Vårmammor 2010 del 5

Sv: Vårmammor 2010 del 5

*kl*

Sonen fick sin andra syster igår. Stackars mamman förlorade 2,6 liter blod!!! Hoppas verkligen hon piggar på sej snart. Tycker så synd om henne för hon var så orolig och rädd för förlossningen...

kl
T har helt plötsligt börjat gråta när hon vaknar. Hon är verkligen tröstlös. Är det någon som har en tanke på varför och vad man kanske kan göra åt det?

Kl

Dessa amningsnappar, hur länge ska de gå att använda? Milton kan inte greppa mina bröst utan och tvättar nappen efter varje amningstillfälle. Men tycker redan nu efter en vecka att den sitter sämre och släpper lättare.
Någon mer som använder dessa förresten?

Kan det vara att han är i någon utvecklingsfas och tar in mycket intryck när han är vaken som han bearbetar när han sover? Och så kanske det blir lite mycket ibland?

>Har du den du fick på bb??? Jag har samma problem som du- jag vattnar min innan så sitter den bättre. Man jag får nog sätta om den tio ggr ibland. beror på hur vild skrabban är ;)

jag använder och har gjort nu i snart 2 veckor, när jag kört den i diskmaskinen sitter den som en smäck :) annars kan den lossna några gånger om hon ordnar runt... men när hon väl äter klokt sitter den bra. jag tvättar oxå efter varje mål.
men om den är lite blöt sitter den oxå bättre.

Naaw, tack för din omtanke:bow:

Vi var rätt trötta och sa dumma saker till varandra..Vi har ju en kolikbebis och det tär på oss, även om jag tycker vi har anpassat oss rätt väl..

Sen att man inte haft nåt samliv på ett tag skapar ju också spänningar:grin:

Men vi snackade ut om det, och jag känner själv att jag genomgår nåt jag inte riktigt fattar just nu..jag jämför vårt liv med hur min mamma och pappa hade det, och på nåt sätt får för mig att vi ska bli likadana, att Robin är som min pappa, inte engagarad, och jag är som min mamma, bitter och arg..Fattar inte varför jag gör så här..

Vi pratade iaf om det, och var överens om att vi båda går över gränsen och säger saker som sårada för vi är lite förvirrade:p

Nelly skriker mkt nu,men samtidigt är hon mkt "pratig" och ler jättemkt när hon har sina lugna stunder, helt underbart:love:

Sover bra från ca 23.00 på kvällen(då har hon skrikigt nästan från 17.00 av och till, men nästan konstant från 20.00) och nu har jag fått sova minst 4 h på natten, och sen har vi somnat om efter den amningen:D
Så jag är rätt utvilad, så jag orkar ta hand om henne när hon skriker

Dessutom fick jag och sambon tillfälle att "umgås" igår,första gången sen 3 mån tillbax(!!) vilket var behövligt:banana:;):D

Jag använde dem flitigt i början!
jag fick blöta dem för dom skulle sitta, och tyckte också att den blev sämre och sämre på att sitta fast..Fick spel på dem ibland, speciellt när tösen gärna slog bort dem:p

Den var iaf guuld värd, och jag kunde så småningom gå över från den till naturell amming;)

Och det var rätt skönt att slippa den sen, för den var störigt när den trillade av 10 gånger under ett matpass;)

*kl*

Vi hade ett par vänner hemma på lite middag igår. Vi hade jättetrevligt och tjatade massa skit. Tjejen ville hålla Iggy en stund vilket hon fick. Innan jag hinner reagera doppar hon hans napp i coca cola och sen in i munnen på honom :eek: och säger: "Sånt här gillar dem"
Varpå jag flyger upp ur soffan och sliter ungen ur famnen på henne och frågar om hon inte är riktigt klok! Stämningen blev minst sagt tryckt och hennes sambo försökte skämta bort det hela. Jag blev sur och gick och la mig med Iggy.

