
Jag klenar alltid på lite zinksalva från Weleda i förebyggande syfte.

Senast ändrad:

Vi har inte heller rinnande vatten vid skötbordet, utan en "burk" med vatten. Vi har väl ca 100 Ikea-frottétvättlappar i omlopp som används till både bajstork och kräklappar. De tvättas varje eller varannan dag tillsammans med tygblöjorna. När vi är borta tar vi med papperstvättlappar och en flaska vatten, men varken dom eller skumtvättlapparna är på långa vägar så bra att torka med som Ikea-lapparna, tycker bara att man smetar runt bajset...

Har ALLA gått ner alla sina kilon utom jag... :crazy: Kan fortfarande inte ha mina vanliga kläder och jag vägrar köpa nya i "fel" storlek. Men så länge vågen visar lite mindre för varje vecka så ska jag väl inte deppa ihop totalt. 6 kg kvar till ursprungsviken.

Ture sover jättebra men är aldrig tyst. Nån mer som har bebis som pratar i sömnen? Han nynnar, hummar, morrar och låtsassjunger. Två veckor gammal...

Ligger här bredvid mig nu och jag undrar vad han drömmer? Det låter som om det är nåt kul! :D

Vad härligt det låter:)
Oscar sprattlar och bökar mycket i sömnen. Lägger honom på rygg med hittar honom ofta på sida eller mage. Han ligger ju jämte mig, har fått rulla ihop filtar och byggt upp barriärer runt honom för att han inte ska rulla iväg för långt :D

Jag har också rasat i vikt, måste bero på amningen... Jag gick upp 7 kilo sammanlagt under graviditeten men nu väger jag 7kg mindre än vad jag vägde när jag blev gravid. Så -14kg på lite drygt sex veckor. Är amning så effektiv viktminsikning ammar jag gärna Iggy tills han är minst 15 :rofl:

Har en "burk" som jag fyller på med ljummet vatten vid bajsblöjor, ibland använder jag samma vatten om hon bara har kissat, då "duttar" jag ju bara och sen torkar torrt.

På natten använder jag våtservetter, mest för att det är enkelt, brukar inte bli så många blöjbyten då.
Men när det varit stora bajsblöjor eller mkt kiss på natten märks det att jag använt våtservetter, för hon blir rödare i rumpan av det. Med bara vatten är hon aldrig röd, så jag gör mig gärna det besväret att hämta vatten till skötbordet, om hon får hålla sin lilla rumpa så fin som den är nu:)

Gällande kilona, jag har inte gått ner alla mina heller. Har 6 kg kvar om jag vill ha min inskrivningsvikt, vilket jag inte vill;)
Var underviktig då, och hoppas iaf behålla minst 4 kg plus, så känns det lagom!
Nu har jag stannat på 58 kg,(är 168 cm) så vi får se om jag går ner fler kilo eller inte. Det är inte katastrof om jag håller mig på denna vikten, även om det är ovant, men mina magmuskler får gäärna komma tillbax snaaart;)

Gällande amningen verkar min tös äta väldigt ofta i jämförelse, vilket jag nästan känt på mig...

Innan åt hon ju med iaf 3 ibland 4h intervall, men senaste veckorna har det blivit minst varannan, och det tär på bröstvårtorna kan jag säga..Än så länge är det lugnt, gör lite ont ibland bara, välanvända;)

Sen gällande sovande bebis som gör ljud, här är en till. Ibland tror jag hon är sjuk, konstiga ljud, gnäller och gnyr och knorrar..men det är tydligen rtt vanligt när dom skiftar mellan olika sömnstadier. Blev väldigt störd i början, men nu har jag vant mig:p

Äckelvarning här under:
Fick ju nåt böld liknande(nog en infektion i nån por, kollade med bvc nr jag var där, och det var inget amningsrelaterat) under ena bröstvårtan, dock inte i räckhåll för lillans mun som tur är..men den har spruckit nu, aj aj AJ..blöder och har sig..hoppas den läker snart, för det e inte kul..

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 572
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 147
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 969
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar