Vårmammor 2010 del 5

Sv: Vårmammor 2010 del 5

*kl*

Vi hade ett par vänner hemma på lite middag igår. Vi hade jättetrevligt och tjatade massa skit. Tjejen ville hålla Iggy en stund vilket hon fick. Innan jag hinner reagera doppar hon hans napp i coca cola och sen in i munnen på honom :eek: och säger: "Sånt här gillar dem"
Varpå jag flyger upp ur soffan och sliter ungen ur famnen på henne och frågar om hon inte är riktigt klok! Stämningen blev minst sagt tryckt och hennes sambo försökte skämta bort det hela. Jag blev sur och gick och la mig med Iggy.

Men nu sitter jag här med dåligt samvete och undrar om jag behöver ringa och be om ursäkt... Jag kanske överdrev? :confused:

Jag tycker nog inte det- jag hade gjort likadant.... Det bästa är väl att man kan skylla på hormonerna om det håller i sig med det tysta... ;)

Överdrev?

Jag hade landsförvisat henne. Är hon totalt dum i huvudet??

Inte för att jag tror att barnet tar skada, MEN SÅ GÖR MAN BARA INTE!!

Kl

Tänkte berätta om min förlossning för er lite kortdraget.
Det började med att jag, förra onsdagen, den 26, gjorde en hinnsvepning på dagen hos Bm. Senare på eftermiddagen fick jag en molande mensvärk-liknande känsla i kroppen. Denna övergick under kvällen till förvärkar som kom och gick. Höll i sig i ca 1 minut och det var mellan 3 och 5 minuter mellan värkarna.

Vid 01 (torsdag alltså) valde vi att åka in. De hade inte minskat i tid mellan värkarna, men jag hade ruggigt ont av värkarna när de väl kom.
Lämnade hunden hos svärföräldrarna och begav oss sedan till förlossningen.
De blev nästan lite sura på oss och ifrågasatte hinnsvepningen och varför vi inte ifrågasatte Bm om varför hon hade valt att göra en sådan. Jag litar ju på Bm och anser hon att det var lönt, så fine by me!
I vilket fall så minskade fosterrörelserna markant efter bara en liten stund. Barnläkare kom in och det övervägdes en snitt. De retade igång honom lite och sedan låg fosterröreslerna stadigt igen. Det blev alltså inget snitt.

När klockan var ca 05,00 så bad jag om någon form av smärtlindring. De ville inte ge mig något mer än sterila kvaddlar (handlade lite om hans låga fosterrörelser tidigare). Jag tog dessa kvaddlar, vilket jag aldrig kommer göra om :D herre min gud vad det gjorde ont att sätta dem, men visst hjälpte dem i någon timme, vilket var skönt. Fortfarande öppen bara 2 cm........
Hela dagen sedan låg jag med värmedynor på mage och rygg. Framåt eftermiddagen fick jag sedan gå till spa (låter lyxigt va?) och bada badkar, vilket var fantastiskt skönt.
Nu öppen hela 4 cm...............

Efter detta bad jag om något annat smärtstillande. Då kom en underbar BM in och gav mig panodil, någon annan tablett och en spruta i ryggen. Kopplade även ÄNTLIGEN på lustgasen lite svagt!!! Jag kunde nu sova i 2 timmar, mycket välbehövligt! Efter detta var jag fullt öppen, men inget hände ändå.
Detta var på natten mellan torsdag den 27 och fredag den 28.
Jag var vid detta laget helt slut och hade inga krafter kvar i princip och fortfarande ingen smärtlindring. Tidigare hade jag bett och epidural, men då var det för tidigt, nu bad jag igen och nu var det för sent :crazy:
När han äntligen var någorlunda påväg utåt åt rätt riktning och när krystvärkarna normalt sätt ska dra igång så avtog mina värkar istället. Det fick tillslut kopplas på en sugklocka för att hjälpa till - massa folk var nu inne i salen och jag hade riktigt riktigt ont.
När huvudet väl var ute så avtog mina värkar helt, trots värkstimulernade dropp. Nu blev det lite akut och han dessutom satt fast med axeln. De började dra och slita i mig, sambon och två andra fick bokstavligt talat hålla fast mig då jag vid detta laget var villig att ta livet av mig och hade fullständig panik.
Fyra personer höll mina ben rakt upp i luften, två personer tryckte på min mage och Bm fick in med ett par fingrar, drog sitt finger ur led och fick tillslut loss hans axel.
Sambon fick ingen chans att klippa navelsträngen och jag fick inte upp honom hos mig, utan de gjorde det illa kvickt och sprang iväg med honom. sambon sprang efter och en undersköterska haffade vår kamera och sprang med, vilket jag är så glad över!
Sedan plockade de ut moderkakan och sydde två små stygn. Själv grät jag mest och var i chock. Allt detta mot slutet kändes bokstavligt talat som en våldtäkt och var en fruktansvärd upplevelse, även om jag självklart förstår varför de fick göra som de gjorde, han var ju tvungen att komma ut.

Detta blev inte en kort sammanfattning direkt :D Hoppas ni orkade läsa igen om det iaf.
Här kommer en bild på vårt underverk - Milton!
Miltons+f%C3%B6rsta+dagar+120-1.jpg

Men shit, inte ska väl du be om ursäkt, snarare tvärtom! Jag hade fått fullständigt spel kan jag tala om!! Så gör man väl bara inte, mycket respektlöst enligt min mening.

Det är hon som ska be om ursäkt!!! Jag hade nog reagerat precis som du!

Men herre gud!!! Jag hade också blivit oxtokig!! Tycker inte heller att det är du som ska be om ursäkt!

Fy, bulken historia! :eek: Jag förstår att det måste ha varit fruktansvärt! Det lät verkligen otäckt... Ni fick en jättefin liten plutt iaf! :love:

Fy, det där lät inte alls trevligt!! Fick tårar i ögonen när jag läste... Hoppas du får prata med någon om det. Det hade nog jag velat göra. Förstår att du var trött oxå.

vi åkte in när jag haft värkar i 2 ½ dygn, då var det fem minuter mellan, sen tog det 29 timmar på förlossningen innan hon kom ut, inte svaret du ville ha, men lycka till!!!
:banana:

Armani hjälp vilken historia, men skönt att det gick bra till slut! Minns att du skrev i magtråden att du var lite orolig för att du var smal över höfterna, läskigt att han fastnade:crazy:
Men han är superdupersöt!:love:

Svarar er alla här =)
Precis som du skrev så var jag ju orolig över att plutten där inne skulle vara stor, mycket tydde på det. Ville ha ett tillväxt-ul, men min Bm tyckte inte att det behövdes. Han låg ju hela tiden på gränsen på den där Sf-kurvan, men inte värre än så. Jag själv är ju ganska nätt i mig själv och ja, detta oroade mig lite innan.
Alla i rummet på förlossningen kom tillbaks och pratade med mig efteråt och berättade lite varför det blivit såhär. Förlossnings-Bm kom upp på BB efter ett dygn ungefär när hon gick på sitt pass och pratade ytterligare med mig, vilket kändes bra.
Självklart förstår jag ju varför de fick göra som de gjorde, men det får ju inte mig att må bättre, rent psykiskt. Den fysiska smärtan glömmer man snabbt. Jag kan ju tycka att det lika gärna kunde få blivit ett snitt, men det tyckte väl inte dem och när de väl upptäckte att det kanske var bäst så var det för sent.
Dessutom hela grejen med smärtlindring och att jag inte fick något, tycker jag var lite bedrövligt, men vad vet jag - de ska ju som sagt veta bäst..

När vi sedan fick åka hem så bad jag självklart om att få mina förlossningsjournaler eftersom jag vill ha svart på vitt vad som egentligen hände.

Behöver jag säga att jag kommer kräva planerat snitt om det blir fler barn?! :D

Fy, det där lät inte alls trevligt!! Fick tårar i ögonen när jag läste... Hoppas du får prata med någon om det. Det hade nog jag velat göra. Förstår att du var trött oxå.

Jag har egentligen inte pratat igenom det, ventilerar kanske det här med er om det är okej?
Bröt ihop fullständigt på BB senare på fredagen när jag pratade med min mamma. Mammor är bra till mycket!
Då kände jag mig ganska usel som mamma/föderska som inte "klarade ut situationen". Fel av mig, det vet jag. För visst klarade jag ut situationen, som min mamma uttryckte det - jag födde ett stort barn, som förstföderska, helt utan bedövning och dessutom gick jag knappt sönder någonting. Klart att jag klarade det med bravur, det är det jag försöker intala mig nu iaf :D
Att det blev som det blev är väl inte riktigt mitt "fel" eller någons "fel" egentligen. Det är väl så det blir ibland tror jag.. Och nu när han väl är ute, så är det ju självklart värt allt - jag är kär :love:

När vi sedan fick åka hem så bad jag självklart om att få mina förlossningsjournaler eftersom jag vill ha svart på vitt vad som egentligen hände.

Man kan alltså få med sig dom hem på engång om man ber om det? Det måste jag verkligen komma ihåg att be om att få!

Du skrev för några dagar sedan att du fick ont i nacken eller axlarna när du bar med manducan. Har du testat att sätta axelbanden i kors?

Man kan alltså få med sig dom hem på engång om man ber om det? Det måste jag verkligen komma ihåg att be om att få!

Japp, jag fick det iaf utan problem när jag frågade om det. Hade nog bett om det oavsett, man är ju inte riktigt sig själv under en förlossning och glömmer så snabbt efteråt, likaså gör nog sambon, så därför kan det vara bra att ha och kolla igenom efteråt.
De rekommenderade mig att ta med det på återbesöket om åtta veckor till min Bm eftersom det är skrivet på sådant läkarspråk att man kan behöva få vissa delar förklarade för sig =)

Fy hundan vilken förlossning! Och jag som tyckte min va hemsk. Eller ja, min va hemsk fram tills själva krystandet, för den delen gick som tur va som smort. Enda gången i mitt liv jag va glad över min breda röv.

Fick oxå med mig journalen hem. Lite knivig att läsa och mycket hade de vridit till det.
Stod att jag hade legat i badet i typ tre timmar när det bara va en.
Att jag hade upplevt att min andra omgång med EDA hade hjälpt när det va precis tvärtom.
Att jag knappt ens försökt amma honom när jag inte gjorde annat än att ha honom vid bröstet. Så journalen tar jag med en klackspark.

Får man journalen vid återbesöket hos bm annars? Jag vill verkligen ha min. Hade ju verkligen en räkmackeförlossning, men jag minns verkligen inte mycket från den. Helt sjukt, men jag var som i en annan värld.

Jag bävar inför återbesöket... Avskyr verkligen att ligga i den där gynstolen och vara helt utelämnad... :crazy: Men jag måste ju. Jag har inte läkt ihop ordentligt utan har fortfarande ett extra hål liksom. :o Och så kan jag inte ha det...

Jag har lite samma problem som du är jag rädd :o Har liksom en ficka så när jag sätter mig ner så sipprar det ut lite luft.. Känns ju sådär lagom festligt :S

Angående din förlossning så blir jag helt matt av att det kan gå till så där. Ja alltså vi är väl alla villiga att offra en arm eller två bara det kommer ut ett friskt och levande barn. Men att det inte går att lösa ändå. Typ söva ned kvinnan snabbt och SEN dra ut barnet. Eller jag vet inte... Jag vet inte ens vad som är möjligt, men ändå. Jag önskar så att det fanns något att göra.

Jag är liten och min BM hade inte ens tänkt tanken på att kolla efter om jag kunde föda vaginalt. I efterhand blev jag jätterarg över det. I efterhand blev jag rädd att något kunde ha gått fel.

KL

Jag har fått båda mina förlossningsjournaler direkt på BB och så har en BM gått igenom dem med mig. Men det är kanske olika mellan olika landsting.

vi åkte in när jag haft värkar i 2 ½ dygn, då var det fem minuter mellan, sen tog det 29 timmar på förlossningen innan hon kom ut, inte svaret du ville ha, men lycka till!!!

Jag hade

30 sek värk
4 min
30 sek värk
2 min
30 sek värk
5 min
60 sek värk

Sen kunde jag inte mäta mer, men 14 min efter sista mätta värken hade jag första krystvärken.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 572
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 145
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 969
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V