Men nu sitter jag här med dåligt samvete och undrar om jag behöver ringa och be om ursäkt... Jag kanske överdrev? :confused:

Grrr, du ska inte be om ursäkt!! Så gör man inte!!! Vilken vän!!:devil:
Jag hade gjort samma, hoppas jag, för det var helt fel av henne att göra så!

Jag var tyvärr lite mesig, blev utsatt för en tant på Dressman(allså som jobbade där) som skulle ner med handen i vagnen och trösta min lilla tjej, för hon grät, utan att fråga mig!!:mad:
Sa ungefr att dte var dåligt att vi inte hade nappen med och pillade och hade sig..jag blev bara så chockad så jag sa inget..mespropp!!:crazy:

Det är inte förräns de blir uppåt två år har jag för mig man kan se om de blir höger eller vänsterhänta, alla barn r dubbelhänta som små. Det är nog bara dins sambo som hoppade över valet:p Men fränt att va dubbelhänt! Jag har nåt nervfel i vänstersidan, kan inte spänna musklerna, lyfta särskilt mycket eller krama hårt på hela sidan. Nicht spass.

Jaha, då är det bara att vänta och se då! :D

Jag tillhör med skaran dubbelhänta. Kan bara skriva med högern, men gör allt annat lika bra med vänstern som högern.
Klippa med vissa saxar kan vara svårt ibland, men det är för att de är formade för en högerhand:D

*kl*
Suck, lillen har en skrikdag idag. Och jag som är född utan tålamod går upp i sån stress att jag inte vet vart jag ska ta vägen.
Hoppas han är lugn senare idag när vi ska gå till torget och titta på lite nationaldags firande. Min ponny ska medverka som åkattraktion med sin lilla vagn. Är ju lite nyfiken på om han är snäll mot sin kusk :D

Fy, vilken förlossning ni hade! Min känns som rena rama barnleken jämfört med hur ni hade det. Jag trodde att alla gick igenom förlossningsförloppet innan de åkte hem? Med oss gick de igenom hela förloppet och varför det blivit som det blivit.

Och du ska verkligen inte känna dig dålig för att din förlossning gick som den gick, du var så stark som orkade med allting. Utan smärtlindring dessutom.

Jag tillhör med skaran dubbelhänta. Kan bara skriva med högern, men gör allt annat lika bra med vänstern som högern.
Klippa med vissa saxar kan vara svårt ibland, men det är för att de är formade för en högerhand:D
Det kanske inte är helt ovanligt då. Kom precis att tänka på sambons golfkompis som brukar växla mellan att spela höger och vänster. Han kan spela en säsong åt vänster och sen helt plötsligt köper han ett högerset för att han tror att det ska gå bättre då. Sen byter han lite då och då. Det tycker jag är lite fascinerande. Själv är jag så högerhänt man kan bli. Kan knappt borsta håret med vänster. :rofl:

Min mamma och syster är vänsterhänta. Jag är högerhänt, men gör vissa saker bakvänt. T.ex spelar golf och skjuter bågskytte åt fel håll.

*kl*

Usch, ibland känner jag mig som en dålig mamma som bara gett upp amningen efter knappt 2 veckor. Det var verkligen hur mysigt som helst de få gånger den väl fungerade, men när 8 av 10 ggr mest bestod av bråk och stök och massa kräk så kändes det inte skoj längre. Vissa gånger kunde amningsnappen fungera jättebra, vissa gånger fungerade inget alls och ibland tog han bröstet på en gång medans vissa gånger fick man verkligen tvinga in bröstet rätt i munnen. Matningen kunde ta allt från 20 minuter till 2 timmar, jag drog mig för att amma eftersom jag aldrig visste vad det skulle resultera i. När jag sitter och pumpar ut deciliter efter deciliter får jag fruktansvärt dåligt samvete, vi törs inte ge honom bröstmjölk för då verkar han kräkas mer, har gett ersättning hela helgen och han har vart väldigt nöjd, men mitt samvete får sig en törn, jag ville ju amma...:cry: nu får jag i princip bara stå och kasta bort mjölken. Ska på BVC i morgon, funderar på att börja blanda 50/50 dagtid och endast ge ersättning på natten.

Idagsläget äter han mellan 60 till 100ml ca 6-7ggr per dygn, får väcka honom nästan varje gång under dagen när han ska äta, på natten vaknar han själv, än så länge bara 1 gång/natt. Matningen tar ca 30 minuter och vi har en supermysig stund tillsammans, jag och sambon turas om att mata så sambon får ju också lite bättre band till Theo.

I morgon börjar sambon jobba, visserligen bara halva dagar men det gör att nätterna måste jag klara helt själv, hur har ni andra som ger flaska på natten löst det rent praktiskt med värmning etc?!

Blä kände bara att jag ville skriva av mig lite...

kl

Idag har jag minst sagt ammat offentligt. Vi blev nerringda till ”Rålis” av några vänner. Där var det formligen packat med folk. Vännerna är barnlösa singlar så det var mitti smeten som gällde. Hur jag än gjorde med en stor sjal och just bredvid vagnen så kändes som om jag lika väl hade kunnat stå mitt i Globen.

Annars så gick det ganska bra. Hon var nöjd så länge hon fick sitta i bärsjalen. Så den meddragna vagnen användes endast till amningsskydd och skugga

Liten snabbrapport från mig, det är nån som är otålig. Allt bra här, amning funkar kalas, han sover ok på nätter (ammar två gånger) och han kan numera sova en stund i vagnen varje dag. Funkar fortf ganska dåligt för sambon men det går längre stunder varje dag.

Det har dock hänt en del. Som jag skrev fick lillskiten torsk. Blev snabbt så illa att han fick problem att amma. Fick mycostatin och det har vänt. Kokar allt som han har i munne och behandlar mina bröst. Tvättar allt i 60 el 90 grader, hoppas bli av med det helt snart.

Jag trodde jag höll på att få munsår och fick HÅRDA direktiv av bror som är läkare att inte pussa på lillskit. De kan få hjärnhinneinflammation. Kanske kan vara bra att veta. Jag fick förresten inte munsår.

En kväll fick jag plötslit 39,3 gr i feber och var däckad. Hade inte ont någonstans. Kan ha varit början på mjölkstockning som aldrig blev det. Gick över till dagen efter.

Tures ena bröst blev plötsligt svullen och röd igår, nästan blå. Fick tag på barnläkare som ville sätta in antibiotika direkt men annan läkare avrådde. Tempade hela dagen igår och idag var den bättre.

Men bortsett från alla dessa småkrämpor är han en solstråle och hur go som helst!

Hoppas ni alla haft en bra dag i solen, jag måste ta hand om arg lillskit!

Usch, det är jättejobbigt när amningen inte funkar som den ska. Och det värsta är verkligen att man blir blir bombaderad med "amning är bäst för barnet" från precis alla håll. Man kan inte ens ta fram paketet med ersättning utan att man får det exponerat för sig... Det är så lätt att säga till alla andra att de ska göra vad som känns bäst och att ersättning inte är något dåligt val. Det är dock skillnad när det kommer till en själv...

Kan du inte frysa in mjölken, så har du den senare? För två veckor är ju inte särskilt lång tid, det kan ju bli bättre. Själv har jag gett upp flera gånger, men kommit igen varje gång. Och nu, efter 9 veckor, känns det bättre än nånsin faktiskt. Det är en del bök och stök och frustration här med, men jag brukar bara ta bort honom en liten stund. När han sen får komma tillbaka och suga går det nästan alltid bättre.

Hur du än gör så är du iaf ingen dålig mamma! ;)

Usch stackars liten, hoppas han snart är bra från sina bekymmer! Inte roligt när småttingarna är dåliga..

Japp det är den nappen jag fick där inne. Har köpt hem exakt samma på apoteket också så jag har ett gäng hemma. Smartdet där ni skrev att ha den blöt när man sätter på den, den satt faktiskt betydligt bättre då :)

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 572
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 147
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 969
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar